Mamukoulusta mieleen tullutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "semi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"semi"

Vieras
Kuka on mamu? Siis kenet te laskette mamuksi? Onko Suomessa syntyneet, mutta ulkomaalaiset vanhemmat omaavat lapset teille edelleen mamuja? Entä, jos vain toinen vanhempi on mamu? Missä vaiheessa lapset lakkaa olemasta mamuja? Entä adoptoidut?

Siis kyselen tätä, koska olen tänään pohtinut asiaa taas kerran, kun multa kysyttiin kauanko mun lapset on olleet Suomessa. No ne on mun biologisia ja olleet syntymästään täällä. Siis kun noi mun 4 ja 1 vuotiaat menee kouluun tässä pienehkessö maalaiskunnassa, niin mitä luultavammin perussuomalaislapsi (geneettisesti) tulee olemaan vähemmistössä, kun täällä on paljon kahden kulttuurin perheitä ja adoptoituja. Millon lakataan tuijottamasta väriä ja ulkomuotoa.

En siis puutu sen kummemmin noihin mamukoulujuttuihin, vaan siihen, että koska ihmiset näkee ihmiset ihmisinä, eikä väreinä, piirteinä, kulttuureina, uskontoina jne... ja miksi sinä kuvittelet olevasi parempi kuin maahanmuuttaja?

Mamuksi, eli maahanmuuttajaksi voidaan laskea vaikkapa paluumuuttaja, mutta ymmärrän mitä ajat takaa. Meillä on samanlainen tilanne. Poikani on sydämeltään (terveellä tavalla) niin suomalainen kuin voi olla vain, ulkonäöllisesti vain eroaa muista. Silti hänen suomalaisuuttaan vähätellään usein. Miksei poikani voisi kannustaa Leijonia ihan siinä missä muutkin jääkiekkopojat? Miksi poikani ei saisi rakastaa talvea, vaan heti ollaan sanomassa, että miten sinä voit talvesta pitää?

Mamu tarkoittaa maahan muuttajaa eli henkilöä joka on syntynyt muualla kuin Suomessa.
Mutta puhe esim mamukoulusta tai mamualueesta johon itse henkilökohtaisesti en haluais lastani laittaa tai muuttaa sellaiselle alueelle sillä tarkoitan maahanmuuttajia jotka ovat tulleet maahan pakolaisina elintaso- tai turvapaikanhakija pakoilaisina.
Ko. henkilöt ovat joko venäläisiä tai mistä tahansa muslimimaasta tulleita jotka pitävät itseään parempina eikä heillä ole mitään halua sopeutua suomalaiseen yhteskuntaan. Naisilla ei ole mitään arvoa, ei edes päiväkoti ikäsen lapsen - poikalapsen mielestä. Päikkärin tätiä saa vaikka löydä koska se on nainen eikä totella todellakaan tarvi. Ja sama jatkuu potenssiin kymmenen koulussa yms. töihin ei kannata edes haaveilla koska sosiaalihuolto kustantaa...... <- toi on mamu

Mamu on maahanmuuttaja. Suomessa syntynyt maahanmuuttajaperheen lapsi ei ole mamu, koska ei ole muuttanut tänne mistään. Hän on monikulttuurinen tai maahanmuuttajataustainen, myös suomalainen eikä vain ulkomaalainen.

Omien lasten geeniperimästä puolet tulee muualta, mutta heidän suomalaisuuttaan ei olla koskaan vähätelty oikeassa elämässä. Miksi olisikaan? Äidinkieli on suomi, Suomessa ovat syntyneet, ja kasvatus on ns. suomalainen (mitä se ikinä sitten onkaan).

Huom. nämä "paluu" muuttajat ovat yleensä täysin venäjänkielisiä ja heidän lapsensa kuormittavat lastensuojelua päihde yms. ongelmatiikan vuoksi.
En ihan todellakaan ymmärrä syytä miksi heitä - kielitaidottomia ihmisiä otetaan tänne yhteiskunnan elätettäväksi.

[QUOTE="vieras";22498377]Mamu tarkoittaa maahan muuttajaa eli henkilöä joka on syntynyt muualla kuin Suomessa.
Mutta puhe esim mamukoulusta tai mamualueesta johon itse henkilökohtaisesti en haluais lastani laittaa tai muuttaa sellaiselle alueelle sillä tarkoitan maahanmuuttajia jotka ovat tulleet maahan pakolaisina elintaso- tai turvapaikanhakija pakoilaisina.
Ko. henkilöt ovat joko venäläisiä tai mistä tahansa muslimimaasta tulleita jotka pitävät itseään parempina eikä heillä ole mitään halua sopeutua suomalaiseen yhteskuntaan. Naisilla ei ole mitään arvoa, ei edes päiväkoti ikäsen lapsen - poikalapsen mielestä. Päikkärin tätiä saa vaikka löydä koska se on nainen eikä totella todellakaan tarvi. Ja sama jatkuu potenssiin kymmenen koulussa yms. töihin ei kannata edes haaveilla koska sosiaalihuolto kustantaa...... <- toi on mamu[/QUOTE]

Tuo nyt ei selittany yhtaan mitaan.

Mamu on maahanmuuttaja. Suomessa syntynyt maahanmuuttajaperheen lapsi ei ole mamu, koska ei ole muuttanut tänne mistään. Hän on monikulttuurinen tai maahanmuuttajataustainen, myös suomalainen eikä vain ulkomaalainen.

Omien lasten geeniperimästä puolet tulee muualta, mutta heidän suomalaisuuttaan ei olla koskaan vähätelty oikeassa elämässä. Miksi olisikaan? Äidinkieli on suomi, Suomessa ovat syntyneet, ja kasvatus on ns. suomalainen (mitä se ikinä sitten onkaan).

Ettekö ole kohdanneet rasismia, esimerkiksi tuntemattomien huutoja kadulla? Sen pitäisi olla harvinaista, koska rasismia esiintyy niin valtavasti.

Omat lapseni, (vaikka ovat täysin suomalaisia), ovat myös saaneet olla ihan rauhassa. Korkeintaan on ihasteltu tummia kiharoita ja silmiä :)

Mamu-nimitystä käytetään halventavasti ainakin tällä palstalla ja sillä tarkoitetaan lähinnä Suomeen tulleita somaleja, turkkilaisia tms. ja islaminuskoisia..siis ihmisiä, joista ei ryhmänä pidetä.

Maahanmuuttajia voi kuitenkin tulla ympäri maailmaa. Paras maahanmuuttaja tulee Englannista tai USAsta, koska niiden kanssa meidän suomalaisten on niin mukava huastella enklantia ja ottaa olusta.

Ettekö ole kohdanneet rasismia, esimerkiksi tuntemattomien huutoja kadulla? Sen pitäisi olla harvinaista, koska rasismia esiintyy niin valtavasti.

Ei ole huudeltu kadulla, tms. Lapsilla ei tosin lue isolla otsassa että ISÄNI ON ULKOMAALAINEN. He eivät ole järin tummia, menevät ulkonäkönsä puolesta ihan täysin suomalaisista lapsista.

Ainoastaan tällä palstalla olen törmännyt lapsiini kohdistuvaan rasismiin, mikä on samalla sekä surullista että äärettömän hupaisaa.

[QUOTE="semi";22498417]Anatolia, sun lapset ei taida ulkoisesti poiketa kauheesti valtaväestöstä?[/QUOTE]

Eivät poikkea ollenkaan. Esimerkiksi päiväkodissa on tummempia täysin suomalaisia lapsia kuin meidän poika.

"En siis puutu sen kummemmin noihin mamukoulujuttuihin, vaan siihen, että koska ihmiset näkee ihmiset ihmisinä, eikä väreinä, piirteinä, kulttuureina, uskontoina jne... ja miksi sinä kuvittelet olevasi parempi kuin maahanmuuttaja? "

Tätähän sä voit kysyä mamuilta. On ihminen minkä tahansa värinen tai mitä tahansa uskontoa tunnustava, niin aina hän erottelee ihmiset lokeroihin: on me ja on nuo toiset. Siitä ominaisuudesta ihmiset eivät ikinä pääse eroon.

No johan karkas viesti kesken kirjoituksen ja ajatus sen mukana...

Mä vaan jotenkin kauhunsekaisin tuntein seuraan näitä nettikeskusteluja, kun oikeessa elämässä en ole vielä törmännyt tuollaseen (piilo)rasismiin, mutta onhan sen oltava todellista, kaikki niiden kirjoittajat on kuitenkin oikeita ihmisiä... että millaisia vaikeuksia omat lapset vielä tulevat kokemaan.

Ehkä se on perheestä ja omasta asenteestakin kiinni, millaista kohtelua saa. Mä olen itse hyvin suomalainen ja tuntuu, että muutun vanhetessa aina vaan suomalaisemmaks ja kasvatan lapsenikin siihen. Se ei silti sulje kansainvälisyyttä eikä monikulttuurisuutta pois. Meillä on jo suku ympäri maailmaa ja useamman maan kansalaisia, niin jotenkin on niin vaikea ymmärtää suvaitsemattomuutta. Ymmärrän, jos on huonoja kokemuksia ulkkareista, mutta kun useimmilla on se, että no mulla oli yks paska ulkkarinaapuri tai kaverilla oli ja sit niputetaan kaikki samaan nippuun. Mulla on ollut useampi paska suomalainen naapuri ja ihana romaninaapuri, hiljaiset ja mukavat virolaiset ja avuliaat ja ystävälliset irakilaiset... en mä silti sano, että kaikki suomalaiset on juoppohulluja sekopäitä.

[QUOTE="vieras";22498470]"En siis puutu sen kummemmin noihin mamukoulujuttuihin, vaan siihen, että koska ihmiset näkee ihmiset ihmisinä, eikä väreinä, piirteinä, kulttuureina, uskontoina jne... ja miksi sinä kuvittelet olevasi parempi kuin maahanmuuttaja? "

Tätähän sä voit kysyä mamuilta. On ihminen minkä tahansa värinen tai mitä tahansa uskontoa tunnustava, niin aina hän erottelee ihmiset lokeroihin: on me ja on nuo toiset. Siitä ominaisuudesta ihmiset eivät ikinä pääse eroon.[/QUOTE]

Ihmisiä lokeroidaan, totta..MUTTA ei sen tarvitse merkitä negatiivista lokerointia. Me, meidän perhe..te, teidän perhe..
Siltikin me kaikki olemme yksilöitä. Onko se niin vaikeata käsittä, etteivät maahanmuuttajatkaan ole mikään homogeeninen, samalla tavalla ajatteleva negatiivinen massa....?

Mitä mamukouluihin tulee, niin yksi syy miksi en haluaisi lapsiani samalle luokalle useamman somalin, irakilaisen tms kanssa on se, että me emme elä kuten muslimit. Joo, mies on muslimi (tapasellainen) mutta minä en ole, eivätkä ole lapsetkaan.

"Sun äiti on huono kun se ei käytä huivia" tms on lauseita, joita en halua lapsilleni ladeltavan. Ja tällaista olen kuullut useamman ns. suomalaisittain elävän mokuperheen lapsen kokeneen. Myös siitä, ettei puoliksi islamilaiset (typerästi sanottu, mutta tarkoitan siis lapsia joilla toinen vanhempi, käytännössä isä, on lähtöisin muslimimaasta) lapset osallistu islaminuskon opetukseen koulussa, vaan käyvät joko enemmistön uskonnontunneilla tai et:ssä, on tullut kielteistä palautetta. Tai siitä, ettei juhlita Eidiä (meillä lapset ei edes tiedä mikä se on).

Suomalaiset eivät suinkaan ole ainoita, jotka ovat joskus suvaitsemattomia.

[QUOTE="vieras";22498470]"En siis puutu sen kummemmin noihin mamukoulujuttuihin, vaan siihen, että koska ihmiset näkee ihmiset ihmisinä, eikä väreinä, piirteinä, kulttuureina, uskontoina jne... ja miksi sinä kuvittelet olevasi parempi kuin maahanmuuttaja? "

Tätähän sä voit kysyä mamuilta. On ihminen minkä tahansa värinen tai mitä tahansa uskontoa tunnustava, niin aina hän erottelee ihmiset lokeroihin: on me ja on nuo toiset. Siitä ominaisuudesta ihmiset eivät ikinä pääse eroon.[/QUOTE]

Niin no, sä et vastannut tähän, vaan kiersit kysymyksen. Jokainen ihminen kuvittelee olevansa jossain asiassa/suhteessa parempi kuin joku muu tai kaikki muut. Kaikki vaan loppuviimeks on erilaisia ja siitä tässä on kai kyse. Pitäisi oppia hyväksymään erilaisuus. Eikä se tarkoita sitä, että maahanmuuttajia pitää hyysätä, kyllä periaatteena pitää olla maassa maan tavalla, mutta sekään ei saa sulkea pois oman kulttuurin vaalimista.

[QUOTE="semi";22498532]Niin no, sä et vastannut tähän, vaan kiersit kysymyksen. Jokainen ihminen kuvittelee olevansa jossain asiassa/suhteessa parempi kuin joku muu tai kaikki muut. Kaikki vaan loppuviimeks on erilaisia ja siitä tässä on kai kyse. Pitäisi oppia hyväksymään erilaisuus. Eikä se tarkoita sitä, että maahanmuuttajia pitää hyysätä, kyllä periaatteena pitää olla maassa maan tavalla, mutta sekään ei saa sulkea pois oman kulttuurin vaalimista.[/QUOTE]

Muslimien pitäisi hyväksyä erilaisuus, eli suomalaiset. Mikä siinä on niin vaikeata esim käydä suomalaisten kanssa samaan aikaan uimassa?

Mitä mamukouluihin tulee, niin yksi syy miksi en haluaisi lapsiani samalle luokalle useamman somalin, irakilaisen tms kanssa on se, että me emme elä kuten muslimit. Joo, mies on muslimi (tapasellainen) mutta minä en ole, eivätkä ole lapsetkaan.

"Sun äiti on huono kun se ei käytä huivia" tms on lauseita, joita en halua lapsilleni ladeltavan. Ja tällaista olen kuullut useamman ns. suomalaisittain elävän mokuperheen lapsen kokeneen. Myös siitä, ettei puoliksi islamilaiset (typerästi sanottu, mutta tarkoitan siis lapsia joilla toinen vanhempi, käytännössä isä, on lähtöisin muslimimaasta) lapset osallistu islaminuskon opetukseen koulussa, vaan käyvät joko enemmistön uskonnontunneilla tai et:ssä, on tullut kielteistä palautetta. Tai siitä, ettei juhlita Eidiä (meillä lapset ei edes tiedä mikä se on).

Suomalaiset eivät suinkaan ole ainoita, jotka ovat joskus suvaitsemattomia.

Mä kyllä ymmärrän, mitä tarkoitat. Meillä on vähän samankaltainen tilanne. Ja aika hyvin kiteytit tuon muslimimääritteen, se on aika vahva osa kulttuuria ja identiteettiä, vaikkei uskovainen olisikaan.

Musta tuntuu, että mä elän jossain kuplassa. Mulla on kaksi tummaa lasta, me eletään pienehköllä paikkakunnalla, meidän naapuri/tuttavapiirissä on todella kirjavaa sakkia ja kun mietin sitä, että nämä lapset menee kouluun, luokalla tulee olemaan aika monenkirjavaa lasta, eikä mun lapset ole edes luokan tummimmat. Alkaako ne vaikeudet vasta koulussa? Kun mä olen saanut tosi positiivista palautetta kaikkialta, kerhosta, päiväkodista, neuvolasta, kaupassa jne... että eikö meidän kylällä olekaan ketään rasistia :D

[QUOTE="vieras";22498597]Muslimien pitäisi hyväksyä erilaisuus, eli suomalaiset. Mikä siinä on niin vaikeata esim käydä suomalaisten kanssa samaan aikaan uimassa?[/QUOTE]
Kyllähän moni muslimi käy ihan tavallisessa uimahallissa tai maauimalassa, rannallakin.

Jotkut ei halua (uskonto ei salli) näyttäytyä uima-asussa vastakkaisen sukupuolen nähden, oli se vastakkainen sukupuoli sitten islaminuskoista tai luterilaista tai mitä tahansa. Ymmärrän siis täysin naisten ja miesten erilliset uimahallivuorot, sekä maahanmuuttajayhdistyksen jäsenilleen järjestämät uimahallivuorot (sellaisia on ollut ainakin Turussa, ja ne on tottakai vain yhdistyksen jäsenille, vrt. vauvauintivuorot vain vauvauimareille tai vesijumppavuorot vain vesijumppareille), mutta onko jossain oikeasti vain muslimeille varattuja uimahallivuoroja?

Kyllähän moni muslimi käy ihan tavallisessa uimahallissa tai maauimalassa, rannallakin.

Jotkut ei halua (uskonto ei salli) näyttäytyä uima-asussa vastakkaisen sukupuolen nähden, oli se vastakkainen sukupuoli sitten islaminuskoista tai luterilaista tai mitä tahansa. Ymmärrän siis täysin naisten ja miesten erilliset uimahallivuorot, sekä maahanmuuttajayhdistyksen jäsenilleen järjestämät uimahallivuorot (sellaisia on ollut ainakin Turussa, ja ne on tottakai vain yhdistyksen jäsenille, vrt. vauvauintivuorot vain vauvauimareille tai vesijumppavuorot vain vesijumppareille), mutta onko jossain oikeasti vain muslimeille varattuja uimahallivuoroja?

Helsingissä on ollut jakomäen uimahallissa musliminaisille ja vissiin erikseen myös miehille omat uintivuorot. Jostain luin että halli on rempassa, mutta vuorot jatkuvat kun halli aukeaa.

Eikö sitä islamin uskontoa voi päivittää nykyajan vaatimuksia vastaavaksi, vai onko se niin kiveen hakattuna nuo muslimien typerät tavat elää?

Voisko kristityt vaatia ja saada itselleen omat vuorot, jonne ei muilla kuin kristityillä ole asiaa?

Helsingissä on vain muslimeille sallittuja vuoroja ja sanoithan sinä niitä olevan myös Turussa.

[QUOTE="vieras";22498377]
Ko. henkilöt ovat joko venäläisiä tai mistä tahansa muslimimaasta tulleita jotka pitävät itseään parempina eikä heillä ole mitään halua sopeutua suomalaiseen yhteskuntaan. Naisilla ei ole mitään arvoa, ei edes päiväkoti ikäsen lapsen - poikalapsen mielestä. Päikkärin tätiä saa vaikka löydä koska se on nainen eikä totella todellakaan tarvi. Ja sama jatkuu potenssiin kymmenen koulussa yms. töihin ei kannata edes haaveilla koska sosiaalihuolto kustantaa...... <- toi on mamu[/QUOTE]

Juuri tätä tarkoitetaan nykyään mamuilla. Ihan turha väittää mitään muuta.

[QUOTE="vieras";22498709]Eikö sitä islamin uskontoa voi päivittää nykyajan vaatimuksia vastaavaksi, vai onko se niin kiveen hakattuna nuo muslimien typerät tavat elää?

Voisko kristityt vaatia ja saada itselleen omat vuorot, jonne ei muilla kuin kristityillä ole asiaa?

Helsingissä on vain muslimeille sallittuja vuoroja ja sanoithan sinä niitä olevan myös Turussa.[/QUOTE]

Mikä Jumalan sana se sellainen on, jossa on "Parasta ennen"- päiväys? Itse olen ateisti, mutta jos uskovaisten mukaan Jumala on kaikkivaltias ja erehtymätön, niin kuulostaa aika oudolta alkaa tuunaamaan sitä minkä sanotaan olevan Jumalan sanaa.
Ja kyllähän moni muslimi elää ihan nykyaikaisesti.

Turun "muslimivuorot" on kuulemma maahanmuuttajayhdistyksen jäsenilleen järjestämiä, ja sinne pääsevät kaikki yhdistyksen jäsenet, oli uskonto mikä tahansa. Mistään kaupungin järjestämistä vain muslimeille tarkoitetuista uintivuoroista en ole tietoinen. En usko, että sellaisia onkaan; miten islaminuskoisuus edes tarkistettaisiin? :)

Juuri tätä tarkoitetaan nykyään mamuilla. Ihan turha väittää mitään muuta.

Ehkäpä, mutta minun lapseni näyttää juuri tuollaiselta mamulta ulkonäöltään. Hänet lokeroidaan negatiivisesti välittömästi, vaikka hän on syntynyt Suomessa, kasvanut suomalaiseen kulttuuriin, hänen ainoa kielensä on suomi. Heti ulkonäkönsä vuoksi hän on monelle heti välittömästi muslimi, mamu, mikä lie. Tässäkin keskustelussa tuntuu käsitteet menevän sekaisin.

[QUOTE="vieras";22498709]Eikö sitä islamin uskontoa voi päivittää nykyajan vaatimuksia vastaavaksi, vai onko se niin kiveen hakattuna nuo muslimien typerät tavat elää?

[/QUOTE]

Eihän kristinuskokaan päivity jos miettii vaikkapa homokeskustelua. Minusta uskonnot yleisesti ovat yksiä pahimpia lokeroimaan ihmisiä eri kasteihin ja siten eriarvoistamaan meitä.

Yhteistyössä