Marraskuun 2009 odottajat

  • Viestiketjun aloittaja murmukka
  • Ensimmäinen viesti
Lellu1
Meillä neuvottiin sairaalassa nukuttamaan vauvaa kyljellään. Meidän poika nukkuun vain kyljellään jo senkin takia, että pelkään tukehtuvan pukluunsa jos olisi selällään kun puklaa yöllä unissaankin. Nukutan selällään vain vaunulenkin aikana. joskus päivällä kun vauva valittaa mahakipuja, laitan pojan lattialle viltin päälle vatsalleen ja se saattaa siihen hetkeksi nukahtaakin, mutta periaatteessa en vatsallaan nukuta kuin joskus oman rinnan päällä.

Me on käytetty sekä Liberoa että Pampersia ja hyvin tuntuu meillä toimivan. Mummolassa oli jotain halpisvaippoja, joista tuli välillä pissat "yli". Mä kyllä laitan vaipan tosi tiukalle vyötäröltä, ettei fuskaisi. Kuinka usein vaihdatte vaipan? Entäs yöllä vaipanvaihto?
Mä yritän vaihtaa viimeisen vaipan noin klo 22-24 välillä ennen varsinaisia yöunia. Seuraavan kerran vaihdetaan vasta aamulla klo 06-07 välillä, eikä yleensä edes pissat ole tullut yli. Poika herää ihan täysin jos yrittää vaihtaa vaipaa yöllä vaikka sen tekisi pimeässä, uni ei sen jälkeen tahdo millään tulla. Päivisin vaihdan vaipan noin 4h välein, jos tulee isot kakat niin tietysti silloin myös. pojan iho on pysynyt hyvänä eikä useinkaan kitise märästä ja kakkaisesta vaipasta.

Milloin teillä muilla on jälkivuoto loppunut? Mulla on nyt 3vk synnytyksestä eikä vuoto ole vielä loppunut. Välillä on monta päivää ettei juuri mitään tule, mutta sitten taas lorahtaa ihan reilusti. Odotan jo aikaa ilman sidettä.
 
sarppa1987
mie vaihdan vaipan silloin kun kuuluu et kakat tuli.. tää nimittäin pörisee kunnolla silloi. samoin elkeistä näkyy et nyt tuli. eli en tarkasta juurikaan tarkotuksella vaippoja. eikä myöskään meidän vauva kitise jos on kakat housuissa vähän pitempääkin.
yöllä en juurikaan vaihda jos ei ihan mahdottomasti pörise.
mie ostin jotain rainbow vaippoja ja ne on tosi huonoja. en käyttäny kuin yhden vaipan verran.
jättääpähän sit vaikka pahan päivän varalle..

jälkivuoto loppu mulla vajaa 2 viikossa. mut ruskeaa limavuotoa on tullu sen jälkeen välillä.
nyt on ruennu hirveesti kutisemaan paikat et pelkään et tullu sit hiiva kun niin pitkään piti sidettä käyttää.

peräpukamat läx muuten veks heti synnytyksen jälkee. :))
 
liuku.
Mulla on profiili irc-galleriassa tällä samalla nimimerkillä, mutta enemmän kuvia lapsosista näkyy vaan kavereille. Facebookissakin on kyllä profiili, mutta irc-galleriassa on enempi kuvia.
 
Lellu1
Kyllä mäkin voin pojan kuvan jonnekin laittaa, mutta en harrasta Facebookia tms.

Pitäisikö tämä vauva-aikakeskustelu siirtää tonne hoitopuolelle? Musta on ihan kiva vaihtaa kokemuksia teidän kanssa, mutta odotusaika lienee ohi meistä ainakin suurimmalta osalta.

Yritettiin äsken ottaa jätkästä kuvia joulukorttia varten. Eipä onnistunut ja lapsi vaan hermostui täysin. Täytyy kai tyytyä Tiimarikortteihin...heh heh. Eipä juuri joulukortit tai muut joulujutut jaksais nyt erityisemmin kiinnostaa. Taidetaan miehen kanssa sopia, että lahjotaan toisiamme joskus ensi vuoden puolella kun nyt ei ole ylimääräistä energiaa lahjojen kehittelyyn.
 
Lellu1
Monelta laitatte vauvat yöunille?
Meidän jätkä nukahti eilen vahingossa klo21 ja päätettiin kokeilla josko nukkuisi sitten jo yöunille. No, ei nukkunut vaan heräili koko yön tunnin välein ja mälisi sängyssään koko ajan kun nukkui niin pinnallista unta. Tällä pojalla ei riitä unta koko yöksi jos nukkumaan käydään jo ysiltä. Normaalisiti käydään nukkumaan klo 23-24 aikaan ja silloin poika nukkuu tosi hyvin, mutta aamu tulee silloinkin jo kuudelta, mutta nukahtaa houkuttelemalla vielä 2h ajaksi.
Nyt olen tosi väsynyt ja odotan että poikaa alkaisi väsyttää niin pääsisin itsekin nukkumaan edes tunniksi.

