Hae Anna.fi-sivustolta

Masennuslääke Cipralex

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä surusilmä, 15.11.2006.

1. nainen005 Vierailija

Positiiviset vaikutukset huomasi pikkuhiljaa, ehkä muutaman viikon käytön jälkeen alkoi pieniä juttuja huomaamaan. Saman muutaman viikon kesti aloitusoireet minulla, pahoinvointi oli pahinta. Malttia!

2. Aloitteleva Vierailija

Tuntuiko ensin että lääke ei vaikuttaisi mitenkään? Itselläni olo tuntuu vielä väsyneemmältä ja haluttomammalta kuin ennen lääkitystä. Pinnaa kiristää ja ahdistaa :-(

3. susanna Vierailija

Itselläni kanssa määrättiin tuota cipralexia ja ketjun löysin.

Onko teille määrätty samaan aikaan esim opamoxeja, xanoria tms alkuun tai vakituisempaan käyttöön, rauhoittavia siis. Vai onko vain cipralexia? Itse sain xanoria ja tutulla oli opamoxia ja ne helpotti noihin alun tunteisiin.

4. Keski-ikäinen mies Vierailija

Itse sain juuri reseptin sekä Cipralexiin että Opamoxiin. Näistä jälkimmäistä lääkkeen määrännyt psykiatri sanoi tarvittavan, jos Cipralex ensimmäisen käyttökuukauden aikana lisää ahdistuneisuuttani. Opamox kuulemma vaikuttaa noin 1½ tunnissa sen ottamisen jälkeen. Itse ajattelin hakea apteekista vain Cipralexin ja jos sen käytön aloittaminen lisää selvästi ahdistuneisuuttani, niin sitten haen myös Opamoxin. Opamoxiin sain kuukauden reseptin, minä aikana ei vielä pitäisi tulla sen käytöön riippuvuutta.

5. Noin tekisin itsekin. Cipralexiin en jäänyt koukkuun ja pienelläkin annoksella se auttoi, mutta opamoxista on vaikeampi vieraantua noin vain. Yritä olla ilman ja hae vasta sitten jos et muuten tule toimeen.
    Luin joskus Risto Kuisman kirjoittaman kirjan enkä ole sen jälkeen noita pameja syönyt.Hyvin olen pärjännyt vaikka ei silloin olisi uskonut.

6. terveyttä Vierailija

7. ei lääkettä Vierailija

8. eveliina Vierailija

Mä olen aloittanut kys. lääkkeen kolmatta kertaa nyt maaliskuussa -12. KOkemuksesta voin sanoa ettet suinkaan ole ainokainen jolla oireet pahentuneet alkuun. Se on normaalia mut sinnikkyydellä eteenpäin. Pari viikkoa ja huomaat kyllä että fiilikset lähtee toiseen suuntaan. Tsemppiä!

9. eveliina Vierailija

Heippa. Pakko kertoo oma tarina noin lyhykäisyydessään. 26v, somaattisesti terve, ainoana ongelmana vuosikausia kestäneet toistuvat masennusjaksot.
    Paremmat ajat sillon kun kaikki ikäänkuin "rullaa hyvin", eli ihmissuhteet, duunit yms. Oon ollut aina kova tekemään töitä ja käsittääkseni myös pidetty ihminen työyhteisössä. Vaikeinta on ollut aina se hyväksyminen että omassa päässe kaikki ei futaa niinkuin toivoisi. Masennus.. ei ei. Enhän minä voi olla masentunut kun olen kaikinpuolin muuten pärjäävä, pidän itsestäni huolta jne.
    Viimeisen 3v aikana kaksi itsemurha-yritystä saivat mut ajattelemaan toisin --> ON PYSÄHDYTTÄVÄ ja hoidettava itsensä kerrankin lopullisesti KUNTOON.
    Tällä hetkellä syön Cipralexia 20mg x1 ja käyn säännöllisesti psykologin juttusilla. Erosin miesystävästäni maaliskuussa, ja se oli kai taas jonkinmoinen laukaiseva tekijä kun tuntuu etten millään pääse taas jaloilleni.
    Käyn säännöllisesti töissä ja muutama työkaveri kuvioista tietää eikä kuulemma uskoisi ulospäin. Tää mua itseänikin ihmetyttää et miten mä toisena päivänä oon pystyssä ku lipputanko ja toisena päivänä ajattelen etten jaksa, haluan kuolla yms. Nää on niin todellisia juttuja mulle, en saa niitä kerrottua tätä paremmin. Onko kokemuksia näistä jatkuvista kuolema-ajatuksista????? Oon kahdesti ollut siis valmis jo kaiken jättämään, nyt en semmosia suunnittele mut ne tulee aina vaan välillä pakostikkin mieleen vaikka en haluaisi. Meni taasen ajatus tukkoon enkä saa nyt selvemmin rustailtua :D

10. Kysyn vaan Vierailija

Miten tää ketju on syömishäiriöt-linkin takana?

11. tuhoaa ihmisen Vierailija

12. Hmmm (ei kirj.) Vierailija

Kyllähän syömishäiriöisellekin joskus määrätään masennuslääkkeitä, jos se on syömishäiriön pohjalla oleva syy.

Ole aikoinaan itse syönyt vuoden SSRI-lääkettä, en syömishäiriöön vaan muuhun, ja se auttaa, mutta rinnalla tarvitaan puheterapiaa. Joka tapauksessa lääkitys selventää ajatuksia niin, että kykenee alkaa selvittämään asioita.

13. ei toimi ei Vierailija

"Eipä noita oikein voi suositella kenellekään. Vedin joskus vähän aikaa tuollaisia ja niistä tuli ihan täydellinen "so not"-fiilis joka käytännössä vei täysin kyvyn tuntea minkäänlaista mielihyvää tai empatiaa.
    Esimerkki: naisen kosketus joka ennen tuntui kuin sähköiskulta, muuttuu kuolleen kalan tönäisyksi. Lapsen tai naisen itku ei saa aikaan yhtään mitään, paitsi ehkä tulee laitettua korvatulpat. Ei mikään, ei edes välitön kuolemanvaara jaksa nostaa sykettä. Periaatteessa toimintakyky säilyy muuten täysin ennallaan, mutta tunne-elämä turtuu.
    En ihmettele lainkaan, jos joku noiden lääkkeiden alaisena toteuttaa jotain väkivallantekoja, eikä edes kadu niitä.
    Pahinta asiassa on, että vaikutus ei häviä, vaikka lääkkeet lopettaa. Todennäköisesti välittömänä seurauksena on ainoastaan voimakas ahdistus, joka yhdistettynä täydelliseen välinpitämättömyyteen on varsin tuhoisa yhdistelmä. Melkein väittäisin, että vaikutukset tuntuivat vielä useamman vuoden päästä. Voivat tuntua vieläkin - ei kiinnosta."

SSRI-lääkkeiden pysyvät sivuvaikutukset - Keskustelut - Tiede.fi

14. ei toimi ei Vierailija

Kelan lääkekorvaustilaston mukaan 1 067 964 suomalaista käytti viime vuonna masennus-, psykoosi-, neuroosi- ja unilääkkeitä. Lasten ja nuorten psyykenlääkkeiden käyttö on kolminkertaistunut 2000-luvulla. 15–24-vuotiaista suomalaisnuorista yli 50 000 sai viime vuonna jotakin psyyken toimintaa säätelevää lääkettä.

Selvästi käytetyimpiä ovat masennuslääkkeet. Niistä eniten kirjoitetaan SSRI-ryhmään kuuluvia selektiivisiä serotoniinin takaisinoton estäjiä.

– Uudemman polven masennuslääkkeet ovat suosittuja, koska välittömät ja näkyvät haitat ovat vähäisemmät kuin vanhemman polven lääkkeissä, kertoo kliinisen psykiatrian professori Jari Tiihonen Tukholman Karoliinisesta instituutista.

Sosiologien mukaan erilaisten keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttö on jo niin yleistä, että suomalainen hyvinvointivaltio on vääjäämättä muuttumassa psykofarmaseuttiseksi yhteiskunnaksi.

