MANSIKOIDEN SYÖNTI

  • Viestiketjun aloittaja Utelias
  • Ensimmäinen viesti
Utelias
Tietämättömänä kysyisin onko mansikoiden syömisestä raskaana ollessa jotain haittaa? Onko mitään tekemistä esim. lapsen (mahdollisten) tulevien allergioiden kanssa? Kotimaiset marjathan on nyt parhaimmillaan ja mansikkaa menis niin paljon kun mahaan mahtuu. En löytänyt googlettamalla mitään tietoa aiheesta. Sehän toisaalta kertoo siitä ettei haittaa ole mutta jos jollain on aiheeseen liittyvää tietoa niin olisin kiitollinen vastauksesta.
 
Mansikka
Antaa mennä vaan! Maksikat sisältää paljon c-vitamiinia että hyviä antioksidantteja joista ei ole kuin hyötyä! Eli ei vaikuta nappulan allergioihin myöhemmässä vaiheessa. Kilotolkulla myös täällä niitä ahmitaan...
 
Sini rv 39
Mä tykkään myös mansikoista tosi paljon ja kysyin asiaa neuvolasta, kun anoppi varotteli niiden syömisestä. Neuvolatätini sanoi että jos syö litrankin päivässä, niin se voi altistaa vauvaa allergialle. Eli suositteli syömään pienempiä määriä.. Itse en oikein tuohon usko eikä minulle ole koskaan tullut mitään oireita mansikoista tai muistakaan marjoista / hedelmistä. Enkä ymmärrä miten ne voisivat vauvaa allergisoida vielä raskausaikana. Neuvolantätini on kyllä tosi vanha, eli olisikohan kyseessä joku vanha suositus... En tiedä, mutta olen kyllä syönyt mansikoita litrankin päivässä :)
 
JO
Todellakin ihme neuvo, että mansikat aiheuttaisivat vauvalle alllergioita. En ihan heti uskoisi, ennen kuin tutkimustulokset lyötäisiin eteen enkä sittenkään helposti.

Syön paljon mansikoita, joista saa vitamiineja ja myöskin auttavat vatsan kanssa, koska pistävät vatsan toimimaan. Myöskin niiden kaloripitoisuus on pieni, joten sopivat erittäin hyvin herkutteluun ilman huonoa omaa tuntoa.
 
Ulpu
saattaahan tuossa olla jotain perää, koska luin hiljattain jostain vauvalehdestä, että raskaana ollessa kannattaa välttää suuria määriä allergisoivien tuotteiden syömistä..näihin kuului mm. mansikat ja pähkinät....ja aika paljon muitakin tuotteita(joita en nyt just muista)....itse kyllä mätin varmasti 2l mansikoita massuun, kun niitä eka kertaa tänä kesänä sain:)...mene ja tiedä...voithan vielä tarkistaa neuvolasta, jos jää vaivaamaan!!
 
Ulpu
Piti kerrankin kirjautua, kun samalla nimimerkillä näköjään on joku toinenkin liikkeellä =)

Minulla oli valtava himo mansikoihin raskausaikanani viime vuonna ja söin niitä kyllä monen monta rasiallista kesällä ennen vauvan syntymää elokuussa. Neuvolassa sanoivat, että terveellinen himo =)
En kyllä usko mansikoiden syönnistä olevan haittaa.
 
Mymmis
Minulle neuvolalääkäri antoi ohjeeksi syödä päivittäin n. litran mansikoita jotta nesteet kiertäisivät elimistössä ja turvotus laskisi. Eli tuskimpa sillä mitään allergisoivaa vaikutusta on! Ja toiseksi vaihtoehdoksi antoi syödä tuoretta ananasta samaan vaivaan. mieluummin itse ainakin popsin puhtaita kotimaisia marjoja ja vihanneksia kuin lääkkeitä.
 
Kaza
Ite oon kans syöny mansikoita ihan huoletta mutta....
Yks kaunis aamupäivä aloin juossa vessassa ku meni vatsa löysälle ja oksensinki oikeen kunnolla ja maha tuli tosi kipeeks. Soitin sillo hädissäni päivystykseenki ja muija siellä arveli jonkinlaista vatsavirusta. Mut se meni kuitenki ohi siinä muutamassa tunnissa ja nälän yllättäessä äkkiä söin jo sitte iltapäivällä hapankorppuja ja jätskiäkii. Veikkaanpa että kyseessä oli jonkinlainen ruokamyrkytys. Ja sinä aamuna söin mansikoita joista yks ainaki maistu huonolta. Ni oon aika varma että ne mansikat, tai ainaki se pahanmakune mansikka aiheutti sen. Edellisenä iltana tuli grillailtua mökillä, mut moni muukin siellä söi samoja sapuskoita eikä muille tullu mitää...
Oon sen jälkeenki kyllä syöny mansikoita mut oon vaa tosi tarkkaa kattonu etten pistä suuhuni mitää pikkasenkaan huonon näkösiä tai varsinkaan homeisia mansikoita!
 
lietsonko hysteriaa?
Kas kun kukaan ei ole vielä maininnut sanaakaan listeriasta. Eikös mansikat tule suoraan lähes maasta ja ovat usein hieman multaisia/hiekkaisia ja siltimoni popsii niitä suoraan torin kojusta ostettuna ;)
 
Lela
Välillä olen ihmetellyt kaikkia ihmeellisiä neuvolantädin mutisemia "vanhoja vitsauksia", en ole todellakaan enää itse viitsinyt ottaa kaikkea niin kirjaimellisesti! Luulisi että neuvolatyössä pysyisi tai ainakin pitäisi pysyä ajan hermolla, eikä toitottaa niitä 70-luvulla kuultuja oppeja... Ihan hullua väittää että litra päivässä mansikoita aiheuttais allergioita vauvalle, ja pari desiä sitten ei... hoh hoijaa!

Minulla oli masikanhimo jo ennen kesää, ja ostinkin sitten heti kun niitä pahuksen kalliita mansikoita rupes kaupoissa vähänkin olemaan, aina rasian vaikka kuinka hirvitti se hinta... On tässä kyllä epäterveellisempiäkin himoja ollut, valitettavasti!
 
tuutikki81
Mun anoppi kehoitti syömään oikein paljon mansikoita, niin sitten vauvalle tulee kihara tukka =) koska hänkin söi paljon mansikoita esikoista odottaessaan, niin esikoiselle tuli vaaleat kiharat.. no joo, tuskin on yhteyttä, mutta mansikoita siis poskeen =)
 

Yhteistyössä