Meillä on tänään teatteri-ilta. Siskopuoli on luvannut hoitaa ja olen pumpannut valmiiksi annoksen maitoa. Vähän jännittää meneekö hermot sekä siskolta että pojalta, ainakin eilisen illan poika oli niin kiukkuinen.
 
sarppa1987
siirrytään ehdottomasti jonnekkin hoitopuolelle..

mulla on siivoukset menossa.. en oo saanu kun imuroitua ja nyt tuntuu et ei jaksais jatkaa enää millään.
mulla on la kampaaja ja käyn vähän ostoksilla. isäntä on pojan kanssa sillä aikaa. ihana saaha aina omaa aikaa. mut ikävä aina tulee..

meillä ei varsinaisesti laiteta poikaa nukkumaan. aika lapsentahtisesti mennään. nukkuu,syö ja valvoo silloin kun haluttaa. nyt onkin nukkunu aika hyvin yöllä.
 
-villa-
meilläkin mennään nukkumaan silloin kun vauva nukahtaa :) yleensä klo 20-22... ja hyvin nukkuu, kahdella herätyksellä yleensä selvitään. Minäkin sain eilen käydä ihan yksin jouluostoksilla, oli kyllä mukavaa ja rahaa meni ;) isä oli lasten kanssa kotona, ja hyvin olivat pärjänneet kun jääkaapissa oli maitoa valmiina... Meidän on pitäny alkaa antamaan lisämaitoa, kun tyttö syö niin hyvin, ettei omat maidot riitä! Nania ottaa lisäksi vielä vaihtelevasti 20-50 ml päälle.
Silmät meinas tytöllä rähmiä, mut kun oon nyt keitetylä vedellä puhdistanu, niin rauhottu onneksi. D-tipat alotan varovaisesti viikonloppuna, toivottavasti ei niitä vatsavaivoja tule.
 
Sanip
Meillä annetaan aluksi minisun D3-tippoja joka toinen päivä pari tippaa, ei oo vielä ainakaan vatsavaivoja tullut. Ensi viikolla ajattelin antaa joka päivä.

Meillä on menty kans nukkumaan noin 23-24 ja sit noin 4-5 aikaan syöty ja kasilta sit kokonaan sängystä ylös. Iltapäivisin tyttö nukkunut noin kolme tuntia, klo 15-18. Muutoin päivällä ottaa puolen tunnin-tunnin tirsoja.

Tosiaan nyt näyttää rytmi menevän toisin. Tänään valvonut paljon enemmän ja nukkuu pitkiä päikkäreitään parhaillaan... argg. Ei herää vaikka oon pitänyt sylissä, ihan taju kankaalla... saapa nähä nukkuuko yöllä. :)
Menin tänään kampaajalle ja kaupungille klo 15-18 ja sanoin että tyttö varmasti nukkuu koko ajan ja laitoin maidot valmiiksi jääkaappiin. Tyttö varmaan aavisti, että nyt juonitaan jotain ja oli tosiaan valveilla koko ajan kun olin poissa... :D. Ei tosin ollut huutanut, mutta syönyt paljon ja nyt tosiaan sit vetelee kolmatta tuntia unia, kello nyt 20.20. Toivottavasti kohta herää, niin ei mene ihan yö retuseksi.
 
Lellu1
Meillä äidin ja isän teatterireissu meni ihan kivasti. Sisko hoiti poikaa, joka oli perinteiseen tapaansa vähän kiukutellut illalla eikä malttanut nukkua juuri yhtään. Olivat käyneet ulkonakin, muttei uni ollut tullut sielläkään. Kun tulin sisään ja poika kuuli mun äänen niin alkoi armoton parku. Tissi ja sylittely auttoi. Sisko oli tarjonnut meidän poissaollessa ruokaa pullosta, jota poika oli suostunut syömään vähän (muttei sillä nälkä olisi pitänyt ollakaan).

Nyt ollaan välihereillä ja aiotaan vielä nukkumaan pariksi tunniksi...
 
sarppa1987
tää mamma ottaa itselle huomenna omaa aikaa ja lähtee kampaajalle.. :)))
onko kukaan uskaltautunu ottamaan "saunaolutta" tms?? itse olen ottanu rentoutumisen merkeissä yhden... semmosen ajankohdan katsonu illalla et poitsu just syöny ja nukkuu.
 
liuku.
Oon juonut pari kertaa oluen, ihan maidontulon takia. Enkä ole kyllä valinnut ajankohtaa mitenkään erityisesti, sillä mä en kyllä humallu mitenkään yhdestä oluesta eikä alkoholia ole äidinmaidossa juuri mtn vaikka jois useammankin.
 
