Matkalle ilman vauvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitimatkustaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitimatkustaja

Vieras
Hei,

Te, jotka olette olleet ulkomaanmatkalla ilman vauvaa, minkä ikäisenä jätitte hänet hoitoon ja kuinka pitkäksi aikaa? Miten lapsi on suhtautunut matkan jälkeen? Luuletko sillä olleen pidempiaikaista vaikutusta häneen? Mitä erityistä kannattaisi huomioida? Mikä ikä on mielestänne sopivin pidempään matkaan?

Ajattelimme lähteä matkalle tässä muutamien kuukausien/puolen vuoden sisällä varmaankin ilman lasta. Lapsi on nyt vielä alle vuoden ikäinen. Lapsi pääsee hyvään tuttuun hoitoon, mutta silti matkan pituus mietityttää. Millaisia kokemuksia teillä on? Nyt en puhu päivän tai kahden matkasta, toiveena olisi saada kokemuksia 3 pv:n - viikon matka-ajoista.

Toivoisin kokemuksia nimenomaan niiltä, jotka ovat raaskineet jättää lapsen hoitoon enkä niinkään niiltä, joiden periaatteisiin matkustaminen ilman lasta ei sovi.

Lapsen jättäisin hoitoon viikoksi ehkä 5-6 vuotiaana, vaikka olisi miten tuttu hoitaja.

Lapsen ollessa vuoden kävimme tallinnan risteilyllä. kaikki meni kyllä hyvin mutten jättäisi sen pidemmäksi aikaa hoitoon koska lapsi tarvitsee vanhempiaan.

Olin mieheni kanssa Tallinnassa kolmen päivän virkistyslomalla ja lapsemme on 6kk, lapsemme jäi tutun hoitajan hoiviin ja kaikki meni heillä hienosti. Tein hoitajalle tarkan listan lapsemme päivärytmistä ruoka-aikoineen jolloin hänen oli siitä helppo tarkistaa lapsemme mieltymykset ja tavat. Palattuamme hän oli kuin emme olisi pois olleetkaan :)

mä tulen olemaan 2 yötä poissa kun vauva 8kk, jää isän hoitoon, eli tuttu hoitaja+anoppi apuna,eiköhän selviä, itsestäni en vielä tosin tiedä, ehkä oma ikävä on suurempi kuin lapsen. Ottakaa huomioon monessa EU-maassa äidit menee töihin kun lapsi 3kk ja lapsi on hoidossa 6-8h/pv.

meillä poika oli 1,3v kun oli 3päivää hoidossa ja hyvin oli mennyt ja hakemaan menessä ei ongelmia. ikävä toki oli ollut ainakin kun näki meidät,mutta poissa ollessamme ei ainakaan ollut suuremmin ikävöinyt eli kaikki syömiset,juomiset, nukkumiset oli menny hyvin ja itseasiassa ruokailut paremmin kuin kotona. ja sen jälkeen on ollut n. kk välein joko 1-3 yötä hoidossa. ja myös tätä ennen on ollut 1-2 yötä hoidossa. ja joka kerta samassa paikassa eli vanhemmillani. ja hyvin on kaikilla kerroilla mennyt.
ainoo vaan mikä oli nyt viimeksi,kun oli ollut 3 päivää,kun mentiin hakee rupes meille kiukuttelee. poika nyt 1,7v.
poika ei ole kyllä koskaan vierastanut ketään, siis kaikki tuntemattomat saa käydä höpöttämässä ja vaikka ottamassa syliin ja hän innoissaan.
ehkä en ihan vielä raaskis jättää esim. viikoksi hoitoon.
ja vielä useimmilla kerroilla on ollut isosisko samassa paikassa, mutta 2 kertaa on ollut ihan yksin hoidossa,kun sisko on halunnut mennä toisaalle.

Ei olla koskaan käyty matkoilla ilman lasta, hän on nyt 2v ja käynyt jo kymmenessä eri maassa.
Mukavaa on ollut! Kouluikäisenä jätetään yhdeksi yöksi tai kahdeksi jos itse tahtoo.

nimerkillä ihana ja onnellinen perhe

Me oltiin miehen kanssa nyt kesällä reissussa Tallinnassa ja lapsi 1v. oli 3 yötä mummilla hoidossa. Meidän mielestämme kaikki meni ihan OK, mitä nyt itsellä meinasi olla kamala ikävä.
Ihan omana mielipiteenä kerron, että mielestäni alle 1 vuotiasta ei ehkä kannattaisi jättää juurikaan pidemmäksi aikaa hoitoon kuin 1-3 yötä. Tämä siis täysin oma mielipiteeni, ei ole mitään perusteluita esittää.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
mä tulen olemaan 2 yötä poissa kun vauva 8kk, jää isän hoitoon, eli tuttu hoitaja+anoppi apuna,eiköhän selviä, itsestäni en vielä tosin tiedä, ehkä oma ikävä on suurempi kuin lapsen. Ottakaa huomioon monessa EU-maassa äidit menee töihin kun lapsi 3kk ja lapsi on hoidossa 6-8h/pv.

Tuohon täytyy sen verran kommentoida, että itse 70-luvulla syntyneenä jouduin hoitoon 3kk ikäisenä, onneksi mummolleni. Tänä päivänä suhteeni mummooni on todella läheinen ja luulenpa, että noissakin EU-maissa, joissa lapset aikaisin hoitaa muu kuin oma äiti, rakentuu läheisimmät suhteet lasten hoitajiin.

No, ulkomaanmatkassa on kyse eri asiasta, eihän se ole jatkuvaa, mutta oli pakko kommentoida mitä mahdollisia seuraamuksia voi olla, jos joutuu säännölliseen hoitoon liian varhain.

[poika ei ole kyllä koskaan vierastanut ketään, siis kaikki tuntemattomat saa käydä höpöttämässä ja vaikka ottamassa syliin ja hän innoissaan.
Tuo ei ole normaalia :( Vierastaminne on normaalia ja kuuluu jossain vaiheessa tulla jokaiselle lapselle, joka on saanut luotua ensimmäisen läheisen suhteen normaalisti eli suhde äitiin. On normaalia, että lapsi jossain vaiheessa vierastaa, osaa erottaa omat vieraista. Vierastamattomuuta esiintyy usein lastensuojelulapsilla, kaikki aikuiset kiinnostaa, koska varhaista kiintymyssuhdetta ei ole luotu keheenkään.

Kiitos vastauksistanne. Meidän lapsemme on ollut jo melko pienenäkin mummolassa hoidossa yön ja tässä kesällä oli parikin ja ne menivät hyvin. Mummo on tuttu ja turvallinen, näkevät lapsen kanssa useamman kerran viikossa.

Suurin osa olitte käyneet 3 päivän reissulla, ei pidemmillä. Onko kellään kokemuksia pidemmistä hoitojaksoista? Viehättäisi joku muu kuin perinteinen Tallinna tms. ja suuremmissa kaupungeissa pari päivää on kovin lyhyt aika. Ei taida löytyä vanhempia jotka olisivat uskaltaneet jättää lapsen hoitoon jopa viikoksi? En itse vielä tiedä olisiko meistä edes jättämään häntä noin pitkäksi aikaa vielä, mutta oikein mielelläni toivoisin kuulevani kokemuksia sellaisilta, jotka ovat näin tehneet! Sekä hyvät että huonot puolet, kaikki on hyvä tietää :)

Minusta voi olla ihana ja onnellinen perhe matkustaen koko porukka yhdessä mutta myös erikseen. Välillä voi tehdä hyvää vanhempienkin rentoutua, niin jaksaa jälleen arjen askareita. Seuraavasta mielipiteestäni on moni varmasti eri mieltä, mutta nyt kun lapsi on vielä pieni niin hän ei välttämättä osaa nauttia matkustelusta niin paljon kuin hieman myöhemmin, kun jo on enemmän juonessa mukana. Mm. siksi ehkä nyt ilman lasta matkalle ja myöhemmin hänen kanssaan. Mutta onhan siinä toki sitten se toinenkin puoli.. kun on vielä niin pieni ja kiinni vanhemmissa. No, teidän matkustajien kokemuksia vielä odottaen...

Hei, olemme todennäköisesti jättämässä hiukan yli vuoden ikäistä lastamme hoitoon pidennetyn viikonloppumatkan takia. Olen pohtinut näitä samoja asioita hoitoon jättämisestä kanssasi ja siksi juuri päädyinkin (googlen kautta) tälle sivustolle. Lapsemme hoitajana matkamme ajan toimisi ihana kummitäti, johon luotan täysin, mutta silti ajatus 5:n yön erosta tuntuu todella pahalta...

Tässä juuri arvonkin lähteäkkö vai ei lähteä. Aina voi sattua ja tapahtua, niin meille kuin lapsellemmekin matkan aikana, ja tietoisuus tästä pyörii koko ajan mielessäni. Vaihtoehtona olisi toki ottaa lapsi mukaan (joka olikin alkuperäinen ideamme), mutta uskoisin tämän hoitopaikkaratkaisun olevan parempi vaihtoehto tällä kertaa meille kaikille. Kaikki varmasti menee hyvin kummitädin luona, enkä usko että lapsellemme tulisi tästä mitään "traumaattista kokemusta" sillä aiemmilla yhden yön hoitokerroilla hänellä ei ole ollut mitään hätää (hyvä että on edes huomannut vanhempien lähtemistä).

Seuraavalla kerralla matkustamme sitten yhdessä koko perhe :)

Olimme matkalla ilman vauvaa tai taaperoa oikeastaan, kun taapero oli 1v 8kk. Kaikki meni ihan hyvin, eikä mitääm erikoista ollut matkan jälkeen. Enkä usko että taaperolle tuosta traumoja jäi.

Matka meni hyvin ja tuli tarpeeseen. Mutta näin "äitinä" matka olisi voinut olla 4pv. Sen jälkeen alkoi odottaa jo kotiinpääsyä ja taaperon näkemistä.

Matkalle mennään vasta kun taapero on paaaaljon vanhempi, nyt on ihan turhaa lähteä. Itse en nauti matkasta niin paljon, että maksaisin päästä etelään kun aika menisi taaperon hoitoon ja siihen, että oltaisiin "nukkumassa" klo 20.30.

Mielummin sitten olen taaperon kanssa mökillä tai kotosuomessa ja hoidan vauvaa normaalien rutiineiden mukaan. Yhteisille matkoille vasta kun taaperolla on ikää sen verran, että osaa nauttia matkasta.

Meillä oli kaksi yötä vuoden ikäinen poika hoidossa, kun olimme häämatkalla Wienissä mieheni kanssa. Hyvin oli mennyt. Itse en jättäisi viikoksi, sillä pieni lapsi ei ymmärrä niin pitkää aikajaksoa, joten hylkäämiskokemus varmaankin tulee, vaikka päällepäin kaikki näyttäisikin hyvältä. Ei pysty hahmottamaan odotuksen pituutta, jolloin tuntee vanhempien jättäneen hänet. Vaikka olisi tuttu hoitopaikkakin. Toki yksittäisellä matkalla, pidemmälläkin, tuskin saa peruuttamatonta haittaa lapsen psyykeelle aiheutettua. Toisaalta näitä kun ei koskaan tiedä, niin itse en uskaltaisi ottaa sitä riskiä. :) Tämä siis minun mielipiteeni, ilman sarvia ja hampaita, eli ei tästä kenenkään kannata kiihtyä. En myöskään tuomitse niitä, jotka päätyvät toiseen ratkaisuun. :)

Olen samoilla linjoilla Jeps vanhemman kanssa. Meillä on suunnitteilla viikon matka kun lapsemme on n. 2v. Tähän mennessä (lapsi on nyt 1v 4kk) pisin aika minkä olen ollut poissa on kolme yöt eli neljä kokonaista päivää. Olin pidennettyllä viikonloppu matkalla kun lapsi on 4kk. Lasta hoiti tämän ajan minun oma äitini ja kaikki tosiaan oli mennyt enemmän kun hyvin. Olemme myös käyneet Ruotsissa (kaksi yötä, kolme päivää) kun lapsi oli n. 8kk. Tällöinkin äitini hoiti lasta.

Itse en haluaisi lähtee matkalle nimenomaan TAAPERON kanssa jolla on tarkka rytmi (kuten meidän taaperolla). Näin jälkikäteen ajatellen sellasen pienen vauvan kanssa olisi helpompaa matkustella ja matka olisi nautinnollinen myös vanhemmille. Kun taas uhmaikäisen taaperon kanssa joka haluaa kaikkea ihan vaan haluamisen ilosta.

Ap, lähde matkalle! Nauti ja lepää, "hoida" parisuhdettasi. Ei se lapsi siitä rikki mene että hän on hoitajalla muutaman yön. Jos viikko tuntuu liian pitkältä niin lähde vaikka 5 päiväksi. Ja nauti!

? : lle
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
[poika ei ole kyllä koskaan vierastanut ketään, siis kaikki tuntemattomat saa käydä höpöttämässä ja vaikka ottamassa syliin ja hän innoissaan.
Tuo ei ole normaalia :( Vierastaminne on normaalia ja kuuluu jossain vaiheessa tulla jokaiselle lapselle, joka on saanut luotua ensimmäisen läheisen suhteen normaalisti eli suhde äitiin. On normaalia, että lapsi jossain vaiheessa vierastaa, osaa erottaa omat vieraista. Vierastamattomuuta esiintyy usein lastensuojelulapsilla, kaikki aikuiset kiinnostaa, koska varhaista kiintymyssuhdetta ei ole luotu keheenkään.

ihan normaalia on, et todellakaan voi sanoa ettei olisi. et tiedä meidän asioista tuon taivaallista.
olen lapseni kanssa 24h/ vrk ja ollaan pienestä pitäen käyty vierailulla ja kaupungilla, tavataan monia ystäviäni, joten hyvinkin on tottunut vieraisiin ihmisiin.
tää että ei vierasta, ei tarkoita että ei kokisi eroahdistusta ja sitä toki kokee.

Oma kommenttini on, että kaikkihan riippuu lapsesta ja vanhemmasta. Lapset ovat niin erilaisia, että on turha tehdä mitään teorioita siitä, miten esim. viikon ero lapseen kuin lapseen vaikuttaa. Keneen vaikuttaa, keneen ei. Jos ei omaa lastaan muuten tunne, kannattaa ehkä kokeilla ensin lyhyempää poissaoloa saman hoitajan luona. Itse olen ajatellut antaa lapsen yöksi tai pariksi hoitoon joskus vuosikkaana, kun imetys on loppu. Jos menee hyvin, voi kokeiluja jatkaa jos tarvetta on.

Ja olipa ?:ltä ikävää kommentoida aikaisempaa kirjoitusta. Ei kaikki nyt ihan noin mustavalkoista ole, ei vierastamattomuus suinkaan aina ole merkki huonosta kiintymyssuhteesta. Eihän ko. kirjoittaja sanonut, että vauva ei lainkaan tunne vanhempiaan. Jälleen kerran, lapset ovat erilaisia.

Kiitos vielä lisävastauksista! Mukava kuulla kokemuksia ja ajatuksia. Kenties se 4-5 päivää tuntuu maksimilta tässä vaiheessa ilman lasta, tällä hetkellä ainakin. En tiedä sitten mihin mieli muuttuu. Meidän pikkukaverimme on ollut kovin sopeutuvainen ja yöt ei ole ongelma - ne nukutaan täysin, joten hyvillä mielin siinäkin mielessä voi jättää hoitoon muille (ei ole niin väsyttävä kokemus hoitajalle, vaikka päivät kyllä toki tietenkin ovat puuhaa täynnä). Mutta pohdinta jatkuu. Kiitos kaikille vastaajille.

Yhteistyössä