Kannattaa huomata se, että valmisruoat ja purkkiruoat heijastelevat paikallista kulttuuria. Esimerkiksi Ranskassa suunnilleen tavallisin ruoka vauvoille ennen hullun lehmän tautia oli Keitetyt aivot (!!!), joka suomalaisittain kuulostaa tosi ällölle.
Yleensä Välimerellisissä valtioissa on enemmän makua ja eksoottisempia kasviksia kuin Suomessa. Jos liikutte "ei-turistialueella", niin purkkiruokia voi olla vaikea löytää, koska siellä päin vauvanruoat tehdään perinteisesti itse. Ruokien suhteen on myös se ongelma, että jos reissaatte paikasta toiseen autolla, niin tiedät vasta käytännössä, että mistä purkkiruoista lapsesi pitää. Kun yrität löytää myöhemmin samaa ruokaa toisesta kaupungista, niin se saattaakin olla vaikeaa.
Tiedät itse parhaiten vauvasi, että onko hän ennakkoluuloton ruokien suhteen vai onko hän hyvin nirso uusien makujen osalta. Itse olen pienten kanssa reissatessa ottanut esimerkiksi aamu- ja iltapalaksi pahviset tetrat puuroja ja vellejä, joihin olen totuttanut lapsen ennen reissua. Sillä tavalla tiedän, että ainakin 2 ruokailua päivästä menee ongelmitta.
Huom! Maitojen osalta kannattaa huomioida hävikki, sillä käytettyä maitoahan et voi enää uudelleen lämmittää. Varaa siis maitoa ekstramäärä mukaan.