Meidän lapset ovat kyllä tosi vaikeita/haastavia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ollaanko ainoat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yhdeksän tunnin päivä on kyllä tosi pitkä. Voisko sitä lyhentää?
Meillä 4v on 6-8h päivät. Järjestetään niin että se joka vie menee myöhempään töihin ja se joka hakee menee aikasempaan että pääsee taas hakemaan ajoissa.
Viikolla ei ole mitään harrastuksia ja viikonloppuna tehdään yhdessä asioita ei kuskata vaan harrastuksiin.
Lasten näkökulmasta voisi sanoa että haastavat ja vaikeat vanhemmat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletteko itse kireinä, kun haette lapsia hoidosta tai kun olette lähdössä harrastuksiin? Meillä ainakin lapset ovat tasan yhtä kireinä kuin aikuisetkin eli jos äiti on hermona niin taatusti on riidan ainekset kasassa. Kun itse jaksaa ottaa rennosti eikä hiosta lapsia niin kaikki tuntuu sujuvan paljon paremmin. Lapset ovat suunnilleen saman ikäiset kuin ap:lla, samoin hoitoajat ja harrastusmäärät.

Tiedän tuon ja kyllä toisinaan varmasti johtuu juuri tuostakin, että itsekin on jo valmiiksi väsynyt ja siksi tulee skismaa.

Onko teillä vanhemmilla mahdollisuutta tehdä esim. etäpäivää toisinaan ja hakea silloin lapset aikaisemmin? Minä teen parina päivänä viikossa etäpäivän, jolloin vien lapset hoitoon 8:30 aikaan ja haen jo 15:00 eli päivät jäävät lyhyemmiksi. Päiväkoti on sen verran lähellä, että talvella olen hakenut esim. potkukelkalla ja kotimatka on ollut kiva yhteinen ulkoiluhetki.

Syyllistyn itsekin tuohon kireyteen ja sen myötä sitten siihen turhaan hätistelyyn ja hoputtamiseen :/

Oletteko itse kireinä, kun haette lapsia hoidosta tai kun olette lähdössä harrastuksiin? Meillä ainakin lapset ovat tasan yhtä kireinä kuin aikuisetkin eli jos äiti on hermona niin taatusti on riidan ainekset kasassa. Kun itse jaksaa ottaa rennosti eikä hiosta lapsia niin kaikki tuntuu sujuvan paljon paremmin. Lapset ovat suunnilleen saman ikäiset kuin ap:lla, samoin hoitoajat ja harrastusmäärät.

Tiedän tuon ja kyllä toisinaan varmasti johtuu juuri tuostakin, että itsekin on jo valmiiksi väsynyt ja siksi tulee skismaa.

Onko teillä vanhemmilla mahdollisuutta tehdä esim. etäpäivää toisinaan ja hakea silloin lapset aikaisemmin? Minä teen parina päivänä viikossa etäpäivän, jolloin vien lapset hoitoon 8:30 aikaan ja haen jo 15:00 eli päivät jäävät lyhyemmiksi. Päiväkoti on sen verran lähellä, että talvella olen hakenut esim. potkukelkalla ja kotimatka on ollut kiva yhteinen ulkoiluhetki.

Syyllistyn itsekin tuohon kireyteen ja sen myötä sitten siihen turhaan hätistelyyn ja hoputtamiseen :/

Itseasiassa tuota voisi kokeilla, ensi viikolla voisin hakea lapset aikaisemmin poikkeuksellisesti, muuten se ei onnistu, mutta ensi viikolla voisin kokeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
maks. 7h päiväkotipäivä, harrastuksia on kerran viikossa perheuinti ei muuta. JA silti on välillä ihan sippi. Eikö lasten hoitopäivää voi mitenkään lyhentää? Tiedätte kaiketi oikeutenne 6h päivään pienen lapsen vanhempina?

Miehellä ei varmasti onnistu tuo työpäivän lyhentäminen ja sitten on yksi juttu, ehtivät sopivasti ulkoilla ennen kotiintuloa, joten siinä on toisaalta hyvätkin puolensa.

mut mikset aikuiset voi yhtään joustaa ja miettiä, että toinen menis töihin vaikka kuudeksi ja toinen yhdeksäksi. Myöhemmin menijä veis ja aikasemmin pääsijä hakis, niin että edes vähän lyhyempiä päiviä tulois lapsille.

Meillä lapset aina olleet hoidossa vain 3-4 päivää viikossa ja yleensä 6h päiviä. Ei juuri ollut kiukuttelua. Tietysti on rankempaa hoitaa tavallaan yksin lapsia (esim. miehellä viikolla vapaa ja olis lasten kanssa kotona ja mulla viikonloput vapaat) mutta sittenpähän oppi molemmat olemaan lastensa kanssa. Edes pientä liuttamista vois ehkä kokeilla...

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
siis 9 tuntia päiväkodissa ja vielä harrastuksia päälle 3- ja 6 -vuotiailla? kyllä minäkin kiukuttelisin, väsymyksestä!

Peesaan!
Nauttikaa kotona olosta, rauhoittukaa iltaisin... ei tuollaista tahtia jaksa aikuinenkaan aina. Lapset on väsyneitä ja siksi kiukkuisia!

Alkuperäinen kirjoittaja naksj:
maks. 7h päiväkotipäivä, harrastuksia on kerran viikossa perheuinti ei muuta. JA silti on välillä ihan sippi. Eikö lasten hoitopäivää voi mitenkään lyhentää? Tiedätte kaiketi oikeutenne 6h päivään pienen lapsen vanhempina?

Miehellä ei varmasti onnistu tuo työpäivän lyhentäminen ja sitten on yksi juttu, ehtivät sopivasti ulkoilla ennen kotiintuloa, joten siinä on toisaalta hyvätkin puolensa.

mut mikset aikuiset voi yhtään joustaa ja miettiä, että toinen menis töihin vaikka kuudeksi ja toinen yhdeksäksi. Myöhemmin menijä veis ja aikasemmin pääsijä hakis, niin että edes vähän lyhyempiä päiviä tulois lapsille.

Meillä lapset aina olleet hoidossa vain 3-4 päivää viikossa ja yleensä 6h päiviä. Ei juuri ollut kiukuttelua. Tietysti on rankempaa hoitaa tavallaan yksin lapsia (esim. miehellä viikolla vapaa ja olis lasten kanssa kotona ja mulla viikonloput vapaat) mutta sittenpähän oppi molemmat olemaan lastensa kanssa. Edes pientä liuttamista vois ehkä kokeilla...

Aamulla vaihtoehtona on mennä joko klo 7 tai 7.30 hoitoon, tuskin tuo puoli tuntia niin paljon vaikuttaisi?? Ehdin juuri ja juuri hakemaan ennen neljää - mies tekee 10h työpäiviä, joten ei ole mahdollista kuutta tuntia edes ajatellakaan.

Miksi moni taas ei käsitä sitä että on työpaikkoja joissa EI todellakaan voi joustaa?! Muuten puuttumatta itse ap:n tilanteeseen, kun en tiedä voivatko he joustaa.

Esim. meidän perheessä mies ensihoitaja, työvuoro 8:00-0:00. Ei siinä kuule pistetä lanssia kiinni ja sanota että pitää hei hakee toi muksu hoidosta tai että tulempa aamulla myöhempään.

Itse opiskelen, eikä niistäkään voi joustaa.
Ja ei, meidän lapset eivät ole kokopäivähoidossa etes, vaan osa-aikaisesti. Mutta tulevaisuudessa kun olen töissä, sitten ei niin välttämättä onnistukaan lyhyet hoitopäivät.

Onko teillä isovanhempia sillain, että voisivat edes joskus joko hakea ajoissa tai jopa pitää koko päivää? Meillä hakee pappa lapset päiväkodista jos meidän vanhempien työpäivä venyy tai on työmatkoja. Pappa pystyy joustamaan omassa työssään sen verran, että n. kerran kuukaudessa pääsee hakemaan 14-14:30 lapset mummolaan iltapäiväksi.

vähentäkää sitten harrastuksia isommalta lapselta.
itsekään ette ilmeisesti jaksa kuskaamista ja se vaikuttaa lapsiin myös.

Itselläni neljä lasta joista kaksi erityislasta, joten tiedän kyllä kuinka haastavia lapset voivat olla.
Konstejahan arjen helpottamiseen on vaikka kuinka paljon, mut ihan ensin tosiaan vähentäisin viikottaista kulkemista ja katsoisin kuinka se vaikuttaa lapsiin ja omaan jaksamiseenna.

