Marsuharrastajilta kysyttävää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi omistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi omistaja

Vieras
Meille muutti tiistaina kaksi mitä suloisinta marsuneiti. Eli aloittelijoita ollaan vielä tälläsaralla.

Ensinnäkin hedelmät: nettiä selannut vaikka kuinka ja osassa sanotaan ettei saa antaa ollenkaan, osassa taas että saa, ja osassa että silloin tällöin pienenä makupala on ok. Miten tämä asia siis on??

Ja toinen on heinä. Saako antaa sitä avi rehua mitä karjallekkin heitetään, eli säilöheinää. Vai pitääköö olla ihan puhdasta kuivaheinää?
Mietin että voidaanko syöttää samaa heinää kuin karjalle niin marsuille vai mennäänkö talven yli kaupan heinällä ja sit ens syksynä voisi pellolta kuivattaa erikseen noita marsuja varten.

Ei saa antaa AIV- rehua, se on liian vahvaa marsun vatsalle.
Samaa kuivaheinää voi kyllä antaa mitä karjallekin annetaan, oletus on että se on hyvin säilöttyä ja homeetonta.
Hedelmistä ei suositella sitrushedelmiä. Itse en ole antanut myöskään banaania, sokeri- ja tärkkelyspitoisena se tahmaantuu marsun suuhun ja hampaisiin eikä anna mitään
työtä hampaille.

Hedelmiä olen antanut omille marsuilleni satunnaisesti, noin kerran viikossa omenaa ja viinirypäleitä sekä kuivattuja hedelmiä, banaania ei saisi antaa. Yleensä kannattaa opettaa marsut syömään monipuolista ruokaa ja käydä metsästä keräilemässä esim. mustikanvarpuja ym. talven varalle. AIV:tä en kyllä uskaltaisi antaa, vaan nimen omaan kuivaa heinää ja korsia saapi olla joukossa, jotta saavat hampaille töitä ja kuitua. Mie olen omilla vuohilleni syöttänyt AIV:ta, mutta marsuille aina kuivaa heinää, kun eivät ole märehtijöitä :) Onnea uusille marsun omistajille!

ok, iiiiso kiitos. Eli kuivaheinää. Näin mie sen itsekkin arvelin olevan.

Onko se noitten hedelmien kanssa vähän niin etteivät ole vaarallisia mutta eivät kovin terveellisiäkään suurina määriä sokerin vuoksi?

Iisot kiitokset myös marsun hoitajalle.

Mites sitten kun jossain sanotaan että myös kuivattua ruisleipää ja näkkileipää voi antaa nakennerreltavaksi. Niin nämäkö käyvät myös? Se että niissä on suolaa yms ei haittaa???

ok, iiiiso kiitos. Eli kuivaheinää. Näin mie sen itsekkin arvelin olevan.

Onko se noitten hedelmien kanssa vähän niin etteivät ole vaarallisia mutta eivät kovin terveellisiäkään suurina määriä sokerin vuoksi?

Juu, tässä voi järkeillä vähän senkin kautta, että mikä on marsun alkuperäinen elinympäristö ja mitä se siellä syö.
Marsuhan on kotoisin Perusta, melko kuivilta vuoristoalueilta jossa se syö heinää, sekä tuoretta ettää kuivaa vuodenaikojen mukaan, korsia, siemeniä ja tietysti on saatavilla erilaista viherravintoa. Hedelmiä siellä harvemmin taitaa olla tarjolla.

Voisiko noita korsia ja varpuja käydä vielä keräämässä tuolta mettästä vai olisiko fiksumaa odottaa kevättä?

Pitäisi luottaa varmaan enemmän omaan terveeseen järkeensä, mutta kun on tässä asiassa tosiaan aloittelija niin on vielä vähän epävarma olo ja miettii ruokkiiko noita palleroita nyt oikein.

Iisot kiitokset myös marsun hoitajalle.

Mites sitten kun jossain sanotaan että myös kuivattua ruisleipää ja näkkileipää voi antaa nakennerreltavaksi. Niin nämäkö käyvät myös? Se että niissä on suolaa yms ei haittaa???

Saa antaa leipää, pieni määrä suolaa ei haittaa. Kaikki kasvissyöjänisäkkäät itseasiassa tarvitsevat jonkun määrän suolaa, luonnossakin. Ruisleipä on parasta, kuivata se ihan käntyksi.
Hampaille vielä parempia ovat tuoreet pajunoksat. Huuhdo ne, ennenkuin annat marsulle.

Voisiko noita korsia ja varpuja käydä vielä keräämässä tuolta mettästä vai olisiko fiksumaa odottaa kevättä?

Pitäisi luottaa varmaan enemmän omaan terveeseen järkeensä, mutta kun on tässä asiassa tosiaan aloittelija niin on vielä vähän epävarma olo ja miettii ruokkiiko noita palleroita nyt oikein.

Varpuja voi kerätä ympäri vuoden. Niissä korsissa voi olla jo hometta joten en suosittele.

Niin ja yksi juttu vielä. Tiedät varmaan, että marsu on ihmisen lisäksi ainoa nisäkäs joka ei osaa itse valmistaa elimistössään c- vitamiinia?
Marsun c-vitamiinintarpeesta on siis huolehdittava. Paras konsti on ostaa apteekista c-vitamiinitippoja, joita annat sille päivittäin, jonkun herkullisen ruoan mukana tai sitten suoraan suuhun.

Joo, c-vitamiini on tiedossa eli sitä saavat päivittäin. Toistaiseksi vielä vedenmukana kun siihen ne olivat opetettu. Mutta me varmaan vaihdetaan ruuan mukana annettavaksi kunhan ensin saavat rauhassa kotiutua.

Samaa kuivaheinää voi kyllä antaa mitä karjallekin annetaan, oletus on että se on hyvin säilöttyä ja homeetonta.
Hedelmistä ei suositella sitrushedelmiä. Itse en ole antanut myöskään banaania, sokeri- ja tärkkelyspitoisena se tahmaantuu marsun suuhun ja hampaisiin eikä anna mitään
työtä hampaille.
. Tiedättekö saako antaa heinäpaalista jonka muovissa on AIV happoa?

työtä hampaille.

Oon antanu normaalia kuivaa heinää marsuilleni ja nyt otin tallilta vahingossa heinää ja sen heinäpaalin muovissa on AIV happoa uskallanko antaa tietääkö kukaan?

Yhteistyössä