Masuvaivat ja magnesium

  • Viestiketjun aloittaja Sulina
  • Ensimmäinen viesti
Sulina
Meidän poika (ensi perjantaina 11 viikkoa vanha) on kärsinyt masuvaivoistaan ihan koko pienen elämänsä ajan. Ensimmäiset kunnon pierut muistan kuulleeni jo synnytyssairaalassa ja heti kotiutumisen jälkeen alkoivat ähinä ja puhina, kun yrittää saada ilmaa ulos. Välillä masuvaivat ovat olleet kovempia ja vaivoja on itkeskelty, lähinnä iltaisin. Välillä taas on ollut helpompia aikoja. Yöt meillä on aina mennyt hyvin. Silloin ei masuvaivoja ole tarvinnut itkeskellä, kylläkin aamupuolella yötä niitä hieman ähistellään.

Nyt viimeisen pari viikkoa on pojun masuvaivat mielestäni pahentuneet. Niitä itketään ja kitistään aamusta iltaan. Iltoisin kuitenkin eniten. Me olemme tässä matkan varrella (kymmenen viikon aikana) aloittaneet Rela-tipoilla (ei apua), kokeilleet Cuplatonia (ei apua), nyt menee Disflatyl (alkuun mielestäni auttoi, mutta nyt... ei) ja viime viikolla oltiin jo vyöhyketerapiassakin (ei mitään apua). Olen myös jättänyt pois ruokavaliostani suklaan, sipulin, valkosipulin, ruisleivät, kahvin sekä väkevät mausteet.

Tänään on taas itketty ja kitisty koko päivä, ainoastaan mahallaan vanhempien käsivarsien päällä maatessa on hyvä. Nukkuu kuitenkin väsyneenä muutamat päiväunet ( noin viidet, kestoltaan 30 min-1,5 tuntia). Nyt alkaa keinot olla loppu ja kärsivällisyyskin äidiltä. Kurja katsella vierestä kun toinen on kipeä. Varsinkaan selällään ei missään nimessä voi olla, eikä syömisestäkään tule kunnolla mitään näin iltaisin. Täysimetyksellä siis mennään. Täällä odotellaan sitä kolmen kuukauden "maagista" rajaa, jolloin masuvaivojen pitäisi helpottaa. Välillä minulla on tullut myös uskonpuute, että ovatko vaivat edes masuvaivoja vai itkeekö korvia tms.

Nyt kysynkin, että (viimeisenä oljenkortena) onko kukaan kokeillut vauvan masuvaivoihin magnesiumlisää (itse syötynä)? Jostain luin tällaisen vinkin. Onkohan ihan huuhaata?

Poju kakkaa noin joka toinen päivä ja kakka on keltaista, vetelää ja joskus ryynimäistä. Pojulla on myös hieman punaista näppylää kasvoissa ja päälaessa, mutta ne olen yhdistänyt hormoninäpyiksi tai ihonpuhdistusnäpyiksi. Voisikohan kuitenkin olla allergiaa? Pitäisikö minun koittaa maidotonta dieettiä?

Toivoisin vinkkejä kohtalotovereilta...

 
salla**
En nyt osaa ihan suoraan antaa kommenttia tuohon imetyksen kautta vauvaan siirtyvään magnesiumiin, mutta omaa kokemusta mg:sta on vaikka kuinka..

Otan itse iltaisin kaksi pureskeltavaa magnesiumia ihan vaan vatsan toiminnan vauhdittamiseksi. Olen puolet elämästäni kärsinyt vatsakivuista ja kamalista väänteistä, joihin ei lääkäreistä, tähystyksistä ym ole löytynyt mitään selvää syytä.
Mutta magnesium auttaa ja ah sitä helpottavaa oloa, kun kaikki ilmat ja isommatkin jutut saa kerralla ulos.

Magnesiumia saa syödä raskausaikana, sillä sehän helpottaa suonenvetoihin, kramppeihin jne.

Älä ryhdy kuitenkaan itseksesi mihinkään ravinnonmuutoksiin vaan käy ihmeessä lääkärissä, jolta saat varmempaa tietoa.

Tsemppiä, meillä huudettiiin ekat 4 kuukautta vatsaa tai ties mitä kimeästi yli 10 tuntia vuorokaudessa. Ei ole ikävä sitä aikaa, mutta se on onneksi ohimenevää.

Mutta testaa ihmeessä magnesium, jos se vaikka helpottaakin. Se on sellainen ravitolisä, ettei sen syömisestä ole haittaa itsellesikään, vaikkei vauvalle siitä apua tulisikaan. Eli et siis turhaan osta purkkia.
 
huoh..
Täytyypä kokeilla tuota . Meilläkään ei tunnu mikään auttavan noihin masuvaivoihin. Ikää on jo 7kk ja vieläkin pierut herättävät muuten niin hyvin nukkuvan lapsen. Oletan että johtuu suoliston kehittymättömyydestä -tuskin allergiaa kun ei ole iho ongelmia.
 
mom
Meillä täsmälleen samat ongelmat, kyselin tuolla jo maitoallergioista, kun alkaa olo olla epätoivoinen kun katselee tytön mahakipuja. Ikää siis viisi viikkoa ja pieruja kipristellään varsinkin iltapäivisin itkun kanssa. Syöminen on iltapäivällä yhtä hel.... (täysimetys), kun lapsi huutaa ja syö ja pieree ja nieleksii siinä sivussa tietenkin lisää ilmaa. Maitoallergiaa aloin epäillä juuri noiden syöttöjen mahdottomuuden takia, mutta toisaalta aamupäivällä syötöt onnistuu ihan hyvin, en siis osaa sanoa mikä on oikea selitys. Mutta tukalaa on ja kun viisi tuntia on huudettu putkeen, niin silloin siinä itkee jo äiti vauvan kanssa. Samoin on meillä, tyttö nukkuu vain syliin ja ihan turha edes yrittää liian aikaisin sänkyyn, herää varmasti uuteen huutoon. Nykyään yölläkin itketään, mutta ei niin rajusti kuin iltapäivällä.

Kyllähän sen kestää, kun on pakko, mutta eniten huolettaa, jos "hoitaa" väärää asiaa ja jossain vaiheessa huomaakin, että kyseessä oli juuri tuo maitoallergia. Aion nyt kuitenkin antaa ajan vielä vähän kulua ennen kuin aloitan maidottoman dietin, olisi toisaalta typerää jos oireet häviäis muutenkin ja jään siihen luuloon, että maidoton dietti auttoi = maitoallergia : ) En tiedä, välillä vain tuntuu,e ttä voisi purra kätensä poikki, että kipu ja huuto loppuisi.

Kiitos Magnesium-vinkistä, aion kokeilla - cuplaton ei meillä ainakaan tehonnut ja muita en sitten viitsinyt edes yrittää.
 
katju'
Meillä oli aluksi aikalailla samanlaista kuin ap:lla ja meillä ehdottomasti parhaiten auttoi se, kun imetysväliä pidennettiin. Kun oli vähintään 2 tuntia imetyksien välillä, vauvan maha kerkesi siinä ajassa levähtää ennen uutta maitoannosta ja kovat vatsakivut loppuivat siihen.

Toki kannattaa pois sulkea muut itkuisuuden aiheuttajat. Kuten korvatulehduksen, josta ap mainitsi.
 
söaij m
Mekin käytiin aikanaan useammat lastenlääkärit ja kaikilta tuli sama "tuomio". Joillain vauvoilla voi vaan elämän alku olla takkuisempi, kun suolisto ei ole tarpeeksi kehittynyt. Imetys/syöttövälin pidennys oli paras ohje joka saatiin.
Maitoallergia tyrmättiin jokaisen lääkärin toimesta. Jos allergiaa olisi, niin oireet ilmaantuisivat jokaisella kerralla kun vauva syö. Allergia ei katso kelloa.
 
söaij m
Mekin käytiin aikanaan useammat lastenlääkärit ja kaikilta tuli sama "tuomio". Joillain vauvoilla voi vaan elämän alku olla takkuisempi, kun suolisto ei ole tarpeeksi kehittynyt. Imetys/syöttövälin pidennys oli paras ohje joka saatiin.
Maitoallergia tyrmättiin jokaisen lääkärin toimesta. Jos allergiaa olisi, niin oireet ilmaantuisivat jokaisella kerralla kun vauva syö. Allergia ei katso kelloa.
 
Sulina
Kiitos vastauksistanne! Koitan nyt tuota syöttövälien pidentämistä siihen pariin tuntiin. Ostin myös magnesiumia eilen ja aion myös sitä kokeilla.
Jollei ala helpottamaan viikon sisällä, niin sitten täytynee tilailla jo lääkäriaikaa. Alkaa nimittäin mennä hermot tuohon pojan huutamiseen. Onneksi mies jää nyt kahden viikon lomalle, niin on päivisinkin toinen pojua kantelemassa :)

Tsemppiä kaikille muillekin, joiden vauvat kärsivät masuvaivoista! Ja kokemuksia saa tosiaan jakaa vielä muutkin. Se jotenkin helpottaa, kun kuulee että samanlaista on myös muilla...
 
mom
Ihanaa saada hyviä neuvoja, on nimittäin totta, että hermot menee ja olo on epätoivonen. Jus viimeyönä ajattelin, kun kaks tuntia hyssyttelin vauvaa, että se huutaminen on jotenkin niin kokonaisvaltaista ja kun on kaikki temput jo tehnyt eikä mikään auta, niin sitä jotenkin unohtaa, että toinen on vaan niin pieni eikä muuta osaa... Kun välillä tuntuu, että tekee mieli sanoa että "älä sylje sitä tuttia pois kun kerta kuitenkin sen haluat" ja ei auta kiemurrella, kun se ei kerta mitään auta.... Mutta minkäs teet, odotan kans sitä maagista 3 kuukautta ja mielellään kuulen lisää ihmisten tuntoja ja kokemuksia ja vinkkejä, ne oikeesti auttaa kun kuulee, että me ei olla ainoita!
 
peruna!!!
Moneenkin kertaan olen jo näissä asioissa kirjoittanut PERUNASTA. Meillä löytyi selvä yhteys vaavin mahakipuhin, (kakan koostumus ja väri), kun minä söin perunaa missä tahansa muodossa (ranskikset, muusi, keitetyt, laatikot, salaatti jne.). Ei auttaneet luomupottu, eikä mummulassa viljellyt tms. Kun jätin perunan pois mahakivut jäivät suurimmaksi pois. Täysimetyksellä mentiin 5kk ja sitten kiinteät aloitettiin. Nyt kiinteidenkään aikana peruna ei sovi. Annan masun edelleen kehittyä ja perunaa kokeillaan sitten taas myöhemmin. Tyttö nyt 8,5kk.
 
Sulina (ap)
Millainen siis on kakan koostumus allergiassa? Ja onko se siis sääntö, että jos vauvan kakka on tietynlaista, on varmasti allergiaa?

Perunaahan minäkin syön lähes joka päivä. Voi kun tietäisi mitä dieettiä kannattaisi koettaa ensiksi, vai menisikö lääkäriin jonka kanssa diettiä voisi pohtia?
 
mom
Tää arpominenhan tässä kauheinta onkin, yhtenä päivänä olen varma, että huutaminen on normaalia, toisena uskon että syynä on jokin allergia.... Ostin tänään magnesiumia ja nyt aletaan kokeilla niitä.

Kakan laadusta en tiedä, kun ainakin meillä terkkari sanoi, että se voi muutenkin vaihdella.
 
Sulina (ap)
Tulin kertomaan kuulumisia; ostin magnesiumia torstaina ja olen sitä nyt syönyt tupla-annoksen suositukseen nähden (suositus 350mg/pv, olen syönyt 700mg/pv) ja yllätys, yllätys; meillä on ollut tosi hyviä päiviä lauantaista lähtien!!! Kyllä poju jonkin verran on itkeskellyt, mutta masuvaivoja vähemmän, enemmänkin väsymystä yms. JEEE!!!!

En tiedä uskaltaako tässä vielä hehkuttaa, mutta pidetään peukkuja että suurimmat masuvaivat pysyvät jatkossakin poissa!
 

Yhteistyössä