Hae Anna.fi-sivustolta

Mediat loihtivat esimerkit

Viestiketju osiossa 'Ajankohtaista' , käynnistäjänä vierailija, 14.07.2020.

  1. vierailija Vierailija

    Monet perinteiset mediat pyrkivät koronakriisin aikana lisäämään tilauskantaa kertoen, että tosiasioihin pohjautuva journalismi on poikkeusoloissa tarpeen. Ajatus pitää toki paikkansa, mutta medioissa tosiasiat kerrotaan kaupallisuutta korostaen, eikä lainkaan piitata siitä, onko valokuva terveyttä edistävä vaiko pahentava. Pyromaanin keino saada kynttilän ja vessapaperirullan kera aikaan tulipalo on lähes yllyke heille, jotka haluavat nähdä liekkien tuhoavan rakennuksia. Ihannoidaan myös tupakoivaa naista itäisessä Suomessa jokirantamaiseman äärellä, vaikka tiedetään, että sauhuttelu on vaaraksi terveydelle ja elämälle.

    Tiedä sitten millainen vaikutus on artikkeleilla, jotka kertovat huumeita myyvistä miljonääreistä. Yrittäjyyteen sattuu kuulumaan myös sellainen aine, joka on päättäjien mielestä lainvastainen. Kylkiäisenä on usein entinen missi, joka ei ole syylllistynyt rikoksiin, vaan hengaillut vierellä tietämättömänä rahojen tai aineiden alkuperästä. Kauneus on katoavaista, joten siitä kannattaa nauttia niin kauan kuin mahdollista. Mediat loihtivat esimerkit missikisoihin osallistuville, eikä voitto ole enää tärkeätä, sillä osallistuminen on jo osoitus pyrkimyksestä vaurauden äärelle.

    Kaikilla on halu kerätä omaisuutta enemmän kuin elämään tarvitaan, eikä nuorena ymmärretä terveyden tärkeyttä hyvän vanhuuden takeeksi. Syödään enemmän kuin tarve on, mikä merkitsee sitä, että ylimääräisiä kiloja kertyy ihon alle. Median sisällöstä päättää usein myös mainostaja, jonka tavoite on kertoa totuus siten, että ihmiset haluavat ostaa tuotteen. Tosiasioihin pohjautuva journalismi on mahdottomuus, vaikka hyvä tietysti, että edes pyrkimystä siihen on olemassa, jos sanoihin voi luottaa.
     
  2. vierailija Vierailija

    Mediassa suositaan nykyään otsikointia, joka yllyttää klikkaamaan jutun luettavaksi. Osoittaa, ettei tarkoitus ole saada tosipohjaista uutisointia selkeästi esiin, vaan aina on pyrkimys altistuttaa ihmisiä enenevästi mainosten pariin. Lukijat voivat jopa ihastella käytäntöä, vaikka joutuvatkin ensin arvailemaan syytä. Arvailevat ja samalla voivat mieltää epäilynsä oikeaksi, jolleivat lue artikkelia kokonaan. Tosiasiallinen tieto muuttuu tällä tavoin muuksi kuin mitä se on.
     

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti