"Me ollaan puhuttu alusta alkaen normaalisti lapsen kanssa, siksi se osaa ärrän."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Juttelin tänään yhden äidin kanssa jolla on 5 v lapsi ja minulla on 3 v lapsi.

Puhuttiin siitä kun minun lapsi sanoo juoka (ruoka), koila (koira), jusina (rusina), Jisto (Risto) jne.

Hänen lapsensa sanoo kaikki oikein ärrällä. Äitinsä sanoi että lapsi on puhunut alusta alkaen täysin oikein kaikki kirjaimet sillä he puhuvat normaalisti hänen kanssaan.
Kysyin että mitä tarkoittaa normaalilla puhumisella. Sitä että he eivät lässyttäneet lapsen kanssa.
Häh. Ei mekään lässytetä ja puhutaan ihan normaalisti, silti lapsi ei osaa vielä ärrää ja tiedän monta 3v lasta jotka korvaavat ärrän jollain muulla kirjaimella ja vasta isompana osaavat oikean ärrän. Eikä heille ole lässytetty.

Mitä mieltä te olette?

• Tykkää
Reactions: Elena777
No tiedän tapauksia jossa lapselle lässytetään ja sössötetään eikä se vieläkään 3 vuotiaana puhu yhtään mitään kun pööpö ja guugu. eikä mitään sairautta ole mikä selittäisi. kyllä sillä on vaikutusta miten lapselle puhutaan,. Yksi toinen lapsi taas lässyttää ja sössöttää vielä 6 vuotiaana kun vanhempansakin niin tekevät...todella sairasta.

Kyllähän sillä on merkitystä miten selkeästi lapselle puhutaan.
Myös puheen rytmityksellä ja nopeudella vaikutusta.
Suuri vaikutus on myös vauva / taapeo ajan ruokailuilla. Jos syö vain hienonnettuja mössöjä, ei lapsi käytä kieltään ja tunnustele suupaloja ja tämä vaikuttaa yllätyäen siihen puheeseen.
Jos lapsi lausuu sanan väärin, "ammattilaisten" mielestä se tulisi aina korjata.
Tulisi paljon katsella kirjoja ja niiden kuvia, korjata väärin lausumiset. Kannustaa oikeaan lausumiseen.9
Ja lista on loputon.
Eli kyllä...sinä olet syyllinen ettei lapsesi osaa ärrää

Juttelin tänään yhden äidin kanssa jolla on 5 v lapsi ja minulla on 3 v lapsi.

Puhuttiin siitä kun minun lapsi sanoo juoka (ruoka), koila (koira), jusina (rusina), Jisto (Risto) jne.

Hänen lapsensa sanoo kaikki oikein ärrällä. Äitinsä sanoi että lapsi on puhunut alusta alkaen täysin oikein kaikki kirjaimet sillä he puhuvat normaalisti hänen kanssaan.
Kysyin että mitä tarkoittaa normaalilla puhumisella. Sitä että he eivät lässyttäneet lapsen kanssa.
Häh. Ei mekään lässytetä ja puhutaan ihan normaalisti, silti lapsi ei osaa vielä ärrää ja tiedän monta 3v lasta jotka korvaavat ärrän jollain muulla kirjaimella ja vasta isompana osaavat oikean ärrän. Eikä heille ole lässytetty.

Mitä mieltä te olette?
No mun vanhin oppi ärrän melkein heti, mutta ei äLLää (L oli aina N).
Keskimmäinen ja nuorin oppi äRRän sitten myöhemmin, eikä kenellekään heistä lässytetty...ei tainnut ko. mamma olla ihan ajantasalla ja jotenkin ilkeesti sulle sanottu, koska heti heitti oletuksen miten te ootte lapsellenne puhuneet ja vieläpä vähän niinku varmana tietona(n)

Sitä mieltä että lapset oppivat ihan omia aikojaan, ja harvat nyt jatkuvasti vain lässyttävät lapsilleen. Vanhemmilla nyt on taipumus nähdä kaikki lasten hyvät puolet omina ansioinaan. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaan.

Meillä yksi kolmesta on oppinut ärrän kolmevuotiaana ja hänelle kyllä lässytetty kaikkein eniten kun oli se huutava kipeä mamman leppana. :D

• Tykkää
Reactions: Elena777
Kyllähän sillä on merkitystä miten selkeästi lapselle puhutaan.
Myös puheen rytmityksellä ja nopeudella vaikutusta.
Suuri vaikutus on myös vauva / taapeo ajan ruokailuilla. Jos syö vain hienonnettuja mössöjä, ei lapsi käytä kieltään ja tunnustele suupaloja ja tämä vaikuttaa yllätyäen siihen puheeseen.
Jos lapsi lausuu sanan väärin, "ammattilaisten" mielestä se tulisi aina korjata.
Tulisi paljon katsella kirjoja ja niiden kuvia, korjata väärin lausumiset. Kannustaa oikeaan lausumiseen.9
Ja lista on loputon.
Eli kyllä...sinä olet syyllinen ettei lapsesi osaa ärrää
Jaa -a taas valitettava todiste siitä ettei äitiyteen tarvita pätevyyttä.

Meillä 3 lasta syönnyt hyvin sileitä ruokia. Kaksi puhunut alusta lähtien selvästi. Yhdellä r antoi odottaa itseään 6 vuotiaaksi.

Mutta ei siinä, tiedän että monella äidillä on ääretön pätemisen tarve ja mielellään ottavat täyden kunnian lastensa ihan vaan normi suorituksista.

Mun miehellä ja hänen veljellä sekä heidän isällään ollut r-vika. Esikoinen ei 5 veenä osannut sanoa ärrää, mutta pienempi osasi jo 2-vuotiaana. Tuohon vaikuttavat niin monet asiat, voi olla myös perimästä/fysiikasta kiinni. Kuulemma myös esim. kireä kielijänne voi vaikuttaa.

Mutta tottakai superäiti on itse vaikuttanut asiaan. Ihan sama kuin tuttavaperheellä oli vain yksi lapsi, joka söi ihan kaikkea, niin tietenkin kehui äiti itseään kuinka hyvin on opettanut lapsensa. Sitten kun toinen lapsi ei suostunutkaan syömään mitään, alkoikin kaikua kuinka kaikki lapset on erilaisia. Niin kuin ovatkin. Älä huoli, kyllä se ärrä sieltä vielä tulee...

Jeps, meilläkin esikoinen oppi ärrän kaksivuotiaana ja nuorempi ei osaa nyt 5-vuotiaanakaan. Lienee joku fyysinen eroavaisuus... Nuorempikin on kuitenkin puhunut tosi pienestä ja on laaja sanavarasto jne, mutta ärrää ei osaa sanoa. Muutkin äänteet oppi hitaammin kuin esikoinen.