Kehitys on huolestuttava. Samaan aikaan kun psyykenlääkkeiden käyttö on lisääntynyt, väkivallanteot ja verilöylyt ovat tulleet osaksi suomalaisten arkea.

USA:ssa nuorten tekemien joukkosurmien taustalta on kaivettu esiin masennuslääkkeiden haittoja. Usean kouluampujan tiedetään käyttäneen masennuksen hoitoon tarkoitettuja SSRI-lääkkeitä.

Kelan lääketilastojen mukaan alaikäisten psyyken lääkitseminen moninkertaistuu murrosiässä.

– Murrosikää on ryhdytty hoitamaan masennuslääkkeillä, ilman että kenelläkään on täsmällistä tietoa lääkehoidon haitoista. Normaalin kasvuun ja kehitykseen liittyvän kipuilun näkeminen lääkehoitoa vaativana oireiluna tai sairautena on äärimmäisen huolestuttavaa, ärähtää sosiologian dosentti Ilpo Helén Helsingin yliopistosta.

SSRI-ryhmän lääkkeiden haittavaikutuksista otsikoissa ovat olleet pääasiassa pysyvät seksuaalitoiminnan häiriöt. Vähemmän puhuttuja haittoja ovat itsetuhoisuus, impulsiivinen ja vastustava käyttäytyminen, yllättävät aggressiot sekä vihamielisyys.

Yhdysvalloissa havaittin 2000-luvun alussa monen kouluampujan käyttävän tai käyttäneen SSRI-ryhmän masennuslääkkeitä.

– Tällainen havainto on tehty, mutta vielä ei voi tehdä tieteellisesti luotettavaa johtopäätöstä siitä, että masennuslääkkeiden käyttö selittäisi elämää tuhoavan käyttäytymisen, toteaa professori Jari Tiihonen.

Tiedeyhteisössä ei siis ole yksimielisyyttä masennuslääkkeiden ja joukkosurmien välisestä syy–seuraus-suhteesta.

–Tiedetään teko ja lääkkeiden käyttö, mutta ei sitä, kuinka sama henkilö olisi toiminut ilman lääkkeitä kyseisessä tilanteessa. Satunnaistettu tutkimustilanne tuottaisi huomattavasti luotettavampaa tietoa, mutta sellaisen toteuttaminen on mahdotonta: pitäisi jättää osa nuorista masennuspotilaista lääkitsemättä, selvittää Tiihonen.

Professori Jari Tiihosen mukaan luotettavinta tutkimustietoa on tällä hetkellä psykoosien, neuroosien ja unettomuuden hoidossa Suomessakin yleisesti käytettyjen bentsodiatsepiinien haitoista.

– Tämän lääkeryhmän haittoja on tutkittu satunnaistetusti persoonallisuushäiriöstä kärsivillä potilailla. Tutkimuksissa käytön on todettu vähentävän impulssikontrollia ja lisäävän taipumusta aggressiivisuuteen.

Tiihosen mukaan samassa potilasryhmässä toteutettu SSRI-lääketutkimus tuotti päinvastaista tutkimustietoa.

–SSRI-lääkkeitä käyttäneet aikuiset persoonallisuushäiriöpotilaat käyttäytyivät vähemmän väkivaltaisesti kuin lumelääkettä saaneet.

Vaikka SSRI-lääkkeiden ja surmatöiden välistä yhteyttä ei ole kyetty osoittamaan kiistattomasti, psyykenlääkkeiden valmistajat ovat varpaillaan.

Yritykset säikähtivät mahdollista yhteyttä siinä määrin, että pakkausselostuksiin on 2000-luvulla ilmaantunut ohjeistus, jonka mukaan serotoniinin takaisinottajia ei suositella alle 18-vuotiaille. Näin lääkevalmistajat siirsivät vastuuta mahdollisista ja jopa todennäköisistä haitoista lääkkeitä määrääville lääkäreille.

