Hae Anna.fi-sivustolta

Marbella

Viestiketju osiossa 'Espanja' , käynnistäjänä Epsanjaan, 16.12.2003.

1. Epsanjaan Vierailija

Kertokaahan Marbellassa käyneet kokemuksianne kyseisestä paikasta. Mitä nähtävää, mitä koettavaa? Onko kalliskin kaupunki? Marbella vaikuttaa todella kauniilta paikalta, mutta sillä taitaa olla vähän ""hienosteleva"" maine... Miten on, kehtaako sinne tällainen tavallinen pulliainen mennäkään? =)

2. repa Vierailija

Kyllähän sinne kehtaa mennä, mutta on se aika sliipattu paikka. Omat kokemukseni tosin ovat vain yhden päivän oleskelun mittaiset. En kyllä menisi sinne pitemmäksi aikaa. Keskustassa olevien ruokapaikkojen hintataso oli viime kesänä pilvissä. Esim paella yleensä muualla 5-8 euroa, siellä 24 euroa.

3. HV Vierailija

Marbellaan todellakin kehtaa mennä kuka tahansa. Itse kaupunki ei poikkea muuten kuin edukseen siisteydeltään muista kohteista aurinkorannikolla. Ei siellä mitään hienostelua ole.
    Puerto Banus on sitten enemmän leveilypaikka, varsinkin satama-alueella, kyllä sielläkin voi kuka tahansa pyöriä ihan mielenkiinnosta siitä mitä rahalla saa; hienoja autoja, naisia, veneitä jne.
    Marbellassa ei ole kaupunkimiljöönsä lisäksi isompia nähtävyyksiä. Ympärillä on ihastuttava Andalusia vuoriineen ihanine kylineen ja kaupunkeineen. Esim. Mijas ja Ronda jotka ovat kohtuullisen matkan päässä. Kumpaankin pääsee retkillä tai helposti yleisillä busseilla. Autonvuokraus on erittäin hyvä tapa tutustua paikkoihin. Hotellissa on todennäköisesti saatavana erittäin kattava opas seudun tarjonnasta. Mitä ruokailun ym. hintatasoon tulee, ei niitä kannata pelätä kyllä ne ovat aivan kohtuullisessa tasossa. Itse en ymmärrä miten monilla on tärkeätä joku pihvin hinta? Onhan sitä syötävä kotonakin!
    Onnittelut hyvästä kohdevalinnasta ja hyvää matkaa!

4. talousmies Vierailija

Kyllä sillä pihvin hinnallakin on jotain väliä, kun 4-henkinen perhe matkustaa. Marbellan keskustassa ruoka-annos maksaa nelinkertaisesti sen kuin esim. Fuengirolassa ja muissa seudun kaupungeissa.

Meidän perhe kuluttaa viikon lomalla etelässä yleensä noin 1500 euroa viikossa. Tämä on todettu niin Turkissa, Kreetalla kuin Costa Del Solillakin. Mutta jos menisimme viikoksi Marbellaan, varautuisimme vähintään 2500 euron menoihin. Käyty siellä on, mutta ei oltu pidempään.

Lisäksi siellä ei ole sitäkään vähää mitään aitoa, kuin naapurikaupungeissa. Siellä on sellainen tunnelma, että katukivetkin kiillotetaan päivittäin. Joku varmasti pitää sellaisesta sliipatusta tyylistä, minä en. Sehän on tietysti makuasia, josta on sinänsä turha kiistellä.

5. HV Vierailija

En yleensä välitä kinata asioista, jokaisella saa ja pitää olla oma mielipiteensä. Nyt minua hieman ärsyttää talousmiehen väite nelinkertaisista hinnoista. Ei taatusti pidä paikkaansa, tai sitten olet löytänyt jonkun ihmepaikan jossa sinua kaiken lisäksi vielä todennäköisesti höynäytetty kaupanpäälle. Itse söin usein esim. kongressikeskuksen ravintolassa joka on melko korkeatasoinen. Erinomainen ruoka ei maksanut sen enempään kuin Suomessakaan vastaavissa paikoissa.
    Valtaosa Marbellan ravintoloista ovat aivan normaalihintaisia.
    Aika mielenkiintoinen syndrooma tulee kirjoituksestasi mieleen; Fuengirolaa yms. haukutaan helposti turistirysiksi, nyt kun olisi siisti vaihtoehto kuten Marbella niin se ei sitten kelpaakaan.

6. yyh Vierailija

Marbellan vanhassa kaupungissa on sellainen aukio, jossa on paljon ruokapaikkoja. Paella maksoi siellä jotain 24-28 euroa, eikä ollut sen kummoisempi muualta ostamani paella (5-9 euroa). Kyllä siinä ruokailulle tulee hintaa. Mielenkiintoista, että joku pitää näitä hintoja normaaleina.

Fuengirolassa pääsi erittäin tasokkaaseen ja hyvään noutopöytään 7 eurolla. En halua edes kuvitella, mitä vastaava maksaisi noissa Marbellan kiskuri-ravintoloissa.

7. Riiviö Vierailija

Onpa tässä ketjussa pari harvinaisen vähillä valmiuksilla evästettyä nälkäkurkea. Ei sitten mitään bonusta.

Esimerkiksi Helsingissä kahvikupin hintahaitari on 1-5 euroon riippuen siitä juoko kahvinsa Runeberginkadun edullisessa ruokabaarissa vaiko Espalla luxushotellin baarissa.

PS. Kannattaa opetella maan kielellä seuraava virke:
    "" Olen köyhä suomalainen turisti. missä voisin syödä kaupungin halvimman paellan?""

8. HV Vierailija

Se joku ilmeisesti olen minä! Lueppas tarkemmin kommenttini.
    Jos kerran olet asiantuntija paellan hinnoista niin kannattaisi kyllä etukäteen selvittää paljonko se maksaa ko. paikassa?Minä ainakin katson jokaikinen kerta ruokalistasta mitä se maksaa.
    Minä katsoisin että kyllä sinua on höynäytetty maksamaan moista hintaa. Mainitsemasi Appelsiiniaukio on Marbellan vanhan kaupungin ""sydän"" joten mainitsemasi hinta voi olla mahdollinenkin!! Tosin en usko vieläkään sitä. ehkä kannattaisi pysyä totuudessa vaikka nimimerkin takaa lataakin asioita.
    En viikon aikana törmännyt moninkertaisiin hintoihin vaikka söin jopa Puerto Banuksen satamassa joka on kalleinta aluetta.
    En pidä kinaamisesta joten omalta osaltani asia on loppuunkäsitelty.

9. yyh Vierailija

Niin, kyllä ne hinnat olivat ihan selkeästi esillä ravintoloiden ulkopuolella. Siellä siis höynäytettiin kaikkia, jotka menivät syömään niillä hinnoilla. Myönsit itsekin, että hinnat ovat sikamaisia kun sanoit, että minua on höynäytetty.

Eipä tästä sen enempää. Joku vain kyseli kokemuksia, ja minä kerroin.

10. Ferde Vierailija

TV-kokki Keith Floyd kiersi espanjan mannerta suomessakin nähdyssä ohjelmasarjassa. Pieni osio oli omistettu Marbellaankin... Kommentit olivat kiteytettynä ne, että etenkin puerto banuksessa hinnat ovat kulinarismin tasolla, mutta yhdelläkään ruokapaikalla puertossa ei ole mitään tekemistä kulinarismin kanssa. Hieno nähtävyys sinänsä, ja syödähän voi jossain muuallakin, eikö?

11. Melba Vierailija

Olen täysin samaa mieltä kuin Keith Floyd!

12. Kenya Vierailija

Kommentoin minäkin ravintoloiden hintatasoa. Olimme Marbellassa viimeksi syyskuussa, ja joko muistini petti tai sitten hinnat olivat nousseet - mielestäni monessa ruokapaikassa oli todella kallista. Keskustassa, esim. rantakadulla ja appelsiiniaukiolla monet paikat ovat todella kalliita. Varsinkin rantakadulla on ravintoloita jotka jopa näyttävät todella siisteiltä ja tasokkailta, ja hintatasokin on korkea, mutta ruoka suoraan sanottuna huonompaa kuin surkeaa! Ehkä meillä kävi huono tuuri tason suhteen, mutta kallista näytti olevan kaikkialla. Sen sijaan kun ajaa Marbellan keskustasta 10 km Fuengirolan suuntaan, löytyy mielestämme hyviä ravintoloita ja edullisia tai jopa todella edullisia.

Kyselin joskus Marbellan ravintolavinkkejä, ja ainoa joka vastasi oli HV ja suositteli kongressikeskuksen ravintolaa. Sitä emme viimeksi ennättäneet testata, mutta ehkä ensi kerralla - olemme menossa Marbellaan taas huhti-toukokuussa.

Meille sieltä löytyy joka kerta nähtävää ja katsottavaa, maisemat ja kiertely lähialueella antaa jo paljon. Toisaalta, emme kaipaa kulttuurinähtävyyksiä, olemme lomalla viettämässä vapaa-aikaa, ja rannalla olo on ihanan rentouttavaa! Lähistöllä on eläinpuistoja ja vesipuisto, vuoristossa on hienoja kaupunkeja jotka kannattaa käydä katsastamassa, samoin Gibraltar.

13. señora Vierailija

Eikö se kai Suomessakin tiedetä, että Marbella on miljonääreiden ja ""jetset""in asuin- ja lomapaikka. Saksassa ainakin monet TV-tähdet viettävät lomansa siellä jne.
    Minusta on turhaa mennä sinne (ehkä lapsiperheenkin kanssa) muuta kuin käymään ja viettää koko lomansa sopivammalla paikalla.

Ehdotukseni: Costa Blanca. Itse asun vuoden ajan pysyvästi pohjoisella Costa Blanca'lla (Ibizan korkkeudella), missä ei juuri skandinaaveja näy. Suomalaiset ovat pääasiassa rannikon eteläpuolella, esim. Torreviejassa, Orihuela Costassa, Murciassa jne. On monia kymmeniä/satoja kilometriä ihania hiekkarantoja, edulliset hinnat ja paljon nähtävää!

Muuten ravintoloiden ym. hintoja ei saa verrata Suomen kalliisiin hintoihin, vaan kyseisen maan hintoihin!

14. Annu Vierailija

Marbella ei ole yhtään sen hienompi kuin muutkaan Costa del Solin kaupunkiläävät. Toki sieltä löytyy merkkiputiikkeja vieri vierestä ja ruokakin on kalliimpaa kuin muualla rannikolla. Ihmettelyä herättää lähinnä se, että ellei ole aikomusta shopata niissä putiikeissa, niin miksi pitää ylipäätään mennä Marbellaan. Koko kaupunki haisee, en ymmärrä miten ne on onnistuneet sillai kämmimään viemäröinti ja jäteasiansa. Tuota hajua ja likaa ei pääse karkuun koko Costa del Solilla, joten samalla voi majoittua johonkin halvempaankin kaupunkiin.

Bussit menee kyllä aikataulussaan ja ovat todella halpoja, sekä lähialueille, että vähän kauemmaskin. Kannattaa vaan kysäistä etukäteen, että kauanko matka kestää, lyhyeltäkin vaikuttava matka voi olla kaikkine pysähdyksineen toivottoman pitkä... Jos näin, vuokraa auto.

15. Matkaaja Vierailija

Na kyllä se kallista jos on vähän rahaa.Piruako meette
    sinne sipissä kuijottamaan.

16. Reissaaja Vierailija

Marbella on ihan p----seestä!

17. Mielenkiinnolla luin näitä suhteellisen hintapainotteisia näkemyksiä Marbellasta. Tässä omaa kokemustani:

Marbellassa saa rahaa palamaan jos haluaa - mutta niin saa missä tahansa muuallakin. Marbellassa voi myös viettää lomansa liikaa rahaa kuluttamatta ja saada silti miljonäärin kokemukset. Kas näin se käy:

1) Ota Marbellaan äkkilähtö. Äkkilähdön hinnassa säästää helposti jo pari sataa euroa. Omatoimiset osaavat ottaa lennon Malagaan, ja sieltä bussin Marbellaan.
    2) Älä matkusta turistisesongin aikaan: heinä-elokuussa hinnat ovat pilvissä, toukokuussa taas ihan Suomen tasolla mutta sää on jo mitä mainioin.
    3) Marbellassa asuu yli 100.000 paikallista. Siksi perus ruokakaupoissa hinnat ovat täysin kohdallaan -jopa halvat. Rannalle saa näin helposti evästä mukaan ja voihan (huoneisto)hotellissa jotain pientä kokatakin. Tarvitseeko joka päivä syödä ravintolassa ja vielä suosituimmilla alueilla?
    4) Appelsiiniaukiolla tms. ei kannata syödä = kallista. Ostapa siellä sen sijaan kuppi kahvia ja nauti ihanasta tunnelmasta parilla eurolla!
    5)Rantakadulla ja uuden kaupungin sivukujilla on edullisia pikkukuppiloita ja mm. kiinalaisissa ravintoloissa ja pizzerioissa on todella halpaa ruokaa. Ei joka päivä ole pakko syödä espanjalaista ruokaa!
    6) Miksi maksaa ravintolassa punaviinipullosta 30-40e? Osta se kaupasta 1,5 eurolla ja nauti auringon laskiessa hyvin hoidetuilla rannoilla tai hotellihuoneen parvekkeella.
    7) Puerto Banusissa bilettäminen on kallista. Juo vähän omia pohjia, lähde sitten Banusiin ja ota siellä pari tuoppia. tuoppi maksaa n. 5e, mutta niinhän se maksaa jo Helsingin keskustassakin.

