Meidänkin neuvolan terkka on ihan äärimmäisen ihqu!!*murinaa*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Soitin sille eilen että plussa tuli: nainen ei edes onnitellut. Puhui koko ajan vähän tyyliin että aletaan ajatella niitä eri vaihtoehtoja sitten, kun ollaan nyt ensin selvitetty raskausviikot eli lähettää mut ultraan varmistaakseen millä viikoilla ollaan menossa. Olin vähän ett hei kiitti: kyllä mä tiedän, että se on ollut koko ajan niin huolissaan musta, yritti saada mua värvättyä mukaan perhekerhoon jossa käy ensisijaisesti yksinäiset äidit, ja äidit jotka ei omin avuin selviä arjesta (siellä ollaan siis noin neljä päivää viikosta puoli päivää, opetellaan ruoan laittoa ja sitä rataa) ja kaikki vain sen takia että mun mies ei tee töitä virka-aikaan vaan sattuu tekemään pidempää päivää ja olla välillä päiviä putkeen pois kotoa. Aina se jaksaa inttää siitä: mä olen joka kerta sanonut että mä selviän ihan tosi hyvin tästä arjesta, eikä jaksamisessa ole sen enempää vikaa kuin nyt keskiverto pienten lasten äideillä yleensä.

Mutt tää nyt oli jo oikeasti aika huippu: ei kai se tosissaan kuvittele, että mä edes harkitsisin jotain aborttia???!!! :o

Ei hän varmasti sitä tarkoita. Tosin ilmeisesti on huomannut jotain, jos jo aikaisemmin on puuttunut. Oletko valitellut väsymystä jne. tai onko teillä ollut jotain mistä terkkari olisi huolestunut. Varmasti tekee parhaansa. Minä en usko, että terkkarit pahaa tarkoittavat. Minä olen aina saanut tosi hyvää palvelua heiltä ja koskaan ei ole mitään ehdoteltu tai sanottu pahasti. Yleensä näissäkin asioissa on kaksi puolta, jotain "ongelmia" on esiintynyt ja tietysti terkkari on huolissaan ja pitääkin olla, koska muuten tekee virheen.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Ei hän varmasti sitä tarkoita. Tosin ilmeisesti on huomannut jotain, jos jo aikaisemmin on puuttunut. Oletko valitellut väsymystä jne. tai onko teillä ollut jotain mistä terkkari olisi huolestunut. Varmasti tekee parhaansa. Minä en usko, että terkkarit pahaa tarkoittavat. Minä olen aina saanut tosi hyvää palvelua heiltä ja koskaan ei ole mitään ehdoteltu tai sanottu pahasti. Yleensä näissäkin asioissa on kaksi puolta, jotain "ongelmia" on esiintynyt ja tietysti terkkari on huolissaan ja pitääkin olla, koska muuten tekee virheen.

En oo valitellut, kun ei oo juuri ollut valittamista: oon vaan kertonut että mä teen keikkatöitä tässä kotonaolon ohessa ja että mies on tien päällä paljon, ja öitä pois. Musta tuntuu että siitä asiasta tuli sille pakkomielle: joka kerta kun siellä ollaan käyty, se kysyy aina onko mies ollut nyt paljon pois vai kotona ja miten mä saan päivänä kulumaan kun se on pois, ja kuinka mä jaksan ja vaikka sanon jaksavani hyvin se vastaa että onhan olemassa sitten keskusteluapua ja vertaistukiryhmää jnejne. Se ei jotenkin tajua tätä meidän arkea ollenkaan: tai siis sitä, että tälläinen arki voi ihan oikeasti toisilla toimia ihan hyvin. Sen mielestä mä ollaan jotenkin tosi kummajaisia. :/ Mulla on kanssa ollut ihanat neuvolat aiemmin, mutta tähän neuvolaan on sattunut tosi nuoria hoitajia, jotka teoriassa tietävät paljon mutta käytännössä.. On ehkä vähän kokemuksen puutetta.

Siis ilmeisesti teillä on pidempi hoitosuhde taustalla.
Mutta kerrotko, mistä tämä th:n olisi pitänyt tietää, että et ole harkinnut aborttia. Siis oliko tämän th:n tiedossa, että teillä on ollut vauva toiveissa.
Kuitenkin aborttia lähdetään tuota kautta hakemaan, niin eikö se kuitenkin ole luonnollista jotta asia varmistetaan, vaikka ei sitä varmisteta aina, niin ei minun käsityksen mukaan tarkoita abortin ehdottamista, jos kysytään, että mikä on ratkaisusi raskauden jatkumisen suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Mutta kerrotko, mistä tämä th:n olisi pitänyt tietää, että et ole harkinnut aborttia. Siis oliko tämän th:n tiedossa, että teillä on ollut vauva toiveissa.
Kuitenkin aborttia lähdetään tuota kautta hakemaan, niin eikö se kuitenkin ole luonnollista jotta asia varmistetaan, vaikka ei sitä varmisteta aina, niin ei minun käsityksen mukaan tarkoita abortin ehdottamista, jos kysytään, että mikä on ratkaisusi raskauden jatkumisen suhteen.

