Matkakorvaukset hoidoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätietoinen

Vieras
Moi!
Jouduimme käymään punktiossa ja siirrossa tayssissä, kun omalla polilla niitä ei tehdä. Saimme mukaa matkakorvaushakemuksen ja nyt ihmettelen kun olimme omalla autolla, että minkä mukaan noita kustannuksia pitäisi laskea.
Kelan sivuilta ei löytynyt mitään tietoa esim. kuinka paljon oman auton käytöstä voi laskuttaa per kilometri. Julkisia liikennevälineitä emme voi käyttää, koska täältä maalla ei sellaisia ylellisyyksiä ole.

Miten olette laskeneet kustannukset? :wave:

Minusta KELAn matkakorvaushakemukseen tarvitsee laittaa vain käyttikö omaa autoa vai muuta kulkuneuvoa ja km-määrä yhteensä.

Minä laitan oman auton ja kilometrimäärän ja KELAlla laskevat sitten kustannukset. Niitä ei itse tarvitse laskea. Kannattaa vielä lisätietoihin lisätä, jos ei koko matkalle ole mahdollista käyttää yleisiä kulkuneuvoja. Meillä näin on ja matkakorvaukset saadaan tämän vuoksi oman auton mukaan laskettuna. Mutta jos yleisellä kulkuneuvolla pystyisi kulkemaan, niin käsittääkseni saa korvaukset niitten mukaan, vaikka olisi käyttänytkin omaa autoa. :(

Matkakorvausta voi hakea jokaiselta käyntikerralta erikseen, mitään alarajakilometrimäärää per vuosi ei ole. Tosin omavastuuosuus on muistaakseni vähän yli 9 ?/suunta, joten ihan lyhyistä matkoista ei korvausta saa. Mutta jos ei ole varma, ylittääkö matkakulut tuon rajan, niin kannattaa hakea.

Terkuin,
Nennuliini

Enpä ole kuullutkaan matkakorvauksista. Me ollaan käyty yksityisellä n.60km päässä ja nyt samassa paikassa julkisella. Saadaanko me noihin korvausta? Oiskohan ne pitänyt hakee tietyn ajan sisällä?

Ihan samalla tavalla näistäkin hoidoissa käynneistä voi hakea matkakorvausta kuin esim. keskussairaalakäynneistä tai muista pakollisista sairaalakäynneistä. Useimmillahan on niihin kuitenkin matkaa, siis on eri kaupungissa kuin itse asuu. Ja osahan tietysti käy näissäkin hoidoissa keskussairaaloissa.

Matkakorvausta pitää/voi hakea 6 kk:n sisällä käynnistä, joten samaan hakemukseen voi sisällyttää useamman käynnin, kun käyntejä kuitenkin tahtoo näistä hoidoista tulla aika paljon. Jokin todiste käynnistä hakemukseen pitää liittää, esim. laskun kopio.

Jos tuosta 60 km:n matkasta saisi oman auton mukaan korvauksen, niin siitä todennäköisesti saisi muutaman euron KELAlta. Jos taas menee yleisen kulkuneuvon mukaan, niin ei taida ylittää omavastuuosuutta.

Tässä tietoa KELAn sivuilta:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100801111809EH?openDocument

Kannattaa tosiaan hakea matkakorvauksia, varsinkin jos matkaa on yhtään enemmän. Ja punktio on muuten semmoinen toimenpide, josta korvataan myös saattajan matka. Ainakin minulle lääkäri oli lappuun merkinnyt, että saattaja välttämätön ja näin ollen KELA maksoi molempien kilometrikorvaukset.

Kiitos kaikille vastanneille!

Kävi eilen Kelaan viemässä paperin, eli sairaalan olisi pitänyt merkitä matkakorvaushakemukseen mitä kulkuneuvoa he suosittelevat, mutta kun ei ollut merkintää niin riitti että olin itse laittanut kilometrit.

Kelassa sitten laskevat sitten minkä perusteella maksavat korvaukset. Eli koska meillä ei kulje yleiset kulkuneuvot, niin ilmeisesti oman auton käytöstä maksetaan lähimmälle rautatieasemalle ja siitä sitten junalippu Tampereelle ja vielä bussimatka tayssiin, jos se tulee halvemmaksi kuin oman auton käyttö.
Punktiopäivän matkakorvaukset menevät oman auton käytön mukaan, koska oli merkintä että tarvitaan saattaja, joten oman auton käyttö tulee halvemmaksi kuin em. yleisten käyttö.

No odotellaan mielenkiinnolla, minkälaisia korvauksia tulee!

minkälainen todistus pitää olla suoritetusta matkasta? Eli kuitti lapsettomuusklinikalla suoritetusta hoidosta? onko se riittävä? vai pitääkö joka kerralla pyytää lääkärin allekirjoitus johonkin, olen käynyt täällä tänään -lappuun?

Olen liittänyt hakemuksen mukaan kopion laskusta (vai olikohan alkuperäinen ja itselle jäi kopio..) tai sitten jos käy julkisella hoidossa, niin olen liittänyt kopion jostain paperista, mistä näkee, että olet hoidossa käynyt, esim. poliklinikkamaksusta kopion. Jos ei muuta paperia ole, niin hoitajahan kirjoittaa yleensä sellaisen "olin täällä tänään.." -lapun.

Täyttäkäähän hakemuksia, kannattaa hakea kaikki rahat, mitä vain KELA suostuu maksamaan. =)

Joku kyseli lapuista.
Me ainakin saimme suoraan tayssista matkakorvaushakemuksen johon oli lääkäri jo valmiiksi täyttänyt päivämäärät, milloin ollaan käyty ja sen että toisella kerralla piti olla saattaja mukana. Itse piti täyttää kilometrimäärät.

Yhteistyössä