Hae Anna.fi-sivustolta

Matkavinkkejä Sri Lankaan (Hikkaduwa) ?

Viestiketju osiossa 'Kaukomatkat' , käynnistäjänä chillycat, 14.10.2004.

1. chillycat Vierailija

Olemme menossa helmikuun lopussa Hikkaduwaan, hotelli Coral Gardens. Onko vihjeitä omatoimiseen retkeilyyn, muita vinkkejä ? Millainen sää ? Ainakin sääsivujen mukaan pitäisi olla mitä mainioin:)
    Shoppailupaikkoja ? Kaikki info kelpaa, kiitos.

2. hikkaduwassa ollut Vierailija

hikkaduwassa ei oo hirveesti esim.kauppoja.se on pieni kylä.pieniä turistiputiikkeja on,mut vähä etelämmäks mentäessä on kalle niminen kaupunki,jossa kannattaa käydä ostoksilla.taksi odottaa ja tuo takasi samaan hintaan.sovi hinta etukäteen.olin siellä 3 viikkoa,eikä aika käyny pitkäksi.asuin blue ocean villa-hotellissa.
    tehtiin lasipohjavene-retki merelle,oli upea nähdä isoja kilpikonnia ja pikku haita.teimme myös 3:n päivän retken yalan kansallispuistoon ja kandyn kaupunkiin.suosittelen.ilma oli kuuma koko ajan.yleensä iltapäivisin satoi,välillä rankastikkin.mutta kyllä aurinkokin paistoi.mielestäni paikka on ihana(paitsi torakat ja kaupustelijat)muistakaa tinkiä,laskevat hintaa noin puolella!

3. lankalle Vierailija

Mitä kautta varasit retket esim. toi kansallispuisto? Mitä ostettavaa on Gallessa ja mitä se matka maksoi? Kaikki muukin tieto tervetullutta!

4. Lankan käviä.. Vierailija

Aivan ihana maa, jos sitä mitataan lämmön ja auringon mukaan, mutta maa on ollut sodassa parikymmentä vuotta. Se oli köyhä jo ennen sotaa, mutta nyt siellä on vieläkin kurjenpaa, mikä ei ole aina ihan miellyttävä asia turistillekaan.

Hikkaduwa on melko pieni kylä, eikä siis mikään kaupunki. Colombosta rantatietä etelään kohti Gallea on vain muutama hieman isompi kaupunki Kalutara, Ampalangoda ja Galle. Siinä ne ovat, eivätkä nekään turistille mitään erityisen hyviä shoppailu ja ostospaikkoja missään tapauksessa ole. Onhan sitä tavaraa - krääsää - vaikka kuinka, mutta mitään laadukasta ostettavaa ei enää ole, ei edes T-paitoja. Niissäkin on laatu huonontunut valtavasti sitten ennen sotaa. Minulla on vieläkin käytössä tuolloin ostettu T-paita. Viime talvena ostamani hajosi saumoista heti ensimmäisessä pesussa. Mustia rähjäisiä putikkeja kyllä on, ei kunnon kauppoja, paitsi kultakaupat, niitä on ja paljon, on syytä olla varovainen, huijaukset niissä yleisiä.
    Ei ole asiallisia ruoka ja kahvipaikkoja, joissa voisi pysähtyä hetkeksi, aina pitää rientää hotelliin jne..

Sitten ne ainaiset hihassa roikkujat, katupojat, rantapojat jne.. erillaiset kaupustelijoiden apurit, jotka eivät anna rauhaa, vaan roikkuvat ympärillä menitpä mihin hyvänsä - hekun saavat prosentit aina turistin ostoksista, ostitpa matkoillasi mitä hyvänsä. Siksi ne roikkuvat ja höpöttävät, vievät kauppaan jos toiseen. sitten illan suussa hakevat prosentit ostoksistasi pois. Heistä on hyvä päästä eroon mahdollsimman pian, kaupan ovella viimmeistään, silloin saat kauppiaalta alennukset itsellesi.

Hikkaduwassa ei ole paljon rantapoikia eikä katupoikia. Siellä poliisi on aktiivisempi - tai oikeammin ei ole mukana itse katubisneksessä. Toisin kuin esim. Aluthgamassa ja Beruwelassa. Siellä kukoistaa rantamafia ja katumafia. Mikäli siihen haluaa tutustua sitten kannattaa mnennä Beruwelan rannalle. Siellä riittää rantapoikia niin, että joskus ihan tappelevat keskenään turisteista. Beruwelan ranta on melko likainen ja epäsiisti. Siellä kun hotellitkin laskevat yöaikaan likavesiään mereen. Kuvatessani kerran tällaista sain erään ""rantamafioson"" vihaiseksi. Meinasi viedä kamerani, mutta eipä onnistunut.

Beruwelan rantaa ja hotelleja en suosittele rauhaa ja lepoa kaipaaville turistille. Minusta Beruwelan rannan hotellit ovat itse syypäitä rannan levottomuuteen ja röyhkeisiin rantapoikiin. Ainakin Hotelli Palm Gardenin edustaja on ilmoittanut, että he ovat yhteistoiminnassa rantapoikien kanssa. Ja kyllä se näkyykin, hotellin rannan puoleisella aidalla roikkuu kaiken päivää ns. rantapoikia kyttäämässä turisteja. Ja kun tulet rannalle ovat heti kimpussa, kaupaten kuka mitäkin..

Viereisellä Bentotan rannalla ei ole ollenkaan samaa menoa. Siellä hotellit pitävät oikeaa huolta turisteista ja rannoistaan. Toivoisi suomalaisten matkanjärjestäjien puuttuvan tähän erityisesti Beruwelan rannalla.

Kannattaa mennä sisämaahan retkille, pois likaisista ja haisevista rantakylistä. Siellä on raikkanpaa monessa suhteessa.

5. Lankalle Vierailija

Ohhoh kylläpäs tuli negatiivista palautetta. Odotin kyllä vähän positiivisempaa. No oltiin viime vuonna Vietnamissa ja silloin kaikki kommentit oli tollasta, mutta tykättiin ihan älyttömästi. Mua ei likaisuus yms. pelota ja en kaipaa kanariansaarimeinikiä! Mutta jos joku voi kertoa vastauksia noihin mun kysymyksiin niin olisin kiitollinen.

6. Lankan käviä.. Vierailija

""Kaikki info kelpaa, kiitos"" - näin kirjoitit, muuta eipä kelvannut. Olen asunut pitkään lankalla ja nähnyt hieman enemmän, kuin kahden viikon hotellimatkailija. Pyydän anteeksi.

No mitä odotat? Pelkkää kehumistako? Kaikessa on kaksi puolta, oli niin tai näin.

Eikö ole hyvä kun joku esittää realiaikaista asiaakin. En minä sille mitään voi, että esim. lankalla on mitä on. Luulisi olevan hyvä tietää hieman muustakin, kuin auringonpaisteesta. Toki on ikävää jos koko kaksi viikkoa sataa ja on aurinkoon kovasti halajanut. Niinkin on käynyt tammikuussa 1999 Hikkaduwassa. Orimattilalainen nuori pariskunta totesi, ettemme tule tänne toistamiseen. Minkäs teet ilmojen haltijalle.

Lyhyesti todeten kaksi viikkoa on lyhyt aika kaukomailla - olipa missä hyvänsä. Toki siinä kerkiää käydä monesakin paikassa ja kaikkihan on aina uutta ja outoa, siksi mukavaa ja ihnaa.
    Joten Hyvää matkaa.

jk. eipä tiedä josko vaikka tavataan..

7. sää helmikuussa on yleensä aurinkoinen. Lenkkikengät jalkaan ja ympäristöä katselemaan. Hikkaduwassa on nähtävää esim.Budhalainen temppeli , batiikkin valmistus paikkoja. Hikkaduvan lähi ympäristössä merikilpikonnien suojelupaikka ja hautomo. Kuukivikaivos[moonstones mines] kanelikasvien käsittely paikka.Nämä viimeksi mainitut parin tunnin reissun päässä Hikkaduwasta. Matkan hinta Tuktukilla n.6-8euro.

8. chillycat Vierailija

Hmm.. hieman menneet näköjään viestin lähettäjät sekaisin. En ole kritisoinut mitään infoa vaan olen suuresti kiitollinen kaikista tiedonmuruista. Tässä nyt ensimmäistä kertaa asialla tuon ekan viestin jälkeen.
    Mutta, KIITOS. Intiassa olen matkaillut ja ajattelin josko tuo Sri Lankan meininki on samanlaista.
    Tässä matkaa odotellen, lueskelin Lonely Planetin ja tänään haen Folke Westin videon kirjastosta:)
    Olen selaillut noita vanhoja viestejä läpi mutta jostain syystä en onnistu hakemaan aiheella Sri Lanka ? Joudun pläräämään koko litanian läpi.

Mukavaa talven jatkoa kaikille, ensi- lumi (ei räntä) tuntui satavan viime yönä tänne Helsinkiin.

9. eka käynti Vierailija

4.1.05 olisi lähtö päivä,odotin viesteistä tietoa paikasta enkä moitteita miksi olet käynyt useamman kerran lankalla jos se on niin huono paikka?ehkä paikka on katsojan mukainen, niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.aasian ja afrikan maita kiertäneenä täytyy sanoa ettei ikinä ole huonoa loma paikkaa saati säätä sattunut vastaan, ehkä se on vain tuuria.eli,millasta siellä lankassa olikaan?onko intian kaltanen,taimaa vaiko vietnam?

10. Maailmaa nähnyt.. Vierailija

Et viitsis kirjottaa ""niin metsä vastaa.."". kun et tiedä. Se on tosi alhaista.

Taidat olla niitä, jotka käyvät vain kerran yhdessä maassa ja aikaa ei ole kuin viikon matkaan, ehkä kahden?

Sillä tiedollako voi kehua retostella, että kaikki oli niin ihnaa ja mukavaa - kyllä tekis mieli mennä uudestaan jne.. Johan se kuma olis jos ensimäisen viikon aikana jo näkee kaikki maan kurjuudet, konnuudet ja vääryydet. Ajattele nyt esim. korrupiota ja erilaista mafiakulttuuria köyhissä maissa, kyllä se säteilee myös turisteihin, mutta ei toki vielä viikon eikä kahdenkaan matkoilla. Eikä ole tarkoituskaan.

On hyvä että on ihmisiä, jotka viitsivät valottaa muitakin matkoiltaan, kuin iloa ja naurua. Johan se olisi kohtuutonta jos Lankalla olisi peremmin kuin meillä täällä Suomessa. Älkäähän liikaa innostuko hyvät ihmiset...

Itsekin käynyt Sri Lankallakin useita kertoja, sekä lukuisissa muissa maissa samalla tavoin lukuisia kertoja. Asia on juuri niinkuin täällä ja muuallakin eräät matkustajat kokemuksiaan ovat kertoilleet.

Lähtökohta on ettei voi sanoa juuri mitään MAASTA viikon eikä kahdenkaan matkakokemuksen valossa. Se on todella lyhyt aika. Maan arjesta ei tuolloin tiedä vielä mitään. Joten jäitä hattuun ja kertokaa, että en tiedä muuta kuin mitä vähän satuin näkemään ja kuulemaan viikossa tai kahdessa - niin se vain on.

On valitettvaa jos ja kun ekakertalaiset ei osaa ottaa kokeneilta ""ammattilaisilta"" muutakin näkemystä jakokemusta huomioon, kuin heh, heh, hee ja hih, hih, hii. tai oi kun oli mukavaa... jne..

Miettikääpä Te jotka nyt sinne menette, jos asuisitte siellä niissä oloissa nyt alkuun vaikkapa puoli vuotta.. siitähän Teistä niin monet unelmoivat. En sano, etteikö olisi mukavaakin - jonkin aikaa, mutta sen takaan, että jos aivan rehellisiä olette niin eipä kaikki mennytkään niinkuin olin ajatellut. Sellaista on elämä, joka paikassa. Menitpä tai elitpä missä tahansa, ongelmia ja vaikeuksia tulee, joka paikassa. Suurvalloillekin, Koreassa, Vietnamissa, Irakissa jne... Miksei pienellä ihmisellä...

Asioilla on yleensä useampiakin puolia kuin yksi ainoa.. Matkustakaa, nähkää ja kokekaa - uutta - avoimin silmin ja mielin.

11. riitti Vierailija

Olin talvella Lankassa enkä mene toiste. Likaista, ei kunnon ravintoloita eikä kauppoja. Ihmiset koko ajan kimpussa. Ranta oli pettymys. Ilmoissa ei ollut valittamista. Minun mielestäni matkanjärjestäjät antavat liian hyvän ja ""paratiisimaisen"" kuvan paikasta.

12. juise Vierailija

Olin myös viime talvena, samat fiiliket. Tosi kamala paikka Beruwela, muuten kuin auringon ja lämmön suhteen. Ei mitään muuta hyvää kerrottavaa. Jokainen elää maassaan tietysti omaa elämäänsä, mitäs se meille kuuluu, jos haisee ja on likaista mikäs sillekään suomesta voi.Annetaan niitten olla siellä rauhassa, eikä aleta hyysään tänne, rakentakoot demokratiasna itse parhaalla tavalla, kerjätkööt ja lopettakoot koulunsa kesken ja liittykööt fafiakeroon, silen se maailma paranee - heitin mielestä.

Kannatta käydä, mut kyl yks reisu riittää.

13. maailmalla asunut Vierailija

sinä suuri lankalla kävijä,ei lomalla tarvitse mafiaa ajatella,lomalla lomaillaan.lanka on ihan hyvä loma paikka sää on hyvä,ihmiset mukavia ja ruoka hyvää ehkäpä retkillä ja muuten paikassa kierrellen näkee ja kokee jotain mukavaa,sehän se matkan tarkotus on.turhia kirjotuksia nämä matkailijat jotka näkee ja kokee kaikki köyhyyden kurjuuden ja oliko se vielä mafiakin.hommaa itselles työpaikka tai edes matka ja lähde liikkeelle.kaksi kuukautta lankalla olleena ei tullut edellä mainittuja ongelmia sen paremmin virastoissa kuin rannallakaan,eli miten se sanonta menikään niin met.....hyvää matkaa ja kerro terveisiä muille työssä oleville suomalaisille lankalla

14. jo kolmas kerta Vierailija

niin on erilaiset matka kokemukset lankasta olisi kuin ei oltas samassa maassa käytykään,yksi löytää yhtä ja toinen toista.kaksi kertaa beruwelan puolella hotelli confifi beach olevalla matkalla ranta oli rauhallinen,ruoka hyvää ja useimmiten erittäin hyvää sekä ihmiset ok. ei sellasia ruikuttajia kun me suomalaiset usein miten,hikun puoli huomattavasti rauhallisenpi mutta jos lepo ja lataus lomaa hakee se on juuri oikea paikka sekä lapsiperheet voisivat siellä viihtyä.rohkeesti vaan taksiin sopikaa hinta ja eikun paikkoja kiertämään,kaksiviikkoa on ihan riittävä aika ja sen jälkeen jo harkitsee jo seuraavan vuoden matkaksi lankaa uudestaan.niin itselleni kävi ja vieläkin aijon mennä sillä siellä on takuu varma aurinko.muista käydä norsujen lastenkodissa ja satamakaupunki gallessa syömässä siellä sain ehkä elämäni parhaan[ahven]aterian.hyvää lomaa ja nauttikaa uusista kokemuksista täällä kotimaassa ehtii kyllä kokea sitä mafiaa ja korruktita ja mitä muuta sitä onkaan.onko kellään muuten hyviä kokemuksia lankasta,olenko ainoo???

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri