melle! sinulle miettimistä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helmiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

helmiäinen

Jäsen
28.03.2005
851
0
16
olit minua soimannut tuolla eräässä down-ketjussa muutama päivä sitten. asettelit sanasi näin:

Voi h****n helmiäinen!!!! Mä en ole koskaan suuttunut tällä palstalla kenellekkään näin armottomasti, tunnen suurta häpeää, että kehtaat vielä sanoa olevasi hoitoalan ammattilainen. Sinun nimenomaan pitäisi tietää, että down-syndroomaa sairastavia on erilaisia, toiset pärjäävät tuetussa asumisessa mainiosti, toiset ovat vuoteenomia.

Oma lapseni on "vammainen", mutta vamma näkyy hänessä ainoastaan tulevaisuudessa apuvälineiden käytössä kulkemisen suhteen. Vakavampiakin vammoja on, tämä vamma todettiin pari viikkoa ennen laskettua aikaa ja asenteeni oli: Toisilla korvakierre, toisilla MMC. Näillä eväillä lähdettiin elämään.

Toivon ap:lle voimia päätöksen suhteen ja lapsenne saattaa olla niitä helppohoitoisempia down-lapsia, mistäs sen tietää ja yhteiskunta tukee aika hyvin. Mutta älä huoli, puheet lastenkotiin jäämisestä ovat turhia. Vammaisillekin lapsille löydetään suomessa koti, erittäin harva jää laitokseen...
[/i]

ja tässä sinulle nyt vastaus. alan nimittäin kyllästyä.
sinulla ei nimittäin ole mitään syytä suuttua nytkään. minä en todellakaan ole väittänyt että kaikki downit olisivat samanlaisia. selvensin vain asiaa, koska moni täällä höpäjää pelkästä onnellisuusgeenistä eivätkä ymmärrä että down voi myös aiheuttaa vakavia ongelmia ja monesti niin tekeekin. ja moni mieltää kehitysvamman ja downin samaksi asiaksi. näin ei ole. mutta tosiaan tuossakin vain valaisin asiaa ja varmasti tiedät että olen näin tehnyt, enkä suinkaan väittänyt että downin kanssa ei kenestäkään olisi eläjäksi. et vain halua hyväksyä asiaa koska se on sinulle niin arka. kirjoittanut olen monesti siitäkin, miten olemme onnekkaita kun saamme jokainen tehdä omat päätöksemme ja olla tyytyväisiä niihin. ja tuossa ketjussa nimenomaan painotin sitä, että vaikka itse down-uutisen jälkeen tekisin abortin, en sillä tarkoita sitä että mielestäni kaikkien pitäisi niin toimia. jokainen tekee kuten oikeaksi näkee ja hyvä niin.

ollaan ennenkin väännetty samasta asiasta. ja olen jo useaan kertaan aiemmin ehdottanut sinulle, että voisit antaa minun pitää mielipiteeni koska minäkin suon omasi sinulle. enkä ole haukkumassa ja kiroamassa sinua tai montaa muuta ihan vain siksi että olette eri mieltä asiasta. on täällä moni myös samaa mieltä minun kanssani.

koita nyt sopeutua. toisaalta kyllä ymmärrän, koska tunnemylläkkä on varmasti meneillään koska oma lapsesi on vammainen ja vastikään syntynytkin. mutta rajansa kaikella. ei kannata esittää suvaitsevaista jos ei osaa sitä olla. tehdään kaikki kuten itse parhaaksi näemme. siitähän se elämä koostuu, valinnoista. me olemme kaikki erilaisia ja saamme sitä ollakin.

:) :flower:
-----------------------------------------------------------------------------

Joskus olisi hyväksi, että palstalle kirjoittaessasi kävisit läpi viestisi sisällön, ennen lähetystä.
Kirjoituksesi on hieman loukkaava, käyt yksittäiseen palstailijaan 'kiinni'. Tällaiset asiat toimitetaan yksityisviestillä, ei julkisesti. :/

Mode<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:49 Liinuska74 kirjoitti:
Oliskoan tämä sopinut yvksikin? Miksi turhaan taas aloittaa jauhantaa samasta asiasta, kun takuulla menee tappeluksi jossain vaiheessa.

toivon ettei tästä tule tappelua. toivottavasti melle vain näkee tämän ja miettii. olen kyllästynyt siihen sönkötykseen ja solvaamiseen.

Käsittääkseni melle ei halunnut mitään muuta kuin kertoa että vammaisen lapsen kanssakin voi aivan hyvin elää.

Vastakohtana näille kommenteille joissa aina muistetaan kertoa kuinka vammaista lasta odottaessa olisi parempi suorittaa abortti koska muuten lapsi kärsii ja eihän sellaista kukaan halua edes adoptoida...

toisaalta, jos melle kirjottanu jotenki loukkaavasti myös helmiäistä kohtaan, miksei helmiäinen saa tuoda omaa kantaansa esille kaikkien nähden (puolustautua), jottei sen ketjun lukijoille jää väärää käsitystä siitä, mitä helmiäinen ajaa jutuillaan takaa? y-viestillä kun se taas ei tule selväksi kun mellelle.

edelleenkin - ei mitään tappelua kiitos. toivon vain että melle näkee tämän. toivon että tämä nalkutus hänen taholtaan nyt loppuu tähän, niin täällä palstalla kuin y-viesteinäkin. mielestäni enemmän sopimatonta on hänen taholtaan minun mielipiteideni vääristeleminen tämän asian tiimoilta uudestaan ja uudestaan, kuin tämä että laitoin hänelle näin "julkisesti" tämän viestin. jospa tämä näin menee paremmin perille.

mutta kuten jo sanoin, ei tappelua kiitos =) :flower:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:55 fjonga kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 22:51 kuha kirjoitti:
y-viesti olis ollu paljon parempi vaihtoehto :\|
eihän mellekään kirjoittanut yvtä..?

no ei,mut musta tää on pelkkää riidan haastamista...
tämä mun mielipide ja en enempää ota kantaa. :)

tämä ei ole riidan haastamista. ei todellakaan. eikä tästä tarvitse tappeluketjua tehdä. haluan vain oikaista asian ja toivon että melle näkee tämän. toistuvasti kun joutuu asiasta vänkäämään. toivon että hän miettisi. :flower:

:laugh: ihan oikeesti ette oo tosissanne tän ketjun kanssa. ainoa riita mikä tästäkin saatiin aikaan on toi, että asian ois voinu ilmottaa yv:nä, vaan kun näin nyt ei tapahtunu ni mitä sitten? :D onpahan helmiäinen sanonu sanottavansa ja täts it, eikä ees mitenkään riidanhaastamismielessä ainakaan mun käsittääkseni, minusta ihan asiallinen viesti.

Miksi rautalangasta vääntämällä haastaa riitaa? Kun ei pistetty yynä, niin ei . Ja eihän ap viesti mikään törkyviesti ole. Onko tässä arka "porkkana" se, että joku sanoo päätyvänsä aborttiin, jos syntyvä lapsi olisi down-lapsi? Ja se, että jollakin palstalaisella on, hänen hyväksymänsä, down-lapsi, mitä se on pois häneltä, jos joku muu päätyy downin takia aborttiin? Asioihin näkökulmaa ja turha nipotus pois. Down lapset voivat olla ihan ihmeen ihania, mutta myös erittäin raskaita hoidettavia. Jokaisella on oikeus omaansa päätökseen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 23:16 Tammikuu kirjoitti:
Miksi rautalangasta vääntämällä haastaa riitaa? Kun ei pistetty yynä, niin ei . Ja eihän ap viesti mikään törkyviesti ole. Onko tässä arka "porkkana" se, että joku sanoo päätyvänsä aborttiin, jos syntyvä lapsi olisi down-lapsi? Ja se, että jollakin palstalaisella on, hänen hyväksymänsä, down-lapsi, mitä se on pois häneltä, jos joku muu päätyy downin takia aborttiin? Asioihin näkökulmaa ja turha nipotus pois. Down lapset voivat olla ihan ihmeen ihania, mutta myös erittäin raskaita hoidettavia. Jokaisella on oikeus omaansa päätökseen.

Mä en kuule yhtään ihmettele että melle suuttui helmiäisen jutuista. Meinaan että helmiäisen kommentit on yleensä siihen sävyyn kirjoitettuja, (joko tahallisesti tai tahattomasti, siiitä en tiedä), että ole ihme jos niistä loukkaannutaan. :whistle:

helmiäinen sinuna olisin laittanut yynä tämän oikeastaan ihan sen takia kun muut tuskin edes muistivat kyseistä ketjua enään ja sekaantuvat vain turhaan asiaan ja tavallaan juttu joka oli unohtunut painautuu ihmisten mieliin nyt ihan turhan takia.. ;)

Jos olisi ollut kyse ajankohtaisemmasta "kinasta" niin sitten olisin saattanut näin julkisesti nostaa kissan pöydälle koska niin teki toinenkin osapuoli. :whistle:

Mutta tää nyt oli vaan mun mielipide..

Yhteistyössä