marjoja vauvalle naposteltavaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja axlrose
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

axlrose

Jäsen
23.06.2009
656
0
16
Minkä ikäisenä olette antaneet vauvan maistella marjoja?
Esim mustikkaa, mustaherukoita ja vadelmia?
Minulla on 6,5kk ikäinen vauva joka kovin jo harjoittelee pinsetti otetta, olen antanut sellasen kumisen tekoviinirypäleen, mutta sehän menee aina tietysti suuhun ja joudun sen ottamaan pois, joten nyt mietin jos antaisin ihan pakkasesta marjoja, vähän muussattuna joita voisi sitten itse napsia.
Onkohan liian aikaista? Soseita syönyt jo muutaman kuukauden, hedelmä-kasvis-ja lihasoseita.

Siitä vaan annat marjoja. Ei siinä sen kummempaa. On varmaan soseiden kautta jo totutellut mustoikkaan ym, eli allergiaoireita ei sikäli tarvitse pelätä. Jos ei ole maistanut mansikkaa aiemmin, niin muista aloittaa varovaisesti.

Ihmettelen suuresti miksi olet antanut KUMISEN TEKOVIINIRYPÄLEEN 6kk ikäiselle vauvalle?! Kai tajuat että siihen voi tukehtua?

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Meillä vauva aloitti kiinteät 6 kk ikäisenä, ja marjat taisivat tulla kuvioihin siinä 7 kk aikaan. Eli oikeastaan ihan siitä saakka kun siirryttiin kiinteisiin.

Niin eli sinänsä marjojen antamisella siis ei ole mitään estettä, kun on niitä jo soseen muodossa hedelmäsoseista saanut?
Koostumus voi tuntua varmaan vauvan mielestä oudolta, joten siksi osittain muussaisin niitä vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Pöllö pöö:
Siitä vaan annat marjoja. Ei siinä sen kummempaa. On varmaan soseiden kautta jo totutellut mustoikkaan ym, eli allergiaoireita ei sikäli tarvitse pelätä. Jos ei ole maistanut mansikkaa aiemmin, niin muista aloittaa varovaisesti.

Ihmettelen suuresti miksi olet antanut KUMISEN TEKOVIINIRYPÄLEEN 6kk ikäiselle vauvalle?! Kai tajuat että siihen voi tukehtua?

Mansikkaa ei löydy.
Tajuan tietenkin. ja olen sen antanut aina vain silloin kun istutaan keittiön pöydässä, lapsi on jo syönyt ja minä juon vaikka kahvia vieressä. katson kokoajan kuinka se ottaa sen pinsettiotteeseen ja heti kun on viemässä suuhun otan sen kädestä pois ja laitan takasin pöytään. en siis missään nimessä ole antanut sitä sille vartioimatta :)

Jos mitään allergiataipumusta ei suvussa ole, lapsi ei ole osoittanut allergian merkkejä, niin hyvin voi ja terveellistä on. Itseasiassa mustikka on esimerkiksi terveellinen ja käy monelle allergisellekkin lapselle, kuten myös vadelma. Mansikka ja puolukka sitten joskus aiheuttavat oireita. Mutta jos esim. kaupan pakastevadelmia meinasit antaa, ne täytyy ensin kiehauttaa. Itse metsästä poimitut olet varmaan huuhtonut ennen pakastamista puhtaalla vedellä, eli ne voi antaa sellaisenaan. Myös muuta sormiruokaa voit antaa, esim. leipää paloina, hedelmiä paloina (esim. viinirypäleestä pala) yms. Samaan aikaan kun sormiruoka kiinnostaa, niin kiinnostaa yleensä myös itse syöminen, eli anna lapselle pieni, kumivartinen ja käteensopiva lusikka kun syötät, jolla saa itse opetella samalla. Herkkyyskaudet tulee ja menee, seuraava voi tulla vasta lähempänä kahden vuoden ikää.

Alkuperäinen kirjoittaja axxl:

Mansikkaa ei löydy.
Tajuan tietenkin. ja olen sen antanut aina vain silloin kun istutaan keittiön pöydässä, lapsi on jo syönyt ja minä juon vaikka kahvia vieressä. katson kokoajan kuinka se ottaa sen pinsettiotteeseen ja heti kun on viemässä suuhun otan sen kädestä pois ja laitan takasin pöytään. en siis missään nimessä ole antanut sitä sille vartioimatta :)

Mutta MIKSI??

Niin eli sinänsä marjojen antamisella siis ei ole mitään estettä, kun on niitä jo soseen muodossa hedelmäsoseista saanut?
Koostumus voi tuntua varmaan vauvan mielestä oudolta, joten siksi osittain muussaisin niitä vähän.

Minä aloitin suoraan marjoilla, en siis ensin hedelmäsoseellä (vauva oli marja-aikaan juuri tuon ikäinen). Minä annoin aina pari kolme päivää yhtä makua, eli jos olisi tullut joku allerginen reaktio, olisin tiennyt mistä se tulee. Taisi saada mansikoita ensin, sitten mustikkaa, vadelmaa, eri värisiä viinimarjoja, hillaa, puolukkaa, näitä ainakin.

Mansikkaa ei löydy.

Mutta MIKSI??

no huvikseen :) lelujen seasta ei pieniä leluja löydy juuri tukehtumisvaaran takia, ja halusin nähdä kuinka vauvani on kehittynyt ja osaako jo pinsettiotetta. meillä se on kiva leikki kun äiti kehuu hienosti suoriutuneesta pinsettiotteesta...

Mansikkaa ei löydy.

Mutta MIKSI??

no huvikseen :) lelujen seasta ei pieniä leluja löydy juuri tukehtumisvaaran takia, ja halusin nähdä kuinka vauvani on kehittynyt ja osaako jo pinsettiotetta. meillä se on kiva leikki kun äiti kehuu hienosti suoriutuneesta pinsettiotteesta...
ja nyt kun se sujuu niin aloiteltaisiin marjojen syöminen

Minä aloitin suoraan marjoilla, en siis ensin hedelmäsoseellä (vauva oli marja-aikaan juuri tuon ikäinen). Minä annoin aina pari kolme päivää yhtä makua, eli jos olisi tullut joku allerginen reaktio, olisin tiennyt mistä se tulee. Taisi saada mansikoita ensin, sitten mustikkaa, vadelmaa, eri värisiä viinimarjoja, hillaa, puolukkaa, näitä ainakin.

selvä :)

Alkuperäinen kirjoittaja tottahan toki:
Itse metsästä poimitut olet varmaan huuhtonut ennen pakastamista puhtaalla vedellä, eli ne voi antaa sellaisenaan. .

Miksi metsämarjat pitäisi huuhtoa?

No jos niihin on vaikka koira kussut (tai orava tai varis tai rotta). Ihan varmuuden vuoksi. Ei liene iso vaiva. Itse huuhtasen lapselle annettavat marjat sulaksi jouksevan veden alla, niin puhdistuu loputkin.

Yhteistyössä