Matalat verensokerit rasitustestissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huippeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huippeli

Vieras
Minulle tehtiin aamulla rutiininomaisesti sokerirasitus, koska BMI ennen raskautta oli yli 25 ja edellisessä raskaudessa tehdyssä rasitustestissä arvot nousivat hitaanlaisesti. Tällä kertaa arvot olivatkin sitten todella matalat, paastoarvo 4,7 (joka oli vielä ihan hyvä), tunnin jälkeen vain 5,7 ja kahden tunnin arvo oli romahtanut ollen vain 3,7. Olokin oli koko homman ajan tosi huono, luulin että taju menee ja myös oksetti. Labran hoitajat eivät tietenkään osanneet/voineet kommentoida arvoja juurikaan, mutta viimeisen kohdalla hoitajaltakin pääsi hämmästynyt huudahdus ja kovasti se kyseli että millä olen liikkeellä ja pääsenhän heti kotiin syömään. Lääkäri on ensi viikolla jolloin tuloksista tietenkin keskustellaan, mutta huoli iski päälle heti, kun arvot ei selvästikään käyttäydy niin kuin pitäisi. Onko siis muita joilla arvot olisivat olleet näin alhaiset? Mitä jatkossa on tapahtunut, ruokavalion muutosta tai jopa lääkitystä? Entä vauvan arvot syntymän jälkeen?

Raskausdiabetekseen oli jokseenkin valmistautunut, vaikkei minulla kovin paljon ylipainoa olekaan, (BMI ennen raskautta reilut 28) mutta diabetestä löytyy lähisukulaisilta sekä isän että äidin puolelta. Tosin eikö raskausdiabetes ole nimenomaan korkeita sokeriarvoja, ei matalia? Eli mistä tässä sitten voisi olla kyse? Yritin hakea myös vanhoja keskusteluja aiheesta, muttei sopivia löytynyt yhtään, joten vaiva lienee harvinainen.

Nostanpa tämän ylös jos tänään sattuisi linjoille joku kohtalotoveri! Mulla meni muuten koko eilinen päivä sokerirasituksesta toipumiseen, pystyin kirjaimellisesti vain makaamaan sohvalla. Huono olo (eli ilmeisesti matalien sokerien aiheuttama huimaus, kuvotus ja välillä ihan tärinä) ei meinannut mennä millään ohi, ja päätäkin särki koko päivän ja vielä yölläkin. Tuskin on tarkoitus että rasitustesti vie noin huonoon kuntoon!

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000043&posting=22000000019810617

sattuipa eilen silmään tuollainen keskustelu, ehkä voisit löytää sieltä lisäinfoa?
Onnea matkaan..

Mulla oli kanssa aika samoissa nuo lukemat, ihmettelivät niitäkin. Neuvolassa terkka vain kertoi että arvot ovat ihanteelliset, mutta kun kysyin todella huonosta olosta, joka tulee jollen syö 3 tunnin välein. Vastasi siihen vain, että kun ei sokerit nouse ollenkaan kovin ylös, niin laskevat myös nopeasti. En saanut tämän selventävämpää vastausta, asia jäi vaivaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Söithän heti, että sait sokerit nousemaan?

Söin ja vieläpä yritin syödä "fiksusti" eli kaurapuuroa, ruisleipää ja omenan ja juomaksi tuoremehua jonka luulin nostavan verensokerit nopeasti. Kun mitään ei tapahtunut niin söin vielä rusinoita, mutta olo ei parantunut. Karkkia, pullaa tms ei talosta edes löytynyt, mutta kyllähän noissa syömissäni ruuissakin sokeria olisi tarpeeksi pitänyt olla... Kummallista!

Lukaisin nopeasti tuota keskustelulinkkiä, kiitos siitä! Enpä ole tiennyt että tällainen tauti on edes olemassa, ja luultavasti olenkin kärsinyt siitä jo pidempään. Tulen nimittäin todella kiukkuiseksi ja huonovointiseksi kun syömisten väli kasvaa liikaa, mutta olen jotenkin pannut sen vain ahneuden/kärsimättömyyden piikkiin. Nyt raskausaikana jokapäiväiset "oireet" ovat pahentuneet, ja sille oikein porukalla naureskellaan kuinka vihainen olen ellen saa ruokaa HETI. Enpä vain osannut ajatella että kyseessä voisi olla jotain ihan oikeaa fysiologista ongelmaa eikä vain raskauteen kuuluvaa "mielialanälkää". Ja koska normaalioloissa sitä syökin tuon kiukun ja tärinän ilmaantuessa, ei kovin vakaviin oireisiin ole edes tärmännyt ennen kuin tämän pakkopaaston seurauksena.

Pitääkin lääkärille mainita näistä ongelmista, niin saa tietää miten tällainen vaikuttaa vauvaan. Kun jos kerran korkeat sokerit välittyvät vauvalle, niin matalat toimivat varmasti samoin...

Alkuperäinen kirjoittaja sama täällä:
Mulla oli kanssa aika samoissa nuo lukemat, ihmettelivät niitäkin. Neuvolassa terkka vain kertoi että arvot ovat ihanteelliset, mutta kun kysyin todella huonosta olosta, joka tulee jollen syö 3 tunnin välein. Vastasi siihen vain, että kun ei sokerit nouse ollenkaan kovin ylös, niin laskevat myös nopeasti. En saanut tämän selventävämpää vastausta, asia jäi vaivaamaan.

Ai niin, piti kysymäni että millä viikoilla olet raskaana vai oletko kenties jo synnyttänyt? Onko vauva kasvanut ihan normaalisti? Itse olen 28. viikolla ja vauva on koko ajan ollut keskikäyrän alapuolella, laskettua aikaa ei kuitenkaan ole muutettu. Esikoiseni oli melko pieni syntyissään, muttei sokereissa ainakaan tiedetty olevan ongelmia, tosin ei niitä kyllä muistaakseni vauvalta edes mittailtu kun en ollut raskausdiabeetikko. Mutta näitä samoja huonoja oloja oli jo silloin, joten nyt vain sitten jäin miettimään pienikokoisen vauvan ja tämän asian yhteyttä... Itse kun olen kuitenkin 170cm pitkä ja mies melkein 190cm, joten olisi voinut olettaa että vauvamme olisi ollut mieluumminkin iso kuin pieni, varsinkin kun vielä lihoin esikoiselta yli 20kg. Eihän ne lääkäritkään kaikkea voi hoksata ellei nämä matalat sokerit jotenkin nouse esille raskausaikana.

Yhteistyössä