Meneekö apu oikeaan osoitteeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poppinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Poppinen

Aktiivinen jäsen
23.02.2008
1 370
0
36
Täällä oli vastikään ketju jossa ap kertoi saaneensa peräti kahdesta koteesta lahjoituksen, ns. joulurahaa joita lahjoituksin kerätään ja jaetaan joulun alla vähävaraisille.
Ketjusta nousi haloo koska ap ei monien mukaan ollut oikeasti vähävarainen ja näinollen oikeutettu tuohon avustukseen.
Kerroin tästä tänään ystävälleni ja hän kertoi vähän vastaavanlaisen kokemuksen.
Hänellä on tuttavia, suoraan sanoen elitistejä, jotka tekivät päätöksen eräästä tällaisesta jouluisin jaettavasta raha-avusta, arvoltaan 75?. Nämä päättäjät olivat sitten pitkään pohtineet kenelle tämän avustuksen nyt sitten lahjoittaisivat koska he eivät tunteneet ketään köyhää! Lopulta päättivät antaa sen eräälle yksinhuoltajalle jolla 4v ikäinen poika.
Ihan kiva juttu sinänsä, mutta tämä yh:kin oli näille päättäjille sanonut että olisitte kysyneet häneltä sopivaa lahjoituksen saaja, hän olisi osannut heti nimetä vaikka kuinka monta.
Eli loppujen lopuksi lahjoitus meni väärään osoitteeseen, jopa sen saajan mielestä. Hiukan tekopyhää, lahjoittajat saivat varmasti hyvän mielen ja nuo päättäjät mutta apu ei mennyt perille.
Väärin lahjoittajiakin kohtaan. Miten voi luottaa siihen että oma panos annetaan oikeasti tarvitseville kun tämän tyyppistä toimintaa näyttäisi kerran tapahtuvan?

On aina vaikea tietää kuka oikeasti ansaitsisi noita avustuksia. Ansaitseeko ne, jotka tuhlailevat mihin sattuu ja valittavat jatkuvasti, kun ruokaan ei ole rahaa. Ne pienituloiset, joilla on aina ruokaa pöydässä, mutta hyvin vähän mihinkään "ylimääräiseen". Tai ne joilla on isot tulot, mutta rahat vähissä, jonkun yllättävän menon takia. Vai jotkut muut :/

Miten määritellään kuka on köyhä tai edes niin köyhä joille lahjoitukset on tarkoitettu?
Itselle tulee mieleen noista seurakunnan yms. ruoka-avustuksista keille ne oikeasti kuuluu. Itse en koe olevani niin avun tarpeessa, että kehtaisin sellaisia hakeakkaan. Itselläni ei ole mitään tuloja, vain lapsilisät tulee tililleni. (Mies on kyllä töissä)

Omasta mielestäni kaikki lahjoitukset ovat riskialtista, koska en itse anna suoraan sitä apua tarvitsevalle. Esimerkiksi ns. suuret ja näkyvät keräykset maksavat maltaita järjestely- ym. kustannuksina, joten oletan että osa keräyksen tuotosta menee juuri keräyksen kustannuksiin.
Toki osallistun, jos keräys on "asiallinen" ja syy mielestäni ok.

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Ei voikaan luottaa :(
Ne kovaäänisimmät ja törkeimmät valittajat yleensä pääsee jonojen ohi ja usein ne todella tukea tarvitsevat eivät edes kehtaa pyytää apua :(

Peesi ja tästä syystä en ikinä lahjoita yhtään mihinkään. Röyhkeimmät vie leivänkin suusta.

Minusta olis ihanaa, jos voisin henkilökohtaisesti auttaa jotain perhettä antamalla pienelle lapselle jonkun joululahjan, jota hän ei rahavarojen puuteen vuoksi saa.
Taikka hankkimalla perheelle vaikka sen kinkun (nimimerkillä itse varsinainen kinkkudiggari).

Mutta, juuri se, että yksityishenkilönä on lähes mahdotonta löytää perhettä, jota voisi ns. henkilökohtaisesti auttaa, kun sellaista ei lähipiiristä tunne.

Enkä nyt tarkoita sitä, että mun pitäisi saada siitä joku kiitos, taikka edes tavata tuota perhettä, kunhan tietäisin että juuri he siitä ilahtuisivat. Jostain syystä ns. kasvoton = anna rahaa yleiskeräyksiin, ei tuota mulle sellaista mielihyvää. Haluaisin siis tietää perheestä edes jotain, tyyliin: isä, äiti ja lapset 4v tytär ja 6 v poika.

Hullua on, auttajia olisi, mutta ei ns. oikeita vastaanottajia. Minäkin olen niin kyyninen, etten tahdo "auttaa" jotakin, joka sitten myy saamansa eteenpäin, kun ei sitä oikeasti tarvitse.

Yhteistyössä