Masentaa, kun oma lapsi on jäljessä kehityksestä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masentunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Masentunut

Vieras
Minulla on jo yli 1,5-vuotias lapsi. Ei puhu, ei kävele, ei osaa syödä itse. Tai no, osaa se muutaman sanan, muttei käytä niitä säännöllisesti tai mitään. Ja osaa se kävellä tukea vasten, mutta tuetta ei ole kävellyt askeltakaan. Jumpparin mukaan se on psyykestä kiinni.

Silti. Ei oikein tee mieli käydä missään kylässäkään, kun kaiken maailman sukulaiset ja tuttavat on aina ensimmäisenä kysymässä tyyliin että joko se kävelee ym. ja/tai kertomassa kuinka heidän toinen sukulaislapsi osaa jo sitä ja tätä ja kävelikin jo yhdeksänkuisena. :P

Kai se on lieventävä asiahaara se, että lapsi on keskosena. Silti tuntuu pahalta, kun tuntuu että vaikka mitä tekis, niin kuitenkin kyselee ja ihmettelee ja kuitenkin ajattelee tyyliin, että mulla on huono vauva tai että oon huono äiti, kun lapsi ei opi. :(

No höh.

Kukin omaan tahtiinsa :). Ymmärrän kyllä ajatuksesi; oma poikani alkoi puhumaan vasta 2½ v iässä, ja jatkuvastihan sitä sai olla vastaamassa "eikö hän vieläkään puhu?"- kysymyksiin. Poika oli lisäksi pitkä ikäisekseen, ns. isomman pojan oloinen, ja moni luuli 2-vuotiastani 3-4 v ikäiseksi. Nyt poitsu on 3 v 4 kk ja on jo kauan puhunut hyvin, puheterapeutti totesi että puhe on ikätasolla tai ylikin.

Meillä myös keskosena syntynyt nyt 8 v poika jolla kehitysviiveitä. käveleminen, puhuminen jne. tuli viiveellä mutta ne tuli sitten yht äkkiä. Älä itseäs syytä tilanteesta vaan tilaa aika perheneuvolaan, sieltä tutkimuksiin niin lapsi pääsee ajoissa puhe-ja toimintaterapiaan. Meillä pojan ei pitänyt oppia edes lukemaan ja luki jo syyslomaan mennessä ja matikassa neuvoo kuulemma tokaluokkalaisiakin, meidän poika siis ekalla. Tsemppiä!

Onko ensimmäinen lapsi? Itse en ainakaan enää toisen kanssa edes miettinyt, mitä kukakin osasi tai miten joku kommentoi. Tietysti, helppo sanoa, että älä välitä. Mutta oikeasti tuokin vertailuaika menee ohi. 0-2 -vuotiaat kehittyy nopeasti, vaikkakin eri tahtiin. Silloin vertailu on yleistä. 5-vuotiaan osaamisia ei kukaan enää kysele eikä niitä jaksa vertaillakaan.

Tärkeintä ei ole,
että vauva on terve
Tärkeintä on jäädä henkiin

Tärkeintä ei ole saavuttaa
neuvolakirjan jokaista
kohtaa "normaaliin tahtiin"

Vaan olla
oman neuvolakirjansa
Indiana Jones
Oman elämänsä sankari
ja vähän muidenkin
aika paljon muidenkin

Tärkeintä ei ole olla sitä
mitä muut toivoivat
luulivat tai odottivat

Tärkeää ei ole olla
kummankaan näköinen
Tärkeää on olla
oman itsensä näköinen
ja pitää vahvasti
kaksin käsin kiinni siitä
mitä elämäksi sanotaan

Tärkeintä on olla
yhdessä ja jaksaa
Olla paikalla silloin
kun välittämistä jaetaan

Tärkeintä on kuulua johonkin
ja hengittää samaan tahtiin
sen porukan kanssa
jota perheeksi kutsutaan.

-kirjoittaja tuntematon-

noh. jos lasta höösää niin se pysyy vauvana paljon pitempään. ei kaikki ole niin itsenäisiä, ja tässä lähipiirissä 2 kuopusta (vauvaa) toinen 2 ja toinen 1,5 eivätkä enempää ole taitavia. psyykeestä tosiaan kiinni.

Älä turhaan hätäile,omalla ajallaan lähtee ja hyvin ehtii.
Ja jos joku oikeesti viittii laukoo noin tyhmiä et eikö kävele ja meillä käveli jo läpä läp lää...niin täräytä jotenki oikein paksusti takasin jos on vähänkään älliä päässä niin tajuaa kuin typerä ite on.

dysfaattisen lapsen äitinä olen käynyt kaikki nuo samat asiat läpi.Ehkä ne pitää noin käydäkkin läpi,koska enää ei ajatuksina ole tuollaisia.
Dysfasia diagnoosi oli shokki,mutta siitä selvittyäni tajusin että lapseni saa kaiken mahdollisen tuen. Moni kaveri on jopa kateellinen lapseni terapioista,koska siellä saa tehda aina jotain todella hauskaa.
Terapiat ovat edistäneet kehitystä aivan järjettömän paljon.

Mä sanon aina että lapseni on erityinen erityislapseni,sen ei tartte ollakkaan samanlainen kuin naapurin jesse tai siskon lapsi tms.
Kaikessa on hyvät puolensa,usko vain.:)

Meillä esikoinen lähti myös myöhään liikkumaan, mutta nyt 3v7kk on ihan samalla tasolla, kun muutkin sen ikäiset. Tyttö on siis tosi arka ja pelkää, että satuttaa itsensä. Se varmasti hidasti kävelemään lähtemistä. Kuopus on nyt 2v 1kk, eikä puhu. Muutaman yksittäisen sanan on sanonut, mutta ei päivittäin. Varmasti keskosuuskin vaikuttaa. Ole huoleti, kyllä se siitä vielä lähtee.

Alkuperäinen kirjoittaja :
dysfaattisen lapsen äitinä olen käynyt kaikki nuo samat asiat läpi.Ehkä ne pitää noin käydäkkin läpi,koska enää ei ajatuksina ole tuollaisia.
Dysfasia diagnoosi oli shokki,mutta siitä selvittyäni tajusin että lapseni saa kaiken mahdollisen tuen. Moni kaveri on jopa kateellinen lapseni terapioista,koska siellä saa tehda aina jotain todella hauskaa.
Terapiat ovat edistäneet kehitystä aivan järjettömän paljon.

Mä sanon aina että lapseni on erityinen erityislapseni,sen ei tartte ollakkaan samanlainen kuin naapurin jesse tai siskon lapsi tms.
Kaikessa on hyvät puolensa,usko vain.:)

niin,pitää vielä sanoa,että en todellakaan tarkoita että ap sun lapsi olisi myös dysfaattinen.

:hug: Tiedän tunteen...

meillä molemmat lapset ovat olleet huomattavasti jäljessä kehityksestä oikeastaan kokoajan. Toisella kehitysvamma ja toisen tapaus vielä auki. Sitä nyt on saanut kuulla yhtä sun toista, onneksi valtaosan on osannut jättää omaan arvoonsa mutta joskus (varsinkin silloin kun epäillään että syy lapsen kehityksen ongelmiin on vanhempien toiminnassa) se on väsyneenä hetkenä sattunut. :/

Hei, vaikka kaikki on nykyään niin kauhean kilpailuhenkistä ja suorituskeskeistä niin koitetaan nyt hyvät ihmiset tajuta edes se asia, että lapset on lapsia eikä niiden yksilöllisellä kehityksellä kannata kilpailla! Otetaan vähän rennommin. Kuukausi sinne tänne, so what? Jos lapsi on muuten terve ja kehitystä tapahtuu kuitenkin, niin kaiken pitäisi olla ok. Toiset vain kehittyy hitaammin kuin toiset, mitä se haittaa. Tärkeintä että kehittyy aikanaan.
Meillä esikoinen kehittyi kaikessa hitaammin, aina sanoin muille että jokainen kehittyy omalla painollaan, eikä oikeastaan onneksi mitään arvostelijoita ollut.
Kuopuksen kohdalla taas tuli yllätyksenä, miten nopeasti se kehittyi. Mutta se kylläkään ei helpottanut asioita ja kohellusta oli paljon enemmän.
Asiat on varmasti jo ihan toisin puolen vuoden päästä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tärkeintä on:
Tärkeintä ei ole,
että vauva on terve
Tärkeintä on jäädä henkiin

Tärkeintä ei ole saavuttaa
neuvolakirjan jokaista
kohtaa "normaaliin tahtiin"

Vaan olla
oman neuvolakirjansa
Indiana Jones
Oman elämänsä sankari
ja vähän muidenkin
aika paljon muidenkin

Tärkeintä ei ole olla sitä
mitä muut toivoivat
luulivat tai odottivat

Tärkeää ei ole olla
kummankaan näköinen
Tärkeää on olla
oman itsensä näköinen
ja pitää vahvasti
kaksin käsin kiinni siitä
mitä elämäksi sanotaan

Tärkeintä on olla
yhdessä ja jaksaa
Olla paikalla silloin
kun välittämistä jaetaan

Tärkeintä on kuulua johonkin
ja hengittää samaan tahtiin
sen porukan kanssa
jota perheeksi kutsutaan.

-kirjoittaja tuntematon-

Oi, miten kaunis runo! <3 Kiitos.

Te naiset ootte ihania. Heti parani olo, kun teidän kannustavia kommentteja luki. =)

Juu, eka lapsi on. Ja jumpparilla käydään tuon kävelyn takia. Kai se ajan kanssa helpottuu. Toivotaan ainakin. Eikä sitä tiedä, vaikka se jollain toisella osa-alueella loistaisi sitäkin kirkkaammin. Ainakin rytmitajua näyttää löytyvän.

kyllähän se vielä kerkee, näin ainakin itse ajattelen. meillä tyttö täyttää ens viikolla 1v 6kk ja ei vielä kävele, muuta kuin tuen kanssa ihan vähän matkaa. ja sanojakin osaa vain kaksi. mut en ole ottanut mitään paniikkia vielä. minä itse opin käveleen kanssa vasta 1v 6kk iässä, joten olen ajatellut että ehkä se on sukuvika :)

Hei! Meitin pikku-ukkeli on nyt 1v3kk ja ei kävele, tukea vasten kyllä menee vauhdilla.
Kaikkein raskainta tässä on se, kun kaikki kyselee joko kävelee tai eikö vieläkään kävele jne... ilman tuollaisia kommentteja olisi niin paljon helpompaa.
Mutta pitää vaan hammasta purren yrittää jaksaa nuo kyselyt kestää...
Ymmärrän täysin aapeen ahdingon! Mutta huono äiti et ole, eikä sulla ole huonoa vauvaa.... tämä yhteiskunta vaan on niin kiireinen nykyään, että se polkee hitaammat alleen ja luo paineita.
Yritetään kestää :hug:

Anna vaan lapselle aikaa. Meilläkin pikkukeskosena syntynyt isompi neiti, joka oppi kävelemään vasta reilu 1,5v ja nyt juoksee eikä muut pysy perässä. Ikää tällä hetkellä 4v. Puhumaan oppi vasta reilu 2v. Kyllä ne taidot sieltä tulee :hug:

Yhteistyössä