Meidän 11,5 -kuinen vauva...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauvana pitkään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vauvana pitkään

Vieras
On vissiin hiukan keskivertoa hitaampi kehittymään liikunnallisesti.Hän ei vielä konttaa,ei kävele tukia pitkin,ei nouse itse istumaan...nyt ihan viime viikolla alkoi nousta tukea vasten seisomaan(pääsee pystyyn mutta samantien kaatuu).
Olisitteko huolissanne asiasta.sikäli uus tilanne mulle että meidän isommat lapset on jo kävelleet tukevasti tämän ikäisenä...

Eteneekö kehitys koko ajan? Ryömiikö, ja jos niin ryömiikö niin että vartaloon tulee sellaista "ristikkäisliikettä" (vrt. vetää itseään kaksin käsin jalat roikkuen)?

Itse haluaisin kyllä tuossa tilanteessa varmuuden vuoksi (!) fysioterapeuttikäynnin. Toki osa lapsista on hitaampia, ja saakin olla, mutta itse ottaisin mielellään vastaan vinkkejä joilla voisin tukea hitaampaa lasta, jos hän kaipaisi tukea. Lähinnä tuo istumaan nousun puuttuminen ehkä.

Eteneekö kehitys koko ajan? Ryömiikö, ja jos niin ryömiikö niin että vartaloon tulee sellaista "ristikkäisliikettä" (vrt. vetää itseään kaksin käsin jalat roikkuen)?

Itse haluaisin kyllä tuossa tilanteessa varmuuden vuoksi (!) fysioterapeuttikäynnin. Toki osa lapsista on hitaampia, ja saakin olla, mutta itse ottaisin mielellään vastaan vinkkejä joilla voisin tukea hitaampaa lasta, jos hän kaipaisi tukea. Lähinnä tuo istumaan nousun puuttuminen ehkä.

Ryömii silleen että toisella kädellä vetää itseään ja jalat "laahaa" perässä :) .meillä neuvolassa ei terkkari ottanu kantaa silloinkaan kun ekan kerran kysyin asiaa kun tyttö oli 9kuinen ja ei vielä varannut jaloilleen kun seisotti,vasta 10kk ikäisenä alkoi seisomaan suorilla jaloilla eikä heittäytynyt veteläksi....kysyin siis vasta tuota että jos vaikka johonki fys.terapia-arvioon pääsis niin kuulema ei ole tarvetta

Meillä 1v 2kk ikäinen poika, konttaa mutta ei kävele. Seisoo kyllä tuen kanssa mutta turha kuvitellakkaan että saisit esim. laskettua hänet maahan ja ns kävelytettyä, vetäsee veltoksi heti. Ja kun sanotaan että toiset oppii puhumaan aijemmin, toiset taas keskittyy liikkumaan niin eipä tuo poika osaa kuin yhden tavun "pä"

Meillä aikoinaan neuvolassa oltiin tosi huolissaan kun laps ei kontannu, ryöminy eikä mitään muutakaan mitä "pitäis" jo jossain iässä tehdä. Laps oppi kävelemään 1 v ja 5 kk, on kohta kuusi vuotias, reipa, iloinen ja fiksu tyttö. Kehitys meni ihan normaalisti kun vaan hoksas miten kävellään :). Ei tosin kontannut koskaan. Harrastaa luistelua ja ratsastusta, eli ei varmaan mitään motorisia ongelmia ole.

hmmm.. luulis että olisi laitettu fysioterapiaan neuvolasta, ainakin meillä lääkäri 8kk neuvolassa antoi uuden lääkäriajan 10kk ikäisenä, kun vauva ei ryöminyt. Oppi ryömimään sitten pari viikkoa yli 8kk, konttaamaan vajaa 9kk ja kävelemään tukea vasten 10kk. Nyt kohta 1v ja on jonkun aikaa seissyt ilman tukea ja ottaa pari askelta tuetta.
Mut toisaalta, jotkut on hitaampia ja voi olla että alkaa sitten suoraan kävellä ilman konttaamista. Jos neuvolassa ei olla huolissaan niin odottele rauhassa, eiköhän se sieltä tule ajallaan.

Kyllä toi minustakin kuulostaa siltä, että olis pitänyt saada lähete ft arvioon. Eikä se tarkoita että lapsessa olisi joku vika, mut tietyin kriteerein tarkastellaan tilannetta asiantuntijoiden (fysioterapeuttien) toimesta.

Meidän kunnassa jos ei 8kk ikäinen ryömi ristikkäisliikkeellä tai konttaa, niin 10kk kontrolli, ja jos ei silloinkaan, niin ft lähete. Ja on epätavallista, jos ei lähes vuosikas nouse itse istumaan. Jotkut tosiaan oppii myöhemmin, eikä se ole mikään vika, mutta silti... teidän terkkarin kriteeri ft:n arviointikäynnille on kyllä huomattavasti löyhemmät kuin meidän kunnan kriteerit.

Yhteistyössä