Käyttöohjeissa kerrotaan, että masennuslääkkeitä saaneilla lapsilla ja nuorilla on havaittu kliinisissä tutkimuksissa useammin itsetuhoisuutta kuten itsemurhayrityksiä ja -ajatuksia sekä vihamielisyyttä ja aggressioita kuin lumelääkettä saaneilla lapsilla ja nuorilla.

Dosentti Ilpo Helénin mukaan SSRI- lääkkeiden käyttömäärissä näkyy selvästi voimakkaan ja taitavasti toteutetun lääkemarkkinoinnin vaikutus.

– On korostettu hyötyjä ja vaiettu haitoista. Vasta aivan viime aikoina ääni kellossa on muuttunut: enää psykiatrien patenttiratkaisu ei löydy itsestäänselvästi SSRI-ryhmän lääkkeistä. Uskomme hypen hiljentyneen, koska patentit ovat rauenneet ja markkinointi vaimentunut sen myötä.
    Lääkehaitat joukkosurmien taustalla? | Apu.fi

Lääkitty mieli:
    Lääkkeet Masennus Unettomuus Ravitsemus

15. daam Vierailija

Joku mainitsi, että Cipralex aiheutti agressiivista käytöstä. Tuota on vähän vaikea uskoa, sillä lääkkeen pitäisi lieventää tuollaista käytöstä. Kyse on oman lääkärini mukaan vieroitusoireesta, joka saattaa tulla, jos unohtaa ottaa lääkkeensä vaikka kolmen päiväna ajalta. Sehän hieman vastaa seinään lopettamista.

16. ei lääkettä Vierailija

Kyllä sivuvaikutukset voivat olla hyvinkin yksilöllisiä.

Kannattaa todellakin miettiä tarkkaan, tarviiko ihan oikeasti mitään masennuslääkkeitä, jotka tutkimuksien mukaan ei paranna yhtään mitään.

Lääkkeet voivat aiheuttaa pysyvää haittavaikutusta aivoihin.

Eihän masennuksessa edes mitata mitään aivojen välittäjäaineita, vaan niitä lähdetään sorkkimaan epämääräsillä lääkkeillä.

17. -_- Vierailija

kaikissa suomen koulu ammunta tapauksissa, ampuja on ollut cipralex(ssri) lääkkeen käyttäjä... kumma homma jos pitäs auttaa masennuksesta yms... tai eihän sitä tiedä jos ovat ilosena muita ammuskelleet...

18. Hiiris Vierailija

Aloitan tänään lääkityksen...palaan kertomaan kuinka menee.

Ihana kun löys tälläisen keskustelun jossa käy ilmi että lääke on auttanut ja ollut positiivinen kokemus.

Yleensä löytyy vaan huonoja kokemuksia jonka takia lykkäsin kauan (vuosia) tätä aloittamista.

Nyt kokeillaan ja katsotaan kuin käy, et saisko apua tästä =) Jännittää.....

19. jodorowsky Vierailija

Mulla itsellä oli sellainen ikävä kokemus tästä lääkkeestä. Tosin saattoi olla sekin että se määrättiin mahdollisesti väärään vaivaan. Juttu meni näin. Minulla oli ollut epämääräisiä kurkku rinta sun muita lähialueen oireita pitkään eikä mitään löytynyt lukuisissa tutkimuksissa. Sittten lopulta alkoi tulla voimakkaita polttoja kurkkuun ja toiseen korvaan. Kun menin taasen lääkäriin niin hän määräsi cipralexsin kun arveli että minulla on jotain mielessä. Sressiä minulla ainakin oli näiden oireiden takia. Käytin sitä n vähän yli viikon. En saanut lääkkeen takia nukuttua öitä enää kunnolla. Oireet alkoivat lähes heti lääkkeen aloitettua.

Sitten minulla oli koko ajan mielessä että haluan kuolla näiden kipujen takia. Olisi tehnyt mieli ajaa päin vastaan tulevaa autoa ja töissä minua tultiin varoittamaan että työskentelen vaara alueella raskas taakka voi tipahtaa päälleni. Minä vain huusin että aivan sama pääseepähän täältä kärsimästä. Panikoin myös.

