Menetin yöuneni lapseni päivähoitoa miettiessä, olenko arka vanhempi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lellivauvan arka äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lellivauvan arka äiti

Vieras
Olen ollut onnellisesti nyt 2 v. 1kk tyttöseni kanssa kotona ja ensi syksyksi hain taaperolleni hoitopaikkaa. Hain paikkaa ensisijaisesti ryhmäperhepäiväkodista, mutta sinne on tosi vaikeaa saada lapsi hoitoon, koska alueella on paljon lapsia suhteessa hoitopaikkoihin. Varmaan suureen päiväkotiin ohjataan. Tähän saakka olen nukkunut yöni onnellisena ja huolettomana. Nyt olen lukenut professoreiden ajatuksia lapsen päivähoidosta ja stressitasoni on noussut niin, etten saa enää yöllä nukutuksi. Olen viemässä 2,5 v. taaperoa päiväkotiin ja pilaan lapseni aivojen kehityksen loppuiäksi!!! Mitä olen oikein tekemässä, tuhoan lapseni kehityksen!!! Pitäisiko sitten kysellä yksityistä perhepäivähoitajaa, jos päiväkoti on niin huono vaihtoehto??? Professoireiden ajatuksen mukaan suurin osa suomalaislapsista on sitten pilattuja...Meidän muru on ainoa lapsi ja valitettavasti sisaruksia ei saa oman terveyteni ja ikäni vuoksi. Erityisen surkeaksi mieleni tulee, kun tämä ainoa lapseni on minulle niin kovin rakas ja haluaisin olla hänelle mahdollisimman hyvä vanhempi. Taloudellisesti pystyisin kituuttamaan vielä syksyn kotosalla, kunnes neiti olisi sen maagisen 3 v. Onko sitten huonompi vaihtoehto kituutella kotona, kunnes lapsi on 3 v. ja sitten heittää hänet heti isojen ryhmään kotona lellittelyn jälkeen, jossa meidän paikkakunnalla on 7 lasta/hoitaja ja ryhmä varmasti täynnä. Kun lapsi sitten aloittaisi suuressa isojen ryhmässä, on paras rakätautiaika helmi-maaliskuussa, joten sitten pääsisi heti sairastelemaan. Antakaa rehellistä palautetta, kestän sen kyllä, kun olen jo asiaa vatvonut....

kovasti. YRitä nukkua. Täällä tunnustaa toukokuussa 3-v täyttävän pojan äiti kans stressaavan kovasti (ja yöuniakin häirinny) 1.8 hoidon aloitus. Pv-kotiin haimme. Ei päässyt mihinkään kerhoon, ei sisaruksia. Stressaa miten pärjää ryhmässä.

Niin moni lapsi aloittanut ennen 3-v hoidossa ja ovat selvinneet. En usko, että asia ongelmallinen. Pv-kodeissakin on pienryhmiä me haettin sellaiseen jossa max 7 lasta ryhmässä (tosin iso pk kuitenkin)...pöpöt odottavat. Ei ole ollut vielä yhtään rokkoa jne...muuta kuin yksi korva ja yksi keuhkoputkentulehdus...

Ei asia vatvomalla parane. Teet mitä sydämesi sanoo vain.
Ja muisen mielipiteitä ei kannata kuunnella ;)

Näin lyhyen pätkän siitä Keltinkankaan haastattelusta ja hän kyllä puhui siinä ihan pienistä lapsista. Esimerkkinä oli, että jos lapsen joutuu alle yksivuotiaana viemään vieraalle hoitoon, niin olisi parasta, että ryhmäkoko olisi mahdollisimman pieni ja lapsella olisi mahdollisuus kiintyä yhteen hoitajaan. Lähes kolmevuotias lapsi kestää varmaan isommankin ryhmän.

En kyllä ymmärrä vanhempia, jotka vapaaehtoisesti vievät ihan pienen tarhaan. Minä en pystyisi:( Lapsemme meni yksityiselle perhepäivähoitajalle 1,5-vuotiaana ja hoitajalla olisi vielä tilaa (aluksi oli kolme lasta, nyt on vain kaksi), mutta tulijoita ei ole kun lähellä on iso päiväkoti. Tämän yksityisen hoitajan maksutkin ovat vähän alemmat kuin kunnallisen maksut, joten ei rahastakaan pitäisi olla kiinni. 2,5-vuotiaan voisin kyllä pistää jo tarhaan.

ensinnäkin, näin pilkkua viilatakseni, 2v ei ole enään taapero vaan lapsi. :D 2,5v hoitoon mennessään tyttö on varmaan innosta pinkeänä. Meillä neiti esikoinen aloitti koulussa (27 lasta, 1-2 opettajaa paikalla) 3-vuotiaana ja eihän sitä meinannut sieltä kotiin enään saada. Sama odottaa kuopusta ensi syksynä, vajaa 3-vuotiaana (yrittää nyt jo luokkaan sisään joka jumalan päivä...huoh...).

Varsinkin jos teidän neiti on ainoa lapsi niin päiväkodissa saa sitten kavereita. Voithan aina pyytää lyhennettyä päivää/viikkoa työnantajalta, ja jos saatte viennit ja haut sumplittua miehen kanssa hyvin niin hoitopäivätkään eivät ole kovin pitkiä.

Ole huoletta ja koita vähän relata. Sä oot nyt hautonu tota liikaa ja ollut liian kauan siellä kotona.

Meillä oli isossa pk:ssa pienten puolella 4 lasta kohden aina omahoitaja ja tälle nimetty varahoitaja. Hoidossa oli aina tosi rauhallista, siellä ei koskaan kohdannt huutoa ja riehumista ja olin onnellinen kun sain jättää lapseni 2 v 2 kk sinne. Siellä leikittiin, laulettiin, luettiin satuja ja askarreltiin. Ulkoiltiin 2 krt päivässä paitsi silloin kun oli jumppapäivä aamupäivällä. Kaikki sujui hyvin, lapsi oli tyytyväinen eikä vaikuta kovin vaurioituneelta vaikka on nyt 5 v.

Niin ja poikamme on selvästi kiintynyt hoitajaansa. Silloin kun ollaan lomalla, hän alkaa loppuviikosta mainita hoitajan nimeä esim. ulkovaatteita pukiessa, taitaa pienellä olla ikävä:)

Entä onko teidän alueella perhepäivähoitajia? Yhdellä pph:lla saa olla vain neljä lasta, joten ainakaan ei olisi niin iso ryhmä. Esikoiseni meni 1v.3kk. pph:lle ja tykkäsimme kaikki hoitajasta ja muista hoitolapsista. Itsellä kans hirvittäis laittaa lasta päiväkotiin, mutta pph:lle kynnys on itsellä ainakin matalampi...

Yhteistyössä