Meneekö lain kirjaimen mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aa pee see
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aa pee see

Vieras
Mulla on ollut lapsena asiakkuus lastensuojelussa paikkakunnalla A, jonka sosiaalijohtaja on henkilö 1. Kun täytin 18 ja muutin omilleni toiselle paikkakunnalle B, tarvitsin ensimmäisenä kesänä toimeentulotukea koska en löytänyt vieraalta paikkakunnalta tarpeeksi nopeasti kesätöitä. Paikkakunnan B sosiaalityöntekijä 2 kysyi lupaa soittaa sosiaalijohtaja 1:lle kysyäkseen jotain entisestä asiakkuudestani. Annoin luvan.

Parin viikon päästä minuun ottaa yhteyttä paikkakunnalta A eräs tuttu ihminen, joka kertoi, että käydessään sosiaalitoimistossa ja jutellessaan sosiaalijohtaja 1:n kanssa, tämä oli kertonut saaneensa puhelun sosiaalityöntekijä 2:lta nykyiseltä paikkakunnaltani B:stä. He olivat jutelleet keskenään minun asiakkuudestani, siis sosiaalijohtaja 1 ja tämä kolmas osapuoli, joka on myös sosiaalin asiakas.

En ole holhouksen tai jälkihuollon alainen, vaan täysi-ikäinen tavallinen kansalainen. Oliko siis ihan laillista että lähtöpaikan sosiaalijohtaja juttelee muille asiakkailleen minun kuulumisiani?

Puhelun sisältö oli koskenut mm. lääkkeitäni ja sairaalakuluja (vaikea migreeni josta tutkimukset kesken), jotka maksettiin toimeentulotuen lisänä, olivat miettineet tarvitsenko opastusta uudella paikkakunnalla reseptien uusinnassa tai jotain muuta tukea hetkeksi. Nämä asiat minä kerroin sosiaalityöntekijä 2:lle, joka soitti sosiaalijohtaja ykköselle, joka laverteli asiat kolmannelle joka soitti mulle. Tämä kolmas ei ole mitenkään muuten voinut saada tietoa kuin sosiaalijohtaja 1:ltä.

Ei tietenkään ole ok. On muuten ärsyttävää, miten monessa kunnassa virkamiehet ovat ihan todella tonttuja ja löperöitä noiden salassapitosäännösten kanssa.

Sä voit kannella tuon sosiaalijohtajan toiminnasta esimerkiksi alueesi aluehallintovirastoon.

Yhteistyössä