Lellu1
Mä en ole vielä "ehtinyt" ottaa mitään synnytyksen jälkeen. Jos vaikka uutena vuotena ottais yhden tai kaksi siideriä.

Mulla tulee mielestäni ihan hyvin maitoa, ei liiaksi kuitenkaan. Nyt on vaan riesana toisen rinnan vuotaminen syötön aikana. Ja joskus kun viime syötöstä on muutama tunti aikaa niin täydempi rinta tuppaa vuotamaan ihan reilusti eli liivinsuojus pettää. Oletteko käyttäneet imetyksen aikana ns.maidonkerääjiä toisessa rinnassa? Toimiiko ne, kannattaako hankkia? Mä sain muutamat kankaiset liivin suojukset ja ole ihastunut niihin ikihyviksi. Harmi vaan, että ne kastuu nopeammin kuin kertakäyttöiset ja niitä pitäisi olla tosi monet vaikka pesenkin ne aina kun likaantuu. Onko teillä tietoa missä kankaisia liivinsuojia myydään? Ostaisin itselle niitä lisää jos jostain löytäisin. Niissä on sekin etu, että ne ei pullota liivissä niin paljon eikä näy paidan läpi.

Meillä oli eilisiltana ekat kunnon mahavaivat. Poika kiukkusi koko illan eikä mikään auttanut. Lopulta kundi nukahti puolen yön jälkeen ja nukkuikin ihan hyvin vaikka toisin pelkäsin. Olihan se pojan uni aika rauhatonta, se "mölisi" koko yön ja huitoi käsillään jne. Pidin poikaa poikkeuksellisesti vieressä viime yönä kun oli niin rauhaton ja nuhakin iski samaan aikaan. Pojan nenä rohisee aika lailla pitkällään ja käytiinkin tänään ostamassa nenänniistäjä, mutta ei olla vielä sitä testattu.
 
Sanip
Lellu: mulla on sellanen maidonkerääjä ollu melkein alusta asti käytössä. Sama vika kun sulla että toisesta rinnasta valuu maitoa syötön aikana ja sitä ei pidä liivinsuojuksetkaan kurissa... Eli pidän sitä vain syötön ajan ja toimii mulla ainakin hyvin. Saatan joskus myös laittaa maidonkerääjään tulleen maidon säilöön, niin ei tarvi ruveta sit erikseen pumppailemaan. Varovainen sen kanssa pitää olla ainakin jos makuultaan syöttää, ettei tule maidot yli... siihen ei nimittäin mahdu kerralla älyttömästi maitoa.
 
Lellu1
Kiitos Liku tiedosta. Täytyy katsastaa niitä kun isossa marketissa seuraavan kerran käydään.

Tänään taitaa olla sisäpäivä lähes kaikilla. Ainakin meillä pakkanen paukkuu -15C. Ajattelin kuitenkin iltapäivällä käydä vaunulenkillä kaupassa, tunti siinä menee ostoksineen joten ulkoiluaika jää aika pieneksi. Koko päivää ei jaksaisi olla vaan sisällä ja huomenna meillä on pakollinen kotipäivä kun odotetaan postista pakettia kotiinkuljetuksella.

Poika on edelleen aika limainen. Varsinainen nuha sillä ei ole kun niistäjällä ei tule mitään ja harvoin nenästä valuu mitään ulos. Limaa taitaa olla enemmän kurkussa kun korisee niin paljon varsinkin makuulla. Laitoin pojan sängyn alle paksun kirjan, jotta sänky olisi vähän vinossa pää ylöspäin. Hyvin hän siellä nukkuu ja rohisee vähemmän kuin syötön aikana äidin vieressä.
Eilen illalla ei tahtonut uni taas tulla millään jätkän silmään. Poika oli kiukkuinen - tosi väsynyt ja limainen - mutta millään ei olisi suostunut nukkumaan. Puolenyön aikaan tuli nukkumatti ja heräsi syömään vain 3.30 ja 06.

Minkä kokoisia vaatteita käytätte nyt vauvoillanne? Kuinka paljon puette päälle kotona (sisällä)?
Meillä on 50cm vaatteet nyt pieniä. 56cm ovat just sopivia, mutta jotkut jo hankalia pukea. Vielä en ole käyttänyt 60cm vaatteita kuin muutamia, mutta niihin täytyy kohta siirtyä. Laitoin yhtenä iltana pojalle äitiyspakkauksen 60cm valkoisen tikku-ukkokuvioisen yöpuvun päälle ja sehän oli melkein liian pieni eli kannattaa katsoa ne pakkauksen vaatteet ajoissa kun koot näyttää ainakin osin olevan tosi pieniä sentteihin nähden.
Meillä on tähän asti (näihin pakkasiin) käytetty kotona vain puolipotkareita ja pitkähihaista bodya, villasukat on aika usein jalassa ja joskus joku lisäpusero, mutta harvoin. Meillä on sisällä reilun lämmin, mutta tänään laitoin jo sukkahousut ja collarihousut kun tuntui niin viileältä. Bodyn päälle laitettavia lisäpuseroita meillä näyttää olevan aika vähän, varsinkaan edestä avattavia kannattaisi näköjään hankkia. Collegepadan pukeminen pitkähihaisen bodyn päälle on mielestäni hankalaa kun alempi hiha karkaa ylös ja poika vaan hermostuu liiasta pukemisesta.
 
sarppa1987
joo meillä on nyt ollu käytössä 50 cm ja 56 cm vaatteita.. mut riippuu ihan valmistajasta. jotku 60cm on ollu sopivia. meillä myös on käytetty sitä pakkauksen uniasua, ja se on ihan passeli nytten. ikää pojalla siis reilu kk ja pituutta 53cm. hirmu pikkuselta tuntuu vieläkin vaikka iso poikahan se jo on.

kotona ollaan pidetty päällä yhtä vaate kertaa. enempi jos on niin kuuma tulee ainakin meidän pojalla. riippuu tietysti huoneen lämmöstä. mut sit kun sitterissä on niin on peittona päällä aina semmonen vauvojen huopa. siihen se on kiintyny.
 
liuku.
Mä en oo käyttänyt 50 senttisiä vaatteita lainkaan. Ja 56 senttisiäkään ei ollut kun pari. Eli 60 ja 62 senttiset on olleet koko ajan käytössä. Olihan ne alkuun vähän reiluja, mutta ei se ole haitannut. Nyt alkavat olla sopivia.

Mä en ole mitenkään erityisen paljon pukenut vauvalle sisälle, body ja potkarit yleensä. Mä olen alkanut kantelee vauvaa kantoliinassa ja siellä on yleensä ihan hikipäässä kun mun keho lämmittää.
 
Lellu1
Hyvä kuulla, etten ainakaan liian vähän ole pojalle pukenut jos muillakin vain yhdet vaatteet sisällä päällä. Tälläkin hepulla tuntuu olevan aina aika lämmin ja ohut fleezepeitto on päällä jos nukkuu sohvalla tms.

Meillä on ollut ehkä vähän huono tapa jättää poika nukkumaan sohvalle tai meidän sänkyyn jos päivällä nukahtaa. Pitäisi viedä aina omaan sänkyyn ja kohtahan se on pakkokin kun alkaa kääntyilemään ja voi pudota sohvalta vahingossa.

Meillä on keskiviikkona 1kk neuvola, just päivälleen 1kk ikäisenä. Kiva taas kuulla paljonko on painoa ja pituutta tullut.
 
-villa-
Meillä on käytössä kans 56 ja 60 cm vaatteet...ihan alussa pidin muutamia 50cm, mutta nehän oli jo alusta asti pienet :D tyttö oli meillä syntyessään sen 53cm pitkä. Alkaa olla noi 56:set jo aika pieniä myös...meillä huomenna kans 1 kk neuvola, voi kun aika on menny nopeeta! Kolmas päivä menossa D-tippoja, eilen näytti vähän siltä et mahaa kipristelis :( mut jospa se masu tottus.

Mitä ehkäsyä ootte ajatellu alkaa käyttämään?...vai joko niitä sisaruksia suunnitellaan? :) Mä en haluis alkaa syömään pillereitä, enkä kierukkaa enää halua.
 
sarppa1987
mie varmaan alan käyttää pillereitä.. kierukka en haluu. enkä kumin kanssa rueta leikkimään.
uus lapsi olis tervetullu mun puolesta mut isännälle riittää tää vähäksi aikaa. :)) no eihän tässä kyllä kiire ole, itellä 22 "vasta" ikää. mut isäntä huitelee kyllä jo 30 kympissä.
meilllä oli lääkäri tänään.. poika oli viikossa taas kasvanu reilu sentin ja painoa oli tullu 400g. bilirubiini käytii ottamassa ja siitäkös se itku lähti kun piti pari kertaa pistää kun ei meinannu verta rueta tulemaan.. harmitti kattoo kun toista sattu. ;/
ikää tänään tasan 5 vk..
 

Yhteistyössä