masun koko rv 24-26

  • Viestiketjun aloittaja iso masu
  • Ensimmäinen viesti
iso masu
Näkyykö muiden rv 24-26 masut ihan selkeesti...takki ei ole kuukauteen mahtunut kiinni ja kaikki sanovat että mulla on iso masu.... hirvittää kasvaako tää samalla vauhdilla tulevaisuudessakin vai jopa nopeemmin...

Nyt rv 25 menossa...BMI alussa 19 (165/52), nyt paino noussut jo 8kg.... ja masu on mun mielestä valtava... vasta synnyttänyt kaverini sanoi että mun masu on n. kuukauden verran 'isompi' kuin hänellä oli...eli hänen masunsa oli tätä kokoa rv 29 paikkeilla. Näytän siltä kuin olisin jo melkeimpä synnyttään lähdössä... neuvolassa ei ole sf-mittaa otettu ja rv21+5 ultrassa vauvan paino oli 470g... onkohan siis iso vauva tulossa??! Onko muille annettu vauvan painoarvioita?

Miltä muiden mahat näyttää?? Paljonko ko. viikoilla on kertynyt painoa? Mikä on 'vötärönympärys'? Huomautteleeko muut tyyliin 'ompas sulla iso maha' ja kysyttäessä vastataanko 'joo, on tooooosii iso'...

Hö....norsuksiko tässä ollaan tulossa.... tokihan masu saa näkyä, mutta että näin iso....
 
Mami
Kyllä mulla näkyy, että oon raskaana. Nyt menossa rv 24. Mun mielestä sun ei silti tarvii huolestua yhtään, sulla oli kuitenkin niin alhainen alkupaino. Mä olin 165/62, tosin voi tuo lihaskin vähän painaa tuossa, aika reippaasti ennen raskautta tuli tuota urheilua harrastettua ja alkupainosta on paino noussut n.3kg. Ei ole kyllä mitään painoarvioita annettu vauvasta, koskakohan semmoisia saa??
Mä en oikein tajua noita ihmisiä, jotka huomauttelee sulle tolleen isosta mahasta, sähän oot raskaana herranjestas, luuliko ne että se vatsa kasvaa sisäänpäin vai!! Äläpä välitä, joskus ihmisiltä vain puuttuu hienotunteisuus/käytöstavat.
 
Missu
Mulla nyt rv24+3, painoa tullut 6kg (alku Bmi 20 175/60) ja sf-mitta rv22 22cm joka meni ylärajan yli. Tuntuu et maha kasvoi parissa viikossa täysillä ja painoa tuli 600gr/vko. Ei turvotusta tms maha vaan jättiläinen. Eikä takit yms mene kiinni. Kätilön mukaan vauvasta tulisi iso, yli 4kg.
 
martsu
Hauska kuulla, että joku on huolissaan että onko liian iso masu. Mulla taas toisinpäin elikäs aika pieni raskausmasu rv 26+4. Ja mun painoindeksi raskauden alussa 18 (56kg/172cm). Mulla toi kohdunkorkeus kuitenkin menee keskikäyrillä, mutta terkkari sanoi että mä olen niin hoikka ja pitkä selkä ja leveä lantio, että vauvelilla tilaa upota mun sisuksiin. Mulla toi istukkakin sijaitsee tossa edessä, niin vauva on lähempänä selkää.

Ehkä sulla kohtu kallellaan eteäpäin tai lapsivettä paljon tai ruumiinrakenne sellainen, että sulle vaan tulee iso masuli. Musta taas olisi hienoa, jos mullakin ois kunnon raskausmaha:). Ja voinhan se olla että toi sun mahan kasvu tosta hidastuu, sun mahalla on meneillä kasvupyrähdys. Älä ole huolissaan, mä oisin ainakin ylpeä isosta masusta:)! Hyvää odostusta! Ps: Ja aina ihmisillä on joku tarve arvioi toisen raskausmahoja joko liian pieni tai iso, ei ne sillä mitään pahaa tarkoita kuhan vaan yrittävät saada keskustelua aikaiseksi, kummasti se kääntyy aina juuri raskausmahaan.
 
Stella
Olen viikolla 24 ja mulle on tullut n. 7 kiloa lisää. Vatsa on pyöreä ja nyt ihan selvästi vauvamasu eli pömpöttää mistä tahansa suunnasta katsoen :) ja vain harvat entiset vaatteet menevät enää päälle. Mua ei vatsan koko kuitenkaan haittaa yhtään. Kuten joku aiemmin sanoikin: raskaana olevan vatsan tuleekin olla pömppö! Vatsoja on myös erilaisia, toisilla näkyy enemmän kuin toisilla. Typeriltä kommenteilta kannattaa sulkea korvansa. Mulla oli viikolla 21 painoarvio 450 g ja sf-mitta seuraavalla viikolla 18 eli hiukan keskikäyrän alapuolella.