No ei itseasiassa ole: se tuli uutena loppuvuodesta, ja on ollut siitä lähtien. Tai mitä nyt kukakin pitää pitkänä..

Mutt joo, kyll mä olen sielläkin sanonut mm siinä tilanteessa kun ehkäisyä alettiin miettimään, että ei aloiteta tässä vaiheessa mitään kun meille uusi lapsi on ihan tervetullut nyt tässä piakkoin perään. Esitin asian niin, että mielellään pidän vuoden tai pari tässä välissä, mutta että jos se vauva haluaa nyt tulla niin ei se ole mitenkään paha sekään, eli ei oteta mitään jatkuvaa ehkäisyä käyttöön.
Mun mielestä toi oli tosi törkeetä, varsinkin kun se ei edes kysynyt että mitä mä jatkolta odotan, vaan ilmoitti vaan että pistää lähetteen ultraan ja voidaan pohtia niitä vaihtoehtoja sen jälkeen kun raskausviikot on tiedossa. :/

Minustakin terveydenhoitajan on annattava kaikki vaihtoehdot asiakkaalle (paitsi silloin jos esim. tietää että pitkät lapsettomuushoidot takana) Ja minusta hoitaja on ollut ihan syystä huolissaan jos mies paljon poissa kotoa. Jos minä olisin terveydenhoitaja niin kyllä minäkin miettisin jaksamistasi jos mies paljon pois ja monta pientä lasta ja raskaus. Jos muutenkin tukiverkkoja huonosti niin tottakai tuo on huomioitaja ja huolestuttava asia. Monet äidit kun saattavat olla (en tarkoita että sinä olet) sellaisa, että esittävät vahvaa ja jaksavaa, mutta romahtavat jossakin vaiheessa. Minusta terkkari on ollut ihan ammattitaitoinen (siis lukemani perusteella)

mä kun vihdoin plussasin esikosta niin terkan kommentti oli: no, tässä onneksi on viellä aikaa tehdä abortti, jos ei aikaa saada tälle viikolle niin käykö sinulle ensi viikko..
samoin labran täti sanoi kun soitin tuloksia että olettehan tekemässä abortin |O

Ja juu kunnon teinivanhempia oltiin, minä 21v ja ukko 22v. yritystä takana vain 1v8kk.

Tärkein meinasi unohtua, eli ONNEA!

Meillä vähän samaa ollut neuvolassa, mies tekee pelkkää yövuoroa ja on kotoa pois 21-07:30, sitten menee nukkumaan ja nukkuu 14-15 joka päivä. Viikonloput on vapaana ellei tee ylitöitä. Meillä yksi lapsi, nyt 8,5kk ja kyllä on kovasti terkka ihmetellyt kuinka jaksan kun yöt olen vauvan kanssa yksin ja sitten vielä päivän..? Joka kerta raskausaikana toitotti tuota jaksamista sitten kun vauva syntyy ja aina muistaa kysyä neuvolassa, että vieläkö mies on yövuorossa ja miten sä jaksat.. Toki ensimmäiset kuukaudet vauvan kanssa ja kun oli vielä koliikki 3kk asti oli raskaita, mutta toinen vauva on meillä suunnitteilla. Saas nähä mikä on vastaanotto terkkarissa sitten..

Neuvolantädit tekevät välillä ihan hassuista asioista johtopäätöksiä, meidän lastenneuvolan th huolestui kun kävi esikoisen synnyttyä kotikäynnillä (harjoittelijakin mukana) ja mieheni jäi ulos autoa räpläämään ettei olisi tiellä. Ei tullut mieleemme että se oli samalla testi kuinka paljon mies osallistuu lapsenhoitoon, epäilemättä jotkut isät ovat oikein innokkaana mukana kaikilla neuvolakäynneilläkin jos vain ehtivät mukaan.

Sen jälkeen th kyseli varmaankin joka kerta ensimmäisen vuoden että onko isä kylvettänyt vauvaa, se on kai jokin hyvän isän mittari että hoitaa kylvettämisen :D Ja pakko oli aina sanoa että ei kun minä kylvetän, mieheni ei oikein uskaltanut käsitellä pientä, liukasta vauvaa. Meillä on muutenkin työnjako mennyt niin että minä hoidan vauvan suurimmaksi osaksi, mies on omiaan taaperoikäisen ja sitä isomman hoitamisessa.

Sen jälkeen meillä on kyllä ollut ihan hyvät välit th:n kanssa, alussa oli pari muutakin pientä väärinymmärrystä. Ettekös tekin kohta muuta ja saat uuden terkan? Koita vain niellä loukkaukset ja ajatella ettei sitä enää kauan kestä :) Ja laita nimettömänä palautetta.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:

No ei itseasiassa ole: se tuli uutena loppuvuodesta, ja on ollut siitä lähtien. Tai mitä nyt kukakin pitää pitkänä..

Mutt joo, kyll mä olen sielläkin sanonut mm siinä tilanteessa kun ehkäisyä alettiin miettimään, että ei aloiteta tässä vaiheessa mitään kun meille uusi lapsi on ihan tervetullut nyt tässä piakkoin perään. Esitin asian niin, että mielellään pidän vuoden tai pari tässä välissä, mutta että jos se vauva haluaa nyt tulla niin ei se ole mitenkään paha sekään, eli ei oteta mitään jatkuvaa ehkäisyä käyttöön.
Mun mielestä toi oli tosi törkeetä, varsinkin kun se ei edes kysynyt että mitä mä jatkolta odotan, vaan ilmoitti vaan että pistää lähetteen ultraan ja voidaan pohtia niitä vaihtoehtoja sen jälkeen kun raskausviikot on tiedossa. :/
Niin, tietenkin sinähän hänen kanssaan henk. koht. olet puhunut. Ja koska se asian esittäminen tekee niin paljon siihen, että miten se sisältö ymmärretään, niin mahdollisestihan sitä voi pitää törkeänä.

Mutta älä ota tuon neuvolan suhteen mahdotonta stressiä, jotta ei sitten tule sellasta ilkeää fiilistä aina kun sinne pitää lähteä. Kokeile suhtautua asiaan sillä tavalla, että th yrittää tehdä vain työtään, ettei hän halua abortti kyselyllään henkilökohtaisesti loukata.

Lisäksi nuo th:n huolet siitä, että miten sinä jaksat, vaikka teillä on miehellä erikoiset työajat, niin voisit kokeilla ottaa myös aitona huolena, vaikka ne nyt tuntuisi jankkaamiselta, mutta koeta esittää myös hänelle asia sillä tavalla, että hän ymmärtää, ettei sinulta tarvi enää kysellä asiasta, jotta se on jo häiritsevää, jos hän ei yksinkertaisesta tajua, että sinä et pidä siitä, että asiasta kysellään.

Itsellänikin ikäviä kokemuksia äitiysneuvolasta..
Eka kerta meni siihen että terkka puhui ehkäisystä! Hmm..
Odotin kolmatta ja olin 22v. Jos olisin ollut 30 tuskin olisi valistanut.
No olin silleen että mitä ,oikeastikko =) Toiv. sillä oli hyvä huumorintaju.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
mä kun vihdoin plussasin esikosta niin terkan kommentti oli: no, tässä onneksi on viellä aikaa tehdä abortti, jos ei aikaa saada tälle viikolle niin käykö sinulle ensi viikko..
samoin labran täti sanoi kun soitin tuloksia että olettehan tekemässä abortin |O

Ja juu kunnon teinivanhempia oltiin, minä 21v ja ukko 22v. yritystä takana vain 1v8kk.

Tärkein meinasi unohtua, eli ONNEA!

Mä en ole ikinä törmännyt tälläiseen ajattelu malliin aiemmin, joten olen ollut lievästi sanottuna hämmentynyt. Mä aloin odottamaan esikoista kun olin 17, eikä silloin kukaan tarjonnut aborttia vaihtoehdoksi, ei edes kysynyt olenko itse miettinyt sitä. Tässä neuvolassa on ollut nyt kolme eri terkkaa ja niistä kaksi (molemmat hyvin nuoria naisia, toisella opinnot vielä hieman vaiheessa) ovat löytäneet syynättävää millon mistäkin: neitin meinasivat passittaa psykologille, kun se syö kynsiään ja saattoi järsiä tavaroita huomaamattaan (kyniä, jäätelötikkuja). Päättelivät että lapselle on jäänyt trauma mun ja isänsä erossa jota se nyt purkaa nakertelemalla asioita, tavaroita.. :whistle: Ja nyt tämä toinen terkka sitten on ottanut silmätikukseen meidät miehen työn takia. Ja pakko siihen on iänkin vaikuttaa: naapurin mies on reissutyössä myös, mutta ovat meitä 10 vuotta vanhempia joten sitä ei pidetä niin pahana. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Neuvolantädit tekevät välillä ihan hassuista asioista johtopäätöksiä, meidän lastenneuvolan th huolestui kun kävi esikoisen synnyttyä kotikäynnillä (harjoittelijakin mukana) ja mieheni jäi ulos autoa räpläämään ettei olisi tiellä. Ei tullut mieleemme että se oli samalla testi kuinka paljon mies osallistuu lapsenhoitoon, epäilemättä jotkut isät ovat oikein innokkaana mukana kaikilla neuvolakäynneilläkin jos vain ehtivät mukaan.

Sen jälkeen th kyseli varmaankin joka kerta ensimmäisen vuoden että onko isä kylvettänyt vauvaa, se on kai jokin hyvän isän mittari että hoitaa kylvettämisen :D Ja pakko oli aina sanoa että ei kun minä kylvetän, mieheni ei oikein uskaltanut käsitellä pientä, liukasta vauvaa. Meillä on muutenkin työnjako mennyt niin että minä hoidan vauvan suurimmaksi osaksi, mies on omiaan taaperoikäisen ja sitä isomman hoitamisessa.

Sen jälkeen meillä on kyllä ollut ihan hyvät välit th:n kanssa, alussa oli pari muutakin pientä väärinymmärrystä. Ettekös tekin kohta muuta ja saat uuden terkan? Koita vain niellä loukkaukset ja ajatella ettei sitä enää kauan kestä :) Ja laita nimettömänä palautetta.

En mä koe aiheelliseksi laittaa palautetta, koska onhan sitä oikeasti olemassa perheitä joissa on todella syynättävää ihan tosissaan, ja en taas halua sitä että valitan vähän kuin turhasta ja pelottelen terkan sitten puuttumasta tapauksiin, joihin ihan oikeasti pitäisi puuttua. Joten purnaan vaan itsekseni, ja nielen lopuksi kiukkuni. :D Muutetaan joo, toivottavasti on kiva neuvolatäti siellä. =)

Järkyttävä neuvolatäti on täälläkin tuttu juttu..ja tuskin on sattumaa että tämmöstä tapahtuu muillekkin. Kyllä ne tykkää tehä työnsä niin että on jotain tkemistä ja voi jollain päteä..mulla ei oo mitään hyvää sanottavaa lasten neuvolan uudesta, entisestä tädistä...mikä lie oli.Onneksi on entinen ja mä en kattee mitään turhaa pään aukomista ja sellasta ettei sua itseäsi kuunnella vaan puhua pälpätetään ja päsmäröidään asioilla. Mies ja terkka joutunut kinaamaan eri asioista kun itse olen sellanen etten kehtaa vaikka ottais aivoon.
Että varokaahan mitä siellä neuvolassa puhutte ja teette. JA TODELLAKIN VAROKAA JOS ETTE MENE SOVITULLE NEUVOLA AJALLE!!!SIITÄ TULEE SITTEN LASTENSUOJELUILMOTUS..

Alkuperäinen kirjoittaja sussuL:
Järkyttävä neuvolatäti on täälläkin tuttu juttu..ja tuskin on sattumaa että tämmöstä tapahtuu muillekkin. Kyllä ne tykkää tehä työnsä niin että on jotain tkemistä ja voi jollain päteä..mulla ei oo mitään hyvää sanottavaa lasten neuvolan uudesta, entisestä tädistä...mikä lie oli.Onneksi on entinen ja mä en kattee mitään turhaa pään aukomista ja sellasta ettei sua itseäsi kuunnella vaan puhua pälpätetään ja päsmäröidään asioilla. Mies ja terkka joutunut kinaamaan eri asioista kun itse olen sellanen etten kehtaa vaikka ottais aivoon.
Että varokaahan mitä siellä neuvolassa puhutte ja teette. JA TODELLAKIN VAROKAA JOS ETTE MENE SOVITULLE NEUVOLA AJALLE!!!SIITÄ TULEE SITTEN LASTENSUOJELUILMOTUS..

Tää oli kyllä just eikä melkein oikein sanottu, siinä määrin että on pakko tähän vielä kommentoida. Mä naputin täälläkin jo ton jätkän raskaus aikana, että mä en saa siitä pahuksen neukasta mitään irti: jotenkin tuntu että se mun odotusajan terkka, ja tämä uusi, ei ne kuuntele/kuule mitään, mitä niille puhuu, vaan kertovat jokaiseen ongelmaan/asiaan tilastofaktaa, eikä tapauksia otetan huomioon sellaisenaan. Se on raivostuttavaa.. :kieh:

Olin 25, kun esikoinen teki tuloaan. Terveyskeskuksen eka kommentti : Niin, ootko ajatellut pitää sen. Eli ei se iästä ole kiinni. Kun odotin toista, niin terveyskeskuksessa pidettiin itsestäänselvänä, että menen ykstityiselle... En mennyt, on tässä nyt verojakin makseltu sen verran, että uskallan ihan hyödyntää palveluja.

Onnittelut odottajalle, eikä kannata stressata huolenpidosta vaikka hermoille kävisikin (kokemusta samasta on täälläkin)

Yhteistyössä