Hae Anna.fi-sivustolta

Mehiläisvaha

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä Iäkäs Elli, 23.08.2005.

1. Iäkäs Elli Vierailija

Olen säilönyt ja muutenkin käyttänyt pakastimia jo kuusikymmentäluvun lopulta asti.

Lisäksi teen joka syksy kunnon vanhanaikaista hilloa oikein keittämällä varsinkin omenista ja luumuista. Minusta ja monesta muustakin se on kaikkein herkullisinta ohukaisten ja pannarien kanssa.

Viekäkö kukaan muu laittaa hillopurkkeihin oikean kuuman mehiläisvahan päälle? Itse teen sen. Ei ole ikinä tullut hometta yhteenkään purkkiin.

Vahaa ei enää myydä, mutta kun kuulin sen myynnin loppuneen, onnistuin ostamaan yhden kaupan ""varaston"".

2. No... Vierailija

en ole koskaan tätä aikaisemmin kuullut mehilälisvahan käytöstä tuossa tarkoituksessa. Atamonista olen kuullut ja vastaavista. Kerrotko hieman enemmän tuosta mehiläisvahasta.

3. iäkäs ode Vierailija

Muistan kyllä hyvin nuo mehiläisvahat hillopurkkien päällä,tekivät ilmeisesti kannesta tiiviin, jolloin bakteereja ei hilloon päässyt ja se säilyin näin parhaiten. Itse kyllä teen edelleenkin hilloa ja soseita keittämällä, mutta hillot teen hillosokerilla, jolloin säilöntäainetta ei tarvita ja säilyvät hyvin viileäkaapissa tiiviskantisessa purkissa. Omenasoseen sitten pakastan, samoin tuoresoseet marjoista.

Aiemmin säilöntä tietty oli erilaista, kun ei ollut pakastimia, vaan kellarit. Nykyään kun kellareita ei juuri ole, on kai tuo pakastaminen syrjäyttänyt perinteiset säilömistavat.

4. Kirsi Vierailija

Tiedän tuon vahan, joskus kauan sitten stiä käytettiin, ei kait enää. Hyvä tapa sinänsä.
    Käytän hilloihin hillosokeria ja se sisältää säilöntäaineen, hillokkeeni ei ainakaan homehdu koskaan.

5. Iäkäs Elli Vierailija

Suurimman osan minäkin säilön pakastimiini, mutta tämä vanhanaikainen hillo onkin herkuttelujuttu.

Ideana vahan käytössä on juuri se, ettei tarvita mitään säilöntäaineita ja sokeriakin lisään paljon vähemmän kuin missään ohjeissa neuvotaan. Minulla hillosokeri jo pussia avatessa ""ottaa henkeen"" siinä olevan bentsoehapon takia. Kun vielä meillä on neljäasteinen kylmäkellari, niin säilyvyys on hyvä.

Purkkien on oltava ehdottoman puhtaita. Pestyt purkit desinfioin vielä uunissa vähän yli 100 asteessa ja hillo niihin suoraan. Vahan laitan jäähtyneisiin purkkeihin kiehuvan kuumana niin, että se jäähtyessään muodostaa ilmatiiviin ""kannen"" normaalin kannen alle.

Tämä on vanhanaikaista ja eivätkä nykyajan ihmiset edes viitsi tällaista tehdä. Siksi vahaa ei enää olekaan saatavana. Jostakin syystä tarjoillessani joskus tällaista hilloa vieraille ja perheellekin, se saa paremman suosion kuin mitkään pakastetut jutut.

6. Kirsi Vierailija

En pakasta juuri mtiään, marjat käytetään joko tuoraan atai sitten teen hillosokerilla eri marjoista hilloa. Vadelmista, puolukasta, karpaloista ensijaisesti. Hillot ovat hyvä lisä esim. silloin kun tarjoan jälkiruokana juustoja.
    Näin meillä herkutellaan ja valmistamani vadelmahyytelö on herättänyt ihastusta.

7. Kysymys Vierailija

En pakasta juuri mtiään, marjat käytetään joko tuoraan atai sitten teen hillosokerilla eri marjoista hilloa.

Saisiko yllä olevan lauseen suomeksi.

8. ulkoelli Vierailija

Kyllä Ranskassa myydään mehiläisvahaa vieläkin. Olen nähnyt sitä monessa paikassa myytävän, toreilla ja halleissa ja jossakin pikkukaupoissa. Kallista se on. En ole koskaan ostanut, kun en ole edes tiennyt mihin sitä käytetään. Hilloa voisi tosiaan kokeilla.

Kun sitä käytetään kiehuvan kuumana, niin olisiko mahdollista käyttää samaa vahaa uudelleenkin?

9. Kokkeilija Vierailija

Onko kyseessä ihan ""tavallinen"" mehiläisvaha, vai jotenkin käsitelty? Tuli mieleen, että ehkä sitä voisi jostain mehiläistarhoilta kysellä? Googlaamalla sain myös tällaisen paikan: http://www.lahtisenvahavalimo.fi/
    Jos kyseessä on sama mehiläisvaha kuin mitä käytetään esim. kynttilöihin, niin tuolta sitä saisi tilattua...? Tai ainakin tuolta voisi kysellä, josko heiltä löytyisi säilöntään sopivaa vahaa..
    Voi olla, että olen ihan hakoteillä tämän ideani kanssa, mutta ajattelin yritin auttaa. :) Muistan, että mummon hilloissa oli vahat päällä. Namihilloja oli.. Tulikin paljon lapsuusmuistoja mieleen, kun vahakansista tuli puhetta.. :)

10. Iäkäs Elli Vierailija

Nytpä meni vaikeaksi. Minulla on tässä yksi paketin kuori jäljellä ja siinä on vain, että säilömisvahaa. Siihen aikaan ei ollut sen kummempia tuoteselosteita ainakaan tässä Benawax´in pahvikuoressa. Itse taas en ole nähnyt ""luonnossa"" mehiläisvahaa, joten en tiedä muuta kuin sen, että aina olen kuullut puhuttavan tämän asian yhteydessä mehiläisvahasta ja onhan näissä uutena hunajainen tuoksu. Onko ""tavallinen"" mehiläisvaha kovaa?

Tässä käsketään laittaa vaha heti kuuman hillon päälle, mutta sen olen käytännössä oppinut, ettei tule hyvä niin. Sinne jää tyhjä tila, kun hillo jäähtyy ja supistuu. Panen kuumien purkkien päälle voipaperin, ettei lentele homepölyjä hillon pinnalle ja vahan vasta jäähtyneen hillon päälle. Silloin sen saa hyvin, kun voi vähän kallistella purkkia, että reunat varmasti tulevat tiiviiksi. Kuumaa hillopurkkia ei kyllä kallistella.

Olen käyttänyt samoja vahoja useampaan kertaan. Pessyt vain heti tölkin avattuani puhtaaksi. Tällaiset hillopurkit ovat haluttuja tuliaisia ja sillä tavalla vahoja on hävinnyt vuosien mittaan. Jotkut ovat toki palauttaneet vahan, kun tietävät minun harrastuksestani. (Kai uuden tuliaisen toivossa:).)

Aiheesta poiketen tai siihen liittyen, miten vain, minulla on tuolla juuri 10 litran kattilallinen kiehumassa omenahiloa vanhaan malliin.

11. iida Vierailija

hei, ohje kiinnostaisi. millaisessa muodossa se vaha on ?
    ainakin apteekista saa mehiläisvahaa ( cera flava ) rakeina. sellainen keltainen vaha, tuoksu tuo mieleen vanhat kynttilät.
    ja se kellarikin löytyy ....

12. Kokkeilija Vierailija

No mutta kysy ihmeessä tuolta mehiläisvahafirmasta! Eihän siinä juuri mitään häviä, ja olisihan se kiva jos heiltä löytyisi joku ratkaisu.. Olisi sääli, jos hillosi jäisivät jatkossa ilman nostalgiavahaa. :(

13. liselotte Vierailija

Tulipa vain mieleen ap:n ajatuksia lukiessani, että olisiko taas jälleen ikäänkuin tilaus niille vanhoille hyville hilloille.
    Tarkoitan, että joku tekisi pienen bisneksen mehiläisvahakansihilloilla, luomutyylillä valmistettu aito hillo ilman lisäaineita.
    Olisiko maaseudulla mahdollisuuksia perustaa hillovalmistamoita, vähän samaan tapaan kuin Ranskassa on pieniä viinitiloja, juustoloita Itävallassa ja Sveitsissä,
    Italiassa pastantekijöitä ja tomaattituottajia.

Hillovalmistamot sopivat meille pohjoiseen paremmin kuin viinitilat. Marjoista saa parempaa mehua kuin viiniä.
    Ja marjojahan meillä riittää laajoissa metsissä ja viljeltynä.

14. iida Vierailija

ihana idea lise-lotte :))
    toivottavasti joku osaava ja viitsivä ottaisi idean omakseen. varmasti olisi kysyntää.

15. Iäkäs Elli Vierailija

Nuo vanhat vahat ovat kuin tietty sininen suklaalevy muodoltaan, ruudut ja kaikki. Siitä katkaistaan tarvittava määrä. Toinen pakkaus on kuin mikä tahansa pieni foliorasia, jossa voi sulattaa vahan. Jos sulattaa hellan levyllä, pitää olla tarkkana, ettei kuumene liikaa ja syty palamaan.

Nyt juuri on minulla tuolla emalisessa mukissa vesihauteessa vaha kuumana ja lähden lusikalla panemaan ne jäähtyneiden purkkien päälle.

Kaikenlaisia ideoita tarvitaan ja jokaiseen keksintöönkin on aina tarvittu aloittaja. Varmaan tarpeettomampiakin asioita on tehty ja tehdään. Mehiläisenhoito, marja- ja/tai hedelmätila, siinä alkuainekset asialle.

16. eija Vierailija

No nyt ei ole kyse samasta asiasta. Kyllä se säilöntävaha on ollut erilaista eli siihen on lisätty jotain tai sitä on käsitelty jollain. Säilöntävaha ei oel keltaista vaan vaaleata väriltään. Jos kynttilävaha laitatte purkkeihin, sínne se uppoaa hillon sekaan.

17. Iäkäs Elli Vierailija

Onko kynttilävaha pelkkää mehiläisvahaa? Ei kai. Mistähän tätä alkaisi kysellä?

Sen foliossa olevan säilöntävahan tavaramerkkinä oli Hillox, mutta niitä minullakaan ei ole enää jäljellä.

18. eija Vierailija

Mehiläisvahaa käyttävät kynttilöiden valmistajat mutta ei ne yksityisille myy sitä. Soita Lintulan luostariin, siellä tehdään kynttilöitä joissa käytetään mehiläisvahaa! Siis ortodoksien tuohuksiin.

19. Nautimme äskettäin purkin mansikkahilloa vuodelta 1982, joka oli umpioitu kyseisellä vahalla ja oli säilytetty kerrostalon kellarikopissa. Ei mitään vikaa.
    Muistaakseni tuote oli Hillox merkkistä.

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri