H
Huippeli
Vieras
Minulle tehtiin aamulla rutiininomaisesti sokerirasitus, koska BMI ennen raskautta oli yli 25 ja edellisessä raskaudessa tehdyssä rasitustestissä arvot nousivat hitaanlaisesti. Tällä kertaa arvot olivatkin sitten todella matalat, paastoarvo 4,7 (joka oli vielä ihan hyvä), tunnin jälkeen vain 5,7 ja kahden tunnin arvo oli romahtanut ollen vain 3,7. Olokin oli koko homman ajan tosi huono, luulin että taju menee ja myös oksetti. Labran hoitajat eivät tietenkään osanneet/voineet kommentoida arvoja juurikaan, mutta viimeisen kohdalla hoitajaltakin pääsi hämmästynyt huudahdus ja kovasti se kyseli että millä olen liikkeellä ja pääsenhän heti kotiin syömään. Lääkäri on ensi viikolla jolloin tuloksista tietenkin keskustellaan, mutta huoli iski päälle heti, kun arvot ei selvästikään käyttäydy niin kuin pitäisi. Onko siis muita joilla arvot olisivat olleet näin alhaiset? Mitä jatkossa on tapahtunut, ruokavalion muutosta tai jopa lääkitystä? Entä vauvan arvot syntymän jälkeen?
Raskausdiabetekseen oli jokseenkin valmistautunut, vaikkei minulla kovin paljon ylipainoa olekaan, (BMI ennen raskautta reilut 28) mutta diabetestä löytyy lähisukulaisilta sekä isän että äidin puolelta. Tosin eikö raskausdiabetes ole nimenomaan korkeita sokeriarvoja, ei matalia? Eli mistä tässä sitten voisi olla kyse? Yritin hakea myös vanhoja keskusteluja aiheesta, muttei sopivia löytynyt yhtään, joten vaiva lienee harvinainen.
Raskausdiabetekseen oli jokseenkin valmistautunut, vaikkei minulla kovin paljon ylipainoa olekaan, (BMI ennen raskautta reilut 28) mutta diabetestä löytyy lähisukulaisilta sekä isän että äidin puolelta. Tosin eikö raskausdiabetes ole nimenomaan korkeita sokeriarvoja, ei matalia? Eli mistä tässä sitten voisi olla kyse? Yritin hakea myös vanhoja keskusteluja aiheesta, muttei sopivia löytynyt yhtään, joten vaiva lienee harvinainen.