Meillä ei ole ikinä rahaa mihinkään ylimääräiseen!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(((
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(((

Vieras
Kaikki menee elämiseen. Joskus jos haluaa itselleen ostaa jotain niin sitten mietitään viikko mitä syödään kun ei ole rahaa. Oikein vituttaa kun meille tulossa toinen lapsi ja pitäisi kaksostenrattaat hankkia, niin pitää soskusta ruikuttaa rahaa kun itsellä ei ole varaa ostaa niitä. Kyllä on syvältä.

[QUOTE="aapee";24803171]Ei me olla uusia edes kateltu koska niihin ei olis varaa ikinä. Mutta 70€ on liikaa kun ei ikinä ole rahaa mihinkään muuhun kun ruokaan.[/QUOTE]

pyydä mieluummin sossusta rahat sterilisaatioon.

Joo, mä niin tiedän ton tunteen, meillä ihan sama tilanne, paitsi et neljäs lapsi tulossa ja mies sai just potkut duunista ku se ei oikein viihdy sielä:/ Itse en voi osallistua elättämiseen (paitsi saanhan mä kodinhoidontuet ja lapsilisät sit ja toimeentulotuet, jota joudutaan hyödyntämään aika usein) kun oon lasten kanssa kotona, koska mun mielestä lapsen paras on olla äidin kanssa kotona.

Meillä on miltei aina tosi tiukkaa ja raha riittää just ja just ruokaan ja tilakin loppuu nyt, kun uusi vauveli tulossa. Mut kai sossu nyt tajuaa et me tosiaan tarvitaan isompi kämppä. Mut siis kyllä mä säälin sit niiden perheiden lapsia, missä äitikin käy töissä, vaik niillä on rahaa, niin lapsethan siinä kärsii:( Arvovalintojahan nää on ja oon ylpeä, että hoidan lapseni kotona. Et kyl mä mielummin ajattelen lasten parasta kun teen uraa, vaikka rahaa ei jääkään mihinkään.

Voih, en voi muuta sanoa. Onneksi me voitimme lotossa ja pystyin jäämään kotiin hoitamaan omat pikku mussukkamme, sossun luukullakin loppui juoksu. Nyt vaan on ongelmana kuka jaksaa aina tämän kartanon siivota kun enhän minä vierasta ihmistä ota nurkkiani koluamaan :(
Että ei se helppoa ole kuulkaa olla rikas kartanon rouvakaan kun kokoajan joutuu siivoamaan

Eikö jostain voisi hankkia lisäduunia tai tekemistä? itse aloin siivota heti pian vauvan syntymän jälkeen .Käyn 3-4 iltana 3 tuntia huiskimassa ja siitä saa vähän lisärahaa. Isi on lasten kans kotona.

Ei mullakaan! Onneksi enää yksi elätettävänä, muut jo maailmalla. Pienipalkkainen työ, terveyden vuoksi vaihdettu.
Ei mihinkään ylimääräiseen ole rahaa. Jopa kuopuksen parturiaikaa venytetty, kun nyt ollut erityistiukkaa. Töppäsin laskun maksussa ja maksu mennyt joka kuukausi, vaikka lasku vain joka toinen. Melkein 200€ mennyt ylimääräistä vähällä aikaa, mutta onneksi ne palautuvat tilille.

Mä en ymmärrä näitä jotka vääntää muksuja kauheen lauman ja sit hyvä kun on varaa elättää!!!Mä en kunnioita pätkääkään "kotona lapsensa hoitavia" kun ne hoidetaan yhteiskunnan tuilla,eri asia jos oikeesti on varaa siihen ja varaa suurperheeseen!

Alkuperäinen kirjoittaja ...ä;24803270:
Eikö jostain voisi hankkia lisäduunia tai tekemistä? itse aloin siivota heti pian vauvan syntymän jälkeen .Käyn 3-4 iltana 3 tuntia huiskimassa ja siitä saa vähän lisärahaa. Isi on lasten kans kotona.

Tuota ne voivat ehdottaa soskussakin, kun nyt heti perään piti toinen tehdä ilman työssäkäyntiä. Iltatöihin vaan ja viikonloppuina käy ne muutkin työssään raskausajan ja hoitavat kotinsa.

Joo mä en kans ymmärrä. Sit rikkaat vaan saa ostaa kaikkee kivaa kun niillä on rahaa ja asuu tilavasti. Meillä kans 4 lapsi tulossa mies irstsanoi itsensä ko sille aina kaikki vittuili metalli töissä oli. Ite olen hoitanu lapsia kotona mulla ei vielä mitään ammattii oo tai kouluu käytynä niin et voisin mennä töihin. oon aatellu hoitaa lapsia kotona ainakin vielä 6 vuotta. Sossusta ollaan muutaman kerran kuussa haettu toimeen tulo tukea koska se kuuluu meille!! Mutta eipä suostunu sossu ostaan mitään autoo vaikka vauva tulee,tiedä miten käyn neuvolassa 4 lapsen kannsa. Rikkaat pitäs polttaa noitaroviolla!!!

[QUOTE="JaNiCa";24803372]Joo mä en kans ymmärrä. Sit rikkaat vaan saa ostaa kaikkee kivaa kun niillä on rahaa ja asuu tilavasti. Meillä kans 4 lapsi tulossa mies irstsanoi itsensä ko sille aina kaikki vittuili metalli töissä oli. Ite olen hoitanu lapsia kotona mulla ei vielä mitään ammattii oo tai kouluu käytynä niin et voisin mennä töihin. oon aatellu hoitaa lapsia kotona ainakin vielä 6 vuotta. Sossusta ollaan muutaman kerran kuussa haettu toimeen tulo tukea koska se kuuluu meille!! Mutta eipä suostunu sossu ostaan mitään autoo vaikka vauva tulee,tiedä miten käyn neuvolassa 4 lapsen kannsa. Rikkaat pitäs polttaa noitaroviolla!!![/QUOTE]

Olet luultavasti provo, mutta eiköhän ne "rikkaat" ole tehnykin jotain rahojensa eteen? Ja miksi miehesi ei mene töihin?:O

Suosittelisin ap:lle jonkin aikaa kirjanpitämistä tuloista ja menoista.

Tuollaisessa tilanteessa voi joko kasvattaa tuloja tai pienentää menoja, ja siihen auttaa se, että
tietää ihan tarkalleen mihin rahat menevät.

Tuplavaunujen osalta suosittelen ottamaan äitiyspakkauksen rahana ja ostamaan sillä rahalla vaunut.

[QUOTE="JaNiCa";24803372]Joo mä en kans ymmärrä. Sit rikkaat vaan saa ostaa kaikkee kivaa kun niillä on rahaa ja asuu tilavasti. Meillä kans 4 lapsi tulossa mies irstsanoi itsensä ko sille aina kaikki vittuili metalli töissä oli. Ite olen hoitanu lapsia kotona mulla ei vielä mitään ammattii oo tai kouluu käytynä niin et voisin mennä töihin. oon aatellu hoitaa lapsia kotona ainakin vielä 6 vuotta. Sossusta ollaan muutaman kerran kuussa haettu toimeen tulo tukea koska se kuuluu meille!! Mutta eipä suostunu sossu ostaan mitään autoo vaikka vauva tulee,tiedä miten käyn neuvolassa 4 lapsen kannsa. Rikkaat pitäs polttaa noitaroviolla!!![/QUOTE]

Siis tää oli ku suoraan mun ajatuksista! Mul on yks kaveri, joka sit lähti opiskeleen kun mä sain meidän esikoisen ja olin kotona. No tää muija sit opiskeli ja meni töihin ja sai sit vauvan, mut oli kotona just vaan jonkun vuoden ku piti päästä taas töihin tienaamaan. Et ei toikaan niin hyvä juttu oo!

Et kyl mielummin sit hoitaa sen lapsensa ite kun on itse sen tehnytki. Ja tällasia tilanteita vartenhan se sossu on hei haloo, arvostelijat! Joo, onhan tolla kaverilla sit rahaa ja kaikkee, mut lapsellehan se on ikävämpi juttu:/ Joillekin se on vaan muka niin noloo hakea sossusta apua ja menee sit töihin, mut tällasta suomessa on. En mä häpee et sossu elättää meitä usein, koska mä hoidan kuitenkin lapset ite.

Oletteko ajatelleet että siitä ei ole niin kauan kun Suomessa "kotiäitienkin" piti käydä töissä - lypsää aamulla lehmät, pestä pyykit talvella avannossa, lämmittää uuneja, laittaa ruoat puuliedellä jne jne. Kotityöt veivät kertakaikkiaan niin paljon aikaa että mahdollisuutta kodin ulkopuoliseen työhön ei ollut.

Nyt kun on mahdollisuus valita, niin miksi ei saisi käydä töissä, ja antaa lapsensa esim. perhepäivähoitajan hoitoon? Mikä siitä tekee niin paljon parempaa että juuri oma äiti hoitaa lapset kouluikään asti kotona?

Miettikää vaikka Nina Mikkosta. Mahtaa tällä hetkellä vähän harmittaa kun on ollut kotiäitinä ja miehensä tulojen varassa. Nyt kun niitä miehen tuloja ei ole, eikä näyttäisi vähään aikaan tulevan, niin millä eletään?

Sossu on hyvä paikka tilapäiseen ahdinkoon mutta kenenkään pitkäaikaiseen elatukseen sen ei pitäisi olla tarkoitettu. Ihan hyvin voi pienten lasten äiti mennä iltatöihin, ja isä hoitaa sen aikaa lapsia. Siivoustöitä saa aika todennäköisesti, ja jos ei saa voi hankkia jonkun koulutuksen. Eivät lapset ole este äidin työssäkäymiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja kotoa töitä tekevä uraäiti;24803529:
Oletteko ajatelleet että siitä ei ole niin kauan kun Suomessa "kotiäitienkin" piti käydä töissä - lypsää aamulla lehmät, pestä pyykit talvella avannossa, lämmittää uuneja, laittaa ruoat puuliedellä jne jne. Kotityöt veivät kertakaikkiaan niin paljon aikaa että mahdollisuutta kodin ulkopuoliseen työhön ei ollut.

Nyt kun on mahdollisuus valita, niin miksi ei saisi käydä töissä, ja antaa lapsensa esim. perhepäivähoitajan hoitoon? Mikä siitä tekee niin paljon parempaa että juuri oma äiti hoitaa lapset kouluikään asti kotona?

Miettikää vaikka Nina Mikkosta. Mahtaa tällä hetkellä vähän harmittaa kun on ollut kotiäitinä ja miehensä tulojen varassa. Nyt kun niitä miehen tuloja ei ole, eikä näyttäisi vähään aikaan tulevan, niin millä eletään?

Sossu on hyvä paikka tilapäiseen ahdinkoon mutta kenenkään pitkäaikaiseen elatukseen sen ei pitäisi olla tarkoitettu. Ihan hyvin voi pienten lasten äiti mennä iltatöihin, ja isä hoitaa sen aikaa lapsia. Siivoustöitä saa aika todennäköisesti, ja jos ei saa voi hankkia jonkun koulutuksen. Eivät lapset ole este äidin työssäkäymiselle.

EI ole KOTIÄITI, vaan on koko ajan tehnyt töitä perheyrityksessä, kehui juuri 2+ haastattelussa tänä vuonna että töitä on ollut enemmän kuin ehtii tehdä, ja en kyllä nostaisi muutenkaan hattua ihmiselle joka retostelee elävänsä lasten ehdoilla ja sitten kaupittelee perhe-elämänsä ja lapsensa tv-ohjelmiin leikkimään näyttelyapinaa... Tekee varmaan hyvää lapsen psyykelle.

Ja ihan vinkkinä: lasten hoitaminen kotona tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin lasten vieminen päivähoitoon. Päivähoito kun maksaa kunnalle lasta kohden noin 800 euroa kuussa, ja korkein maksu on noin 250 euroa, sisaruksista saa alennusta. Kotihoidontuki on 315 euroa + lisä max 160e, ja alle 3 v ipanoista taisi saada siihen muutaman kympin päälle, ja näistä maksetaan 20% veroa, eli ei edes kokonaan päädy "maksuksi" lasten kotona hoitamisesta.

Ja varmaan vielä voi todeta, että lasten tasapainoinen kehitys vaatii asiantuntijoiden mukaan kotihoidon 3v ikäiseksi, ettei perusturvallisuus sun muut häiriinny.

