Masentunut vai vain uupunut, mistä sen tietää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Tässä "oireet":

- Aamulla eka ajatus on, että onneksi kohta on taas ilta ja pääsee nukkumaan.
- Kotityöt ovat tuskan takana ja jos saisin valita, viettäisin päivät surffaillen ja kahvia juoden.
- Järjetön makeanhimo.
- Lasten kanssa ei jaksaisi touhuta mitään ylimääräistä, kuten lähteä pulkkamäkeen. (Teen sen silti)

Toisaalta taas:
- Tiedän että kevään tullen jaksan taas enemmän.
- Lapsista on paljon iloa.
- Arjen ulkopuoliset jutut piristävät.

Onko tää joku kotiäidin burn-out vai mikä? Tuskin kuitenkaan masennusta, koska jaksan ajatella tulevaisuuteen, vai?

No uupumukseen auttaa lepo ja kodin ulkopuolella piipahtelu.

Masentunut ei tunnu virkistyvän lepäämisestäkään eikä osaa nauttia oikeastaan mistään, vaikka saisikin omaa aikaa virkistykseen. Tulevaisuuskin voi tuntua toivottomalle.

Ehkä sulla on vaan valvomista takana ja pimeä aika väsyttää (makeanhimo).
Osta vitamiineja ellei niitä jo ole, D:tä väh. 50 mikroa/pv ja kalaöljyä kapseleista tai pullosta.

Minulla on sama. Käyn kyllä töissä, siellä on rankkaa&työasiat seuraavat usein kotiinkin, lisäksi työajat ovat epäsäännölliset. Kotona en sitten jaksaisi mitään. Olen ihan tapettu mato, en jaksa enää edes sotkusta välittää. Aikaisemmin sain jossakin vaiheessa edes raivolla siivottua, kun kyllästyin sotkuun, mutta nyt en jaksa edes suuttua. Viikon olen miettinyt, että vessa pitäisi siivota. En saa siivottua, en jaksa yksinkertaisesti ryhtyä.

Enemmän uupuneelta kuulostat, mutta se ei ole mikään syy jättää tilannetta tuohon ja puskea eteenpäin omaa uupumusta kuuntelematta. Sillä masennus on usein seurausta pitkään jatkuneesta uupumuksesta ja se onkin jo paljon vaikeammin hoidettavissa.

Onpa kivoja vastauksia, odotin että kuraa tulee niskaan muodossa tai toisessa:). Vitamiinit ja raudan nyt ainakin otan mukaan ja yritän miettiä, mistä tässä lopulta kiikastaa. Tuntuu, että ei "saisi" tuntea näin kun saan olla kotona vailla työstressiä, mutta toisaalta arkinen isomman lapsen kasvatustyö plus vauvanhoito vievät odottamattoman paljon voimia.

Yhteistyössä