Matkustaminen raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amerikkaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Amerikkaan

Vieras
Moi!

Kyselisin tyhmiä: matkalle varmaan voi lähteä raskaana (n. 15-16 rv olisi silloin), kyseessä on pitkä lento Jenkkeihin ja takas. Mutta entäs nämä turvatarkastukset jne., pitääkö jotain sellaisia yrittää välttää? Siis läpivalaisuja tms. ;) Pitääkö siis toitottaa joka paikassa, että raskaana ollaan, vai voiko kaikki kävellä läpi huoletta? Neuvolassa en ole vielä ollut...

Kiitos tuhannesti vastauksista

Kyllä turvatarkastuksesta (metallinpaljastus) voi mennä läpi. Eihän ihmiset siihen läpivalaisuun kai mene, vaan käsimatkatavarat? Vai meneekö nykyään...? Kysy neuvolasta (sinne voi ihan soittaakin) tai etsi tietoa esim. Finnairin tms. sivuilta. Löytyy varmasti.

Itse lensin juuri New Yorkiin edestakaisin ja raskausviikkoja oli tuolloin 18. Neuvolasta sanottiin että ihan turvallisin mielin voin lähteä, kunhan muistan juoda paljon ja käyttää lentosukkia. Lennon aikana on myös hyvä jaloitella usein. Eipä siinä muuta! Matka meni hyvin.

Voi toki matkustaa, mutta muista tosiaan jaloitella välillä. Suositus on, että n. 1,5 tunnin välein seisoskelee tai vähän kävelee n. 10-15 min. ajan. Ei turpoa jalat niin pahoin ja tekee verenkierrollekin hyvää. Niin ja muista tosiaan juoda paljon nestettä, ennaltaehkäisee turvotusta :). Hyvää matkaa!

Kiitos vastauksistanne!

Elikkä näissä turvatarkastushommeleissakaan ei liene ongelmia? Olen myös New Yorkiin menossa. Eihän tällasia raskausasioita muutenkaan tarvinne mainita missään, tässä vaiheessa...

Minä suuntaan viikon päästä Kanadaan, silloin rv 18-19. Meinasin mainita asiasta check-in'ssä, jos vaikka on mahdollista saada paikka josta jaloittelu onnistuu helposti. Jos ei muuta niin sitten käytäväpaikka.

Yhdessä lentokenttädokumentissä oli kerran tapaus, jossa odottavan äidin mahan koko sain henkilökunnan vaatimaan lääkärintarkastusta ennen lennolle päästämistä. Tällä henkilöllä ei siis ollut lääkärintodistusta, vaikka raskaus oli jo todella pitkällä. Omalla kohdallani oletan kuitenkin, että mahan koko ei aiheuta ainakaan kyselyjä tuossa mielessä.

Käyn vielä neuvolassa ennen matkaa, joten siellä aion kysellä vinkkejä matkan sujuvuuden maksimoimiseksi.

Turvallista matkaa!

Yhteistyössä