Sinuna ap miettisin tilannettanne kokonaisuutena. Olette nyt kaikki tyytymättömiä siihen, minkälaista elämänne on. Lapsenne eivät mene pilalle tai jää paitsi mistään jos harrastuksia vähennetään. 6-votialla valmennusryhmä kolme kertaa viikossa on tosi paljon. Kiukkuilu ja itku sinne mentäessä kertovat siitä, että tekemistä on liikaa ja vanhempien kanssa vietetty aika jää liian vähäiseksi. Nyt asiaan on vielä mahdollista vaikuttaa.

Kun lapsilta kysytään millaisia ovat parhaat hetket, niin he sanovat, että sellaiset hetket jolloin ollaan vanhempien kanssa rauhassa kotona, ulkoillaan, leivotaan, pelataan ym. Teidän arkeenne sellaisia hetkiä mahtuu tuolla aikataululla todella vähän. Suosittelen, että istutte miehenne kanssa alas ja mietitte millaista arkea te haluatte elää. Päätöksenne heijastuvat sitten suoraa lastenne hyvinvointiin.

Päiväkoti tosiaan käy harrastuksesta, ohjelmoidusta tekemisestä ja sosiaalisista suhteista. Rauhoittakaa vapaa-aika ja ottakaa relasti. Yhdessä voi olla suorittamattakin.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Päiväkoti tosiaan käy harrastuksesta, ohjelmoidusta tekemisestä ja sosiaalisista suhteista. Rauhoittakaa vapaa-aika ja ottakaa relasti. Yhdessä voi olla suorittamattakin.

Tuossa tulikin tuo sana, jota juuri mietin eli ollaan todella suorittajia molemmat vanhemmat siis - miten lapset siltä voisi säästää??

Kyllä mulle itselleni ainakin vaikuttaa jaksamiseen paljonkin, menenkö töihin 7.00 vai 7.30. Olen aamu-unista tyyppiä ja se, että saa aloittaa aamun tekemällä aamutoimet rauhassa auttaa paljon, vaikka sitten heräisinkin lasten kanssa joka tapauksessa samaan aikaan, eli ajoissa. Kannattaisi kokeilla tuota 7.30 aloitusta. Lisäksi jättäisin vanhemman lapsen harrastuksia vähemmälle, jos haluaa ehdottomasti jatkaa tuota valmennusryhmää 3krt/vko niin sitten muut harrastukset pois.

Jos aikuiset ei voi joustaa työpäivissään, niin sitten on lasten joustettava jossain.
Niinkö ap?

Jos näin on, niin silloin jättäisin 6-v. lapsen 3 iltaa viikossa vaativan harrastuksen pois.

Jos 6-vuotiaalla olisi lyhyemmät hoitopäivät (tai vaikka 4 hoitopäivää / viikko), niin harrastus vois olla ok.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Sinuna ap miettisin tilannettanne kokonaisuutena. Olette nyt kaikki tyytymättömiä siihen, minkälaista elämänne on. Lapsenne eivät mene pilalle tai jää paitsi mistään jos harrastuksia vähennetään. 6-votialla valmennusryhmä kolme kertaa viikossa on tosi paljon. Kiukkuilu ja itku sinne mentäessä kertovat siitä, että tekemistä on liikaa ja vanhempien kanssa vietetty aika jää liian vähäiseksi. Nyt asiaan on vielä mahdollista vaikuttaa.

Kun lapsilta kysytään millaisia ovat parhaat hetket, niin he sanovat, että sellaiset hetket jolloin ollaan vanhempien kanssa rauhassa kotona, ulkoillaan, leivotaan, pelataan ym. Teidän arkeenne sellaisia hetkiä mahtuu tuolla aikataululla todella vähän. Suosittelen, että istutte miehenne kanssa alas ja mietitte millaista arkea te haluatte elää. Päätöksenne heijastuvat sitten suoraa lastenne hyvinvointiin.

Lapsi haluaa harrastuksiinsa kyllä, mutta on todella pikkumainen ja kiukuttelee helposti, jos vaikka on väärä lakki, ei ole oikeanlaista juomista mukana tms.

Muuten tuossakin on ajatusta, elämän rauhoittamisessa.

Tuossa tulikin tuo sana, jota juuri mietin eli ollaan todella suorittajia molemmat vanhemmat siis - miten lapset siltä voisi säästää??

vastaa... Hankkiutukaa itse tuosta ominaisuudesta eroon- jää tilaa luovuudelle (jota myös matemaatikot tarvitsee). Liika suorittaminen on este onnelle ja läsnäololle. Nyt kun olen löytänyt toisen tavan elää niin jää aikaa jäädä kotimatkan varrella ihmettelemään lapsen kanssa luontoa ja nauttimaan vaan olosta tässä ja nyt :)

Lapsi haluaa harrastuksiinsa kyllä, mutta on todella pikkumainen ja kiukuttelee helposti, jos vaikka on väärä lakki, ei ole oikeanlaista juomista mukana tms.

Meillä on esikoinen myös tuollainen tarkka asioista. Saa kiukun aikaiseksi todellakin tumppujen väristä tai siitä, että sukkahousun sukkaosa ei ole tasan täydellisesti! Siinä on tekemistä, että itse pystyy olemaan hermostumatta...

vastaa... Hankkiutukaa itse tuosta ominaisuudesta eroon- jää tilaa luovuudelle (jota myös matemaatikot tarvitsee). Liika suorittaminen on este onnelle ja läsnäololle. Nyt kun olen löytänyt toisen tavan elää niin jää aikaa jäädä kotimatkan varrella ihmettelemään lapsen kanssa luontoa ja nauttimaan vaan olosta tässä ja nyt :)
Vinkkejä otetaan vastaan, kiitos..

Saat lapsenne säästettyä sillä, että harrastukset loppuu/vähenee, teette illalla ja viikonloppuna kotona normaaleja asioita. Leikitte, ulkoilette, teette yhdessä kotitöitä... Kun te rauhoitutte ja rentoudutte, niin se vaikuttaa varmasti lapsiin. Tilannetta kannattaa harjoitella nyt, ennen koulun alkua. Suorittajavanhemmat saattavat aiheuttaa lapselleen aikamoista koulustressiä.

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän tuon tunteen:

Meillä on esikoinen myös tuollainen tarkka asioista. Saa kiukun aikaiseksi todellakin tumppujen väristä tai siitä, että sukkahousun sukkaosa ei ole tasan täydellisesti! Siinä on tekemistä, että itse pystyy olemaan hermostumatta...

Unohdin mainita nuo sukkahousut, ne on meilläkin suurin ongelma :) lapsi laittaa ne illalla jo valmiiksi jalkaan, ettei aamulla tule ongelmia niiden kanssa.

Vinkkejä otetaan vastaan, kiitos..

myös erilaiset rentoutusharjoitukset ja mielikuvaharjoitteet ovat auttaneet. Suoritan itse vieläkin mutta kanavoin sen juoksuun ja uintiin ja siivoukseen, en koko elämään.

Aika rankalta kuullostaa tuollanen rytmi pienille. Toki fakta on että toiset jaksaa enemmän ja toiset vähemmän.

Jos syy on jossain muualla, niin nyt otatte miehen kans ohjat käsiin. Selkeät säännöt ja ohjeet mitä saa tehdä, mitä ei saa tehdä, miten milloinkin (esim. kaupassa) käyttäydytään jne. Johdonmukaisesti noudatatte niitä, hankalia tilanteita tulee ihan varmasti vielä usein ja pitkään, mutta joskus sä huomaat että tulos alkaa näkyä. Sä voit joitakin asioita antaa lasten valita ite, esim. tumppujen väri, mut lasten pitää kuitenkin olla tietoisia siitä että sinä ja isä ootte perheen pomot, ja sillon kun te sanotte jonkun asian olevan näin (että ne tumput laitetaan käteen nyt) niin se kans on näin. Pikkuhiljaa muksut oppii siihen ettei kaikkea tarvitse kyseenalaistaa ja kokeilla oliko äiti tosissaan vai ei, kun käski kerätä lelut lattialta.

Periksi ei kannata antaa, ei kotona eikä kaupassa, vaikka kuinka väsyttäis tai alkaa hermostuttaan. Se kärsivällisyys palkitaan vielä :)

Yhteistyössä