Hae Anna.fi-sivustolta

Masennuslääkkeet ja LIHOMINEN

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Mistä johtuu??, 21.09.2007.

1. Mistä johtuu?? Vierailija

Aloin viimeviikolla napsimaan Cipralexia ahdistukseen ja paniikkihäiriöön. Olen viimeiseen asti yrittäny olla ilman mitään pillereitä, kun vaikuttaa siltä että suunnilleen kaikki niiden käyttäjät alkavat paisua kuin pullataikina.

Kysymys onkin että mistä ihmeestä se lääkkeistä johtuva painonnousu johtuu? Ja voiko tehdä mitään sen estämiseksi?

Teen yleensä tunnin reippaan kävelylenkin kolme kertaa viikossa. Jos nyt alkasin lenkkeilenmään vaikka joka päivä, niin onko siitä mitään hyötyä vai täytyykö vain alistua siihen että se paino nousee joka tapauksessa?

Olisko täällä joku asiantuntija joka voisi selittää asian?

2. käyttäjä itsekin Vierailija

Kaikki mielialalääkkeet eivät suinkaan lihota. itsellä takana 8v, eikä mitään lihomista ole tapahtunut, eikä ole muillakaan käyttävillä kavereilla sellaista esiintynyt. Cipralex ei ole mikään lihottajalääke.

Mielialalääkkeistä vain Remeron on sellainen, joka lihottaa useita, mutta ei läheskään kaikkia. Neuroleptit ovat niitä, jotka lihottavat varmimmin. Lihominen perustuu siihen, että lääkkeet keräävät nestettä ja kasvattavat ruokahalua.

Mielialalääkkeitä määrätään myös esim. bulimiaan, joten ne myös estävät ahmimisen. Joitakin mielialalääkkeet laihduttavat niin paljon, että käyttö on lopetettava.

Ei kannata pelätä lihomista, se on hyvin epätodennäköistä, koska olet liikkuva ihminen muutenkin. Kannattaa kokeilla, sillä elämänlaatu paranee, kun mieliala kohenee.

3. pleo Vierailija

Minä olen syönyt nyt kuukauden Cipralexia ja olen tänä(kin) aikana laihtunut sellaiset parisataa grammaa viikossa.

4. ahmija Vierailija

Mitä ovat neuroleptit? Siis mikä on vaikuttavana aineena ja millä kauppanimillä niitä on? (Viittaan omaan tämänpäiväiseen keskustelunavaukseeni.)

5. käyttäjätär Vierailija

Ovat psykoosilääkkeitä, eivät liity lääkitykseesi mitenkään. Googlettamalla saat lisätietoa.

6. guernica Vierailija

Söin kesän ajan iltaisin Mirtazapinia ja lihoin 16kg. Lääkäri sanoi, että tuo lääke justiin kanssa kerää nestettä (todellakin, kun lopetin, piti käydä miljoona kertaa useammin pissalla kuin ennen...) ja lisää ruokahalua, etenkin makeanhimoa (senkin totesin todeksi vasta jälkikäteen mietittynä, suklaata oli menny ihan älyttömästi liikaa ilman mitään). En tajua miten pääsin huomaamattani noin älyttömästi lihomaan, tuommonen määrä ei tietenkään oo hyväks masentuneelle ja huonolle itsetunnolle.

Lopettamisen jälkeen on tippunu 4,5 kg. Ottaa kyllä päähän että "vanhat" farkut ei mee jalkaan, mutta kai ne jonain päivänä taas menee. Ja tärkeintä tässä kaikessa kuitenkin on se, että jossain vaiheessa löytyy oikea lääkitys ja pääsee eroon tästä hirveästä sairaudesta.

7. Cipralex ei minullakaan ole aiheuttanut ylimääräisiä syömishaluja.Sitävastoin kun käytin Remeronia,saatoin kuvaannollisesti vetää vaikka pelkkiä perunoita kaksin käsin.Remeronin hyvä puoli oli se että sain nukutuksi todella hyvin.Saattaapa olla että tuo Remeronin aiheuttama syömishinkukin voi tasaantua,en käyttänyt niitä kovin kauan,hyvä lääke jos masennukseen liittyy kovasti unettomuutta.

8. Citrus Vierailija

Minä söin Cipralexia reilun vuoden. Lihoin 15 kg. En tosin sinä aikana jaksanut lenkkeillä tms, mutta on minulla ennenkin ollut liikkumattomia kausia eikä vaikutus ole ollut noin massiivinen. Kun lopetin lääkkeen, kuukausi sen jälkeen aloin tarkoituksella laihduttaa, jaksoin alkaa lenkit ja olla tarkempana ruokavalioni kanssa. Nyt olen 16 kg kevyempi. Itse pidän lääkitystä ainakin osasyynä. En siitä huolimatta jaksanut välittää itsestäni, vaikka lääkkeen pitikin auttaa. Ehkä se myös jotenkin passivoi minua..en ole varma. Ystävättäreni, joka aloitti saman lääkkeen viime kevättalvella on selkeästi pyöristynyt ja hän on tähän asti ollut aina hoikka. En tiedä todistavatko nämä mitään, mutta itse myös koitan välttää viimeiseen asti ko.lääkkeitä. Toki on järkevää, jos on muuten liian paha olla, ottaa apu vastaan, vaikka se vähän pyöristäisikin. Silloin ei kiloilla ole merkitystä, pääasia, että toipuu muuten.

Kaikkea hyvää Sinulle!

9. läski Vierailija

Minulle on vuodessa kertynyt yli neljä kiloa ja passiivisuus kaikenlaiseen liikuntaan on lisääntynyt. Ennen kävelin ympäri kaupunkia ja pelasin sulista. Enää ei huvita mikään tuollainen. Pelkkä ajatus kävelylenkistä raikkaassa ulkoilmassa tökkii. Ja se näkyy peilistä ja se huolettaakin, kun näkee, että on levinnyt. Ajattelen vain että antaa olla. Syömisessä ei ole mitään rajaa - vaikka vatsa on täynnä voisi vain jatkaa ja jatkaa...
    Kiitos Cipralexin.

10. olet laiskistunut Vierailija

Höpö höpö! Ei se cirpalexin syy ole jos et enää liiku. Liikunnan lopettaminen on lihottanut sinut.

11. 3kk takana Vierailija

onko kokemuksia lihoamisesta?

12. edellinen Vierailija

Ei pelkoa, sepramia käytetään myös ahmishäiriön hoidossa (BED).

13. tsirp654 Vierailija

laihduin cipralexin aloitettuani (ruokahalu väheni, ollen kuitenkin vielä normaalin rajoissa), joten yksilökohtaista

14. läski Vierailija

Nyt loppuu voivottelu ja tuskailu painon kanssa. Kävelen työmatkat ja menen ensi viikolla painonvartijoihin. Olisiko syytä olla kerrankin itsekäs eikä aina huomioida muita ensin. Viisi kiloa pois ja näytän taas hyvältä. Jospa joku huomaisi minutkin.

15. kokeillut Vierailija

Itse kokeilin tuota lääkettä ja se ainakin väsytti siinä määrin (ja aiheutti jotenkin saamattoman ja jähmettyneen olon), että en olis jaksanut liikkua yhtään ylimääräistä askelta. Koko kroppa tuntui raskaalta ja hitaalta kuin katujyrä (myös nesteitä kerääntyi). Lopetettuani tuon lääkkeen, tunsin oloni pian ihan hillittömän energiseksi, kehoni kevyeksi kuin höyhen ja notkeaksi ja olin tarmoa täynnä, eikä muutosta huonompaan ole sen jälkeen tullut. Tuon lääkkeen vaikutuksen alaisena oloon verrattuna siis ihan tolkuton muutos, eikä kyllä tehnyt mieli ollenkaan enää siihen olotilaan.
    Toisilla vaan näköjään toimii eri tavalla kuin toisilla.

16. Kukkuja Vierailija

Tarkoitatko Cipralexia? Minulla se taas aiheutti ihan päinvastaisia oireita, eli en saanut nukuttua, vaan heräilin pitkin yötä vähän väliä.

17. Gilda. Vierailija

Sain huhtikuussa Mirtazapinia parantamaan unen laatua. Olen lihonut noin 5 kg, vaikka olen tarkka syömisistäni. En mielestäni syö yhtään enempää makeaa kuin aiemmin. Ilmeisesti on myös kertynyt nestettä, koska sukista jää pitkäksi aikaa nilkkoihin jäljet. Ensi viikolla menen lääkäriin ja katsotaan jotain muuta unta parantavaa lääkettä tai ratkaisua, joka ei lihota eikä aiheuta riippuvuutta, kuten esim. nukahtamis- tai unilääkkeet.

18. kokeillut Vierailija

Tarkoitan juuri sitä, sehän voi tuoteselosteen mukaan tosiaan aiheuttaa jompaa kumpaa. Mulla on muuten ongelmana lähinnä elimistön ylikierroksilla käynti, ei niinkään mikään väsymys ja sen sellainen, että aika mielenkiintoista, että aiheutti juuri päinvastaista...

19. LEENA W Vierailija

Sain efexor depot -mielialalääkettä. Lihottako se?
    Entä määrä? Lääkäri sanoi, että voin vapaasti suurentaa annosta ja ottaa kaksi tai kolmekin tablettia yhtä aikaa.

20. Kristy30 Vierailija

Olen vaihtanut lääkkeen juuri lihomisen takia, nykyään käytän Venlafaxin Krka lääkettä ja tämäkin lihottaa kuten Cipralex mitä käytin ensin ja lihoin 18kg. Se vaan on tosi asia että mielialalääkkeet lihottaa (lisää ruokahalua ja makeannälkää), toisia vähemmän toisia enemmän. Molemmissa ruokahalua on kova ja vaatiin paljon enemmän itsekuria kun syö näitä lääkkeitä. Eilen aloitin punttisalin ja toivon että saisin painoa putoamaan, mutta olen lukenut ja kuullut tutuilta että painonpudotus on melkein mahdottomuus näiden lääkkeiden takia, tämä tieto masentaa. En haluaisi näyttää tältä vaikka muuten voin paremmin. Tietysti päänuppi on tärkeämpi olla kunnossa kuin miltä näyttää, mutta....Good luck kaikille jotka yrittävät laihduttaa lääkkeiden kanssa.

21. Satu Vierailija

Lopetin mirtazapinin käytön hallitusti noin 1,5,vuoden käytön jälkeen. Olin koko lääkkeiden käytön ajan pitänyt huolta, ettei paino syömisen tai näläntunteen takia ainakaan pääsisi nousemaan. Yritin kovalla työllä saada painoa jopa pari kiloa laskemaan, mutta turhaan. Laskin joulukuusta tänne kesään saakka, että olin pitänyt ihan kohtuullista kalorivajetta kuukausittain, mutta paino senkuin jökötti samassa viikosta toiseen. Ja sentään harrastan säännöllisesti liikuntaa. Yllätys oli suuri, kun jätin lääkkeet viimein 31.5. jälkeen kokonaan. Kolme viikkoa tuosta ja paino putosi kertaheitolla heti kaksi täyttyä kiloa! Nyt paino näyttää laskevan, mikä on ihan järkevä suunta, kun kalorivaje on ihan selkeä viikkoa kohden ja liikunnan määrä ihan kiva sekin. Täytyy vain ihmetellä mitä myrkkyjä noissa lääkkeissä on, kun elimistö pitää kaiken "läskin" vai kerryttääkö se nestettä tosiaan noin paljon?

22. Jees jees Vierailija

Minulla sama juttu, kahdessa vuodessa 30 kiloa on tullut. Aluksi en huomannut asiaa ja lääkärikin sanoi että lääke kerää nesteitä. Siihen heräsin vasta, kun minulla oli lääkkeen oton loppupuolella kokoajan nälkä (tai ainakin tuntui siltä). Mirtazapinia söin unilääkkeenä joka ilta ennen nukkumaan menoa (tai siis kolmivuorotöissä silloin kun olin menossa nukkumaan) Niin by the way Mirtazapinista tuli kauheita painajaisia ja kun otti kokonaisen lääkkeen nukkui kevyesti 14 tuntia ja herääminen kesti about tunnin.

23. Paino nousi Vierailija

Söin muutama vuosi sitten Cipralexia 9 kuukautta. Ruokahaluni ei kasvanut enkä syönyt sen enempää kuin normaalistikaan, mutta silti painoni nousi alussa kilo/kk, lopussa jo 2 kg/kk.

Tällä kertaa yritin ennakoida, vähensin syömisiäni jo etukäteen ja lisäsin liikuntaa: sama tulos. Kyllä Cipralex voi hidastaa aineenvaihduntaa, mutta vaikutus on tietysti yksilöllistä.

24. ei lääkettä Vierailija

25. Yuno Vierailija

Mirtan aloitin viime helmikuussa 11kk sitten. Painoin 55kg. Ei pitänyt pienen annoksen lihottaa mutta vaivihkaa mystisesti rojahtanut 20 kiloa lisää! ×_×

Tuota ennen söin venlafaksiinia, mutta lopetin yöhikoilun ja orgasmivaikeuksien takia.

Nyt on käytössä voxra ja venla yhdessä. Vähentää ruokahalua kyllä ja aktivoi. Piru vieköön kun mirta on niin hyvä unilääke, mutta se passivoi, turvottaa, laskee aineenvaihduntaa ja nälälle ei löydy loppua. Jätän syömättä tästä lähtien ja turvaudun ihan melatoniiniin ja jollei auta niin nappaan pamin päälle.

Pamitkin lihottanee mutta koska nyt on aika stydit piristeet niin kumoaa sen vaikutuksen. Pameista en ole lihonut kun käyttänyt venlan ja voxran kanssa.

Nyt sitten odottelemaan innolla että voisiko kohta käyttää muitakin housuja kuin lökäpöksyjä ja rikkinäisiä farkkuja.. Tahdon takaisin normipainooni eli 55kg!!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri