Meinaa mennä järki 1,5-vuotiaan syömistemppuiluihin...Mitenkä toimia!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Vasta hetken syönyt itse, toki auttelen puuroissa yms.

Usein syö ensin haarukallisen ja sitten alkaa hakkaamaan haarukalla lautasta ja sotkee yms. Kieltäminen ei auta mitään. Jos otan lautasen pois alkaa huutamaan ja syöminen loppuu siihen. On pienipainoinen ja stressaan jo muutenkin että ruokaa menisi tarpeeksi..

Miten näissä sähläämistilanteissa pitäisi oikein toimia????

Toinen on että iskee nokkamukin joka kerta lautasen ja siis ruuan päälle joka hörpyn jälkeen.

Ymmärrän kyllä että sotkua tulee kun harjoittelee...mutta tuo on kyllä ihan silkkaa sähläämistä...

Lapselle ei kannata liian aikasin antaa lusikka omaan käteen.
Jokainen on aikanaan itse oppinut syömään.
Sotkullakin on rajansa.

Lapsen pitää oppia syömään siististi ja kauniisti. Kuuluu jo hyviin tapoihin.

Niin kauan syötetään kun lapsella on edellytys oppia syömään. Toisilla menee vaan aikaa enempää, ä.

Niin kuin muutenkin lasten kanssa, keskity siihen mitä SAA tehdä tai miten kannattaa toimia. Tietysti pitää kertoa että haarukalla ei hakata pöytää, mutta siihen samaan hengenvetoon kerrotaan mitä sillä haarukalla tehdään, näytetään mallia, täytetään lusikka/haarukka valmiiksi, ohjataan kättä, kehutaan kun osaa jne. Tai annat syödä käsin jos ruoka on sellaista. Mukin kanssa voi harjoitella että ojennat mukin ja odotat käsi ojossa saavasi sen takaisin kun on juotu, niin ei tarvitse lautaselle laskea. Itse antaisin myös tutkia käsin ja "sotkea" kun sotku pysyy lautasella.

Ei ruokailuakaan opita kauniit käytöstavat edellä ihan niin kuin ei puhumaankaan opita sanomalla ekana että "voisitko ojentaa maidon, kiitos", vaan "anna anna!". Tietysti se tapakasvatus kulkee mukana, mutta vähän järkeä peliin tuolle ekalle vastaajalle.

Meillä 1,5v syö täysin itsenäisesti ja juo tavallisesta lasista. Edelleen pitkästyessään alkaa haarukan paukutus ja silloin haarukka otetaan yhden kiellon jälkeen pois sen suurempaa numeroa tekemättä. Mutta ymmärrän kyllä pienipainoisen vanhempana senkin, kun tuntuisi että ruokaa pitää saada menemään. Entä jos annat aina kokeilla ensin itse, mutta tarjoat syöttämistä kun menee pelleilyksi - mitä silloin tapahtuu?

Niin kuin muutenkin lasten kanssa, keskity siihen mitä SAA tehdä tai miten kannattaa toimia. Tietysti pitää kertoa että haarukalla ei hakata pöytää, mutta siihen samaan hengenvetoon kerrotaan mitä sillä haarukalla tehdään, näytetään mallia, täytetään lusikka/haarukka valmiiksi, ohjataan kättä, kehutaan kun osaa jne. Tai annat syödä käsin jos ruoka on sellaista. Mukin kanssa voi harjoitella että ojennat mukin ja odotat käsi ojossa saavasi sen takaisin kun on juotu, niin ei tarvitse lautaselle laskea. Itse antaisin myös tutkia käsin ja "sotkea" kun sotku pysyy lautasella.

Ei ruokailuakaan opita kauniit käytöstavat edellä ihan niin kuin ei puhumaankaan opita sanomalla ekana että "voisitko ojentaa maidon, kiitos", vaan "anna anna!". Tietysti se tapakasvatus kulkee mukana, mutta vähän järkeä peliin tuolle ekalle vastaajalle.

Meillä 1,5v syö täysin itsenäisesti ja juo tavallisesta lasista. Edelleen pitkästyessään alkaa haarukan paukutus ja silloin haarukka otetaan yhden kiellon jälkeen pois sen suurempaa numeroa tekemättä. Mutta ymmärrän kyllä pienipainoisen vanhempana senkin, kun tuntuisi että ruokaa pitää saada menemään. Entä jos annat aina kokeilla ensin itse, mutta tarjoat syöttämistä kun menee pelleilyksi - mitä silloin tapahtuu?

Kiitos hyvästä vastauksesta :)

Joo en ole mielestäni liian aikaisin lusikkaa omaan käteen antanut (ekalle vastaajalle..)

Jos otan temppuilun yhteydessä haarukan pois ja yritän syöttää itse lasta, alkaa hän hermoilemaan eikä suostu syömään. Olen tehnytkin niin että laitan haarukkaan valmiin annoksen ja siitä sitten lapsi itse vie ruuan suuhun. Näin joskus sujuukin hyvin pari haarukallista, sitten alkaa se kikkailu ja haarukalla hakkaaminen tms.

Entäs jos antaisit lapselle sormiruokaa? Eli jotain sellaista mitä saa luvan kanssa syödä sormin, tutkia ja ihmetellä? Mä olen tuosta lusikan voi antaa liian aikaisin lapselle- kommentista täysin vastakkaista mieltä. Meillä lasta ei ole ikinä syötetty, alkanut syödä kiinteitä sormiruokaillen 6 kk iässä. Alle vuoden ikäisenä annettu lusikka käteen. Vuoden ikäisenä söi oikein nätisti itse puurot ym. En sano, että kaikilla menisi näin, mutta itse ainakin kannustaisin lasta syömään itse ja tutustumaan kaikilla aisteilla ruokaan.

Tuon ikäisen lapsen kuuluu saada ruoaksi vielä pelkkää rintamaitoa tai sen puutteessa lehmänmaitosekoitusta ja niiden syömiseen ei tietenkään tarvitse lusikkaa, sillä nehän tuon ikäinen juo tietenkin vielä pullosta!

Yhteistyössä