masun koko ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wanapi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

wanapi

Uusi jäsen
13.02.2009
8
0
1
Olen raskausviikolla 13+5 ja minusta ei kyllä ulospäin näe ollenkaan, että olisin raskaana.. Lääkäri tosin sanoi viikko sitten, että kohtuni on taaksepäin kallellaan, joten hetkeen ei vielä välttämättä näy mitään ulospäin.. Alkoi vain jotenkin huolettaan kun katselin kaikkien masukuvia ja monella on jo tosi iso masu raskausviikoilla 10..
Onko täällä siis muita äitejä joilla näkynyt vasta hieman myöhemmin ulospäin raskaus? Ei jotenkaan pysty sisäistämään vieläkään, että olisi raskaana kun raskausoireet hävinneet ja masu ei kasva.. Muutakun tietty napostelun ja mielitekojen takia olen muuten hieman lihonut.. :snotty: Odotan siis esikoista. =)

Älä hätäile, masun kasvu on niin kovin yksilöllistä! Itselläni se rupesi näkymään vasta joskus rv:lla 23-24. Ja vieläkin on suht pieni, tosin enää ei voi luulla pelkäksi turvotukseksi =) . Farkut ja monet muut vaatteet ovat jääneet vasta nyt pieniksi mutta edelleen esim. shortsit menevät ongelmitta, siis ennen raskautumista hankitut. Lupaan, kyllä se masu sieltä vielä jossakin vaiheessa kasvaa :kieh:

Cummastelija 27+6

voi ei panikkia..ite olin ihan lauta viel tuossa vaiheessa :D joskus rv15 alko masu pömpöttää ja rv20 alko jo pikkasen näkymää..nyt on jo kauhee kuula josta haluun eroon :snotty:

Tyty ja Kitku 35+0

En ennen tätä päivää asiaa stressannutkaan, mutta hairahduin katselemaan muiden masukuvia ja "kauhistuin" kun monella jo viikolla 10 on suht iso masu. Sitten katselin omaani enkä nähnyt yhtään mitään, ajattelinkin mahan kasvun olevan yksilöllistä mutta mielenrauhani takia ajattelin kysellä muiden kokemuksia. :)

Vaikka itsellä nyt torpeedo onkin voin sen verran sanoa tuohon masunkoko asiaan, että se miten suuri se on ulospäin ei kerro mitään ja varsinkin jos kohtusi on taaksepäin kallellaan. Sf-mitta, eli kohdunpohjan korkeus, jota neuvolassa n.rv20 aletaan seuraamaan kertoo parempaa totuutta kuin ympärysmitta =)

Lisäksi vaikuttaa sinun pituutesi tai miten pitkä selkäsi on...jos olet pitkä ja omaa vielä pitkän selän, ei maha todennäköisesti näkyisi pitkään aikaan suurena vaikka kohtusi olisi eteenpäin kallellaan...joten ei huolta :D

Mulla on alkanut näkyä vasta nyt ja 30. raskausviikko menossa. Iso se ei vieläkään ole, vaan ihmiset luulee, että viikkoja on n. puolet vähemmän kuin mitä niitä oikeesti on. Masun koko on tosi yksilöllistä eikä kannata huolestua, koska sun vaaville se on joka tapauksessa just se sopivin masu. :)

Mulla alkoi ainakin esikoisesta vauvamasu näkymään joskus raskauden puolivälin jälkeen sillee, että ihmiset alkoivat varovasti kyselemään, että oonko raskaana :D

Varmaan siihen masun kokoon vaikuttaa onko ollut aikaisempia raskauksia, äidin ruumiinrakenne yms. Jos sitä masua on ollut ennestään jo, niin sekin vaikuttaa.

Mä odotan myös esikoista (nyt vko 19) ja ruumiinrakenteeni on, nohhhhh, sanoisinko että hieman tanakka. Mulla oli mielestäni aikamoinen vauvamasu jo joskus vkoilla 14-15, mutta sitten se pieneni! Oli ilmeisesti "vaan" turvotusta. Ja edelleenkin mulla masun koko vaihtelee päivän aikana tosi paljon, aamulla ei ole juuri mitään ja iltapäivällä on usein hurja pallo! :o

Yhteistyössä