Hae Anna.fi-sivustolta

Masennus ei ole sairaus

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä aanelonen, 13.09.2018.

1. aanelonen Vierailija

Löysin hyvän kirjoituksen. Kirjoittaja on psykoterapeutti, joka on itse toipunut pitkästä masennuksesta:

http://naiseudenvoima.com/mita-jos-masennus-ei-olekaan-sairaus/

Mitä jos väittäisin sinulle, että masennus ei ole sairaus? Mitä, jos kertoisin, että masennuslääkityksen hyödyt ovat hyvin tehtyjen tutkimusten mukaan hyvin vähäiset verrattuna lumelääkkeisiin, ja että niiden sivuvaikutusten ja hankalien vieroitusoireiden takia en omasta kokemuksestani voi suositella niitä kenellekään? Mitä jos sanoisin, että toipumisen mahdollistaa ihan jokin muu kuin lääkitysKerron tässä kirjoituksessa mm. siitä, millainen ajattelutapa minua auttoi toipumaan masennuksesta, josta kärsin yli 10 vuotta. Kerron myös, miksi uskon, että jotakuinkin pahin karhunpalvelus mitä masentuneelle voi tehdä, on se, että masennusta pidetään sairautena, johon masentunut itse ei voi vaikuttaa.

Tässä kirjoituksessa puhun erityisesti kokemusasiantuntijan äänellä. Minulla on yli vuosikymmenen omakohtainen kokemus masennuksesta. jatkuu linkistä...

2. vierailija Vierailija

3. vierailija Vierailija

Alla linkki Ylen Dosentti-ohjelmaan, jossa haastateltavana on Mehiläisen kuntoutusjohtajana 14 vuotta toiminut psykologi Aku Kopakkala. Hänethän irtisanottiin seuraavana päivänä kun hän oli Ylen MOT-ohjelmassa sanonut muun ohella, että tutkimusten valossa masennuslääkkeiden käytöstä on pitkällä aikavälillä enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri