Hae Anna.fi-sivustolta

Meduusat Thaimaassa

Viestiketju osiossa 'Thaimaa' , käynnistäjänä Jasmooni, 17.10.2006.

1. Jasmooni Vierailija

Osaako kukaan kertoa mitenkä meduusoja tai meneetteja esiintyy Thaimaan rannoilla, erityisesti Krabilla??? Olen menossa Krabille ensi maaliskuussa ja olisi kiva tietää pystyykö tämä meduusakammoinen uimaan rauhassa meressäkin...

2. muu Vierailija

joo eikö kukaan tosiaan tiedä???

3. fisu Vierailija

Onhan niitä vuodenajoista riippuen milloin enemmän milloin vähemmän , tosinaan todella paljon.
    http://www.flickr.com/photos/31888436@N00/294586985/

4. *Sea* Vierailija

Kyllä uida voi ihan huoletta. Eipä meduusoita kammoksua kannata.
    Meduusan kyllä huomaa kauempaakin
    ja on huonoa tuuria, jos siihen vahingossa törmää.
    Krabin kulmilla ja Khao Lakissa en ole kyllä nähnyt ensimmäistäkään.
    Siaminlahden puolella näkyi enemmän.
    Karonilla olen tainnut muutaman nähdä.
    Paljon kiusallisempia mielestäni ovat jotkut rihmastot tms.:
    Yht'äkkiä alkaa vaan poltella, niinkuin olisi nokkosella huitaistu,
    mutta mitään ei meressä näkyvillä.

5. Mymmeli Vierailija

Itsekään en ole Thaimaassa koskaan meduusoihin törmännyt, vaikka olen maata paljon kiertänyt. Niitä pieniä polttavia juttuja (joista myös *Sea* mainitsi, on kyllä jonkun verran). Paikalliset sanoivat niitä "meritäiksi", ovat kai jotain pieniä meduusoja nekin. Niitä on yleensä rauhallisimmilla rannoilla, esim. Koh Taolla ja Khao Lakissa niitä oli paljon, Phuketin rannoilla ei juurikaan.

6. Tupu Vierailija

Hua Hinissa olen meduusoja nähnyt rannalla, kun ollaan lenkkeiltu, mutten ole koskaan niihin uidessa törmännyt. Toivottavasti ei jatkossakaan tarvitse niiden kanssa seurustella.

7. E_Dagger Vierailija

*Sea* ja Mymmeli, onko vaarallista jos osuu sellaseen rihmastoon tai mikä nyt onkaan, mikä polttaa? Mitä pitää tehdä jos niin käy?

8. ilimari Vierailija

Isot ovat vaarallisia mutta hyvin harvinaisia. Yleensä turistin nahkaa kirveltävät hyvin pienet millimetriluokan meduusat (poikasiako lienevät) jotka eivät vaikutukseltaan edes nokkosen polttamaan yllä, juuri tuntuu pikkuisen pistelevän. Eipä nuo ole nyt hirveästi haitanneet. Karonilla niitä muistaakseni oli jonkin verran.

Jos sattuu olemaan allergista sorttia voi tieteenkin tulla jämerämpiä seuraamuksia.

9. Petshop Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kirjoittelin aiemmin nimimerkillä Mymmeli (ylempänä oleva kommentti on siis minun), mutta yhtäkkiä nimimerkkiä ei jostain syystä hyväkytty, koska se oli jollain muullakin käytössä.

Elikkä asiaan... Nuo polttelevat jutut meressä eivät ole vaarallisia, kirvelevät vain hetken. Niistä ei yleensä jää edes mitään jälkeä iholle ja kirvelykin häviää nopeasti. Kieltämättä ne silti tekevät meressä uimisesta vähän vastenmielistä, varsinkin kun niitä ei voi mitenkään ennakoida. Vähän väliä vain tuntuu pientä polttelua iholla. Mihinkään toimenpiteisiin ei siis tarvitse ryhtyä, jos polttelua tuntuu!

10. E_Dagger Vierailija

Kiitos. :)

11. *Sea* Vierailija

Todellakaan meduusoita ei kannata pelätä.
    Itse olen (vain omasta mielestäni) kohtalaisen hyvä uimari.
    Meduusan havaittuani olen pistänyt lasit ym. päähän ja
    lähtenyt katselemaan sitä lähempää, ihan <1m. päähän.
    Hieno näky, kun se vapaasti meressä liikkuu ja puhdistajakalat ympärillä.
    Rannalla sitten kyllä meduusa on aika vastemielisen näköinen limamöykky.

Todellakaan meduusoita ei kannata kammoksua.

12. juspi80 Vierailija

olihan noit karonilla viime vuoden tammikuussa. Poltti jalkaa mut paikalliset sanoi et kun kaataa puhdasta juomavettä polttokohtaan niin se loppuu heti ja niin kyllä tekikin

13. mave07 Vierailija

Voi tietysti törmätä pieneen, n.10cm kokoiseen transparenttiin meduusaan.
    Ja kyllä polttaa. Iho on arka koko loppupäivän. Jälki sinänsä viehkosta eläjästä säilyy
    useamman viikon. Filippiinit.

14. kaveria poltti Vierailija

Patongilla jätti aika pahat jäljet jalkaan ja käteen. Olisi kai pitänyt käydä lekurissakin.
    Mulla meni niitä pikkupätkylöitä uikkareiden alle ja jätti kamalan näköiset punaiset juovat ihoon.

15. satuilija Vierailija

Olimme helmikuun lopulla krabilla,Ao Nangissa ja me kyllä törmäsimme melkein päivittäin meduihin. Useina päivinä niitä oli ajautuneina rantaan ja snorklausreissuilla lähisaarilla ja PHI PHI:llä niitä lipui vedessä lähietäisyydellä. Phi Phi:n vesissä olikin oikein isoja vonkaleita, mutta eivät onneksemme pistäneet meitä eikä muitakaan retkeläisiä. Yhdellä miehellä oli "medu" pyyhkäissyt naaman yli mutta hän selvisi siitä ihan säikähdyksellä. MUTTA Ei KANNATA HUOLIA: kyllähän minuakin ne medut hiukan pelotti, muutta rohkeasti veteen vaan: se snorklaus on aivan mahtavaa hommaa!!! Ja muutenkin toi Krabi on aivan upea paikka, aivan omaa luokkaansa. :) Vedessä pistely johtuu kuulemma plaktoneista,suihkussa käynti auttaa siihen vaivaan.
    Mut ihanaa paratiisilomaa odotellessa.... :)

16. Jasmooni Vierailija

Olin tosiaan maaliskuussa Krabilla ja harvinaisen hieno loma oli! Törmäsin ikäväkseni sekä näihin rihmastoihin että ihan oikeisiin meduusoihin :( lähinnä snorklaillessa jolloin tuli kovasti kiire rantaan mutta kerran näimme aivan Chicken saaren edustalla veneestä arviolta 70 cm halkaisijaltaa olevan meduusan! oli tosi komea vaaleanpunertava limamöykky :)
    Eivätpä ne juuri kuitenkaan meressä oleiluani vähentäneet, oli snorklaus krabin ympäristössä sen verran upeaa että taisi meduusakammokin hieman lieventyä! Ensi vuonna sitten uudestaan :)

17. Subaj Vierailija

Tammikuussa oli Cha-AM:ssa useita meduusoja kuolleina rantahietikolla laskuveden aikaan.

En kuullu kenenkään saaneen polttoa.

Eräs kaveri kertoi edellisestä vuodesta, jolloin meri oli täynnä meduusoja. Uiminen silloin kiellettiin. Taisi olla meduusojen kutemiskausi:)

Sellainen " valkoinen muovikassi" se oli kuolleena.

18. mla Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Esimerkiksi phuketin ja Hua hin rannoilla kun aamulla kävelet ennenkuin ihmiset herää,voit nähdä rannoilla meduusoja,toisaalta niistä yli 90 prosenttia on vettä.Ainut mikä vaikeus niistä on jos olet allerginen niin saattaa olla ongelmia.Samanlaisia jos olet allerginen nokkosille tai ampiaisille.Minua myöskin pari vuotta sitten pisti rihmasto,jonka vuoksi käteni oli palovammoissa,mutta viikossa se parani.En nostaisi näistä asioista mitään ongelmia.Jos jotain pelkää,ei uskalla lähteä kotoaan minnekään.Hyvää matkaa kaikille,älkää maalatko piruja seinille ennen matkaa.Uskon että loma on kaikille hyvä sellainen kuin jokainen haluaa

19. Metu Salem Vierailija

mutta esim. Australian Queenslandissä ajoittain tulee rantavesiin näitä Box Jellyfishejä eli kuutiomeduusoja, jotka ovat tappavan myrkyllisiä.
    Erittäin vaikea huomata ja jolla on jopa parimetriä pitkät poltinrihmastot.
    Sempä vuoksi tuolla ei paljon meressä pulikoida Joulukuusta-Huhtikuulle.

No vähän eksyttiin eri maahan, mutta yleisesti ottaen tuolla vesissä saattaa piileskellä kaikenlaista yllätystä.

20. mla Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kas kun et ottanut mukaan anakondia,niitä on myös jossain maailmassa.Sanojasi lainaten yllätyksiä voi tapahtua.Australialaiset voi kuolla pakkaseen suomen lapissa.Järki käteen,tulee mieleen kun katselee keskusteluja,niin jos mummalla olisi munat se ei olisikaan mumma

21. Jänishousu Vierailija

Ei sitä tarvitse pelätä. Mutta jos esim. vedessä on meduusoja niin kyllä minun mielestä on turha sinne silloin mennä uimaan.
    Olen nähnyt tapauksen kun eräs nainen sai kasvoilleen tällaisen "vaarattoman meduusan".
    Ei tarvinnut hänen enää olla auringossa, eikä uida loppuloman aikana.
    Samoin jos on merisiilejä, niin kannattaa vähän katsoa minne astuu. ym...
    Joskus tuntuu siltä että Suomalaiset ei oikein ymmärrä miten vaarallisia eläimiä tuolla maailmalla on.
    Kyllä minun mielestä on suurta viisautta ottaa selville se maan eläimistä minne on menossa.
    Eikä kyse siis tarvitse olla pelosta.

22. zilina Vierailija

Yo. paikassa oli myös Jelly fish otuksia ja niistä oli myös varoituskyltti rannalla. Siellä näimme kuusivuotiaan tytön, jonka sääri oli paketissa jellyfishin aiheuttaman palovamman vuoksi. Hänen uimisensa oli ohi sillä reissulla. Samaisessa paikassa kehotettiin ottamaan yhteys paikalliseen, rannalla päivystävään veneretkien järjestäjään ensiavun saamiseksi jos törmää meduusaan. Ja; ensiapu on kuulemma, ei suinkaan vesi, vaan rannan hiekka, joka vie parhaiten kirvelyn pois.
    Silti käymme uimassa meressä ainakun mahdollista, mutta samalla tarkkailemme näkyykö meduusoja.

23. andaburi Vierailija

Pari vuotta sitten Khao Lakissa menin uimaan juuri ennen auringonlaskua. Uin joko meduusaparveen tai isoon vonkaleeseen, reisiin ja rintaan tuli melko pahat palovammat. Paikalliset laittivat ensiavuksi limetin mehua ja etikkaa. Muutama päivä meni toipuessa ja meressä uinti jäi vähemmälle.. Arvet pysyivät melkein vuoden. Mutta huonoa tuuria varmaan, edelleen snorklailen ja sukeltelen mutta en iltahämärissä...

24. mla Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tunnustan tappaneeni meduusan.Helmikuussa kun vietin 3 viikkoa Patongilla hotelli Seaview edessä olevalla rannalla.Olimme vaimoni kanssa uimassa pitkähäntäveneiden seassa,rannalle tullessamme huomasin pienen meduusan lipuvan aallokossa.Hain rannalta kepin ja ohjasin meduusan hiekalle.Jätin sen siihen.Muutaman tunnin kuluttua se oli pienentynyt.Meduusastahan on yli 90 prosenttia vettä.Muistan Joskus televisiosta nähneeni dokumentin jossa mies ui meduusojen seassa.Olikohan jossain Amerikassa.Toimittaja kertoi että nämä meduusat eivät ole myrkyllisiä.Varmaan meduusoja on monenlaisia toiset enemmän polttiaisia sisältäviä kuin toiset.Ehkä nämä Thaimaan oliot ei ole niin vaarallisia,ainoastaan sama kuin nokkosen pisto.Polttaa,mutta jos olet allerginen,vaikutus on tuntuvampi

25. lumisotaa Vierailija

mulle joku sanoi että toiset meduusoista ei polta laisinkaan ja toiset on sitten niitä, joista jää palovammat... Mutta tiedäpä siinä sitten kummat on kumpia!?

Näin Thaimaassa paikallisten poikien heittelevän toisiaan noilla, ikään kuin meillä käydään lumisotaa, joten silloin ilmeisesti kyseessä oli nuo polttamattomat

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri