Marraskuun 2009 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja murmukka
  • Ensimmäinen viesti
Lellu1
Onnea Villalle tyttövauvasta! Kivan nopeasti sait tytön tähän maailmaan.

Meillä edelleen valvotaan yöt. Yritettiin eilisiltana pitää kaveri hereillä muutama tunti jos sitten uni olisi maistunut, mutta huonolla menestyksellä, samalla lailla valvoi kuin aikaisemmatkin yöt, oli vaan ehkä jopa vähän kiukkuisempi. Tänään se onkin nukkunut lähes koko päivän.

Oletteko jo päättäneet koska pidätte ristiäiset/nimiäiset? Pidättekö isotkin juhlat vai vain lähimpien kanssa?
Me pidetään ristiäiset näillä näkymin 19.12. Haluan ehdottomasti kastaa pojan tämän vuoden puolella. Pappi on vain vielä vähän hakusessa kun kastamme hänet oman seurakunnan ulkopuolella, mutta kaveri lupasi kysyä tuttua pappia siihen hommaan. Meidän suvussa on tapana pitää "isot" ristiäiset jolloin viimeistäänkin ne sukulaiset jotka eivät vielä vauvaa ole nähneet pääsevät tutustumaan häneen. Meillä on onneksi pienet lähisuvut, mutta kyllä noin 30hlö on tulossa.
 
sarppa1987
meillä ristiäiset sijottuu varmaan ens vuoden alkuun. kun on joulut ja kaikki tässä.
todella pienet kekkerit pidetään, vain kummit ja omat vanhemmat ja siskot. eli alle 10 hlö.
ja yritän löytää semmosen papin mikä suostus tekemään ristiäis ohjelman ilman turhia uskon löpinöitä. eli ei virsiä ym.


täälläkin valvotaan osa yöstä. siitä on tullu tapa. harmittaa kattoo vierestä noita pojan vatsanväänteitä :(

onko muilla ollu käytössä jo cuplatonia,rela-tippoja tms??
ite harkinnu tuota cuplatonia.

jes,huomenna tulee 2 viikkoa täyteen pikkusella ja päästään maistelemaan ulkoilmaa.

täällä ole vieläkään irronnu napatynkä. mie luulin et se viimestään 2 viikon ikäsenä lähtee..
 
Lellu1
Sarppa, mulle kätilö sanoi sairaalassa, että vauvan voi viedä ulos jo ennen 2vk rajaa 15min ajaksi kun nyt on niin leudot ilmat. Pitää vaan suojata hyvin jos tuulee. Me käytiin ulkona jo tänään ehkä n.10-15min ja poika on nyt 1vk ikäinen. Eka ei tykännyt vaunukyydistä, mutta kun mun äiti työnsi vaunuja tosi kovaa niin johan itku loppui. Mäen pääse itse kävelemän kun hissukseen tuon vatsan haavan takia. Huomenna otetaan tikit pois.
 
sarppa1987
meillä antovat kyllä sairaalassa lähtiessä tiukan linjan siitä et vasta 2 viikon iässä ulos tai ylipäätään muualle siis ei edes kylättelemään. samaa sano neukkatäti kun kavi kotikäynnillä.
sillähän mie kyselinki useasti kun tiedän et muualla antaavat kyllä luvan aijemmin ulos. täälläkin leudot on ollu kelit. plussalla kokoa ajan.

tulipa tyhmään aikaan nukuttua päikkärit kun just heräsin.. nyt takuulla ei yöllä uni tule. noh poikakaan ei oo ollu hereillä juuri lainkaan tänään joten tuskin nukkuu hänkään joten..
 
Mommuli
Onnittelut uusista vauvoista! Jäljellä ilmeisesti Onni ja minä, tosin Onnikin taitaa olla jo tosi toimissa...

Sarppa, aloin antaa esikoiselle heti rela-tippoja, sitä jopa suositeltiin koska kyseessä oli sektiovauva. Suosittelisin tutustumaan vauvahierontaan, löysin aikanaan kirjastosta vauvahierontakirjan, jossa oli mm. masuvaivoja helpottavia vauvanpitoasentoja, muistaakseni yksi oli tiikeri puussa tms. Vältin myös kahvia ym. vatsanväänteitä mahdollisesti aiheuttavia ruoka-aineita alkuvaiheessa. Myös imetysasento (ja pullostasyöttöasento) kannattaa tarkistaa; Imetystuensivuilla on hyviä vinkkejä. Sivustot ovat näköjään muuttunet, mutta kokeilepa tätä linkkiä: Imetystukilista.net - Imetystietoa

Yövalvomisista; laitatko kirkkaat valot päälle, kun vaihdat vaipan? Jutteletko vauvalle? Mulle aikanaan neuvottiin, että vauvaan ei kannata yöllä ottaa katsekontaktia eikä hänelle jutella, ettei luulisi, että on aika seurustella. Pidin hämärää valoa päällä kun vaihdoin vaipan tai pesin pepun, kattovaloa en käyttänyt ollenkaan. Esikoisella tämä toimi, jatkoi aina unia mutta heräili kyllä tosi usein. Saa nähdä, toimiiko tämän toisen kanssa...

Lellu, luin aikanaan jostain (oisko ollut tuolta Imetystuen sivuilta) että juuri yösyötöt lisäävät maidontuotantoa; mietin, että voisiko auttaa, jos antaisit tarvittaessa lisämaitoa päivällä ja yöllä koittaisit imettää mahdollisimaan paljon?
 
Mommuli
Lellu, luin aikanaan jostain (oisko ollut tuolta Imetystuen sivuilta) että juuri yösyötöt lisäävät maidontuotantoa; mietin, että voisiko auttaa, jos antaisit tarvittaessa lisämaitoa päivällä ja yöllä koittaisit imettää mahdollisimaan paljon?

En tiedäkään, uskaltaako tuota neuvoa antaa; ettei käy niin, että joutuu antamaan lisämaitoa sekä yöllä että päivällä... :/ Kannattaa tarkistaa asia laittamastani linkistä, siellä on mm. otsikko riittääkö maito? Mutta nyt kun muistelen, niin sen ainakin huomasin, että mun piti syödä kaksi lämmintä ateriaa päivässä, jotta maitoa riitti. Ja juoda paljon.
 
Viimeksi muokattu:
liuku.
Mä oon miettinyt kanssa, josko multa tulee maitoa riittävästi. Kun esikoisen aikana tissit oli aina kivikovat ja maitoa suihkus. Nyt nuo tuntuu ihan lerpuilta, mutta vauva kyllä toisinaan sylkee maitoa poiskin, eli kaipa sitä tulee riittävästi. Sitten kerran kokeilin juoda puolilasia olutta kun olen kuullut sen vaikuttavan suotuisasti maidon tuloon. Mulla sitten vuos maitoa sänkyyn niin että oli isomärkä läikkä, liivinsuojukset oli siis litsläts märät ja tissitkin kivikovat. Eli suosittelen kokeilemaan, jos maidontulon kanssa ongelmia.

Mä en esikoiselta vaihtanut vaippaa öisin ja nytkin pyrkinyt välttämään, mutta tuolta tuntuu öisin tulevan pissat vaipan ohi, niin on joutunut vaihtamaan parikin kertaa yössä toisinaan. Mutta en laita valoja vaippaa vaihtaessa tai imettäessä.. pikkasen auttaa jtn näkemään että mulla on koko aika keittiössä loisteputkilamppu päällä ja se valasee vähän olkkariin asti (jossa mä nukun). Enkä myöskään seurustele vauvan kanssa yöllä.
 
Lellu1
En minäkään juttele vauvalle yöllä, enka vaihda vaippaa kuin kerran, valona pidän pientä taskulamppua poispäin vauvasta. Aika usein jätän yöllä myös röyhytyksen pois kun tuo jätkä ei juuri koskaan röyhtää eikä sillä ole selviä mahavaivoja. Poika pulattelee vasta joku tunnin päästä syömisestä. Mä luulen, että tämä kammoaa pimeää ja hiljaisuutta. Päivisin se nukkuu vaikka missä äänissä ja valoissa tosi rauhallisesti. Ainoa tapa miten saan sen yöllä uudestaan nukkumaan on jäädä itse makaamaan ihan kiinni vauvaan syötön jälkeen niin kauan että se varmasti nukkuu eli hengitys rauhoittuu.

MUlla tulee maitoa rintoihin parhaiten päivällä kun syön ja juon paljon. Öisin rinnat on ihan pehmeät ja maitoa on vähän. Viime yönä tosin en antanut extramaitoa kun illalla rinnat oli niin täydet, että maitoa riitti koko yöksi. Tää poika ei syö koskaan rintaa tyhjäksi vaan väsättää jo 5min kohdalla. Sen jälkeen herätelen kokoajan, että saan syömään noin vartin. Yksi rinta riittää täysin tähän hommaan ja seuraavalla syötöllä tarjoan toista rintaa.

Onko teidän vauvoilla usein hikka? Tällä kaverilla on monta kertaa päivässä ja koko kaveri hytkyy hurjasti hikan aikana, muttei se näytä häiritsevän yhtään.

Multa poistettiin ompeleet tänään ja heti tuli paljon rennompi olo, selänkin saa oikaistua kunnolla. Varmaan kävelykin sujuu paremmin.
 
Sanip
Hei!

Mukva lukea muiden alkumetrejä vauvojen kanssa. Kuulostaa hyvin tutulta nuo yövalvomiset ja imetystouhut. Mulla tulee maitoa tosi paljon. Valuu vaan ja välillä tuntuu, ettei tyttö ehdi imeäkään kaikkea mitä rinnoista tulee. Vime yö oli tosi risainen, joskus kolmen jälkeen vasta sain muutaman tunnin nukutta mutta sitten taas edellinen yö meni tosi hyvin. Tyttö nukkuin silloin 00-05 ja sit taas 6.30-9. Eilisen illan ja alkuyön tyttön tankkas maitoa ihan mahdottomasta ja sit yöllä se oli ähkyssä. Maha oli pyöreä kuin pallo ja luultiin jo miehen kanssa että kohta se posahtaa... ja lisää vain halusi koko ajan. Yritin röyhtäyttää, mutta tullut mitään eikä pulautuksiakaan tullut eli ei kai sitten liikaa syö... ;) Mutta välillä "raivoaa" rinnalle ihan mahdottomasti vaikka on just syöny ihan ähkyy´n ittensä. Näiden raivoamisten aikaan ei tahdo millään rahottua... mut sitten todettiin, että imemisen tarve on niin suuri että annettiin tuttia ja se aina ajoittain helpotti...

Niskat ja selkä meinaa olla jumissa kun tulee nukuttua missä asennoissa millonkin. Onneksi mies on hieronut niitä, niin vähän helpottaa. Ajattelin myös käydä ostamassa sellasen imetystyynyn.

Mä oon toipunut synnytyksestä mielestäsi hyvin. Nyt vauvalla ikää viikko ja 2 päivää ja musta ei huomaa että olisin ollut raskaana. Maha on vetäytynyt aika hyvin kasaan. Pystyn myös käymään jo pikkukävelyllä (olen raitisilmariippuvainen :)), ja se helpottaa myös väsymystä. Kävin eilen myös kaupungilla liivikaupoilla ja ruokaostoksilla. Mies onneksi jää mielellään vauvan kanssa kahdestaan.

Tämmöistä tänne. Ollaan kuulolla ;).
 
Lellu1
Meille kävi tänään ekan kerran ettei tahdottu saada vauvaa millään heräämään. Kaikki kutitus, ärsytys ja taputtelukeinot käytettiin ja kaveri vaan vähän avasi toista silmäänsä ja vaipui takaisin uneen. Ehkä puolen tunnin yrityksen jälkeen riisuin pojalta vaateita ja siihen se pikkuhiljaa heräili. Mua alkoi jo huolestuttaa, että jotain on vialla, vaikka tiedän että vauva on tänään tosi väsynyt kun valvoi oikeastaan koko yön ja aamupäivän.
Onko jollakin hyviä vinkkejä herättelyyn??
 
**emppu**
Voi tätä väsymyksen määrää...

Meillä oli eilen neuvola ja sain sieltä reseptin rauhoittavaan lääkkeeseen, että sais ton unettomuuden ja "ylikierrokset" pois. No sen voimalla nukuin sitten viime yön kokonaan, kun mies hoiti vauvaa. Silti väsyttää niin pirusti.

Vauvalla on ollut alusta asti mahavaivoja. Monesti valvoo parikin tuntia, kun kipristelee mahaansa ja toisinaan huutaa ihan täyttä kurkkua. Pari kertaa olen jo antanut Disflatyl-tippoja ja eilen ostettiin maitohappoja. Jotenkin tuntuu nyt tosi raskaalta tämä arki kahden pienen lapsen kanssa, vaikka mieskin on kotona ja suureksi avuksi.

Mulla heruu maito aika paineella ja vauva nielee ilmaa. Vaikka sama juttu on kuin liukulla, että ei tällä kertaa samalla lailla suihkua, kun esikoisen kanssa. Ja ilman maidonkerääjää toisessa rinnassa olen myös nyt pärjännyt. Kokeiltiin myös pari päivää niin, että pumppasin ja annettiin pullosta, mutta eipä sekään vaivoihin juuri vaikuttanut.
 
sarppa1987
täällä myös kärsitään väsymyksestä.. pitkästä aikaa poitsu nukku huonosti yön. valvotti koko yön muutamaa tuntia lukuun ottamatta. mie syytän täysin eilen pojalle aloittamijani d-tippoja.
onko muut jo aloittaneet? minkä merkkisiä muilla?
meillä on käytössä (jekovit?) ei pitäis kuulemma niin käydä mahaan kun on vesipohjanen (muut öljypohjasia) mutta paskat.. kyllähän tuo tuokin ärsyttää pojan mahaa ja pistää mahan kuralle.


tuosta herättelemisestä: mulla ainakin toiminu se et ottaa vaik pöksyt pois niin vaavi heräilee kun viileempi on. kutittelut ja muut ei meillä auta.
 
-villa-
No niin, nyt on kotiuduttu kunnolla ja jopa aikaakin nyt hieman sain koneelle nipistettyä:)

Elikkä meille syntyi sunnuntaina 22.11. klo 07:01 ihana tyttö. Aamuyöstä neljältä heräsin kun supisteli...vähän aikaa makasin vaan sängyssä ja kuuntelin jatkuukohan nää tästä. Toisen supistuksen jälkeen oli jo kyllä niin kova vessahätä, että oli pakko nousta. Vessassa limatulppa tipahti pönttöön, ja supistukset koveni hurjasti. Meillä isäntä oli ihan hepakassa, minä koitin rauhoitella, että ei tässä vielä mitään kiirettä ole. Onneks se oli kovana ja pakotti mut heti pukemaan ja laukkua etsimään. Ei muuta kun esikoiselle vaatteet niskaan, unikaverit reppuun ja yks dvd mukaan ;)
Niin miehet vei mut sairaalaan 05:15, kätilö tutki ja kolme senttiä olin auki. Pojalle sanoin heipat ja niin iskä alko etsiä pojalle hoitopaikkaa kukonlaulun aikaan.
Mulla oli IHAN kauheet supistukset, väliä ei ollu ku n. minuutti! Kätilö suorastaan pakotti mut ottamaan ilokaasua ja oksennushan siinä sitten lensi... mutta silti oli pakko jatkaa sen kaasun hengittämistä, oli siitä kuitenkin apua. Kätilö tutki uudestaan ja olin jo 7 cm auki. Ei puhettakaan, että ois mitään epiduraalia kerinny laittamaan, ja minä kun olin valmiiksi jo siihen luottanut, et sen sitten synnytyksessä otan!
Kaasua siinä imin itseeni melkeen tauotta, kun supistuksilla ei ollu väliä ollenkaan ja olin varma että tästä en selviä. Huusin ja itkin, etten pysty ja sattuu ja kuolen yms... Sitten onneks mies ryntäs saliin pitämään mua kädestä! Kello oli varmaan jotain 06:30, se oli saanu pojan hoitoon työkaverilleen. Miehen läsnäolo kyllä helpotti hirveesti, kun oli se tuttu ja turvallinen käsi pitämässä kiinni ja ääni rauhottelemassa <3
Kalvot puhkaistiin ja sittenpä piti jo kohta alkaa ponnistamaan, ja kuuden minuutin ponnistusvaiheen jälkeen oli ihana topakka tyttö kätilön käsivarsilla!
Sain tytön heti rinnalle makaamaan ja sitten vasta n. 5 minuutin kuluttua tajusin, että tyttökö se on! Mulla oli koko raskausajan ihan poikaolo ja olin varma että miehenalku sieltä tulee, mutta ihana yllätys oli, että tyttö saatiin! :) tippa tuli molemmilla linssiin.

Isi leikkas napanuoran ja kylvetti vauvan, ja minäkin sain istukan ulos ihan normaalisti, vaikka kiinni se meinas tälläkin kertaa jäädä. Onneksi ei sitten kuitenkaan.

Tytön mitat: 3970g, 53cm ja pipo 37cm :) hyvänkokoinen neiti siis.

Nyt ollaan oltu kaks yötä jo kotosalla, isoveli on siskosta aivan haltioissaan. Yöt on ainakin tähän asti menny hyvin, samoin myös päivät. Ihanaa olla kotona koko perhe! Sairaalassa annettiin aina imetyksen jälkeen lisämaitoa, nyt riittää jo oma tuotanto.
Sähköinen rintapumppu on kyllä maailman paras keksintö, mulla kun ei oikein tuosta toisesta rinnasta oikein imetys onnistu.

Mekin haluttas kastajaiset pitää tän vuoden puolella, joulun ja uudenvuoden välissä... Silloin on kaikki sukulaiset jo koossa muutenkin, niin ei tarvis uudelleen heti tammikuun alussa kaikkia kutsua paikalle ;)

Kuulumisiin,
-villa- ja Tintsi
 
Lellu1
Meille alkaa muodostua tietynlainen rytmi noihin öihin, ei kuitenkaan mieluinen. Poika nukkuu n.2h pätkiä klo 04 tai 05 asti, jolloin herää taas ja on ihan virkeä. Silloin yleensä vaihdan vaipan ja annan tissiä, mutta ei nukahda tissille kuten yleensä päivisin ja muina yöherätyksinä. Siinä se jätkä sitten kitisee hereillä 07 asti. Mä valvon yleensä ne ekat tunnit ja mies nousee 5.30 ja pitää seuraa siihen asti kun lähtee töihin 07. Seitsemältä tarjoan taas rintaa, johon poika nukahtaa ja nukkuu ysiin tai kymppiin asti. Silloin aamuyöstä pojalla näyttää välillä olevan vähän mahavaivojakin jotka pitävät hereillä.

Mitä te teette vauvan kanssa kun se on hereillä, siis päivällä? Mulla alkaa ideat loppua kun tuonikäisen kanssa ei oikein voi vielä leikkiä. Meillä on sellainen moottoroitu sitteri lainassa, joka keinuttaa itsestään, siinä poika viihtyy n.15min jos haluaa tehdä jotain omia juttuja. Se on ehdoton lapsenvahti esim.saunassa käydessä jätkä keinuu kylpyhuoneessa ja me saadaan rauhassa saunoa. Muuten yritän vaan jutella ja vähän voimistella yms.pojan kanssa kun se on hereillä, mutta ei sinä kovin kauaa saa aikaa kulumaan.

Meille tulee neuvolatäti tänään käymään. Mitä lie tutkii poikaa. Tuskin saadaan edes painoa ennen ensi viikon varsinaista neuvolakäyntiä.
 
**emppu**
Tulin vaan pikaisesti kysymään Lellulta, että onko sulla unettomuus jo helpottanut? Mä sain reseptin rauhoittavaan lääkkeeseen ja sen avulla olen parina yönä nukkunut paremmin. Edellisenä yönä, kun en ottanut lääkettä (en todellakaan haluaisi moista käyttää) niin ei taas illalla uni tullut millään vaikka mies hoiti vauvaa. Alkaa jo tosissaan ahdistamaan moinen. Toihan voi kuulua baby bluesin oireisiin, mutta voisi jo mennä ohi!
 
Lellu1
Kyllä mä edelleen nukun huonosti. Tänään yllätin itseni nukahtamalla hetkeksi päivällä vauvan viereen meidän sänkyyn. Mulla käy kroppa selvästi ylikierroksilla, minkä takia nukahtaminen on vaikeaa - oisko noita hormonijuttuja ja univelkaa. Mulla on väsymyksestä tosi komeat silmäpussit, ja päivisin täytyy laittaa reilusti meikkiä ja poskipunaa että pystyy näyttäytymään ihmisten parissa.
Jaksatko sä Emppu heräillä hyvin yösyötöille yms. noiden lääkkeiden kanssa? Mä olen luullut, että lääkkeet pistää pään niin sekaisin, että herääminen kesken unien on hankalaa.
Ihanaa, että alkaa viikonloppu ja viitsii yöllä välillä herättää miehen hoitamaan vauvaa. Mä en normaalisti halua herättää miestä kuin pakosta kun se kuitenkin joutuu menemään töihin ja mä saan jäädä vielä nukkumaan.
 
**emppu**
Lellu, mä olen näinä parina lääke-yönä nukkunut n. 5 h ennen ekaa herätystä ja ihan ok olen jaksanut herätä sitten seuraaville syötöille. Siis varmaan ihan yhtä hyvin kuin muutenkin. Ja uni on taas syötön jälkeen tullut helpommin. Tuleehan lääkkeestä ehkä vähän pöhelö olo, mutta sitä se on muutenkin kun on univelkaa, joten vaikea sanoa mikä johtuu lääkkeestä ja mikä muuten vaan tästä sumuisesta olotilasta. Mutta toi mulle määrätty lääke ei siis varsinaisesti ole unilääke tai nukahtamislääke vaan rauhoittava. Kunpa nyt vaan pian palaisi taas omat unenlahjat ettei kauaa tarttis lääkettä käyttää.
 
sarppa1987
täällä nukuttiin paljon paremmin moneen yöhön.. en tiedä vaikuttiko asiaan kun annoin tavallista aijemmin d-tipat niin kitisi sitten alku illasta eikä yöllä vai eilen aloittamani disflatyl tipat masuvaivoihin.. mut jokatapauksessa heräs vaan yöllä syömään ja sit taas tutimaan.

lellu kun kyseli tosta vauvan kanssa puuhaamisesta. mie en oikeastaan ole älynnykkän viihyttää ns vauvaa tai "leikkii" sen kanssa. poika yleensä päivät istuu sitterissä tai siis makaa, ja siinä sottailee. yleensä laitan telkkariin päin niin näkee liikettä ja kuulee ääniä. välillä vien sänkyyn ja laitan mobilen pyörimään.
oon kyllä miettiny josko laittas vauvan makaamaan tohon puuhamatolle mistä roikkuu leluja kaaressa. tosin eihän se niistä vielä ymmärrä.
eihän vauvat erota vielä moneen kuukauteen äidistäkään, kun rinnalla on, niin ääriviivat vaan. tai näin luin ainakin..

mie luulin et se jo "näkee" vähitellen kaikki värit ym mut vasta puolen vuoden iässä näin tapahtuu..
onse ihmeellinen toukka :)

joko teillä muilla isät on pitäny lomansa? meillä isäntä piti ekan viikon nyt ja kaks muuta pitää sit myöh.
 
Lellu1
Sarpalla on kiltti vauva jos se jaksaa olla hereillä vain omien viihdykkeiden parissa. Meidän kaveri ei kauaa itsekseen viihdy, sylissä menettelee tai sit jos juttelee jne. Meilläkin olisi sellainen puuhamatto, mutta ei olla otettu vielä käyttöön kun en usko että kiinnostaa. Tossa sitterissäkin on leluja roikkumassa, mutta ei se niitä yhtään katsele.

Neuvolatäti kehui eilen, että pojalla on jo hyvä rauhallinen katse eli yrittää jo katsoa asioita. Mies huomasi sen jo pari päivää sitten.
Viime yönä, puolen yön maissa kaveri oli tosi kiukkuinen ja itkeskeli eikä suostunut nukkumaan niin mies vei sen velipuolten huoneeseen jossa ne pelasi pleikkaa. Jätkä meni ihan hiljaiseksi ja tuijotti vaan ympärilleen ihmeissään. Vissiin ne pelin äänet ja valojen välke oli kiinnostavia. Se jaksoi ihmetellä ainakin puol tuntia.
Viime yönä poika oli aika lämmin niinkuin tänäänkin. Mittasin kuumeen kainalosta, mutta 37,7C näytti. Luin netistä, että toistuvasti pitää olla yli 38C, että on kuumetta ja aihetta toimiin. Pitää ne seurata sen lämpöjä. Muuten se on ollut koko aamun ihan virkeä ja hyväntuulinen, ei vaikuta kipeältä.

Meilläkin nukuttiin harvinaisen hyvin. Kaveri nukahti vasta 01, mutta nukkuikin lyhyellä välisyötöllä 07 asti. Aamulla oli selvästi mahavaivaa, mutta kun kakka tuli niin nukkui vielä reilun tunnin. Musta tuntuu, että olen jopa nukkunut viime yönä.
 
Onni88
Ei ollut aikaa kirjoittaa tänne. Meille tuli tyttö 20.11.09
49cm ja 3120kg.

Kotiuduttiin maanantaina.
Ihan rauhallinen vauva on ollut kunhan ei ole nälkä eikä kakkaa housuissa muuten se ei valita yhtään kattoo ympärilleen vaan jos noi perushommat on hoidettu..

Mites teillä muilla tuo kakka juttu, musta tuntuu et mä vaihdan vaippaa kokoajan ennen syömistä ja syömisen jälkeen.?

Ja sit olisi kysyttävää napatynkästä, oletteko te puhdistaneet pumpulipuikolla, kastettuna veteen sit sisään laitetaan ja ympäri?

mitä ku se napatynkä irtoaa niin onko napa sitten ihan normaalin näköinen kuin meidän napa vai onko siinä alla vielä jotain, loppuuko puhdistukset tähän vai?

toi napajuttu pelottaa vaan niin paljon etten tee mitään väärin sit se tulehtuu tai jotain.
 
sarppa1987
meillä on silleen et jos poika on virkeenä yöllä niin valot pitää olla päällä. jos on pimeenä niin alkaa huuto. taitaa jotenki ahistuu jos pitäis vaan pimeetä tuijotella. valot pistän sit jossain vaiheessa kiinni kun nukahtanu.

mulle on se ongelma et jos vauva nukahtaa "kiltisti" vaik puolen yön aikaan illalla niin ite ei meinaa sit saaha unta vaik onki väsyny.. saattaa mennä yli tuntikin unen tuloon ja sit siitä tunnin päästä poitsu herää syömään. sama homma on yöllä kun herää syömään, poika saattaa nopeaa nukahtaa mut ite pyörii sängyssä vaik kuin olis silmät ristissä.

mulla oli muuten alussa selvästi tota baby bluesia.. ensimmäinen viikko meni silleen et päivät meni hyvin mut iltaa kohden ahdistu ja joka ilta tuli itku eikä tienny mistä. yhtenä päivänä se sit loppu eikä illat ja yöt enää ahdistanu ja nyt on ns. onnellinen olo koko päivän.
vähän pelottaa josko vielä nostaa syn.jälk. masennusta myöhemmin kun kuitenki sairastanu masennusta useita vuosia. noh onneks on lääkitys kunnossa ja ens viikolla menossa juttelemaan neuvolan mielenterveyden hoitajan kanssa.

onko muut ollu jo erossa vauvasta?
mulla oli alussa huono omatunto jos kävin kaupassa yksin mut hyvin tuo on pärjänny isän kanssa kahden. ehkä kerran viikossa, kaks korkeintaan käyn kaupoilla yksin ja poissa n.tunnin.
 
sarppa1987
onnille vielä vastaan:

meillä oli alussa hirvee rumba ton vaipanvaihdon kanssa et koko ajan sai olla vaihtamassa. mut nyt oon huomannu viisaaksi tehä silleen et vaikka kuuluis plörähdys pojalta kakan merkiksi niin syötän kuitenki ensiksi koska sen aikana tai jälkeen tulee kakka kuitenki. näin toimin koska meidän vauva ei itke jos plöröt pöksyissä. myöskään en heti vaihda jos kuuluu murinaa masusta vaan odotan n.15 min josko tulee lisää tavaraa. tän olen siis huomannut erittäin toimivaksi tavaksi meillä.

navasta: meillä irtos tynkä eilen eli reilu 2 vk iässä. puhdistin kerran päivään upottamalla muutaman vanupuikon veteen ja pyöräytin ihan kunnolla pohjia myöten napaa ja sit kuivalla puikolla perään. meillä pysy napatynkä puhtaana ja hyvän hajuisena. neukkatätikin kehu kovasti kun kävi kylässä että oon näköjään uskaltanu ottaa ronskisti pohjia myöten kun näin siisti. napa myös eritti verta eli älä säikähä jos teillä käy samalla tavalla. :)
napa näyttää ihan navalta nyt kun tynkä lähti irti. mut ei samanlaista kuoppaa ole kuin aikuisilla.
kerran päivään olen myös nyt puhdistanu kun tynkä lähteny.
 
-villa-
Meillä napatynkä irtosi jo perjantaina, kun tyttö oli vasta viisi päivää vanha :) mutta tosi siisti napa on, puhdistan ainakin kerran päivässä. Esikoisella myös irtosi aikaisin, neljän päivän vanhana jo! Meidän vauva on aika kiltti tapaus, kaks kertaa yössä herää syömään ja sit röyhtäytyksen jälkeen nukahtaa hyvin uudelleen. Päivisin on kaks pidempää valvomis- ja tankkaushetkeä, puolenpäivän maissa ja toinen illalla :)
Me seurustellaan toisiamme ihmetellen, tytölle ei tarvii vielä keksiä mitään virikkeitä. Kuhan on kuivat vaipat ja vatsa täynnä, niin tyytyväinen on.
Tänään neiti onkin jo viikon vanha!! Kyllä on menny viikko ennätysnopeesti, odotusaikana kun nämä mateli NIIIIIIN hitaasti ;)
 

Yhteistyössä