Sitten minulla alkoi olla jatkuvasti nenäveren vuotoja ja kohta en saanut ruokaa pysymään enää mahassa vaan kaikki nousi ruokatorveen ja oli vaikea jopa niellä kun tavaraa puski niin paljon ylös. Mutta en kuitenkaan oksentanut. Menin äkkiä lääkäriin mutta en saanut aikaa sille päivälle omalle lääkärille. Tämä uusi lääkäri meinasi että tämä refluksi johtuu vain mielestäni. En saanut kuin päivän sairaslomaa kun lääkäri meinasi että en kohta pääse ollenkaan töihin jos alan kotona makaamaan. Puhuin myös että mahani pitäisi tutkia. Lääkäri meinasi vähän että olen luulosairas kun aikaisemmin olin valittanut hengitys tieoireista ja nyt mahaa.

Lopetin lääkkeen käytön. Menin omalle lääkärille ja olin sitä mieltä että pitäisi tehdä tähystys. Se laittoi minut erikoislääkärille ja hän meinasi että mahan sisältö kiertää ylöspäin. Hän sanoi että syödään ensin voimakas happo lääke kuuri ja jos oireet jatkuvat tähystys on aiheellinen. Oloni ei kuurin jälkeen selkeästi kohentunut joten tähystys tehtiin. Tosin siinä ei ollut mitään elimellisiä vikoja ei muutakaan löyttynyt. Lääkäri sanoi että minun pitää syödä pidenpään happolääkkeitä. Olen nyt syönyt n puoli vuotta ja oloni on parempi tosin oireita on päivittäin silti mutta ne ovat huomattavasti vähäisempiä kuin aikaisemmin. Se pahin refluksi meni n kahdessa kuukaudessa ohi se ainakin täytyi johtua sressistä jota nämä oireet aiheuttivat ja mahdollisesti cipralex sen viikon käytön aikana kun sressini nousi aivan järkyttävästi. En uskaltanut lääkärilleni puhua mitään itse tuhoisista ajatuksistani sun muista sanoin ainoastaan unettomuudesta ja nenäveren vuodosta. Jonka lääkärini myönsi todennäköisesti johtuvan cipralexsistä.

20. Ihmettä odotellen Vierailija

Itsellä ollut 6 vuotta Cipralex käytössä, josta viimiset 2-3 vuotta menty 30 mg päiväannoksella. Sitä ennen kokeiltu muutamaa eri mielialalääkettä ja tää oli ainoo mulla, joka ei aiheuttanut oikeastaan minkäänlaisia sivuoireita. Alunperin alotettiin masennuksen hoitoon, mutta tuolloin 6 vuotta sitten puhkesi paniikkihäiriö, jonka takia annostuskin on isompi kuin se suositeltu 20 mg. Kohtauksen alkaessa otan myös Xanoria.
    On kohtaukset lieventyneet ja hieman harventuneet, mutta vaikee sanoa johtuuko lääkityksestä vai ihan siitä, että on oppinut käsittelemään niitä pelkotiloja sen verran ettei oo enää tarvinnut lähtee päivystykseen tai ambulansseja soitella apuun kuolemanpeloissaan...
    Onko sitten väärä lääke vai mikä, mutta tasaisin väliajoin masennus puskee päälle, eikä elämällä muutenkaan mitään arvoa tunnu olevan, mutta hengissä silti ollaan.
    Kyllä nää sairaudenhoidot ja lääkitykset on niin yksilökohtaisia, että ei kahta samanlaista ole. Joillekin auttaa lääkkeet, joillekin luontaistuotteet, toiset saa avun puhumisesta tai mielekkäästä tekemisestä, joillakin taas mikään ei tunnu auttavan ja elämä on yhtä päämäärätöntä matelua (allekirjoittanut) . Kokeilkaa, mihin voimat riittää ja tehkää sitä, mikä tuntuu itsestä parhaimmalta.

21. Hiiris Vierailija

No täällä taas. Eli tuntemuksista ja vaikutuksista nyt sitten niin...: Ekan viikon siis söin puolikkaan Cipralexia (10mg:sta)....

Ihan ekoina päivinä jännitystä ja pientä pelkoa tulevista mahdollisista oireista. (hankala sanoa johtuiko jännitys/pelko lääkkeestä vai sivuoireiden odottamisesta)

Mitään vahvoja sivuoireita en voi sanoa kokeneeni, pientä rauhattomuutta muutamana päivänä (mikä oli melko outo tunne ja ärsyttävä tunne) Meni onneksi ohi aika nopeasti...

Toisella viikolla aloitin kokonaisen 10 mg:sen...enkä vielä huomannut varteen otettavia sivuoireita, väsymystä oli ehkä vähän normaalia enemmän.

(tässä välissä myös kesätyöni loppui...)

Tään kolmannen viikon alulla ollut muutamana päivänä haluttomuuden ja kiinnostuksen tunnetta melko vahvasti. Tarkemmin kerrottuna: esimerkiksi ruokahalussa huomasin että kun yleensä jos mulle on tullut masentunut fiilis yhtäkkiä, saattaa tehdä mieli jotain hyvää kuten karkkia ja limppareita joista voin silloin oikein kuvitella sen ihanan maun ja tunteen kun saa suklaata suuhun jne...NYT en saanut sitä kuvitelmaa mieleeni!

Kuulostaa varmaan turhalta mutta kun on se tunne ettei mikään kiinnosta eikä huvita, niin jos se yksi perkeleen suklaapatukka nostaa edes hetkeksi fiilistä, niin tuntuu se tyhjältä ettei tee edes sitä enää mieli.... Vaikea selittää mutta ehkä asianosaiset ymmärtänette?!

Eli suomennettuna siis todella tyhjä olo oli...

Onneksi ukko oli vielä kotosalla ja sai pakotettua mut puuhiinsa yms. mukaan mutta sitten kun se tyhjä olo Taas valtasi pään niin oli kyllä kummalinen fiilis.

NO, sekin on ollut ohimenevää, ehkä senkin vuoksi että mulla on nyt kaikenlaista tapahtuvaa tässä hetkessä...siksi on ehkä vaikeaakin keskittyä lääkkeen vaikutuksiin.

Ainoa mitä pidän ehkä"toipumisen" mittarina nyt itselleni on se että jos alan jaksamaan enemmän ja kiinnostumaan asioista enemmän, niin sitten olen saanut toivomani avun lääkkeestä....sitä odotellessa...

Mutta!!: kolmas viikko vasta menossa ja lääkäri kun soitti ja kerroin oloistani, niin se mainitsi että voisimme ehkä nostaa annostusta muutaman viikon päästä jos ei ala kummempia tuntemuksia tuntua....siis hyviä tietenkin!! =)

Olen tähän asti ihan tyytyväinen... ensi kerralla siis lisää.

Taustastani en kummemmin ala kertoa mutta
    sen verran infoon että Cipralexia ennen lopetin e-pillerit joita olen syönyt yli kymmenen vuotta, jätin hetkeksi myös kaikki lisä-vitamiinit joita olen popsinut.....jotta tään masennuslääkkeen vaikutus näkyisi minussa "puhtaasti"....

Ensi kertaan...

22. AUTTAJA!! Vierailija

Ja sitten noista mieliala "lääkkeistä" "snri ssri" niin ÄLKÄÄ hyvänen aika käytä! ne on lääke tehtaiden huijausta kun ei kerro totuutta että noi vaan maskeeraa sinun oireita ja aiheuttaa todella paljon haittavaikutuksia ja KYLLÄ niissä on vierotusoireita !! ja joskus tai monesti jopa pysyviä! ja sitten selitetään vaan että kun lopettaa niin "masennus tai ahdistus palasi takaisin kun lääkettä ei käytä" ÄLÄ USKO TÄTÄ!! paras vinkki on että kohtaa ja yritä parantua ilman epänormaaleja myrkkyjä "lääkkeitä" ei ole lääkkeitä nuo vaan aivokemiaa sekoittavia myrkkyjä nuo "snri ssri.

Lopeta alkoholi kokonaan! ja muista että saattaa kestää jopa kuukausista vuoteen tai kauemmin että tulee paremmaksi olo. Monesti vain 000.1prosentilla jokin vaje aivoissa nykyään kaikille sanotaan samaa! ÄLÄ USKO. Ja toivon että parannut ja et koskaan aloita mitään snri/ssri lääkkeitä tai muita mieliala lääkkeitä! TÄHÄN HELVETIN JUNAAN ET HALUA! ja ps en ole hihhuli päinvastoin.

23. Nana Vierailija

Käytin Cipramilia 7 vuotta. Yritin usein lopettaa ja vaikka teinkin sen vähentämällä annostusta iski sietämätön epätoivo, raivo, itkuisuus, impulsiivisuus ja itsemurha-ajatuksia. Viikon verran oireita kestin ja aloitin lääkkeen uudestaan, kuvittelemalla että sivuoireet ovat ns. normaalia käytöstäni enkä pärjää ilman lääkettä. Nyt viimein olen saanut varmuuden siitä että lääkkeen lopettamisen jälkeiset oireet johtuvat lääkkeen sivuvaikutuksista joten olen nyt melkein kaksi viikkoa ollut ilman. Ensimmäisellä viikolla juuri edellä kuvaamiani oireita. Toisella viikolla Mieli on jo huomattavasti rauhallisempi, itkuisuus vähentynyt huomettavasti. Pahimpia oireita toisella viikolla ovat olleet pään tukkoisuus ja paineen tunne otsalla, en muista mitä on tapahtunut lähiaikoina, puheen ymmärtäminen vaatii äärimmmäistä keskittymistä, unohdan nimiä tms. Oireet ovat kuitenkin vähentyneet joten tällä kertaa en aio palata lääkitykseen vaan aion voittaa nämä vieroitusoireet. SAMAA MIELTÄ EDELLISEN KIRJOITTAJAN KANSSA: ÄLÄ ALOITA LÄÄKITYSTÄ VAAN HOIDA AHDISTUSTASI MUULLA TAVALLA: kiinalainen lääketiede ja akupunktio, terapia, ruokavalio.

24. ei lääkettä Vierailija

Kelan lääkekorvaustilaston mukaan 1 067 964 suomalaista käytti vuonna 2010 masennus-, psykoosi-, neuroosi- ja unilääkkeitä. Lasten ja nuorten psyykenlääkkeiden käyttö on kolminkertaistunut 2000-luvulla. 15–24-vuotiaista suomalaisnuorista yli 50 000 sai viime vuonna jotakin psyyken toimintaa säätelevää lääkettä.

Selvästi käytetyimpiä ovat masennuslääkkeet. Niistä eniten kirjoitetaan SSRI-ryhmään kuuluvia selektiivisiä serotoniinin takaisinoton estäjiä.

Sosiologien mukaan erilaisten keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttö on jo niin yleistä, että suomalainen hyvinvointivaltio on vääjäämättä muuttumassa psykofarmaseuttiseksi yhteiskunnaksi.

Kehitys on huolestuttava. Kelan lääketilastojen mukaan alaikäisten psyyken lääkitseminen moninkertaistuu murrosiässä.

– Murrosikää on ryhdytty hoitamaan masennuslääkkeillä, ilman että kenelläkään on täsmällistä tietoa lääkehoidon haitoista. Normaalin kasvuun ja kehitykseen liittyvän kipuilun näkeminen lääkehoitoa vaativana oireiluna tai sairautena on äärimmäisen huolestuttavaa, ärähtää sosiologian dosentti Ilpo Helén Helsingin yliopistosta.

SSRI-ryhmän lääkkeiden haittavaikutuksista otsikoissa ovat olleet pääasiassa pysyvät seksuaalitoiminnan häiriöt. Vähemmän puhuttuja haittoja ovat itsetuhoisuus, impulsiivinen ja vastustava käyttäytyminen, yllättävät aggressiot sekä vihamielisyys.

Professori Jari Tiihosen mukaan luotettavinta tutkimustietoa on tällä hetkellä psykoosien, neuroosien ja unettomuuden hoidossa Suomessakin yleisesti käytettyjen bentsodiatsepiinien haitoista.

Dosentti Ilpo Helénin mukaan SSRI- lääkkeiden käyttömäärissä näkyy selvästi voimakkaan ja taitavasti toteutetun lääkemarkkinoinnin vaikutus.

– On korostettu oletettuja hyötyjä ja vaiettu haitoista.
    Lääkehaitat joukkosurmien taustalla? | Apu

Onko masennuksessa kyse siitä mitä sinä syöt vai siitä mikä syö sinua? Jos päästä "viiraa", niin se on lääkkeen puutetta. Näin kaikille lääkäreille sekä potilaalle opetetaan ja annetaan ymmärtää.

"Ruokavalio on parhaimmillaan lääkettä ja pahimmillaan sairauksille altistava. Ne, joilla on rohkeus kohdata itsensä, pääsevät hyvin eteenpäin. On myös niitä, jotka mieluummin vain kärsivät kuin tekevät paranemisen edellyttämiä fyysisiä ja/tai psyykkisiä muutoksia. Ihmisessä on itsessään paljon sekä parantavia että tuhoavia voimia. Tietyt mielenterveyssairaudet voivat johtua häiriintyneestä aivokemiasta lapsuuden kaltoin kohtelun tai muun sellaisen sijaan. Mielenterveysongelmia pitää hoitaa biokemiallisen ja fysiologisen tietämyksen avulla, ilman lääkkeitä. Nykyisin tiedetään, että ravintotekijöillä on keskeinen rooli mielensairauksien ehkäisyssä ja hoidossa."
    Lääkäri ja biokemian Tohtori Abram Hoffer
    Psykiatri Humphry Osmond

Bisnes se on kuin kannattaa ja erityisesti juuri lääkebisnes. Käyttäkööt lääketehtaat mitä tahansa lipevää sanahelinää. Totuus on, että niiden valmistamien lääkkeiden tavoiteltu vaikutus on tuottaa lääkeyhtiölle liikevoittoa ja sitähän ne tahkoavat vuosi vuodelta aina enemmän ja enemmän, vaikka kansa ei tervehdy mitenkään. Haittavaikutukset eivät haittaa.

Koululääketieteellä on paikkansa, mutta niin kauan kun ravitsemuksen ja kokonaisvaltaisen hoidon merkitystä ihmisen hyvinvoinnille ei tunnusteta, ovat koululääketieteen lääkärit melko kyvyttömiä auttamaan ihmisiä lukuisissa eri sairauksissa ja siten tuleekin hoidetuksi vain oireita, eikä potilas parane.

Lääkkeet Psykiatria Unettomuus Ravitsemus Liikunta

Nuorisorikollisten väkivalta väheni lisäravinteilla!

British Journal of Psychiatry-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan nuorisovankien väkivallanteot vähenivät huomattavasti, kun heille annettiin päivittäin ruoan lisänä vitamiineja, hivenaineita ja välttämättömiä rasvahappoja. Tutkimukseen osallistui 231 nuorisovankia, iältään 18-21 -vuotiaita., jotka kärsivät keksimäärin 4 vuoden rangaistusta. Puolet heistä sai ruoan lisänä 13 vitamiinia ja 13 hivenainetta sekä EPA, DHA JA GLA rasvahappoja ja puolet vastaavia lumevalmisteita. Ruokavaliota ei muutettu millään lailla.

Tulokset hämmästyttivät niin tutkijoita kuin vankilaviranomaisiakin. Lisäravinneryhmässä väkivallanteot vähenivät lähes 40%. Millään muulla keinolla ei ole saatu vastaavaa muutosta nuorten vankien käytöksessä. Tämä tutkimus viittaa siihen, että lisäravinnehoito vaikuttaa suotuisasti joko suoraan välittäjäaineisiin tai niitä tuottavaan entsyymiin tai sen toimintaa säätelevään geeniin. Ravitsemushoito voi siis ehkäistä tai jopa parantaa näinkin vaikeita ongelmia, jotka johtuvat aivojen neurokemian epätasapainosta.

Lääkkeet eivät poista masennuksen syitä!
    Lääkkeet eivät poista masennuksen syitä! - Aijaa.com

25. Syys Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus