Marraskuun 2009 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja murmukka
  • Ensimmäinen viesti
Lellu1
Meillä napatynkä irtosi tänään, päivää vaille 2vk vanhana.

Meillä käydään nykyään yöunille vasta klo 01, mutta sen jälkeen nukutaan 3-4h unia. Ihan ok tahti, tosin viime yönä äitiä ja isää olisi nukuttanut jo paljon aikaisemmin kuin poikaa.
Poika jaksaa olla hereillä aamupäivisin tosi monta tuntia, mutta nukkuukin sitten koko loppupäivän ennenkun valvoo taas alkuyön.

Tällä kaverilla on tosi voimakas läheisyydenkaipuu sillä ei nukahda kuin syliin tai ihan viereen tissi suussa. Edes vaunuissa ei nukahda vaan ensin huutaa 200m ja sen jälkeen varovaisesti sulkee silmät, mutta ei nuku. Heti avaa silmänsä kun vaunut pysähtyy. Toivottavasti tämä on vain tilapäistä ja kasvaessaan suostuu nukkumaan myös vaunuissa parvekkeella. Niin ja tietysti omassa sängyssä yöllä. Pitäisi kai vain ahkerasti laittaa omaan sänkyyn ja toivoa että tottuu siellä nukkumaan. Yöllä ei vaan jaksaisi yhtään ylimääräistä huudattaa kerrostalossa.
 
**emppu**
Onnea taas vauvan saaneille!

Mulla vaan baby blues jatkuu. Tai no nyt jo alkaa pelottamaan jos kyse onkin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, kun ei meinaa mennä ohi. Edelleen ei tule uni, ruoka ei maistu ja mieli on maassa ja ahdistaa. Eilisen päivän lähinnä itkin. Huomenna on onneks neuvola, pitää puhua asiasta siellä. Tää on ihan kauheeta, kun ei ole yhtään oma itsensä.

Meillä napatynkä irtosi 6 päivän iässä. Neiti nukkuu pääosin kantokopassa tällä hetkellä, joskus jos ei rauhoitu otan viereen, mutta silloin en itse saa hyvin nukuttua. Öisin tankkaa yleensä n. 2 h välein, joskus nukkuu vaan tunnin ja joskus 3. Muutaman kerran vuorokaudessa huutaa vatsavaivojaan jonkin aikaa ja silloin ei mikään meinaa auttaa.

Jännittää huominen neuvola, kun vauvan paino ei ollut viimeksi noussut juuri yhtään muutamassa päivässä. Kohta pitäisi jo olla syntymäpainossa, mutta epäilen. Vauva syö kyllä usein, mutta aika lyhyitä aikoja kerralla.

emppu ja vauveli 12 pv
 
sarppa1987
huhuh täällä oli aivan mahoton viime yö.. poika itki useamman tunnin kuin olis ollu suurempikin hätä. noin väsyny en muista ikinä olleeni, kun viime yönä.. joskus 3 jälkeen sai sitten torkahdettua. ja 11 nousin sit lopulta sängystä. tais pojalla olla mahavaivoja, muuta selitystä en keksiny kun kuivat vaatteet ja vaippa oli ja tissiikkin tarjosin vähän väliä ja maitoo tulee edelleen vaikka muille jakaa. harmittaa kattoo toisen itkua kun tiedä mikä hätänä :(
 
Lellu1
Meillä poika on alkanut valvoa väkisin. Yleensä iltaisin se on valveilla 3-4h putkeen ja on tietysti tosi väsynyt ja sen takia kiukkuinen. Mikään asento ei ole hyvä, kannellaan häntä vuorotellen ja välillä tarjoan tissiä. Välillä hän sulkee silmät, mutta heti 2-5min päästä viimeistään on pakko avata ne uudelleen ja tarkistaa mitä ympärillä tapahtuu. Tänään aamupäivällä oli ihan samanlainen kiukkuväsymys, monta tuntia piti vaan valvoa vaikkei olisi jaksanut.

Viime yönä sattui hauska juttu. Poika nukkui mun vieressä ja heräsin siihen, että se imi mun käsivartta. Näytti jätkällä olevan nälkä ja aloitti imun kädestä kun se oli lähinnä häntä. Ihme kyllä se ei itkenyt yhtään tms. että olisin herännyt sitä ennen. Mua olisi niin naurattanut, mutten viitsinyt yöllä yksinäni hihittää.

Meillä alkaa yöt vähän helpottaa siinä mielessä, että kaveri ei enää valvo keskellä yötä vaan alkuyöstä tai kukonlaulun aikaan. Tänäänkin se viihdytti iskää aamutuimaan ennen töihin lähtöä, mutta nukkui yön 2h pätkissä ja nukahti aina heti syötyään. Kyllä mua silti vähän jännittää kun lähdetään viikonloppuna mun vanhemmille ja jään sinne kolmeksi yöksi kahdestaan pojan kanssa. Varottelin jo vanhempia, että joutuvat varmaan kanniskelemaan poikaa tarvittaessa öisinkin.
 
**emppu**
Sarppa, meillä oli myös samanlainen yö. Pariin otteeseen vauva valvoi ja huusi vaivojaan n. 2h. Meinasi jo toivo mennä, aina kun rauhoittui ja luulin, että päästään nukkumaan niin huuto taas jatkui. Itse nukuin vasta aamuyöllä.
 
sarppa1987
heh lellu.. meillä samalla tavalla lähes käyny pojan kanssa. kun nostan tohon olalle röyhäytystä varten niin se nostaa päätään ja rupeaa imemään mun poskee. tuntuu aina niin hauskalta..
 
Sandy78
Heippa kaikki pitkästä aikaa!

EN oo jaksanu hirveesti kirjoitella mutta joka pvä oon käyny lukemassa kuulumiset.

Täällä myös valvottuja öitä masuvaivojen vuoksi. Mä oikeesti viime vkolla jo luulin että meiän pojalla on joku koliikki kun yöt oli niin mahdottoman vaikeita ja itkusta ei meinannut tulla loppua.. ja poika heräsi aina heti nukahdettuaan uudelleen kipuihinsa. No mä sitten koitin jättää d-vitamiinit pois ja nyt onkin sit pari pvää menny ihan unelmasti sen jälkeen!! Eli meillä syy oli niissä! Aivan kuin uus poika meillä nyt, nukkuu hyvin ja seurustelee valveilla ollessaan iloisesti - eikä enää naama kurtussa huuda juuri ollenkaan..
Mä sitten rupesin samalla tutkimaan netistä asiaa että eikö tosiaan ole muuta tapaa antaa vauvalle tarvittavaa d-vita-annosta ja onhan sellainen! Eli jos äiti syö 50mikrogrammaa (eli2000IU) päivässä d-vitamiinia niin se takaa vauvalle riittävän saannin äidinmaidon kautta! Miksei tätä voinu kukaan aiemmin kertoa?!?! Maternal compared with infant vitamin D supplementation.

Ja toi 50mikrogrammaa on kuitenkin vielä turvallinen annos äidillekin. Yks tuttu lääkäri sanoi että 250mikrogrammaakin on vielä sallittu annos tämän pvän tiedon mukaan.. Eli mä aion kyllä siirtyä nyt välittömästi tälle d-vitakuurille ja lopettaa pojan kiusaamisen d-tipoilla.

Viime yö sitten nukuttiin 3h pätkiä ja herättiin syömään kaks kertaa. Ihanaa kun on kerrankin virkeä olo itselläkin!

tsempit baby-bluesin kanssa taisteleville! kannattaa hyvissä ajoin jutella asiasta neuvolasta, siihen kun on saatavilla apua.

mä meen nyt päikkäreille kun poikakin simahti vaunuun.

T.Sandy ja poika 1kk + 1päivä !
 
Lellu1
Mun pitää kysyä muutama kysymys sulta Sandy, kun olet tietääkseni ainoa tässä ketjussa minun lisäkseni jolle on tehty sektio. Eli onko sun sektiohaava jo ihan normaali? Kipuja yhtään? Sullehan tehtiin sektio jo pari viikkoa ennen mua. Mulla haava näyttää päällepäin oikein hyvältä, mutta se on toisesta päästään aika kova ja arven alla on "patti". Samasta kohtaa haavan seutu on tosi kipeä kun käyn kyljelleni, ikäänkuin kuin puukon iskisi siihen kohtaan. Mun on pakko syödä vielä iltaisin Buranaa kun maha (vasen puoli) kipeytyy päivän mittaan aikalailla. Haava myös pullottaa ulospäin tosi selvästi, varsinkin nyt kun vatsa on muuten jo vetäytynyt hyvin kasaan. Normihousuissa vatsa on hiukan hellä, painaa kai vähn siihen haavan kohtaan. Sairaalassa sanottiin, että voi kestää viikkoja ennenkun turvotus poistuu. Muuten olen saanut todella huonot ohjeet sektiohaavan hoidosta, viime viikolla neuvolassa kyselin vähn tarkennusta, mutta mitään mustaa valkoisella en koskaan saanut.

Me lähdetään nyt ulos ennenkun alkaa sataa. Saa nähdä millaisella huuokonsertilla aloitamme lenkin tänään...heh.
 
Sandy78
Moikka Lellu! Mulla haava oli kans toisesta päästä alkuun "paksumpi" ja kipeämpi, mutta nyt se "patti" siellä alla on laskenu eikä oo enää kyllä kipee yhtään (tietty jos sitä kovaa painaa niin tuntee että jotain sille on tehty). Mulle sanottiin että ne patit on arpikudosta, joillain ne voi jäädä pysyvästi, mutta yleensä aina pehmenevät/häviävät viikkojen/kuukausien kuluessa. Mulla siis nyt reilu kuukausi leikkauksesta ja enää ei pullota niinkun pari viikkoa sit:)
 
Lellu1
Kiitos Sandylle vastauksesta. Täytyy vain odotella rauhassa, että haava paranee. Hyvä jos sulla jo nyt kaikki kunnossa, mullakin siis ehkä parin viikon päästä.

Tuo äidinmaidon kautta saatu D-vitamiini kuulostaa todella hyvältä jutulta. Meillä on to neuvola, jossa varmaan kehotetaan D:n aloittamista. Täytyy kysyä neuvolatädiltä mitä mieltä se on äidin D-kuurista. Mua jo etukäteen jännittää D:n aloittaminen kun niin monet sanoo, että vauva saa siitä mahavaivoja. Me olaan tähän asti selvitty harvinaisen vähin vatsavaivoin, joten en haluaisi sitä itkirumbaa aloittaa nytkään.

Tää meidän poika on tosi kiukkuinen ja vaativa aina hereillä olleessaan. Se känisee kokoajan, eikä viihdy yhtään yksin. Sylissäkin pitää vääntää ja kääntää jatkuvasti ja itku tulee ilman mitään syytä. Kantaminen ja keinuttaminen on helpoin tapa pitää poika hiljaa. Kadehdin teitä joiden vauvat vaan "on" hereillä ollessaan. Meillä muutama hereilläolotunti tuntuu ikuisuudelta. Ei olla vielä keksitty mikä poikaa vaivaa vai vaivaako mikään muu kuin yleinen kiukutus. Vaipanvaihto tai syöminen ei auta yhtään. Toivottavasti tilanne helpottuu kun poika vähän kasvaa ja alkaa leikkiä ja kommunikoida enemmän.
 
Lellu1
Onpas tänne tullut hiljaista - olen itse viimeksi kirjoitellut...

Me käytiin tänään 2vk neuvolassa vähän myöhässä. Jätkä oli saanut painoa vajaassa kahdessa viikossa 900g, jee. Kylläpoika näyttääkin kasvaneen, mutta epäilin painonnousua kun poika syö niin harvoin ja vähän, mutta selvästi tehokkaasti.

Saatiin myös D-tipat, joita nyt hieman pelonsekaisin tunnelmin pitäisi aloitella. Taidan jättää aloituksen huomiseen ja antaa heti aamusta niin vatsavaivat ei ehkä pitäisi hereillä yöllä vaan jo päivällä.

Meillä nukuttiin viime yönä enätyspitkä unipätkä, yli 4h, mutta sen jälkeen ei uni tullutkaan kunnolla vaan ollaan oltu hereillä jo kokonlaulun aikaan.

Mulla itsellä on kamala nuha. Ainakaan vielä se ei onneksi ole tarttunut poikaan, mutta pelkään jos se sairastuu. Mittaisin äsken kuumeenkin kun mua palelee niin pirusti, mutta onneksi kuumetta ei ole.

