Meidän lapsi jää varmaan nimettä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-..

Vieras
Ristiäiset kohta ja miehelle ei kelpaa mikään nimi mitä ehdotan,mutta ei itse edes mieti koko asiaa. Ärsyttää sen asenne! "Kyllähän tässä ehtii", joo pari viikkoa aikaa ja yhdestäkään nimestä ei olla päästy minkäänlaiseen yhteisymmärrykseen :( Jää varmaan ilman nimeä koko lapsi sitten! En jaksa enää ehdottaa,miettiä ja stressata asiasta. Itse olen miettinyt ja ehdottanut nimiä rakenneultrasta asti.

Kun teillä on ristiäiset, niin hätätapauksessa pappi päättää nimen. Näin kävi oman äitini kohdalla, kun häntä veivät kasteelle vain kummit, jotka unohtivat nimen matkalla. Tämä tapahtui 1950-luvulla maaseudulla. Meillä esikoisen kohdalla pompoteltiin nimiä kauan ja päivää ennen ristiäisiä vein miehelle kaksi listaa, joista hänen oli "pakko" valita ensimmäinen tai toinen nimi muutoin sen olisi saanut tehdä pappi. Toisten lasten kohdalla olen jo laitoksella ilmoittanut miehelleni, että nimeksi tulee se ja se.

Mulla on montakin vaihtoehtoa,joista mies saisi valita sen mikä häntä eniten miellyttäisi. Niistä vaan ei mikään tunnu kelpaavan! Kun eihän tässä miehen mielestä ole edes mikään kiire sitä nimeä päättää. Olen koittanut kysellä että olisiko joku nimi minkä hän ehdottomasti haluaisi yhdeksi nimeksi,hän sanoi yhden ainoan nimen jonka haluaa etunimeksi ja muut ei sitten kelpaa! yritin kompromissia että jos se nimi olisi sitten esim. toinen nimi ja keksittäisiin yhdessä kiva etunimi, se ei käynyt. Neuvottele tässä sitten nimestä kun se yksi ja ainut nimi on mun mielestä tosi kamala.

[QUOTE="aloittaja";23726948] Neuvottele tässä sitten nimestä kun se yksi ja ainut nimi on mun mielestä tosi kamala.[/QUOTE]

No, nyt heräsi uteliaisuus, että mikä on se miehesi ehdottama yksi ja ainut nimi?

No ei ole kyllä mikään kiire päättää. Miksi tuota niin hoppuilet?

Me päätettiin nimi vasta edellisenä iltana varmaksi. Sitä ennen pyöriteltiin vielä toisia ja kolmansia nimiä ja vielä samana aamuna varmistettiin, ettei yönaikana ole ajatukset muuttuneet :)

Eli jos teillä on 2 vko vielä aikaa, niin onhan siinä mietintä aikaa runsaasti..

No niinhän se meni meilläkin, että miehestä ristiäisiin oli hirvittävästi aikaa vielä niitä edeltävänä iltanakin. Meillä tietysti tilannetta helpotti se, ettei miehellä itsellään ollut yhtäkään vaihtoehtoa mielessään. Sain hänet kiristettyä tekemään valintansa, sanomalla jos sinä et valitse etkä huoli minun valintojani, valinnan saa tehdä täysin ulkopuolinen, jonka on virkansa puolesta nimi hyväksyttävä. Poimin kalenterista kaikkia mahdolliset nimet, joita saatoin ajatella lapsen etunimeksi ja samoin ne joita saatoin ajatella toiseksi nimeksi.

Nea on se mun miehen ehdottama nimi. Siis MUN mielestä se on kamala,vaikka onhan se monen mielestä kauniskin :) Ja en ikinä sitä lapselleni haluaisi. Miehen mielestä se nyt vaan on se ainut nimi mikä käy ja muita ei suostu edes miettimään.

[QUOTE="aloittaja";23726970]Nea on se mun miehen ehdottama nimi. Siis MUN mielestä se on kamala,vaikka onhan se monen mielestä kauniskin :) Ja en ikinä sitä lapselleni haluaisi. Miehen mielestä se nyt vaan on se ainut nimi mikä käy ja muita ei suostu edes miettimään.[/QUOTE]

No älä nyt ainakaan sillain mene miehen mukaan, että kun mies ei suostu muita ajatteleenkaan, niin otatte sellaisen nimen mistä sää et edes pidä ollenkaan...

No en mene. Mun mielestä mies on älytön että sanoo että vain yksi nimi käy. Mä olen kuitenkin ehdottanut sille varmaan ainakin pariakymmentä nimeä ja kaikki ne on kuulemma ihan kamalia..ja mä myönnyin jo sen verran että se Nea voi olla toinen nimi,vaikka en siitä pidäkkään.

Mun serkulle ei oltu keksitty vielä toista nimeä ristiäispäivänä, pappikin oli jo paikalla. Mun isä sitten keksi tytölle toisen nimen ja vanhemmat huokaisi helpotuksesta ja laittoi sen.

Kyllä mun mielestä lapsen nimen pitää olla sellainen, että molemmat vanhemmat siitä tykkää. Jospa sä keksisit etunimen ja miehesi sitten toisen? Tai eihän sitä ole pakko enempää nimiä antaakaan kuin yksi.

Minä olisin varmaan tullut raskausaikoina ihan höperöksi, jos meillä ei olisi nimiä ollut valmiina.

En nimittäin pysty keskittymään/tekemään mitään, jos joku asia on vähänkään "keskeneräinen". Onneksi olimme nimet päättäneet jo vuosia aikaisemmin (ja nimiä on vieläkin varastossa tytölle ja kahdelle pojalle ) :)

Mä oon kans ihan hysterian partaalla kun olisin halunnut että lapsella olisi ollut nimi jo raskausaikana! Mua häiritsee ihan mielettömästi kun ei saa tätä asiaa päätettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja höpötys;23727433:
Ei pappi mitään nimeä anna :D

Siinä tilanteessa, että kastettavalla ei ole nimeä, eikä sitä kukaan kastettavan omaisista tai kasettava itse pysty sanomaan, pitää papin joku nimi repäistä, sillä kastekaavaan kuuluu kastettavan nimen lausuminen. Periaatteessa pappi voi myös kieltäytyä kastamasta lasta tietynnimiseksi, jos se papin mielestä on esim. hyvän maun vastainen. Harvoin papit tällaisiin tilanteisiin joutuvat, mutta joskus niitäkin on vastaan tullut tai vanhemmat ovat ainakin halunneet kuulla papin mielipiteen nimistä. Idea siitä, että suvun vanhin keksii lapselle nimen jos vanhemmat eivät pääse yhteisymmärrykseen on minusta myös hieno.

Alkuperäinen kirjoittaja tiedänpähän vain...;23727463:
Siinä tilanteessa, että kastettavalla ei ole nimeä, eikä sitä kukaan kastettavan omaisista tai kasettava itse pysty sanomaan, pitää papin joku nimi repäistä, sillä kastekaavaan kuuluu kastettavan nimen lausuminen. Periaatteessa pappi voi myös kieltäytyä kastamasta lasta tietynnimiseksi, jos se papin mielestä on esim. hyvän maun vastainen. Harvoin papit tällaisiin tilanteisiin joutuvat, mutta joskus niitäkin on vastaan tullut tai vanhemmat ovat ainakin halunneet kuulla papin mielipiteen nimistä. Idea siitä, että suvun vanhin keksii lapselle nimen jos vanhemmat eivät pääse yhteisymmärrykseen on minusta myös hieno.

Mene tiedä. Kaste ja nimenanto on kuitenkin periaatteessa kaksi eri asiaa. saivarrellen sanoisin, että lapsi kastetaan seurakunnan jäseneksi eikä jonkun nimiseksi. tapana on vaan julkaista se nimi kastetilaisuudessa. "Minä kastan sinut Aleksandra Julia Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" tai jotain vastaavaa. Kaipa se pappi voisi sanoa myös "Minä kastan sinut lapsi Virtanen...". Pappi ei nimestä päätä, nimi voi joutua hyväksyttäväksi ja tulla hylätyksi (onks se etunimilautakunta vai mikä lie.).