Mulla on ollut kani, hamstereita, kissoja ja koira. Helpoimpia näistä on päivittäisen hoitamisen kannalta olleet kissat. Meillä kissat ovat aina olleet täysin sisäkissoja eivätkä ole edes kaivanneet ulos. Kissan elinikä voi olla pitkä, jopa yli 20 vuotta. Meillä toinen kissa eli muutamaa kuukautta yli 18-vuotiaaksi ja toinen kuukautta vaille 18-vuotiaaksi. Kissan hankkimisessa pitää siis varautua siihen, että siitä kantaa vastuun yhtä kauan kuin ihmislapsestaankin.
Kissa - kuten mikään muukaan eläin - ei ole lelu, lääke eikä esine. Se on tunteva ja hoitoa sekä hoivaa tarvitseva elollinen olento. Siitä on pidettävä huolta silloinkin, kun itse on sairas. Sitä ei voi jättää pitkiksi ajoiksi yksin. Jos itse on pidempään poissa kotoa, kissalle pitää olla hoitopaikka tai hoitaja, joka käy siivoamassa kissan käymälän, antamassa ruokaa ja vettä sekä muutenkin tarkistamassa, että kissalla on kaikki hyvin. Päivittäin.
Kissa kannattaa aina leikkauttaa, sillä sisäkissakin on hankala, jos sillä on kiima-aika. Meidän kissat saivat rokotukset ainoastaan ensimmäisinä elinvuosina ja silti elivät varsin kunniakkaan pitkään. Mutta ne eivät ulkona olleetkaan eivätkä tekemisissä muiden kissojen kanssa. Jonain päivänä kissatkin sairastuvat ja tarvitsevat lääkärin hoitoa sekä lääkkeitä. Ne maksavat, hinnat vaihtelevat varmasti paikkakunnittain ja eläinlääkäreittäin. Kissa voi joutua myös erikoisruokavaliolle - kuten meidän viimeisin miukulainen - pitkiksikin ajoiksi ja ne eläinlääkäriasemilta ostetut ruuat ovat aika arvokkaita verrattuna markettien kissanruokiin.
Meillä on ollut monia kissankäymälöitä (ne käymälät kun ovat hajonneet nopeammin kuin kissat =) ), mutta minusta ehdottomasti parhaita ovat olleet kannelliset, luukulla varustetut kopit. Kissaa varten tarvitset myös kuljetuskopan tms, jossa saat kuljetettua kissaa vähintäänkin sinne eläinlääkäriin.
Useimmat kissat ovat erittäin siistejä ja tekevät tarpeensa ainoastaan puhtaaseen käymäläänsä. Jos kissa pissii muualle, kannattaa kohta pestä etikkavedellä. Kissankarkoitteeksi - siis jos kodissa on jokin paikka, mihin kissa nyt vaan ei saa mennä - sopii mainiosti bergamottiöljy, joka on kissalle ja ihmisille täysin vaaraton luontaistuote.
Pentukissa vai täysikasvuinen ... hmm.. molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Pentukissat ovat erittäin leikkisiä - jopa rasittavuuteen asti - ja on varauduttava siihen, että kun yöllä menet käymään vessassa, kissa on nilkassasi kiinni. Tai vähän heilautat varvastasi peiton alla, niin se on jo terävine kynsineen leikkimässä varpaallasi. Lapsiperheissä tämä on syytä ottaa huomioon, sillä lapsen on opittava hyväksymään tilanne. Kissaa et nimittäin voi kouluttaa kuten koiraa... kissat tekevät niinkuin itse haluavat. Täysikasvuisen kissan kohdalla suurimpana ongelmana näkisin sopeutumisen lapsiin. Aikuiset kissat ovat usein joutuneet kokemaan kovia ja niiden sopeutuminen uuteen kotiin ja uusiin ihmisiin voi olla hankalampaa kuin pentukissalla.
Kissa itsessään - kun se hyvin perheeseen sopeutuu - antaa erittäin paljon. Mulle kissa tekee kodin ja siksi onkin surullista, ettei meillä tällä hetkellä ole enää kissaa. Onneksi sentään on tuo koira =)
Minusta kissa sopii varsin hyvin masentuneelle ihmiselle, jos sillä ihmisellä masennuksen hoito on siinä mallissa, että kykenee kissasta pitämään huolta monta monituista vuotta.