Masennus-/ahdistuneisuus- tms. lääkityksestä kysyttävää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaamieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaamieli

Vieras
Onko niistä oikeesti apua siis auttaako ne mielialaan? Ja täytyykö niitä syödessä käydä verikokeissa mittaamassa lääkkeen pitoisuutta?

Millaisiin oireisiin olet syönyt lääkkeitä? Kuinka pian auttoivat? Kävitkö lisäksi juttelemass jonkun psyk.hoitajan tai vastaavan kanssa?

Itselläni 6v sitten oli synnytyksen jälkeinen masennus, jota ei silloin mitenkään hoidettu ja itsekin ymmärsin sen vasta vuosia myöhemmin. Mutta siitä jäänyt päälle sellainen ahdistus. Nyt ahdistus taas huipussaan, en oikein edes tiedä mikä ahdistaa mutta on paha olo. Ongelmana myös se että hermostun lapsille liian helposti, huudan ja raivoan niille. Pinna on tosi lyhyt ja kireällä. Tiedän sen itse ja yritän olla hermostumatta, mutta en pysty. Kolme pientä lasta jotka ovat hyvin vilkkaita ja temperamenttisia. Perhe kärsii jo tästä räiskyvästä käytöksestäni. Toisaalta en jaksa tarttua mihinkään tekemiseeen vaikka tekemistä olis vaikka kuinka ja suoraan sanoen olen laiska. Tuntuu vaan että olisko joku lääkitys paikallaan?

Älkääkä sanoko että ota itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäydy. Yrittänyt olen ja joka aamu herätessä päätän että tänään en hermostu, mutta... Auttaako mikään lääke ahdistukeen ja lyhyeen pinnaan? Mä en tiedä olenko niinkään masentunut, mutta niinkun pala kuristais kurkkua, rintaa ja ahdistaa. Mikä avuksi?

Ota ensimmäiseksi yhteyttä neuvolapsykologille. Siellä voi arvioida lääkärin/lääkkeiden tarvetta. Itse suosittelisin terapiaakin, jokuhan siellä taustalla on mikä puristaa. Rohkeesti apua hakemaan pahaan oloon!

Lisäys vielä: olen itse aikoinani käynyt reilu kaksi vuotta terapiassa viikottain, syönyt yhden kuurin lieviä mielialalääkkeitä paniikkihäiriöön, kärsinyt jonkinlaisesta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta tms. pari vuotta sitten...

Kannattaa rohkeasti soittaa apua. Meillä tosin mies soitti mun puolesta opulta kun en olisi muuten suostunut mennä psygologin juttusille.. nyt olen noin puolivuotta syönyt masennuslääkkeitä ja alussa kerran viikossa ja nyt noin kerran kuussa käyn juttelemassa kunnan mielenterveystyöntekijän kanssa. Minun oireisiin on ainenkin auttanut, väsymys vaivaa vieläkin, mutta ei niin pahasti kuin aiemmin. Ianii ja masennus alkoi synnytyksen jälkee ja poju on nyt 10kk.

Tässä vähän surffailin ja löysin itselleni niin selkeän taudin... ahdistuneisuushäiriö. Diagnoosi kohdassa luetelleen 21 kohtaa joista 15 sopii muhun. Ja diagnoosin tekemiseksi tarvitsee 4 sopia. Muutenkin oireista tosi monet sopii itseeni ja oli kuin itsestäni olisin lukenut kun taudista luin. Mulla ei ole tapana keksiä itselleni tauteja mut nyt kyllä loksahti niin kovasti. Toinen vaihtoehto on että kilpirauhanen temppuilee. Mulla on vajaatoiminta thyroxin-lääkitys, arvot on ollut ihan kohdallaan. Mutta nyt luin että vaikka TSH olis ok, niin silti voi olla kilpirauhasessa vikaa ja tarvis mittailla muitakin arvoja. Kai se on mentävä terkkariin apua hakemaan, toivottavasti ottavat mut tosissaan, koska apua tarvitsen...

ap

Yhteistyössä