Oma lähtöpainoni oli normaali, BMI alle 22. Kätilö on sanonut, että painonnousuni on ollut ihan normaalia, vaikka joinain viikkoina tuli yli 700 g/vko. Painonnousu saattaa tasaantua loppuraskaudesta, sekin on yksilöllistä.
 
molla
Mulla viikkoja 26 ja päälle. Mahaa ei juuri vieläkään näy ja tuosta sf-mitasta sen verran, että mulla se on koko ajan mennyt yläkäyrällä. Jätä ihmeessä nuo huomautukset omaan arvoonsa, sillä kaikki riippuu sun omasta vartalosta ja sen toiminnasta.
 
isomasu
joo, rv 23 ja maha on todella iso. Myös minä kuulen kommentteja masustani, tyyliin ""ettei vaan olisi kaksoset tulossa"" ja "" oiskohan sun LA kumminkin aikaisemmin, kun maha on noin valtava""!!
Se ei ihan oikeasti kuulosta kivalta, koska en mahda mahani koolle mitään, se nyt vaan sattuu olemaan iso.
 
aino
Mulla pompsahti maha esiin rv 14 ja puolessa välissä oli jo aikasen valtava. Rv 17 sf taisi olla 19 cm.

Rv 29 kävin fysiatrianpolilla lainaamassa tukivyön ja fysioterapeutti sanoi että näytän siltä kuin olisin menossa laitokselle:)
Mahan kasvu kuitenkin alkoi tasoittua sen jälkeen ja nyt mennään rv 39 ja sf oli maananantaina 35 cm.

Mahan koko ei myöskään tarkoita isoa vauvaa, mulla vatsan ympärys kasvanut 80 cm:stä 122 cm:iin ja vauva on tällä hetkellä noin kolmikiloinen, eli ei mikään jätti.

Kohdun asento vaikuttaa paljon mahan kokoon ja myös esim. lapsiveden määrä voi suurentaa masua paljonkin.

Jos vauvalla olisi liikakasvua huolestuttavasti, niin sitä alettaisiin kyllä tutkimaan.

Onnellista odotusaikaa!:)

aino 38+4
 
hansu
Näkyykö muiden rv 24-26 masut ihan selkeesti...takki ei ole kuukauteen mahtunut kiinni ja kaikki sanovat että mulla on iso masu.... hirvittää kasvaako tää samalla vauhdilla tulevaisuudessakin vai jopa nopeemmin...

Nyt rv 25 menossa...BMI alussa 19 (165/52), nyt paino noussut jo 8kg.... ja masu on mun mielestä valtava... vasta synnyttänyt kaverini sanoi että mun masu on n. kuukauden verran 'isompi' kuin hänellä oli...eli hänen masunsa oli tätä kokoa rv 29 paikkeilla. Näytän siltä kuin olisin jo melkeimpä synnyttään lähdössä... neuvolassa ei ole sf-mittaa otettu ja rv21+5 ultrassa vauvan paino oli 470g... onkohan siis iso vauva tulossa??! Onko muille annettu vauvan painoarvioita?

Miltä muiden mahat näyttää?? Paljonko ko. viikoilla on kertynyt painoa? Mikä on 'vötärönympärys'? Huomautteleeko muut tyyliin 'ompas sulla iso maha' ja kysyttäessä vastataanko 'joo, on tooooosii iso'...

Hö....norsuksiko tässä ollaan tulossa.... tokihan masu saa näkyä, mutta että näin iso....


no joo oli pakko tähän vastata et minulla on menossa nyt rv24 ja maha on mun mielestä ihan järkky iso jo , takki ei todellakaan mee enää kiinni. .ja paino arvio vauvalla oli 544g viikolla 22 =D et nou hätä kyl se siit tasottuu sitte =)
 
Viimeksi muokattu:
pietu
Näkyykö muiden rv 24-26 masut ihan selkeesti...takki ei ole kuukauteen mahtunut kiinni ja kaikki sanovat että mulla on iso masu.... hirvittää kasvaako tää samalla vauhdilla tulevaisuudessakin vai jopa nopeemmin...

Nyt rv 25 menossa...BMI alussa 19 (165/52), nyt paino noussut jo 8kg.... ja masu on mun mielestä valtava... vasta synnyttänyt kaverini sanoi että mun masu on n. kuukauden verran 'isompi' kuin hänellä oli...eli hänen masunsa oli tätä kokoa rv 29 paikkeilla. Näytän siltä kuin olisin jo melkeimpä synnyttään lähdössä... neuvolassa ei ole sf-mittaa otettu ja rv21+5 ultrassa vauvan paino oli 470g... onkohan siis iso vauva tulossa??! Onko muille annettu vauvan painoarvioita?

Miltä muiden mahat näyttää?? Paljonko ko. viikoilla on kertynyt painoa? Mikä on 'vötärönympärys'? Huomautteleeko muut tyyliin 'ompas sulla iso maha' ja kysyttäessä vastataanko 'joo, on tooooosii iso'...

Hö....norsuksiko tässä ollaan tulossa.... tokihan masu saa näkyä, mutta että näin iso....
Mulla annettiin painoarvio vauvasta 20+3 ja se oli 480g ja sanoivat, että on jonkin verran isompi, kuin mitä viikot antavat, joten vauvasi ei ainakaan ole iso. Ellei nyt ole ottanut hirmuista spurttia. Mulla oli kanssa aivan valtava vatsa rv 22 paikkeilla. sf-mitta muistaakseni 23. kasvu on kuitenkin tasoittunut ja nyt rv 31 sf-mitta on vain 27.. Riippuu niin paljon kuka sitä mahaa katsoo. Lapsettomien mielestä se on aina iso ja sitten taas moni jolla itsellä on lapsia saattaa sanoa, että eipä sulla kovin iso maha ole. Ruumiinrakenne ja kohdun asento vaikuttaa niin paljon siihen, kuinka paljon maha pömpöttää eteenpäin..
 
Viimeksi muokattu:
Peppilotta
Itsellä ylipainoa ennen raskautta, BMI 29. Rakenneultrassa 20+0 vauvan painoarvio oli 367 g. Sf-mitta viime viikolla rv 23 oli 20 cm ja painoa tullut 4 kg. Nämä on niin yksilöllisiä juttuja, ettei kannata huolestua toisten huomatteluista. Vauvan painoarvio, sf-mitta ja odottajan painonnousu on ne, mitä seurataan. Ja painon nousukin on niin suhteellista, hoikemmalla saa tulla enemmän ja ylipainoisella ei haittaa vaikka ei tulisi ollenkaan. Itsellänikin oli rv:lla 19 tullut vasta 1 kg.
 
aurinkoinen
Jos on iso maha, niin ei se tarkota että tulis jotenkin iso lapsi. Mä oon kuullu neuvolas että mitä isompi masu, pienempi asukas sisällä ja jos pienempi masu, isompi vauva :)







Näkyykö muiden rv 24-26 masut ihan selkeesti...takki ei ole kuukauteen mahtunut kiinni ja kaikki sanovat että mulla on iso masu.... hirvittää kasvaako tää samalla vauhdilla tulevaisuudessakin vai jopa nopeemmin...

Nyt rv 25 menossa...BMI alussa 19 (165/52), nyt paino noussut jo 8kg.... ja masu on mun mielestä valtava... vasta synnyttänyt kaverini sanoi että mun masu on n. kuukauden verran 'isompi' kuin hänellä oli...eli hänen masunsa oli tätä kokoa rv 29 paikkeilla. Näytän siltä kuin olisin jo melkeimpä synnyttään lähdössä... neuvolassa ei ole sf-mittaa otettu ja rv21+5 ultrassa vauvan paino oli 470g... onkohan siis iso vauva tulossa??! Onko muille annettu vauvan painoarvioita?

Miltä muiden mahat näyttää?? Paljonko ko. viikoilla on kertynyt painoa? Mikä on 'vötärönympärys'? Huomautteleeko muut tyyliin 'ompas sulla iso maha' ja kysyttäessä vastataanko 'joo, on tooooosii iso'...

Hö....norsuksiko tässä ollaan tulossa.... tokihan masu saa näkyä, mutta että näin iso....
 
Viimeksi muokattu:
Deepi
Oma bmi ennen raskautta 22 ja painoa tuli maltillisesti 10kg raskausaikana. Lapsi oli synytessään pieni, vaikkakin täysiaikainen. Vajaa 2,8kg ja 47cm. Pieniä ollaan oltu sekä minä että mieskin syntyessään ja kun tutkittiin ettei silloin istukassakaan vikaa ollut niin eipä tuo osannut huolettaa.

Koko raskausajan mulla oli pieni maha, johon vaikuttanee myös se, että olen pitkähkö (170cm) ja kyseessä oli ensimmäinen raskaus.

Tässä mahani viikolla 25. Ruukasin kuvata vatsan aina aamuisin herättyäni tasaviikoin, joten siksi on hieman peiton kuvaa nahkaan painunut, mutta eipä tuo haitanne.. :) Itse arpia minulle ei tullut.

Aijaa.com - 8287067.jpg
 
manna
terve, mulle tulee säännöllisesti samoja "herranjumala kuinka iso" kommentteja, olen sanonut etten juurikaan mahda sille mitään. painoa on tullut noin 9kg (alussa painoindeksi 24, normaali silloin vielä). pituutta ei ole kuin se 165 ja viime viikolla neuvolassa (rv 23+2) oli sf mitta 24,5cm, ihan omilla käyrillään kaiken päällä. nyt kasvu on hidastunut, ja muoto on pikemminkin muuttunut nyt kuin kasvanut.

sattuu vain olemaan sellainen malli että kasvaa ulos. vauvan mitat jne kaikki ihan normaaleita
 
Kakkoskierroksella
Odotan toista lasta, rv 25+. Edellisestä raskaudesta aikaa 4v. Tällä kertaa olen TÄSSÄ vaiheessa saman kokoinen kuin 1. raskaudessani ollessa ehkä 8kk:lla eli huikean paljon nopeammin vatsa tuli sekä näkyviin että kasvoi nopeammin. Muoto on sama, koko vaan nyt jo iso. Painoa tullut nyt +10kg ja esikoisestani tuli +13kg, eli tekemistä on jos meinaan samaan päästä = mission impossible. Aikamoista rytinää ja sukkulointia vauva masussa pitää eli taitaa pitää paikkansa väite, että mitä isompi masu sitä enemmän tilaa (vaikkei vauva ollut viimeksi kuin 600g) eli vesipeto jo nyt:). Toki jännittää, varasin sokerirasitustestin varmuuden vuoksi poissulkiakseni tämän, hurjaa kasvua peläten.

Tsemiä meille kaikille odottaville!
 
vierailija
Hmmh, mulla on painoa tullut plussauksesta 3 kiloa ja rv 23 alkamassa ylihuomenna. Olen indeksin mukaan lievästi ylipainoinen, mutta itsestä ei tunnu eikä näytä mitenkään kovin läskiltä. :D Mulla on kyllä tullut raskauden myötä pehmeyttä (masu ja tissit), mutta myös lihasmassaa on enemmän kuin keskivertonaisella. Lihasta on aina tullut minulle epätavallisen helposti, tiedä häntä miksi. Geenit.. :p Hääkuvastakin sisko kysy että oonko käyny bodaamassa.. />_<;\

Liikun tosi runsaasti joka arkipäivä vähintään. Semmoiset 20 000-30 000 askelta. Viikonloppuna hiukan vähemmän. Neuvolassa ei olla nillitetty painosta, painoa on tullut aika hillitysti.
 
vierailija
Oon rv 20+5 ja tässä viikon sisällä vatsa on pumpsahtanut tuohon. Viime viikolla meni vielä tavalliset housut, nyt ei enää. Lähtöpaino oli 64 kg ja nyt 68 kg mittarissa.

Eilen rakenneultrassa vauvan painoarvio 320 g.
 
vierailija
Mulla menossa rv 23(22+0) ja painoa tullut jo 7 kiloa! Täytynee vähän alkaa katsoa tarkemmin mitä syö..

Rakenneultra oli meillä 20+0, poika tulossa ja painoarvio 357g. Sillon vatsa oli vielä ihan mini ja sain farkutkin jalkaan joten kuten. Nyt viikon-kahden sisään vatsa kasvanut ihan silmissä ja valtavan kokoiseksi. Kellään tuntemattomallakaan ei pitäisi olla sanomista enää, onko raskaana vai ei :D :D Jostain se vatsa vaan pompsahti muutamassa yössä. :D
 
Mimmu
Mulla nyt rv 25 vasta ja 6kiloa tullut iso maha on kyllä ja painoarvio oli alle viikko sitten jo 996g et en tiiä kui iso tulee Ite 178/58 lähtö et olen pitkä hoikka jne mut kilon jo nyt onko muita kellä tälläviikolla jo kilon vauveli köllis masussa?
 

Yhteistyössä