Hae Anna.fi-sivustolta

Mandariinipuu

Viestiketju osiossa 'Piha ja puutarha' , käynnistäjänä Miirukka, 15.04.2007.

1. Miirukka Vierailija

Onko kellään kokemusta mandariinipuun kasvattamisesta? Idätin siemeniä noin vuosi sitten, nyt toinen taimista on n. 20 cm korkea ja toinen puolet pienempi. Alkuja kyllä nousi parikymmentä, mutta kitkin ne loput pois, kun eihän ne sitten olisi mahtuneet kasvamaan samassa ruukussa.

Kysymys siis kuuluu: oletteko koskaan vaihtaneet multaa mandariinipuulle? Ja onkohan se edes tarpeen näin vuoden kasvatuksen jälkeen... Ja sitten: Kun ruukussa nyt kasvaa kaksi tainta, ja pienempi selvästi jää isomman varjoon, niin uskaltaako sen vaan ottaa siitä ruukusta pois? Vai onkohan niillä mahdollisesti joku yhteinen iso juuri?

Kertokaa muitakin kokemuksia mandariinipuista, mistä ne tykkää ja mikä on pahaksi. Itse huomasin, että puu viihtyy hyvin aurinkoisella ikkunalla ja tahtoo suht' runsaasti kosteutta.

2. miikke Vierailija

joskus sellainen lapsuudenkodissa kasvoi. muuta en osaa sanoa kuin että kylmä ja veto on pahasta. meillä paleltui talvella kun tuuletusaika piteni koko päiväksi pakkasella :(

3. zxcvb Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Itselläni kasvanut kotona Mandariinipuu yli 8 vuotta. noin 117 cm on nyt pituutta (mutkitellen) ja tämän kesän aikana kasvanut latvustoa noin 40 cm, ja reilusti lisää pituutta on vielä luvassa ennen kesän loppua. Ruukun vaihdoin tänä vuonna isompaan 11 tuuman halkaisialtaan olevaan ruukkuun johonka mullat vaihdoin samalla. Hitaasti mutta varmasti on kasvanut yhdestä siemenestä, josta versonut toinenkin taimi joka on nyt 60 cm pitkä. Tarvitsee paljon auringon valoa ja kesällä siten runsaammin vettä, välillä tarvitsee lannoitetta. Talven ajaksi kasvu aina pysähtyy jääden odottamaan kevättä. Jokunen lehti joskus silloin tippuu, mutta muuten kestää hyvin talven yli kunhan ei saa kylmää.

4. madarini Vierailija

Olen kyläillyt paikassa, jossa mandariinipuussa oli hedelmät. Emäntä oli niitä aiemmin maistanutkin. Hän on aivan mahtava viherpeukalo ja puu oli jo iäkäs.

5. Miten nopeasti siemenet itää, ja kun ovat itäneet, niin miten nopeasti kasvavat ? Nyt yritän itse kasvattaa, mutta tiedähäntä, että onnistuuko... olisin kiitollinen jos joku neuvoisi :)

6. Itelläni on ruukussa itämässä mandariinipuuta mut en tiiä et tuleeko niistä jotain?:/
    Toivon et tulis koska viimekertainen saavutukseni meni jotenkin pilalle.:(
    Osaisko joku auttaa mua ja kertois mulle vähän et miten saan sen itäämään ja saan siitä hyvän puun myös.
    Ohjeita kaipailisin kiitos. :/

7. Kasvirakas Vierailija

Mandariinipuita ei kannata missään nimessä jättää vaan samaan ruukkuun sillä nehän varastavat toisiltaan ravinnon ja toinen ei luultavasti kasva. Itse erottelin ne toisistaan vaikka ne olivat ihan pieniä. Haluan että ne molemmat kasvaa. Laitoin itse 4 siementä ja vain 3 lähti kasvamaan yksi jäi niin pieneksi että lopuksi nikkaroin sen pois. Erittelin ne toisistaan siksi koska vanhempi puu jäi ihan pieneksi ja kun erittelin ne niin molempiin tuli monta lehteä ja saivat paljon enemmän ravintoa.

8. Kasvirakas Vierailija

Mandariinipuita ei kannata missään nimessä jättää vaan samaan ruukkuun sillä nehän varastavat toisiltaan ravinnon ja toinen ei luultavasti kasva. Itse erottelin ne toisistaan vaikka ne olivat ihan pieniä. Haluan että ne molemmat kasvaa. Laitoin itse 4 siementä ja vain 3 lähti kasvamaan yksi jäi niin pieneksi että lopuksi nikkaroin sen pois. Erittelin ne toisistaan siksi koska vanhempi puu jäi ihan pieneksi ja kun erittelin ne niin molempiin tuli monta lehteä ja saivat paljon enemmän ravintoa.

9. Kasvirakas Vierailija

10. mandariiini Vierailija

alussa pidin muovipussinsisällä lämpimässä.aurinkoa paljon ja kannattaa tosiaan erotella taimet eri ruukkuihin,niillä on paljon vahvoja juuria ettei kannata pelätä ruukun vaihtoa(en kuitenkaan suosittele talvella). vaihdoin altakasteluruukkuun kun pituutta oli n.90 cm,alkuun kasvu hidastui mutta sen jälkeen on kasvanut todella nopeasti. jos ei käytä altakasteluruukkua,niin kannattaa kastella runsaasti ja multa saa kuivahtaa kastelu kertojen välillä.lannoitetta samalla lailla kuin muihinkin viherkasveihin. koetin sumuttaa lehtiä,muttei näyttänyt pitävän siitä(tuli laikkuja lehtiin).

11. riini Vierailija

Mandariinin siemenet itävät tosi hitaasti. Meniköhän siinä lähes 2 kuukautta. Siemeniä laitoin purkkiin 8 kpl ja 2 iti. Saattoi olla hiukka liian kosteaa tai siemenet liian syvällä mullassa. Idätin peruskukkaruukussa tavallisessa kukkamullassa. Ruukku kirkaan muovipussin sisälle ja pussiin muutama ilmareikä.
    Kaksi itänyttä ovat nyt omissa pikku ruukuissaan kasvihuoneessa. Hyvin näyttävät viihtyvän.
    Laitoin vielä usemamman sitruunan siemen itämään. Nyt ovat olleet mullassa kohta 3 viikoa ja mitään ei ole vielä tapahtunyt. Jos ei jouluun mennessä ole itäneet nakkaan kompostiin :)

12. mandeja Vierailija

Minulla on tällä hetkellä 3 mandariinipuuta, kaikki 4 vuotta vanhoja. Aikaisemmin oli 5kpl, muta kaksi olen lahjoittanut tuttaville. Nämä puut saivat alkunsa silkasta v*tutuksesta, kun olin ostanut "olevinaan" siementtömiä satsumoita tms. Kyllä savu nousi korvista kun syljeskelin kymmeniä siemeniä pöydälle muutaman maistiaisen jälkeen. Kaapista löytyi tyhjiä muoviruukkuja joten pistin siemenet itämään. taisipa olla maaliskuu silloin.

Jokusen viikon odottelin, että kasvaako, ruukut olivat ikkunalaudalla ja niitä tunnollisesti välillä kastelin. Ei näkynyt mitään joten kyllästyin odottamaan (en itseasiassa edes uskonut niiden itävän, kun kerran piti olla siemenetön lajike) ja otin ruukut pois, vein keittiöön viileään ja varjoisaan nurkkaan odottamaan hetkeä jolloin nakkaisin ne menemään. Jostain syystä en tullut niitä hävittäneeksi ja ne tavallaan unohtuivat sinne pöydälle. Sitten yksi aamu ruukuista pilkisti pari pienen pientä taimen alkua. Aikaa istuttamisesta oli kulunut reilusti yli kuukausi enkä ollut viimeisinä viikkoina edes kastellut multaa. :)

Sit vaan taimet takas ikkunalaudalle just parahiksi kesän alussa, saivat kunnon kasvubuustin eteläikkunalla.

Lannoitteita en ole käyttänyt kuin vasta tänä kesänä tavallista Biolania välillä, mutta ei nuo tunnu sitä tarvitsevan. Mandariinin lehdet muuten kärähtävät helposti suorassa paahteessa ja jos multaa ei kastele vähintään paria kertaa viikossa, tippuvat lehdet pois ja kokonaiset oksat saattavat kuivua.

Puut ovat kooltaan tällä hetkellä metrin luokkaa. En ole leikannut niitä ikinä, saavat kasvaa sellaisina kuin tahtovat. :) Eivätkä nuo todellakaan mitään ulkomuotovalioita ole... Mutta minusta ovat ihan sieviä ja tavallaan melko omalaatuisen näköisiä.

13. vierailu Vierailija

Itsellä on n.5-6 vuotta vanha mandariini ja toinen samanikäinen samassa ruukussa. toinen on jäänyt selvästi pienemmäksi, kun ei ole uskaltanut(jaksanut) siirtää...
    Tietääkö kukaan, miten ne saisi tuottamaan hedelmää? Isompi on jonkun verran yli 100 cm.

14. Emmah :D Vierailija

Joo miekii kasvattelen mandariini puuta :D nakkasin vaa kaks siementä ruukkuu jonkun random kukan vieree ja kohta huomasin et ne on lähteny itämää :)

15. SITRUS Vierailija

Kun täs on nyt näistä mandariineista juteltu, niin tulin siihen tulokseen, että ovat hidaskasvuisia..
    Tahtosin nopiata tulosta, niin että mites sitruunat? Kasvavatko nopeemmin? Vastausta kiitos :)

16. Jemppu1997 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä olen itse laittanut ekaksi siemenet litimärän paperin sisään ja laittanut lautaselle ja päälle elmukelmuu että kosteus pysyy... meni monta viikkoa ennen kuin siemeniin alkoi tulla juurta. Kun juuret oli tullut isäni laittoi ne multaan nyt on tullut vähän yli kuukauden aikana tullut 20 kpl versoja .. versoja alkoi tulla kun isäni pisti ne pimeään ja hän kylläkin unohti ne sinne pariksi viikoksi ... välillä kun täällä on paistanut aurinko olen pistänyt ne suoraan auringon paisteeseen ja nyt ne on n. 1-3cm pitkiä ... toivotaan että suurin osa jaksaa kasvaa... mutta olisko vinkkejä millä tavalla niitä nyt alkaisi hoitamaan ? vai erotellaanko niitä jo eri ruukkuihin :)

17. pitää olla Vierailija

tuoreita siemeniä, eivät saa kuivua.

18. Mandariini Vierailija

Eli aijon hankkia mandariinipuun joten kyselisin vähän kaikkee.
    -Voiko sen laittaa terassille?
    -Pitääkö lannoittaa?
    -mistä saa?
    -Kuinka usein kastelu?
    -Talvihoito?
    -Kuinka pitkäksi se kasvaa?
    -Kuinka nopeasti se kasvaa?
    -Mitä lannoitetta pitää käyttää?
    -Sopiiko aloittelijoille?
    -Vaikeustaso?
    -Selviääkö viikon ilman hoitoa?
    -Voiko vaihtaa ruukkua?
    -Voiko sen hedelmiä syödä?
    -Valon määrä?
    -

19. masa Vierailija

minulla on kasvanut mandariini n: neljä vuotta ja voi hyvin , appelsiinin laitoin n: kaksi vuotta sitten menee edelle kasvussa ,... en ole vielä latvonut , koska näyttää siltä että , oksiakin tulee ,näkee sitten tuleeko hedelmää, ja kasvaa myös omena-päärynä puukin , se on vasta vuoden ikäinen ja noin 60 cm. en vielä tiedä mihin istutan kun jänöset syö kaikki versot omppupuistakin !Vaimo tuli mittaamasta , molemmat on yli metrin ja päärynäpuu tasan puoli metriä ,(mä kasvatin jo kymmenensenttiä ,( sitä puuta)),.)

20. karttuvaari Vierailija

Ensimmäinen kokeiluni kesti n. 8kk, lannoitin voimalla , pudotti syksyllä kaikki lehdet.

Nyt en ole lannoittanut lainkaan, puu noin. vuoden ikäinen ja ehkä 12 cm pituutta, myös kaksi versoa, joita en ole uskaltanut erottaa, ovat samasta siemenestä. Nyt kun on saanut aurinkoa, selvästi piristynyt, edelleen pelkkää vettä saaneena.
    Uskaltaako lannoittaa, millä ja kuinka paljon?

21. karttuvaari Vierailija

Hiljaista tuntuu olevan, haluaisin vastauksia juuri samoihin kysymyksiin kuin sinäkin !

Joku tuoss kertoo puunsa kasvaneen komeaksi ja pituuttakin tuntuu olevan, vastauksia odotellen !

22. Mandariinipuu Vierailija

Hei, Ruukku vaihdetaan vasta kun se on selvästi liian pieni. Tämä ohje on kasvinhoito-oppaasta ja se on toiminut hyvin,. Muutoinkin liian aikainen ruukunvaihto tapaa monia kasveja, ainakin minulla. Mimnulla on kesyrottia ja lannoitan mandariinipuuta niiden papanoilla, se on ainakin lempeän mieto lannoite. Manda kestää kuivempia harvemminkastelukausia, mutta ei tietenkään liian pitkiä. Minun puuni on yli 20 v vanha mutta ei kuki, kukkakaupan myyjä arveli että se on poikapuu :) - kiinnostavaa. Itse haluaisin tietää milloin puu leikataan latvuksista, oliko se maaliskuussa? Oma puuni on kestänyt hyvin hankalan hoitajatapauksen eli minut, eli aika sitkeä puu. Jos puun saa ulos keśäksi tai aurinkoiselle parvekkeelle tai edes happeen ja valoon, se lähtee kukoistukseen hiukan kuivan näköisestäkin. Kaikkiin kys. en osaa vastata, mutta tuohon rukkuasiaan ainakin.

23. Mandariini33 Vierailija

Olen pitänyt mandariinipuutani jo noin kaksi vuotta, eikä sekä ole vasta kuin 20 senttiä noin. Paljonko sitä pitää kastella ja kuinka usein?

24. Mandariinipuu Vierailija

Kertokaa kaikki mitä vain tiedätte!

25. Roopz Vierailija

Hei! Itselläni kotona kasvaa yksi mandariinipuu. Siemeniä oli ihan alussa kymmeniä samassa ruukussa ja kun alkoivat kasvaa siirrettiin niitä sitten omiin ruukkuihin, eli ihan rohkeasti siirrä omat taimesi omiin ruukkuihin jotta kasvavat paremmin.
    Taimi on nyt n. Puolimetriä korkea ja 5-6 vuotta vanha. Aikaisemmin taimia oli kaksi mutta toinen taisi kuivua.
    Tämä nykyinen taimi siirrettiin just edellistä isompaan ruukkuun, eli vaihda ruukkua sen mukaan kun tuntuu että ei mahdu enää kasvamaan edellisessä. Multaakin kannattaa vaihtaa ainakin vuosittain. Meillä on myös siinä mulla päällä, pinnalla jonkin näköistä hiekkaa.
    Kannattaa sijoittaa aurinkoisen ikkunan lähelle ja kastella n. viikoittain.
    Toivottavasti oli edes vähän apua. :)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari