Mammografia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelijä

Vieras
Kohta on taas se aika itsellä, että pitäisi varata aika gynelle papaan ja muutenkin "vuositarkastukseen". Edellisellä kerralla - ja itseasiassa sitäkin edellisellä - kysyin, että pitäisiköhän alkaa myös varailemaan aikaa mammografiaan (en ole siis ikinä käynyt). Vastaus oli, että "ei sinulla ole mikään kiire vielä, noin nuorikin olet". Ja kilinkakat, sanon minä! Kohta 37v. ja ei kai mammografiaan mitään ikärajaa ole - sitä paitsi, eikö aina puhuta rintojen tutkimisen tärkeydestä ja mammografiakuvauksista lähes kaiken ikäisillä naisilla? Eihän mahdollinen rintasyöpä koettele ainoastaan +40 naisia. Olin silloin niin typertynyt saamastani vastauksesta, etten saanut oikein sanotuksi mitään. Nyt, kun lääkärikäynti olisi taas ajankohtainen, niin tulipahan mieleeni tämä mammografia-asia. Oletteko te muut Ellit päässeet "ikärajoituksitta" mammografiaan, minkälaisia kokemuksia noin yleensä? Pitääkö minun tyytyä tähän saamaani vastaukseen vai vaatimalla vaatia ensi kerralla lähetettä?

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä;10617211:
Kohta on taas se aika itsellä, että pitäisi varata aika gynelle papaan ja muutenkin "vuositarkastukseen". Edellisellä kerralla - ja itseasiassa sitäkin edellisellä - kysyin, että pitäisiköhän alkaa myös varailemaan aikaa mammografiaan (en ole siis ikinä käynyt). Vastaus oli, että "ei sinulla ole mikään kiire vielä, noin nuorikin olet". Ja kilinkakat, sanon minä! Kohta 37v. ja ei kai mammografiaan mitään ikärajaa ole - sitä paitsi, eikö aina puhuta rintojen tutkimisen tärkeydestä ja mammografiakuvauksista lähes kaiken ikäisillä naisilla? Eihän mahdollinen rintasyöpä koettele ainoastaan +40 naisia. Olin silloin niin typertynyt saamastani vastauksesta, etten saanut oikein sanotuksi mitään. Nyt, kun lääkärikäynti olisi taas ajankohtainen, niin tulipahan mieleeni tämä mammografia-asia. Oletteko te muut Ellit päässeet "ikärajoituksitta" mammografiaan, minkälaisia kokemuksia noin yleensä? Pitääkö minun tyytyä tähän saamaani vastaukseen vai vaatimalla vaatia ensi kerralla lähetettä?

Moikka!

Mulla on ollut vaivaa oikeassa rinnassa, kipua jne. niin lääkäri laittoi mulle lähetteen ultraan, mutta ei mammografiaan koska sitä vältetään nuorille, olen 32v. Ultrassa olin ja syytä kipuuni ei löytynyt ja asia jäi nyt tähän. Olet minua vähän vanhempi, että en tiedä laittavatko mammoon helpommin, mutta mullakin syynä oli se että kun ei ihan suoraan epäile rintasyöpää lääkäri, niin pelkkä ultra riittää, sanoi että jos olisin vanhempi niin mammokin olisi paikallaan. Mutta jos sinulta löytyy patti tms. epäselvää niin tutkimuksiin vaan. Itse olisin toivonut tarkemmat tutkimukset kipuni takia, mutta asiaa jäätiin seurailemaan ja ilmeisesti ihan vaan jotain hormonaalista kipua epäili, koska mitään outoa ei ultrassa ollut.

Nuorehkoilla ja imettämättömillä naisilla rintakudos on niin tiivistä, että mammografialla ei nähdä mitään. Siksi ultra.

Höpsis! Ultraääni on lähinnä täydentävä tutkimus mammografialle. Vain ihan nuorilla sitä käytetään ainoana säderasituksen välttämiseksi ja silloinkin tehdään mammografia, jos on syytä epäillä syöpää. Mikrokalkkeumat jne erottuvat kyllä tiiviistäkin rauhaskudoksesta ja tarvitaan vain enemmän tehoja, jotta tiiviskin kudos saadaan kuvannettua.

Itse aloitin säännölliset mammografiassa käynnit (2-3 vuoden välein) 35-vuotiaana.

Viimeksi muokattu:
Minulla on nyt kolmatta päivää oikeanpuoleinen nännin alue tosi kipeä, rintsikatkin sattuu..
Kohtu poistettu eikä mitään hormonaalista lääkitystä. Voiko syöpä oireilla näin ja yhtäkkiä ??

Yhteistyössä