Ennen kaikkea: on ihan ilmaista kävellä pitkin vanhan kaupungin kauniita kujia, nauttia Dalin taiteesta, nähdä samalla kertaa seka aitoa espanjalaista arkea että kaukana arjen yläpuolella liihottavaa kuohukermaa. Istua rantakadulla katsomassa, josko joku kuuluisuus pyyhkäisisi ohi. Nauttia auringosta mitä parhaimmilla hiekkarannoilla, joista myös paikalliset nauttivat. Minulle tyhjätaskulle Marbella antoi unohtumattoman elämyksen siististä, vehreästä, elämäniloisesta, värikkäästä ja monipuolisesta luksuslomasta.

18. Pyyli Vierailija

Totta, juuri näin!
    Tosin omat kokemukseni ovat 20 vuoden takaa, mutta näköjään sama meininki.

19. sophie Vierailija

Marbella on kallis jos haluat ja voit tuhlata, mutta voit shoppailla myoskin lahistolla, tai Malagassa joka on huomattavasti halvempi.
    Jos etsit halpaa, shoppaile toreilla ( mercadillos) yleensa kerran viikossa maaratyssa paikassa,kysy hotellista tai oppaalta.
    Malagan El Corte Ingles tavaratalossa on myoskin ylimmassa kerroksessa ( opportunidades ) eli mahdollisuudet...kaytannossa edallisen kauden vaatteita pilkkahintaan, monta kertaa ostan merkkivaatteita tosi halvalla...jos kayt Granadassa, se on huomattavasti halvempi shoppailla, y mercadillo on keskiviikkoisin , la chana kaupunosassa aamulla, ja lauantai aamulla palacio de deportesin vieressa...
    Bailaus paikkana Marbella on kiva, ja on sielakin halpoja paikkoja, mene paikallisten asuinaluelle ostoksille, se on paakadun ylapuolella, ennen vanhaa kaupunkin osaa.

Sorry kirjoitusvirheista, olen asunut 20 vuotta Espanjassa, eika mulla ole suomalaista nappaimistoa.

Hauskaa lomaa sulle

20. Cassu Vierailija

Jos biletystä kaipaat, niin Puerto Banus on ihan ykkösmesta. Kyllähän siellä kaikki engelsmannitkin örveltää, miksei siis suomalaisetkin.Hyvin meikä siellä ainakin pärjäsi, sadan euron viikkopalkalla..Juopottelu tuli itse asiassa miljoona kertaa halvemmaks kuin Suomessa..Baarimikot sysäs kouraan ilmaisia drinksuja minkä kerkes.
    Marbellan lähellä on sellanen pieni ihana ""kylä"" kuin San Pedro (sillä oli joku pitempikin nimi, en muista..). Jos siellä on jotain meneillään, esim feriat, niin kannattaa ehdottomasti käydä! Ex-tempore flamencoa baareissa, ihania taloja ja pieniä kujia.Siel oli muutenkin espanjalaisempi meininki, ja aivan ihanaa muutenkin.
    Marbellassa ei ollu oikeestaan mitään espanjalaista jäljellä, mutta muuten ihan mugee mesta. Ei siellä ilta-elämässä ainakaan kukaan tuijottele kuulutko suihkuseurapiireihin vai et.

21. mimi Vierailija

Huvittuneena luin matkailijasta, joka käy lomallaan, siis
    ei kokousmatkallaan, syömässä kongressikeskuksen ravintolassa. Itse en lomallani mene kongeressikeskuksiin
    sen enempää kuin messukeskuksiinkaan syömään.
    Lomillani haen aitoa tunnelmaa ja uusia makuelämyksiä.

22. kaija Vierailija

Luin Marbellan kalleudesta, mutta ei se vedä vertoja Helsingin kalleudelle. Riippuu paikoista missä Martbellassa käyt. Marbellassa auu eniten "ökyrikkaita" Monacon ohella Euroopassa ja löytyy huippu huviloistaan myös suomalaiset ökyrikkaat. Marbellassa on edullisiakin alueita, eikä turisteja "vedätetä" kun rikkaitakin riittää. Minusta Marbellan väestö on melko vakio vuodesta toiseen, kuten lienee keskiverto Fuengirolalainenkin. Luulisin, ettei esim. Mercadonan hinnoissa ole suuria eroja. Jotka viihtyvät Puerto Banuksesa eivät suinkaan leveile, vaan heille on luontevaa liikkua mm Ferrarilla ja asioida muodin huippu-liikkeissä. Minusta siellä rannalla on aina rauhallista, vaikka raha näkyy. Marbellan turistit ehkä liikaakiin tuijottavat varallisuuden näkyvyyteen autoissa, veneissä ynm ei niinkään mukavaan ilmapiiriin. Eihän se nyt synti voi olla, että on ökyrikas.

23. troll Vierailija

EIEIEIEIEIIEIEIEIEIEIEIEI SPAM@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

24. Loma aina mielessä Vierailija

Kertoilkaapa kokemuksia Marbellasta? Hyvät ja huonot:)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri