Makuuhuone ongelma - kuka mihinkin nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli meillä on 4 makuuhuonetta ja 8 ihmistä. Ongelman tekee se että poikia on 5 ja tyttöjä 1. Toinen ongelma on että vanhimmalla pahin murkkuikä menossa ja ei oikein tuu toimeen kenenkään kanssa.

Tällä hetkellä siis huoneet jaettu niin että kaikissa 2 nukkujaa.

Minulla ja miehellä on oma huone joka tulee pysymään.
Alakerrassa lisäksi toinen makuuhuone missä on 2 nuorinta 5v ja 8v pojat.

Yläkerrassa sitten pienemmässä (normaali kokoinen) huoneessa 12v poika ja 10v tyttö. Suht hyvin toiminut.

Yläkerran isommassa makuuhuoneessa sit kaks vanhinta poikaa eli 15v ja 13v.
Tuo 13 v sit raahaa patjansa millon minnekin kun ei tuu toimeen veljensä kanssa. Alunperin tuolla oli tuo 12 v.kin mutta muutti sitten tuonne tytön kaveriksi omasta halusta. Mahtuivat siis kolmestaankin vielä ihan hyvin.

Oon miettiny ja pyöritelly vaihtoehtoja miljoona kertaa mutta ei vaan saa järkevää ideaa aikaiseksi.

Miehelle ehdotin että oltais lämpimästä varastosta tehty vanhimmalle huone mutta ei suostunut. Varastossa ei ikkunaa ja ovikin pitäis vaihtaa ym. Miehen mielestä joutuu liikaa eristyksiin. Ja mies varmaan sit murehtis että miten pärjää yöt jne.

Olisko teidän isointa makkaria mahdollista jokaa kahdeksi sim. kevyt seinällä? Jos niin 15v omaan huoneeseen (pienimpään) ja jakohuoneeseen tyttö toiselle puolelle ja pojat toiselle puolelle tai 5v teidän huoneeseen, 8v ja 12v samaan, tyttö ja 13v jakohuoneeseen ja 15v omaan.

Teillä on aika hankala tilanne koska tuo tyttö tarvitsee hyvin pian oman tilan ja vanhin tarvii oman tilan...

[QUOTE="eee";27195222]Saisko jollekin erotettua nukkuma-alueen esim. olohuoneesta?[/QUOTE]

Ei. Meillä on ihan olematon olohuone. Ja muutenkin läpikulkutilana kun portaat menee olohuoneesta yläkertaan.

Olisko teidän isointa makkaria mahdollista jokaa kahdeksi sim. kevyt seinällä? Jos niin 15v omaan huoneeseen (pienimpään) ja jakohuoneeseen tyttö toiselle puolelle ja pojat toiselle puolelle tai 5v teidän huoneeseen, 8v ja 12v samaan, tyttö ja 13v jakohuoneeseen ja 15v omaan.

Teillä on aika hankala tilanne koska tuo tyttö tarvitsee hyvin pian oman tilan ja vanhin tarvii oman tilan...

Tuo yläkerran toinen mh isoin mutta ei saa jaettua. Jätettiin yläkerrasta aula pois ja yhdistettiin tuohon makuuhuoneeseen. huoneen "etuosa" on kuin käytävä. Siinä nyt molemmilla puolin sen käytävän verran pöytätilaa.
Mutta vaikka nuo pöydät ottais pois niin just mahtuis se sänky eikä muuta ja kuitenkin kulku sinne toiseen huoneeseen olis tuon "käytävän" läpi eli ei sitä omaa rauhaa yhtään.

Yläkerta ns putkiullakko eli ei tilaa jakaa pituus suunnassakaan noita huoneita.

[QUOTE="perseennuolija";27195284]Näin.Onhan tuo jo herranenaika 15v,miten mies ajattelee että on eristyksessä??
Johan moni 16v muuttaa omilleen,tosta se on hyvä alkaa harjottelu ;)[/QUOTE]

En tiedä miksi oli niin vaikea edes ajatella asiaa.. Toisaalta tarvittas se varastokin ihan varastokäyttöön, eli varastotavaroille pitäis keksiä sitte paikka.
Vaikeaa vaikeaa..

Mietin sitäkin et jos tuo vanhin menis pienempään huoneeseen ja sit 2 seur poikaa ja tyttö sinne isompaan. Mut ei tuokaan kovin pitkäaikainen ratkaisu.

Alun perin siis piti nuo 3 vanhinta olla yhdessä mut ei siitä tuu mitään.
Näillä näkymin vanhin jatkaa ysin jälkeen koulua naapurikaupungissa ja kulkee kotoa.

[QUOTE="a p";27195309]
Mietin sitäkin et jos tuo vanhin menis pienempään huoneeseen ja sit 2 seur poikaa ja tyttö sinne isompaan. Mut ei tuokaan kovin pitkäaikainen ratkaisu.
[/QUOTE]
Minusta tämä on paras vaihtoehto nyt. Tilannetta voi katsoa myöhemmin uudestaan.

[QUOTE="eee";27195312]Onko muutto mahdollinen?[/QUOTE]

Ei ole. Tää on se paikka missä tullaan asumaan loppuikämme jos se meistä riippuu. Oon kyllä sanonu että talon voisin vaihtaa mut tonttia en.

[QUOTE="vieras";27195358]Minusta tämä on paras vaihtoehto nyt. Tilannetta voi katsoa myöhemmin uudestaan.[/QUOTE]

Just mies soitti ja oli puhetta tuosta varastosta. Aiko miettiä. Iso työ siinäkin saaja asuttavaan kuntoon, mutta jos tää tilanne on vielä seur 4 vuotta niin pakko jokin ratkaisu keksiä.

Meillä on toimistohuoneeksi tehty varastohuone. Huoneessa on pieni ikkuna. Kun huone muutettiin, niin maalattiin katto, laitettiin seiniin lasikuitutapetti + maalaus ja lattiaan laitettiin laminaattilattia. Ei kovin iso homma. Sisäänkäynti on ulkoa ja ovia on kaksi: valkoinen sisäovi ja ulko-ovi. Huone on muuten ok, mutta ilmanvaihto ei ole paras mahdollinen. Varastosta saa kyllä ihan ok huoneen. Ikkuna ei mielestäni ole ollenkaan välttämätön, mutta ilmanvaihtoon kannattaa kiinnittää huomiota.

[QUOTE="vieras";27195468]Meillä on toimistohuoneeksi tehty varastohuone. Huoneessa on pieni ikkuna. Kun huone muutettiin, niin maalattiin katto, laitettiin seiniin lasikuitutapetti + maalaus ja lattiaan laitettiin laminaattilattia. Ei kovin iso homma. Sisäänkäynti on ulkoa ja ovia on kaksi: valkoinen sisäovi ja ulko-ovi. Huone on muuten ok, mutta ilmanvaihto ei ole paras mahdollinen. Varastosta saa kyllä ihan ok huoneen. Ikkuna ei mielestäni ole ollenkaan välttämätön, mutta ilmanvaihtoon kannattaa kiinnittää huomiota.[/QUOTE]

Tällä hetkellä ilmanvaihto toimii kun on niin harva ovi. Muttei varmaankaan iso homma laittaa sellasta tötsää mitä saa sit säädettyä isommalle ja pienemmälle. Siis et menee reikä ulos asti.

Tässä hiillostanu tuota miestä että suostuis miettimään tuota varaston laittoa huoneeksi. Sano vaan ettei voi millään kuvitella että joku nukkuis siellä.
Itellä pyörii jo sata ideaa mielessä mitä sinne vois tehdä. Toisaalta pitää aika minimaalisella budjetilla selvitä.

Nyt aikovat tuolla yläkerrassa muuttaa nukkumispaikkoja niin et tuo isoin menee yksin pienempään ja 3 seuraavaa isompaan huoneeseen.

Tästä ei nyt ole ap:lle mitääna apua mutta näitä aloituksia lukiessa kiitän luojaa että lapsiluku on täynnä ja se on kaksi. Olen aina ajatellut että en hanki enempää lapsia kuin mukavasti ja edes kohtuullisen väljästi pystyn majoittamaan, olisi ahdistavaa yrittää mahduttaa 8 henkilöä tuohon huonemäärään.

Juuri luin yhden tuttavan viestejä FB:stä ja sielläkin kolme lasta jakaa samaa huonetta (2 koululaista + 4 v.). Ahdistaa jo ajatuskin lasten puolesta.

Oletteko kysyneet lasten mielipidettä? Aikuiset voisivat varmaan muutaman vuoden verran joustaa ja nukkua siinä työtilassa tai sitten bunkka portaiden alle tai olohuoneeseen.... Tyttärelle yksi huone ja loput huoneet pojat jakavat haluamallaan kokoonpanolla.

Ketä se haittaa, että teini kuskaa petiään? Miettikää rauhassa remontit,paloturvallisuus ja budjettilaskelmat vievät oman aikansa. Jos kiukuttelusta saisi palkkioksi oman huoneen, mitähän siitä seuraisi?

Meilläkin tarkoitus laittaa kolme samaan huoneeseen, 5v tyttö ja 2v kaksoset (tyttö ja poika). Näin yritetään pärjätä joitakin vuosia, koska 5-6 vuoden kuluttua isoilta alkaa vapautua huoneita, ei tuollaisen ajan vuoksi kannata ostaa uutta taloa. Hätätapauksessa meillä vanhemmat nukkuu olkkarissa, jolloin lapsille vapautuu vielä yksi iso makuuhuone.

Vanhimmalle oma huone ja seuraavaksi vanhimmat kolme samaan huoneeseen? Viimeinen makkari jäisi pikkupojille. Tai sit teette just siitä varastosta makuuhuoneen tai laajennatte taloa. Tai luovutte vanhempien makkarista muutamaksi vuodeksi.

Mun mielestä se joka ei tule muiden kanssa toimeen, saa sitten vaikka kuljettaa patjansa mihin haluaa, mutta ei niin, että vanhin kiukuttelee kaikille ja ajaa käytöksellään nuoremman pois yhteisestä huoneesta. Lapsiakin voi kuunnella, että kenen kanssa kukakin haluaisi nukkua jos huoneet jaettaisiin uudestaan. Ja toisaalta oon sitä mieltä, et vanhemmat voi kyllä joustaa omasta mukavuudestaan ja luovuttaa huoneensa jos nukkumisjärjestelyistä ei muuten tule mitään.

kysykää lasten mielipidettä, miten haluavat nukkua tai heidän käytettävissään olevat huoneet jakaa, kun kaikki ei kuitenkaan voi saada omaa huonetta. Teidän omasta huoneesta ette kyllä luovu.

Mä olen asunut kotona parikymppiseksi ja oltiin pikkuveljen kans lapsuudesta saakka samassa huoneessa. Meillä oli omat systeemit yksityisyyden säilyttämiseksi (ei tilanjakajia) eikä koskaan tullut mieleenkään et olis omaan huoneeseen tarvinnu päästä.

Joten se on ihan niistä lapsista itsestään kiinni. Ehkäpä vanhin ja nuorin tulisivat toimeen samas huoneessa?! kuka tietää..

ehkä sun pitää vaan sanoa sille murkulle, ettei teillä ole antaa sille omaa huonetta. Pyydät vaikka sitä itse valitsemaan kenen kanssa haluaa jakaa huoneen. Olen itse isosta perheestä, eikä meillä kaikilla ollut omaa huonetta. Mitään traumoja en saanut. :)

[QUOTE="vieras";27203492]Tästä ei nyt ole ap:lle mitääna apua mutta näitä aloituksia lukiessa kiitän luojaa että lapsiluku on täynnä ja se on kaksi. Olen aina ajatellut että en hanki enempää lapsia kuin mukavasti ja edes kohtuullisen väljästi pystyn majoittamaan, olisi ahdistavaa yrittää mahduttaa 8 henkilöä tuohon huonemäärään.

Juuri luin yhden tuttavan viestejä FB:stä ja sielläkin kolme lasta jakaa samaa huonetta (2 koululaista + 4 v.). Ahdistaa jo ajatuskin lasten puolesta.[/QUOTE]

Komps.

Meillä on 3 makuuhuonetta ja kaksi lasta - enempää ei tehdä, kun tulisi liian ahdasta ja minä myöskään en halua tästä tontista luopua koskaan.

Yhteistyössä