Nyt poika näyttää kyllästyvän sitteriin, joten täytyy lopettaa tällä kertaa.
 
sarppa1987
lellu: kannatan tuota d-vitan antamista aamulla. myö annettiin ennen iltapäivällä niin yöllä selvästi oli maha vaivoja mut nykyään anna heti herättyä 8-11 ja maha vaivaa ehkä iltapvä:stä tai illasta.

meillä on ens ti eka neuvola käynti silloin pojulla ikää jo kk huoh! ja sitä seuraavalla viikolla lääkärikäynti. oikein mukavalta kuulostaa meidän lastenneuvolatäti, kun soitti yks päivä.
 
Sandy78
meillä ei ollut mitään eroa antoko tipat aamulla vai illalla, poika kiukkusi ja itki 24/7.... toivottavasti muut pääsette helpommalla, ja jos ette niin suosittelen tätä äidin d-vita-kuuria.. Mä aion ainakin nyt kuukauden syödä tota suurta määrää itse, sitten vois taas kokeilla josko pojan suolisto olis kehittyneempi eikä reagois niin herkästi..

MEillä onkin seuraava neuvola vasta viikon päästä, se on sit 6viikkoistarkastus (lääkärin), kiva nähdä mitä poitsu sitten painaa. :)
Ainakin ruokahalu on hirmuinen, roikkuu tississä jatkuvasti..
 
Lellu1
Enhän mä sit muistanut koko juttua neuvolassa. Siinä oli niin paljon muuta, että toi D-tipat juttu tuli esille vaan sivulauseessa ja sain pullon kouraan.

Tulihan mulle sit kuumekin. Otin nyt reilusti Buranaa niin kuume laski, ainakin tilapäisesti. Toivottavasti poika nukkuu yöllä niin saisin itsekin levetä ja nukkua taudin pois.
 
sarppa1987
täällä kärsitään myös alkavasta flunssasta. huh toivottavasti ei täällä kuume nouse, mie en nimittäin sit jaksa. muutenki ihan voimaton olo.. :(
kuhan isäntä tulee kotiin kohta niin lähtee tuhlaamaan veronpalautuksia. jotain kolttua etsiä itselle ristiäisiin. ja pojalle kastemekko. :)
 
-villa-
Täälläkin on tänään papin kanssa kastepäivä sovittu :) meillä tyttö saa nimen Tapaninpäivänä 26.12.. Isyydentunnustus käytiin keskiviikkona tekemässä ja onneksi sain tutun papin kiinni, joka esikoisenkin kastoi :D
Onhan siinä melkonen härdelli varmaan, kun joulukin siinä on, mutta onpahan tosiaan suku jo valmiina koossa <3 Nimi meillä on kyllä vielä vähän hakusessa, mutta eiköhän se oikea sieltä mielensopukoista saada kaiveltua... Mites teillä muilla kastajaisia vietetään?
 
sarppa1987
meillä ristiäiset 8.1 la. ja pojan isovanhempien luona pidetään. pienet kekkerit, 10 hlö. eli vanhemmat ja kummit.

huh mikä lie oli pojalla viime yönä. ei nukkunu ei siis yhtään!! nyt on tosi väsy itsellä mut ei saa unta. poika tietysti nyt nukkuu sit. toissa yönä taas poika nukku n.5 h putkeen.. hmm..
 
Lellu1
Mun kuume kesti onneksi vain yhden illan ja nyt ollaan jo täysissä voimissa mummolassa. Eilinen ilta oli luxusta, saatiin ottaa miehen kanssa yhteiset päikkärit, saunottiin rauhassa kahdestaan ja aamulla sain kiikuttaa pojan mummon ja vaarin sänkyyn ja jäädä itse miehen kainaloon vielä tunniksi. Tänään ei olla ehditty juuri "laatuaikaa" viettää, kävi niin paljon vieraita poikaa katsomassa pitkin päivää. Mies lähti jo kotiin ja me jäätiin tänne mummolaan pariksi päiväksi. Saa nähdä täytyykö pyytää vaarin kantoapua ensi yönä vai pärjätäänkö jätkän kanssa kahdestaan.

Meillä poika nukkuu nykyään suht hyvin yöt. Illat on täynnä kiukkua, siis varmaan 4h menee että saan pojan nukkumaan, mutta sen jälkeen nukkuu ihan kivasti (herää kerran syömään 15min), mutta herää täysin virkeänä 05-06 aikaan. 1-2h seurusteltuaan nukahtaa taas n.2h ajaksi. Olen tähän "rytmiin" nyt tosi tyytyväinen, saan itsekin nukkua kohtuullisesti.

Missä teidän vauvat nukkuu? Tää jätkä ei ole kotona suostunut nukkumaan omassa sängyssä (äitiyspakkauksen laatikko) vaan ainoastaan mun vieressä, mutta viime yönä mummolassa nukkui laatikossa melkein koko yön. Kotona se herää heti kun sen laittaa sinne nukkumaan.

Meillä on ristiäiset 19.12. Maanantaina tapaan papin ristiäisten merkeissä. Me pidetään ristiäiset täällä mun "kotikaupungissa", joten pappi piti hankkia itse kun ei kuuluta tähän seurakuntaan. Kyseessä on tutun tuttu, joka halusi tavata meidät ennen ristiäisiä, nimikin pitää olla paperissa molempien allekirjoituksella jo maanantaina. Mies allekirjoitti jo paperin kotiin lähtiessään, mutta nimeä mietitään vielä huomiseen.
 
sarppa1987
meillä nukkuu poika pinnasängyssä. mitään ongelmaahan ei ikinä olis öiden suhteen jos annettais vieressä nukkua :) on nimittäin semmonen isin ja äitinpoika. mut ollaan päätetty et viereen ei totuteta. (paitsi yhtenä yönä otin kun isäntä ei ollu vieressä.. sshhh.. ) viime yö meni kyllä ihan hyvin taas. meillä ei perhepetiä senkään takia "voi" harrastaa kun isäntä polttaa..

meilläkin pappi käy ennen ristiäisiä kotona juttelemassa...

huoh meidän poika täyttää jo kk ens viikolla ;) liian nopeaa aika menee.
sanoin jo isännälle et mun puolesta vois jonku ajan päästä rueta uutta alulle laittaa. isäntä ei ollu yhtään samaa mieltä :(
 
Lellu1
Huh huh, Sarppahan on toimeliaalla päällä jos jo seuraavaa vauvaa olisit valmis laittamaan alulle. Mä en kyllä kestäis olla raskaana ja hoitaa pikkuvauvaa samaan aikaan. Apua, oli se raskausaika sen verran hermoja kiristävä aika, johon verrattuna tämä vauva-aika on suorastaan helpotus. No, meille ei joka tapauksessa tule lisää sisaruksia, edes myöhemmin.

Mäkään en haluaisi lasta perhepetiin, yritetään vierottaa kokoajan, mutta kerrostalossa ei kehtaa lasta huudattaa koko yötä.
 
sarppa1987
siis myös mulla raskausaika oli rankkaa eikä sitä muistele aina hyvällä, niin ja synnytyksestä puhumatakaan. mut jotenki on hirvee "vauvakuume". vaikka tähän asti oon sitä mieltä ollu et mulle "riittää" yks mukelo ja siihen haluaa sit keskittyä täysillä. nyt jotenki ajatukset heittäny kuperkeikan. :)

mulla jos miestä ei olis niin varmasti ottasin pojan aina viereen nukkumaan. nyttenki jos mies ei ole sängyssä nih on niin ihana pitää poika siinä vieressä saman peiton alla.. uuiih..
 
Sanip
Hei!

Pitkästä aikaa ajattelin kirjoittaa, olen kyllä käynyt lukemassa teidän muiden kirjoituksia. Meillä tyttö kasvaa kovaa vauhtia. Sairaalasta lähdettyämme paino oli 2580 g ja nyt jo 3200. Tyttö siis syntyi 15.11.
Tyttö on ihan tyytyväinen, ei turhaa itke, paitsi nälkää ja kakkaa... Napatynkä lähti meillä jo ekalla viikolla. Tyttö nukkuu yleensä noin 23-24-03-04 hyvin ja sit syödään ja ähistään tunti noin viiteen asti. Yleensä noustaan sängystä noin kasin aikaan, siihen asti torkutaan ja syödään.
Maitoa tulee mulla tosi paljon, ja siitä syystä tytöllä menee ilmaa mahaan syödessään - se aiheuttaa mahanpuruja välillä.
Oon aloittanut viime viikolla minisun d3-tipat. Oon antanut niitä nyt joka toinen päivä pari tippaa, eli varovasti aloittelen... ei ainakaan vielä mitään ylimääräisiä mahakipuja ole aiheuttanut.

Ulkoilua ollaan harrastettu heti kun 2 viikkoa tuli täyteen. Itse olen uskaltautunut kauppaan ja lenkille jo toisella viikolla. Maitoa ollaan saatu jääkaappiin ja pakkaseen jota mies sitten tarvittaessa antaa vauvalle jos olen pois. Ajatukset ovat kyllä tytössä ja kotona koko ajan, vaikka en ole ollut pois kuin puoli tuntia tai max 1 ja 1/2 tuntia... :)

Miten te muut olette toipuneet synnytyksestä? Mä voin ihan hyvin, kunhan vain saan nukuttua. Alapää alkaa olemaan hyvässä kunnossa myös :). Tuntuu niinkuin ei olisi synnyttämässä käynytkään..

No joo, tämmöistä tänne. Tyttö heräilee, joten täytyy mennä...
 
Mommuli
Ei ole tullut käytyä täällä tässä alkuhässäkässä; mekin ehdittiin marraskuulle, eli tyttö syntyi kuun viimeisenä viikonloppuna. Sektiolla syntyi, kuten itse arvelinkin käyvän. Leikkauksesta olen toipunut hyvin, tosin mullakin on haavan kohdalla kovia kohtia.

Tyttö nukkuu parhaimmillaan yöllä vajaan 4 tunnin pätkän, muutoin heräilee n. kahden tunnin välein. Nyt on ollut jonkin verran nukahtamisongelmia välillä, eli herää 5-10 min torkkujen jälkeen itkemään. Oisko vatsanväänteitä, hirvittää myös d-tippojen aloittaminen... Tuo äidin d-vitamiinin tankkaus kuulostaisi kyllä hyvältä!

Nyt on onneksi muutamana iltana jäänyt tuo n. 12-01 aikaan nukahtaminen, ja on käynyt yöunille jo aiemmin. Esikoinen kun on aamuvirkku, ja heräilee n. 7 aikaan, joskus jopa kuudelta... Univelkaa on mullakin, viime yönä meni varmaan taas puolitoista tuntia ennen kuin vauva nukahti uudestaan, välissä vaihdettiin jo yli tulleet pissat ja sitten hetken päästä vaihdettiin jo kakkavaippa...

Oletteko löytäneet hyviä vaippoja, joista ei tulisi yöllä yli? Meillä tulee usein pissa/kakka sen kyljen puolelta, jolla vauva nukkuu. Kestoileeko joku; pitääkö kestovaipat paremmin?

Onko teitä muuten ohjeistettu nukuttamaan vauvaa kyljellään vai selällään? Mä ymmärsin, että ihan aluksi kyljellään ja sitten selällään, mutta jäi epäselväksi koska selällään... Esikoista vielä ohjeistettiin nukuttamaan kyljellään.
 
sarppa1987
mie oon kuullu et pelkästään selälleen.. ja näin myös ohjeistettu. mahallaan tai kyljellään pidän hetken silloin jos on ilmaa mahassa.

meillä oli eka käynti tänään neuvolassa pojasta oli tullu jo 4 kilonen ja pituutta 53,3cm :) (syntymäpaino 2800g ja 49cm) hyvä iho ja jäntevä poika.

mie kuulisin myös mielellään kokemuksia vaipparintamalta.. meilläkin tuppaa välillä tulemaan ohi vaipan.

musta olis tosi kiva nähdä muiden taaperoista kuvia?? onko kellää tapana käyttää facebookia tms...
joka tapauksessa olis kiva jossain jatkaa keskustelua näin vauvojen syntymän jälkeenkin :)))

nyt kuulostaa siltä että isäntä tuli töistä.. ;)
 

Yhteistyössä