masentunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauva?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauva?

Vieras
tämä saattaa tuntua typerältä...itse kun pelkään masennusta, jota olen aiemmin sairastanut, niin nyt, kun olen muuttunut väsyneemmäksi, olen alkanut pelätä myös vauvan masentuvan...

vastasyntyneenä vauva oli hyvin eloisa ja tarkkaavainen, ja kehittyi nopeasti ensimmäiset 4viikkoa. nyt hän on 7-viikkoinen, eikä jaksa juurikaan seurustella eikä juurikaan höpöttele tai kieputtele kuten aiemmin. myöskään hymyä en vielä ole vauvan kasvoilla nähnyt. itkuisempi vaan on.

sanokaa joku jotain järkevää, joohan.

Sanotaan, että vauva aistii hyvin herkästi äidin mielialan ja se vaikuttaa myös häneen. Jos vauva on todella masentunut, hän on apaattinen ja välttelee katsekontaktia, erityisesti oman äidin. Eli vauva tavallaan vetäytyy kuoreensa. Monesti vauvan masennus johtuu esim. jos hänestä ei välitetä, hänen itkuunsa ei reagoida tms. Sinun kirjoituksesi perusteella näin ei ole, vaan olet oikeasti huolissasi vauvastasi. Itseänikin vaivasi kova väsymys ja masentava mieliala muutamia viikkoja vauvan syntymän jälkeen. Kun hymyä tai muuta ei kuulunut, syytin siitä itseäni. Jos lapseni oli hiljaisempi tai muuten rauhallisempi, syytin itseäni. No, hymy tuli ajallaan, vaikka odotuttikin, samoin alkoi juttua tulla jne. Välillä vauva on rauhallisempi ja välillä oikein vauhdikas, niinhän me aikuisetkin. Jos tilanne sinua oikein huolestuttaa, kannattaa asiasta puhua neuvolassa ja sitä kautta hakea apua. =).

kiitos vastauksesta.
itseäni minäkin soimaan vauvan jokaisesta vähänkin erilaisesta ""negatiivisesta mielialasta"". pitäisi tosiaan muistaa, että päivät ja olot vaihtelee itse kullakin.
sitä myös miettii koko ajan, saako lapsi tarpeeksi, liian vähän tai liian paljon virikkeitä jne... tärkeintä lienee kuitenkin vuorovaikutus vanhempien kanssa eikä liika höösäminen ja oma stressaaminen.... :) sitä vaan on niin urvelo välillä.

Useilla vauvoilla itkuisin/hankalin aika on 6-8 viikon iässä, ehkä sinun vauvasi ei ole ""itkijä"" vaan regoi omalla tavallaan. En olisi sinuna huolissani, odottelisin ainakin pari viikkoa rauhallisin mielin hymyjä ja jutteluja. Usko pois, sieltä ne tulevat!

Yhteistyössä