Matikkanerot auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Opiskelija"

Vieras
Mulla olis tässä matematiikan kurssi etänä käytävänä ja yhden laskun kanssa on ongelma. Tässä se tulee:

Jussin tulot ovat 16 500 euroa vuodessa. Kunnallisveroa hän maksaa 18,5 % ja kirkollisveroa 1,5 % mukaisesti. Jussin juoksevat menot kuukaudessa ovat: vuokra 320 €, puhelinlasku 50 €, sähkö ja vesi 20 €, lehdet yms. 40 € ja ruoka 250 €.
Kuinka paljon Jussi maksaa valtion veroa?

Kuinka suuri on Jussin nettopalkka kuukaudessa?

Kuinka suuri on Jussin kokonaisveroprosentti?

Kuinka paljon Jussille jää rahaa käyttöön juoksevien menojen ja verojen jälkeen kuukaudessa?

Tuo valtion vero hämää ja pahasti. Mikä on valtion veroa? :D Tyhmä kyselee...

Puuttuuko tuosta veroprosentti?

Noilla tuloilla ei ole varmasti iso, mutta ilman sitä ei kyllä laske nettopalkkaa eikä verojen määrää.

Kunnallisveron ja kirkollisveron lisäksi vielä yksi vero tarvitaan.

kerro loput prosentit koko summalla saat sen rahamäärän mikä menee ja ynnää ne euroihin jotka annettiin saat koko menoköntän.

myöskin voit laskea siitä prosentin jakamalla sen koko tulojen kanssa.

ja kunnalliseverot sun muut joo saa noista taulukoista.

aa okei. pitää siis varmaan googlettaa, kun ei mulle mitään taulukkoa oo annettu. Kyllä on ajatus jäässä näiden kanssa, kun ei oo moneen vuoteen tarvinnu ajatella...

[QUOTE="Opiskelija";28250673]Onkos tuo kokonaisveroprosentti sitten valtionvero+kunnallisvero+kirkollisvero?[/QUOTE]

Lasket nuo euroina yhteen ja sitten jaat 16500:lla. Suoraan prosentteja et voi laskea yhteen, koska valtionvero on progressiivinen.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28250683:
Lasket nuo euroina yhteen ja sitten jaat 16500:lla. Suoraan prosentteja et voi laskea yhteen, koska valtionvero on progressiivinen.

aa kiitos. :)

löytyiskö vielä apua tähän:

Lainamäärä on 20 000 €, laina-aika 2 vuotta ja lainan korkoprosentti 3,5 %. Lainan takaisinmaksu suoritetaan tasaerissä siten, että erät maksetaan kuukauden välein. Mikä on lainan takaisinmaksun tasaerän suuruus?

Tuossa mietin sitä että miten tuo korko lasketaan, kun sitä lainaahan maksetaan koko ajan pois, joten koron määräkin pienenee... Hirveen vaikeeta. :D Opettajalle laitoin sähköpostia ja kysyin neuvoa, niin vastaukseksi sain vaan jonkun nettikurssin linkin, enkä ymmärrä niistä yhtään mitään... :D

[QUOTE="Opiskelija";28250695]aa kiitos. :)

löytyiskö vielä apua tähän:

Lainamäärä on 20 000 €, laina-aika 2 vuotta ja lainan korkoprosentti 3,5 %. Lainan takaisinmaksu suoritetaan tasaerissä siten, että erät maksetaan kuukauden välein. Mikä on lainan takaisinmaksun tasaerän suuruus?

Tuossa mietin sitä että miten tuo korko lasketaan, kun sitä lainaahan maksetaan koko ajan pois, joten koron määräkin pienenee... Hirveen vaikeeta. :D Opettajalle laitoin sähköpostia ja kysyin neuvoa, niin vastaukseksi sain vaan jonkun nettikurssin linkin, enkä ymmärrä niistä yhtään mitään... :D[/QUOTE]

Tuohonkin on muistaakseni joku kaava olemassa, löytyisikö sieltä nettikurssin linkistä tai googlettamalla annuiteetti. Jos haluat oikaista, niin netistä kyllä löytyy laskureita. ;)

no ei millään pahalla, mutta nää tehtävät on ollu mulla jo syksystä lähtien ja aika ajoin oon näitä pähkäillyt. nyt vihdoin sain kerättyä ylpeyteni ja kysyin apua kun en vaan ite tajua. :D

ja kaava joo löytyy sieltä kurssilta:

r=ktp/100 jossa

r=korko
k=pääoma euroina
p=korkoprosentti
t=aika vuosina

kyllähän mie tuon mukaan sen koron osaan laskea, mutta sitä mietin että miten se korko lisätään siihen pääomaan? voinko mie ensin laskea koron tuolle summalle koko laina-ajalle ja jakaa se sitten tasaeriin? sillonhan maksaa korkoa hirveesti liikaa, koska eihän se oo reilua että maksaa korkoa saman verran 20000eurosta ja loppuajasta tyyliin muutamasta satasesta?

[QUOTE="Opiskelija";28250756]no ei millään pahalla, mutta nää tehtävät on ollu mulla jo syksystä lähtien ja aika ajoin oon näitä pähkäillyt. nyt vihdoin sain kerättyä ylpeyteni ja kysyin apua kun en vaan ite tajua. :D

ja kaava joo löytyy sieltä kurssilta:

r=ktp/100 jossa

r=korko
k=pääoma euroina
p=korkoprosentti
t=aika vuosina

kyllähän mie tuon mukaan sen koron osaan laskea, mutta sitä mietin että miten se korko lisätään siihen pääomaan? voinko mie ensin laskea koron tuolle summalle koko laina-ajalle ja jakaa se sitten tasaeriin? sillonhan maksaa korkoa hirveesti liikaa, koska eihän se oo reilua että maksaa korkoa saman verran 20000eurosta ja loppuajasta tyyliin muutamasta satasesta?[/QUOTE]

Ei tuo kaava vaan annuiteetin kaava. Pistä googleen "annuiteetti kaava" ja ota toka linkki, mikä tulee. Siellä oli mielestäni aika hyvin selitetty.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28250809:
Ei tuo kaava vaan annuiteetin kaava. Pistä googleen "annuiteetti kaava" ja ota toka linkki, mikä tulee. Siellä oli mielestäni aika hyvin selitetty.

okei. kiitos paljon avusta. jospa tämä nyt tästä selviäis. :)

[QUOTE="vieras";28250885]Naiset+matematiikka=......[/QUOTE]

ei vaan minä+korot=... :D

nimim. amiksessa oli aikoinaan matikka 5, nyt vituttaa kun ei enää osaa mitään...

Heh, ilmeisesti talousmatematiikka ei ole vahvimpia lajejani :D Olen siis lukenut pitkän matikan ja jonkunverran yliopistossa matematiikka (insinöörimatematiikat sekä syventävät), tämän lisäksi koulutusohjelmakohtaiset kurssit oli lähes pelkästään fysiikkaa, missä piti paljon laskea. En olisi kuitenkaan osannut laskea noista yllämainituista yhtään tehtävää... Valtionverosta ei ole mitään käsitystä, enkä tuota annuiteettiakaan varmaan olisi ilman kaavaa muistanut. Kaavalla sitten tietenkin.

Yhteistyössä