Masentunut mies

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pitäisikö jatkaa yhdessä vai erota, elämäni vaikein päätös. Olen ollut 5 vuotta yhdessä miesystäväni kanssa. Meillä on yhteinen lemmikki, ystävät ja elämä. Rakastan miestä todella paljon ja välitän hänestä syvästi. Ongelma on miehen mielenterveys ja siitä heijastuvat ongelmat myös suhteeseen.

Mies on kärsinyt koko suhteemme ajan masennuksesta ja ahdistuksesta. Välillä on ollut hyviä kausia ja välillä huonoja. Luonteeltaan kuitenkin kiltti ja välittävä. Terapiassa hän on käynyt mutta ei täysin ole aina auttanut. Ongelmat ovat alkaneet jo ennen suhdettamme. Olemme olleet vaikeuksista huolimatta onnellisia ja rakastuneita. Olen yrittänyt tukea ja olla rinnalla miehen vaikeuksissa ja monesti hän onkin sanonut että olen hänen ainut tuki ja hyvä asia elämässä. Nyt viimeisen puolen vuoden aikana on ollut taas vaikea kausi.. Mies ei tee mitään muuta kuin kököttää yksin kotona ja pelaa, hänet joutuu suostutella kodin ulkopuolelle suurella työllä, asenne kaikkeen hyvin pessimistinen. Läheisyyttä meillä ei juurikaan ole muutamia satunnaisia pusuja lukuun ottamatta kun nähdään töistä tullessa. Tällä hetkellä en halua häntä seksuaalisesti yhtään. Meillä on mennyt monet reissut pilalle toisen kiukuttelun ja pessimistisyyden vuoksi. Välillä olemme molemmat niin turhautuneita että riitelemme turhista asioista.

Tiedän että masentunut ihminen tarvitsee tukea, aikaa ja ymmärrystä. Sitä olen viimeiset 5 vuotta antanut mielestäni. Nyt alkaa vain tuntua paraneeko tilanne ikinä. Pelkään että masennus ja alakuloisuus alkaa tarttua minuun. Spontaaniuteni ja elämän iloni alkaa katoamaan kun toinen ei kannusta sinua juurikaan vaan keskittyy omaan pärjäämiseen.

Kaikesta huolimatta rakastan häntä kovasti mutta en tiedä kuinka kauan jaksan yrittää. Mitä jos suhde alkaa taas kukoistamaan ja mies rupeaa voimaan paremmin? Vai milloin on todettava että oma onnellisuus kärsii liikaa ja on erottava?
 
N 49
Eroa mahdollisimman pian! Mies ei tule muuttumaan kun ei viiteen vuoteen ole muuttunut. Kerran mietit jo eroamisen mahdollisuutta, se kertoo jo paljon suhteeenne tilasta. Ehkä ero saa miehesi tajuamaan asioita uudella tavalla ja hänkin pääsisi elämässään eteenpäin tai sitten ei. Elämä on elämistä eikä kärsimistä varten.
 
vierailija
Hei. Minulla on lähes samanlainen tilanne, liitto kestänyt pitkään, miehen masennus ollut päällä noin viisi vuotta. Omalla kohdallani olen päättänyt jäädä
ja elää niin kuin se on mahdollista. Puntaroin tilanteen ja tyydyin siihen elämään joka on nyt mahdollista. Sinun kannattaa myös miettiä asioita monelta kantilta, minkälaista elämää tahdot elää jne. Näiden plussien ja miinusten kautta löydät tasapainon ja pohjan päätöksillesi. Voimia päiviisi.
 
vierailija
Valitettavasti ei noin pitkissä vaivoissa ole kyse pelkästään ”masennuksesta” vaan taustalla voi olla persoonallisuushäiriö, eli pysyvä tapa kokea ja reagoida maailmaan. Mieti halusitko juuri tuollaisen kumppanin vai et. Elämäänsä ei kannata hukata huonossa suhteessa.
 
vierasvieras
Ymmärsin kirjoittamasi niin, että rakastat ja välität miehestä syvästi, mutta haluaisit pois tilanteesta, pahan olon kierteestä. Onko miehesi masennus oikeanlaisessa hoidossa? Masennus ei tule tyhjästä. Onko hänellä kokemuksia, joiden vuoksi hän tarvitsee (ja toivottavasti saa) terapiaa? Vai voiko kyse olla pohjimmiltaan jostain muusta, joka oireilee masennuksena? Voiko taustalla olla ADHD (ihan älykkäällä ja menestyneelläkin ihmisellä voi olla, eikä näy aina erityisenä levottomuutena, lähinnä tarkkaamattomuutena näkyvästä versiosta käytetään myös nimitystä ADD) tai kaksisuuntainen mielialahäiriö?
Ja sitten se tärkein kysymys sinun kannaltasi; haluatko elää tämän ihmisen kanssa?
 

Yhteistyössä