Itselle vieras ajatus lähteä töihin kun lapsi 10kk etenkin, kun työni tuppaa olemaan sen verran epäsäännöllistä, että päivien pituus vaihtelee 7,5-11 tuntia ja siihen huonolla tuurilla 1-2 tuntia matkoja päälle. Olisi hieman ihmisrääkkäystä viedä niin pieni, vielä osittain imetettävä vauva/taapero 9-13 tuntisiksi päiviksi päivähoitoon, missä kukaan ei pidä sylissä riittävästi. Julmaan maailmaan ihan yksin ehtii vähän isompanakin.

Ja vielä sen verran että hoitovapaa on lakisääteinen oikeus. Tsemppiä ap, kyllä se siitä vielä helpottaa...

Joo mä en kans ymmärrä. Sit rikkaat vaan saa ostaa kaikkee kivaa kun niillä on rahaa ja asuu tilavasti. Meillä kans 4 lapsi tulossa mies irstsanoi itsensä ko sille aina kaikki vittuili metalli töissä oli. Ite olen hoitanu lapsia kotona mulla ei vielä mitään ammattii oo tai kouluu käytynä niin et voisin mennä töihin. oon aatellu hoitaa lapsia kotona ainakin vielä 6 vuotta. Sossusta ollaan muutaman kerran kuussa haettu toimeen tulo tukea koska se kuuluu meille!! Mutta eipä suostunu sossu ostaan mitään autoo vaikka vauva tulee,tiedä miten käyn neuvolassa 4 lapsen kannsa. Rikkaat pitäs polttaa noitaroviolla!!!

Voisit pitää pääs kiinni pummi, vaikka minun perheeseen kuuluu viisi henkilöä rahat ei ole ikinä ollut tiukilla. Olisit opiskellut aikoinaan yliopistossa vaikka, niin ei tarvitsisi haukkua varakkaampaa väkeä!!!

Voisit pitää pääs kiinni pummi, vaikka minun perheeseen kuuluu viisi henkilöä rahat ei ole ikinä ollut tiukilla. Olisit opiskellut aikoinaan yliopistossa vaikka, niin ei tarvitsisi haukkua varakkaampaa väkeä!!!

Läheskään kaikilla ei ole älyllisiä tai muita resursseja yliopisto-opiskeluun. Ja toisaalta se korkeakoulututkintokaan ei takaa enää juuri mitään. Se, että itsellä on asiat hyvin, ei oikeuta halveksumaan muita.

Itsellä asiat on nykyään todella hyvin, myös taloudellisesti. Mutta koska olen käynyt pohjalla ja nähnyt sen toisenkin puolen, niin en kovin helposti halveksu muita. Suurin osa niistä joilla menee huonosti ovat vain olosuhteiden uhreja. Kenties heidän taustansa ja lahjansa eivät ole sopivia tähän yhteiskuntaan.

Itse olin muutaman piirun päässä suistumisesta perikatoon. Ei työtä, eikä oikein toivoakaan. Sitten sattui tulemaan pari oljenkortta. Tartuin niihin ja nyt menee hyvin. Mutta jos ei oljenkorsia tule, ei niihin voi tarttuakkaan.

Se on nykyään iso ristiriita tässä eriarvoisuudessa. Etenkin tämä ns. heikompi aines seuraa lähinnä joidenkin julkkisten elämää ja haaveilee glamourista sun muusta. Hengen ravinnosta ei ole väliä. No sitten kun omat kyvyt eivät riitä sen maallisen hyvän haalimiseen, niin suurta epätyytyväisyyttä se tuottaa.

Kristinusko on mielestäni haitallinen asia (siinä kuin suurin osa muistakin uskonnoista), mutta se hyvä puoli siinä aikoinaan oli, että pienet ja kyvyttömät saivat lohtua ankeaan elämäänsä. Jotkut saattoivat jopa olla onnellisia. Nykyään mammonanpalvonnassa ei samaa onnea ole helppo saavuttaa...

Täällä on sossun ja diakonian asiakkaille ihan oma kierrätyskeskus.
Sinne saavat lapun ja voivat hakea tarvitsemansa tavarat.

Kaikkea löytyy. Vaunuja yms.

Yhteistyössä