Menee pikkuhiljaa hermot ton lapsen kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaillen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaillen

Vieras
Muuten aivan ihana, iloinen ja rauhallinen lapsi mut on nyt jo varmaan kuukauden tehny sitä et kun jättää yksin sänkyyn nukahtamaan niin rupee työntää sormia kurkkuun ja kakoo niin kauan et tulee oksennus. Ja kun oksennus tulee niin ei oo millänsäkään... kattoo vaan et ai tommonen lätäkkö tuli tohon lakanalle. Lääkäris käydessä kysyin tosta niin sano et kuuluu vaan tohon ikään et kaikkee pitää kokeilla. Ikää siis reilu 1v. Ei toi mun mielest ihan normaalitouhulta vaikuta. Ja kiristää äidin hermoja aikalailla kun vähän väliä saa olla pesemässä lakanoita ja nukkumaan laitettaessa pitäs olla koko ajan vahtaamassa vieressä. Oon yrittäny et antaisin vaan olla eli jos oksennus tulee niin en menis heti vaihtaa lakanoita mut tuntuu pahalta ajatus et pitäis antaa toisen nukkua oksennuksen keskellä.

Joten kertokaahan et mitä pitäis tehä et meillä ois taas rauhallinen äiti ja lapsi jonka sais nukahtamaan ilman tollasta typerää touhua... ja jos jollain on kokemusta vastaavasta niin mielelläni kuulisin et onko toi tosiaan johki ikään liityvä vaihe ja menee jossain vaiheessa ohi.

Vissiin se on, meidän tirppana nyt 1v3kk harrasti joku aika sitten tuota hyvinkin ahkerasti ja eilen taas tauon jälkeen tunki nyrkkiä kurkkuun... Ei tosin oksennukseen asti kuin kerran, mutta sormet oli silti jatkuvasti niin syvällä kurkussa että kakoi. Otettiin vaan se käsi pois suusta aina kun se sinne meni, eihän siinä muukaan auta jos ei oksennuksessa halua elää. Tai sitten laitettiin tutti tilalle, se auttoi :D

Ikävä kyllä en osaa sen kummemmin neuvoa, eiköhän se mene ajan kanssa ohi :/ Mitä jos tosiaan nukuttaisit lapsen niin että olet siinä vierellä niin kauan että nukahtaa? Säästyt jatkuvalta pyykiltä :D

Tuttia en viitti laittaa suuhun kun lapsi ite sen hylkäsi viisi kuukautta sitten. Sekin on kyllä käyny mielessä et vois helpottaa asiaa mut en viitti tuttia takasin ottaa kun lapsi oli kipeenä eikä sen jälkeenkäään sitä enää huolinu ja pääs siis näin helpolla tutista eroon.
Monesti lapsi on ruoan jälkeen sen verran väsy et nukahtaa maidon saatuaan syliin mut sit jos pääsee yliväsyneeks eikä heti nukahdakaan sänkyyn niin sit rupee kuuluu kakomista. Sen takia oon jättäny itekseen nukahtamaan kun joskus tein sitä et pötköttelin omalla sängyllä siihen asti et nukahti mut huomasin et nukahtaa helpommin ja vähemmällä pyörimisellä kun ei siin oo ketään vieressä. Ja nyt sit on vähän paha tilanne kun jos oon vieressä niin ei välttämättä rupeis kokeilee tuleeko oksu mut ei sit kuitenkaan nukahtas heti vaan menis pyörimiseks ja leikkimiseks se touhu... No, lohduttavaa kuitenkin tietää et joillain muillakin on harrastettu tollasta.

Meillä ollu kakkosen kanssa sama meininki tuossa 1v6kk:n paikkeilla. Oksennusta ei saanu aikaseksi - en antanut sen mennä niin pitkälle, sillä tuohon aikaan hänet vielä nukutettiin eli oltiin vieressä. Mutta uhkailu tuohon taisi parhaiten silloin auttaa eli otin käden pois suusta ja kielsin tiukasti "EI" ja kun sama jatkui niin sanoin, että jos käsi menee vielä suuhun niin äiti ottaa käden pois (häntä pidettiin kädestä, että nukahti). Ja kerran kokeiltuaan tämä aina tehosi.

Kun et ole siinä vieressä koko aikaa, mutta tiedät kuitenkin, että näin tapahtuu niin sinuna jäisin varmaan kytikselle ja vähän väliä huikkaisin huoneeseen, että käsi pois suusta ja ellei ota niin sitten menen ottamaan...ja jatkosäestyksenä, että nyt nukkumaan. En tiä, aika intensiivisestihän tuohon varmaan pitäis jaksaa puuttua, et se loppuu...tai sit vaan odottaa. Meillä tuota ei enää tapahdu ja nyt on puoli vuotta kulunut. :)

Mä karjasen tiukan EI:n aina, ku muksu koittaa tuota konstia. Nyrkki pois suusta vaan. Vahdin ja komennan heti. Rasittava ja aikaa vievä vaihe ja syö se viimesetki järjenrippeet, mutta se menee ohi.

Lisään vielä et lapsella on muutenkin aika herkkä oksennusrefleksi kun kipeenä ollessakin oksentaa heti jos rupee yskittää... eli ei tarvii siis kovinkaan paljoo työntää niit sormia kurkkuun et saa oksennuksen tulemaan. Ja oon kyllä kieltäny ja ottanu käden pois suusta mut ei tunnu menevän jakeluun ettei niin saa tehdä. Jotenkin tuntuu hakevan huomiota tolla. Mut on vaan tosiaan se et jos jään viereen vahtimaan niin sit ei ainakaan nukahda.

Yhteistyössä