Meillä kulissit hienosti pystyssä, mutta joulua ei valmisteltu ollenkaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Onko pakko jos ei jaksa, ei kyl oo oikeesti ees rahaa hirveesti. Lapsia neljä, joista vanhin 8 vuotias. Yhtään lahjaa en ole ostanut kenellekkään. Ei ole jouluvaloja ripusteltu, eikä oo pipareita leivottu. Ja sitä paitsi mä oon joulunpyhät töissä, et ovat sit isänsä kanssa.

Mietteitä:

Jos laittas vaan jouluruuan ja kuusen, kuuseen voip lapset pistää koristeeks mitä haluaa. Tehkööt itse vaikka lippuja... Lahjat pari lahjaa per nenä, ne mitä mummut ja kummit tuo voi nakata pottusäkkiin ja rappusille. Valmiita torttuja, ja valmiita pipareita jospa se joulu tulee silleinkin!!

Se joulu tosiaan tulee vähemmälläkin hössötyksellä :) Kaiken ei tarvitse olla itse tehty. Eikö teillä ole olemassa menneiltä vuosilta kuusenkoristeita? Lahjavuorta ei todellakaan tarvitse olla, ihan pari mieleistä juttua riittää eikä niihin tarvitse omaisuutta laittaa. Lasten vuoksi on mukava vähän joulua tehdä mutta ei mennä liiallisuuksiin. Kyllä se siitä :)

Kyl se tulee hössöttämättäkin. Itekään en jaksa valmistella ja hössätä. Lapsen mieliksi laitoin tähdet ikkunoihi ja saa koristella kuusen. Pipareita ollaan tehty parikertaa ja syöty ne jo, talkoita en aatellu järkätä. Valmisruokakin käy kyllä ja kaupan herkut. Omassa kodissa oli aina niin armoton jouluhössötys ja kiire että yhtään en jaksa omillani sellasta. Siivoan heittämällä rojut kaappiin ja imuroin+mies luutuaa. Vessa tietty siistiksi. En kollaa yhtäkään kaappia tms paikkaa. En vietä joulua komerossa.

Meilläkin otetaan rennosti, mutta toki lasten vuoksi on jouluun jonkin verran panostettava. Me ostamme lapsille yhden pienen paketin kullekin ja muut paketit tulevat sukulaisilta, tulee mitä tulee. Jouluvalot ja vähän muitakin koristeita on jo laitettu, muovikuusi vielä koristellaan vanhoilla koristeilla lähempänä aattoa. Aattona menemme vanhemmilleni syömään, joten kotiin ei paljon joulkuruokia osteta. Vähän pipareita, glögiä, joulusuklaata tms. Jos jotain laatikoita vielä joulupäivänä syödään, ne ostetaan valmiina.

Tykätään ennen joulua virittäytyä tunnelmaan käymällä erilaisissa ilmaistapahtumissa, konserteissa, yhteislaulutilaisuuksissa, joulutorilla... Mieluummin niissä vietän joulunalusajan kuin kotona siivoamassa kaappeja, väsäämässä laatikoita ja muuten vaan hermoja kiristellen. Meillä tämä ei ole rahasta kiinni millään muotoa, eipä vaan kiinnosta stressata turhia ja törsäillä suuria summia parin päivän takia. Joulu todellakin tulee vähemmälläkin hössötyksellä.

Kyllä lapsilla on oltava joululahjoja. Eikä tosiaankaan yksi pieni paketti ole mitään! Olisi ollut suorastaan kamalaa, jos olisi saanut jotkut sukat ainoana lahjana. Ei pidä hankkia niin montaa lasta, ettei ole varaa edes joululahjoihin. Jättäkää omat jouluviinanne ja kirjanne ostamatta ja lahjoja voi lapsille ostella jo pitkin vuotta. Kiva sitten lapsen koulussa kuunnella kavereiden juttua kameroista ja kännyköistä, kun itse sai sukat. Hävetkää itsekkäät aikuiset. Jos te olette saanut liikaa lahjoja lapsena, älkää kostako sitä omille lapsillenne.

Yhteistyössä