Meidät kutsuttu jouluna miehen siskolle, pitääkö viedä osa joulupöydän tarjottavista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jab
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jab

Vieras
Miehen sisko siis aina edellyttää että hänen luo mennään (meidän perhe ja heidän äiti), kun ei itse halua liikkua koskaan jouluna kotoaan. Syödään siellä jouluruokaa ja avataan lahjat´kuten jo monta vuotta.. Tämä miehen sisko on yh ja nyt hänellä on miesystävä, lapsia 2, ovat aika huonotuloisia. Ollaan aina jotain pientä viety pöytään tai ainakin kysytty että osallistutaanko ruokakuluihin, anoppikin vie osan ruuista. Meitä on 2 aikuista ja 2 alle 7v lasta jotka eivät juuri mitään syö sekä vauva.
Tänä jouluna meillä on aika huono taloudellinen tilanne ja olisimme menneetkin vanhemmilleni jouluksi, mutta miehen sisko haluaa meidät taas käymään siellä. Onko siis röyhkeää jos mennään sinne eikä viedäkään joulupöytään ruokaa? eivät ole sitä aiempina vuosina odottaneetkaan eli pöydästä ei sen takia jotain puutu.

[QUOTE="vieras";25248312]Veisin ruokaa kuten edellisinäkin vuosina.[/QUOTE]

Peesi. Edullistakin jouluruokaa löytyy, sitäpaitsi eikö kannattaisi ihan sopia, kuka tuo mitäkin, ei tulisi turhaan tehtyä samaa mitä pöydässä jo on?

Miksi vaatii muita tulemaan juuri hänen luokseen? Mitä tekisi jos muut eivät tule?

Niin miehen sisko siis haluaa aina olla kotonaan joulun kun ei jaksa lähteä muualle, vaan haluaa että muut tulevat sinne käymään.. Yksi joulu kun vietettiin meidän kotona ja kaikki muut kyllä tulivat niin tämä miehen sisko ei tullut, olisihan joutunut sentään kaupungin toiselle puolelle tulemaan....
No joo, ehkä me sitten mennään taas ja viedään jotain pientä pöytään.

Kyllä minä veisin. Itse teen joulun ystävillemme ja sukulaisillemme. Siitä on tullut ihan traditio ja aina kysellään, että kai me otetaan vieraita vastaan. Teen normaalisti kaikki ja tarjoan sen kaikille, en velvoita ketään tuomaan mitään mukanaan. Tosin äitini tekee perunalaatikon ja kalkkunan sekä joulutähdet joita minä en tee. Tyttäreni tuo omia herkkujaan ja joku muu tuo omiaan. Mutta en velvoita.

Hmmmm. Taitaa ap:tä vaivata muukin köyhyys kuin taloudellinen - TIETENKIN viette sinne jotain mennessänne!!! Vaikka tilanne olisi mikä, niin haloo sentään, jotkut tavat täytyy olla.

[QUOTE="vieras";25248594]Hmmmm. Taitaa ap:tä vaivata muukin köyhyys kuin taloudellinen - TIETENKIN viette sinne jotain mennessänne!!! Vaikka tilanne olisi mikä, niin haloo sentään, jotkut tavat täytyy olla.[/QUOTE]

Aivan.
Sillä ei ole mitään merkitystä kuinka pieniruokaisia teidän lapset on! En todellakaan viittis mennä joulun viettoon toisten luo viemättä mitään.
Sitä ihmettelen, miksi ylipäätään vietätte joulun yhdessä, jos suhteet on noinkin viileät.

me vietetään aina joulu mun siskon perheen luona,sinne tulee meidän perhe,äiti,ja veljeni perheineen. yhdessä ostetaan ja tehdään kaikki ruoat,koska kaikkihan siellä syövät :)

Viimeksi muokattu:
siis teillä on viisihenkinen perhe, iso perhe, ja teidän lapset syövät ja sotkevat aivan varmasti siinä missä miehen siskonkin lapset ja kuten muutkin lapset. tottakai viette jotain vai haluatko olla moukka?

Minun mielestäni on asiallista viedä jotain, aivan varmasti löytyy joku juttu, joka ei juuri paljon enempää maksa kuin se, että olisi tavallinen päivä, ja perhe pitäisi ruokkia joka tapauksessa. Minustakin kyllä on fiksua sopia etukäteen, kuka tuo mitä, jos isolla porukalla joulua vietetään. Ettei sitten ole sitä lanttulaatikkoa komppanialle ja joku muu lopu kesken.

Kokonaan eri asia taas on, että ymmärrän hyvin ärtymyksesi siitä, jos koet, että miehen sisko sanelee joulunviettoanne. Todella ikävä jouluun liittyvä lieveilmiö on tämä syyllistäminen joulunviettopaikasta. Kuitenkin jokaisella perheellä on täysi lupa ja oikeus päättää, missä joulun haluavat viettää, ja jos sinusta ja muusta perheestä tuntuu, että haluatte tällä kertaa mennä vanhemmillesi, ei miehesi siskolla ole mitään asiaa "vaatia" teitä tulemaan sinne. Asian voi selvittää ystävällisesti mutta päättäväisesti.

Yhteistyössä