Meinasin tehdä vanhoista pilttipurkeista kynttiläkippoja, mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja askartelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

askartelija

Vieras
ne on kuulemma tosi vaarallisia. Tällasta tekstiä oli ihanitse.comissa:

"Kun tästä on nyt nätisti sanottu riittävän monesti sanon tämän vähän kovempaa: meillä on ammatti-ihmiseltä tiedossa että pilttipurkkituikut tappavat vuosittain useita ihmisiä. Siitä huolimatta useammat foorumin jäsenet ovat näihin pilttiketjuihin toistuvasti tuoneet oman mutunsa samanarvoisena kuin ammatti-ihmisen tiedon ja yrittäneet vakuutella muille, että koska juuri heillä ei ole ollut ongelmia se tarkoittaa ettei ongelmia voisi olla. Kuitenkin fakta on että juuri tälläinen puolihuolimaton turruttautuminen siihen, että vaaraa ei olisi on varmasti yksi iso palokuolemien aiheuttaja. Kynttilöiden polttaminen lastenruokapurkeissa ei ole turvallista vaikka tuikkulyhty olisi täynnä vettä niin kauan kun lyhdyn sisätila on alle litran suuruinen ja suu sisäänpäin kääntynyt."

Mietin vaan, että minkä kaupasta ostetun tuikkukipon sisätila on yli litran suuruinen ??

Ongelmaa ei tule, jos kynttilän liekki on keskellä suuaukkoa, vaan pilttipurkin pohja on kupera ja kynttilä valahtaa helposti toiseen reunaan. Seurauksena purkki voi räjähtää (koskee myös muita sisäänpäin kääntyviä lasilyhtyjä!). Itse olen laittanut purkin pohjalle vähän hiekkaa ja näin tuikun saa pysymään paikoillaan ja poltan niitä vain ulkona :)

no niin, tartteepa sitte viiä terveisiä sinooperille että teillä opetetaan tekemään hengenvaarallisia tuikkuja :o

vitsit, mie oon ihan unohtanu tuon ihanitsen... ja kirjautunukki oon jo kauan aikaa sitte... laiska mie :headwall:

Sinne kun laittaa esim suolaa pohjalle, niin pysyy tuikku keskellä. Enpä usko että monetkaan sisäkäyttöönkin tarkoitetut kynttilälyhdyt on sen turvallisempia..monethan on malliltaan aika sisäänpäin kääntyviä. Tämä oli kaikenkaikkiaan uutta tietoa, en ollut ikinä kuullutkaan!!

Yhteistyössä