menisitkö vai et? hautajaisasiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrissy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chrissy

Aktiivinen jäsen
07.09.2005
20 219
6
38
lahti
Vaarini eli isänisä kuoli tossa parisen viikkoa sitten. Välejä ei oikeestaa ollu ollenkaa kenelläkään meidän perheestä.

Vaari oli aikanaan väkivaltainen juoppo, jonka vuoksi fammun lapset aikaisemmasta avioiliitosta huostaanotettiin heidän olleessaan alle kouluikäisiä.

isääni vaari pahoinpiteli ja vei rahat ja dokas. Kirveellä ajoi kotoa pois. Isä muuttikin 16v omilleen, koska kotona olo oli mahdotonta.

Edesmennyttä pikkuveljeeni meinasi lyödä koska otti sokeria ilman lupaa. Välit katkesi noin 10v ajaksi.

Noin vajaa 30v sitten faija sopi isänsä kanssa että sitten ku vaari kuolee niin hautajaisiin isä ei osallistu.

Osallistuisitko itse? ymmärtäisitkö sisaruksena että veljesi ei tule?

paska fiilis faijan puolesta kun kaikki muut sisarukset paitsi yks veli narisee "et pitää osallistua, onhan se kuollu jo"

Isä oli vaan sanonu et "ei osallistu vaikka olis elossa"

itseäni ei kuolema kohahduttanu yhtään ja 13v pikkuveli kysy et "kuka vaari" kun mutsi kerto.

Jos en eläessä olisi tavannut vuoteen, en menisi myöskään hautajaisiin. Turha sitä on siellä haudalla niiskuttamassa käydä, jos ei elävänä välitä tavata!

Alkuperäinen kirjoittaja Perskutarallaa:
Mä ehkä menisin. Hautaisin siinä samalla kaikki ne ikävät muistot ja yrittäisin antaa anteeksi.

isä sano et anteeks ei koskaan anna. Niin paljon paskaa on joutunu kokemaan elämänsä aikana sen ihmisen taholta että ei oo syytä eikä kiinnostusta.

ja kyllä ymmärrän sen jälkeen mitä isä on kertonu.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Mä ehkä menisin. Hautaisin siinä samalla kaikki ne ikävät muistot ja yrittäisin antaa anteeksi.

isä sano et anteeks ei koskaan anna. Niin paljon paskaa on joutunu kokemaan elämänsä aikana sen ihmisen taholta että ei oo syytä eikä kiinnostusta.

Okei, ymmärrän. Mutta varmasti tekee niin kuin tuntuu itsestä oikealle.

Miksi pitäis antaa kaikki paskateot anteeksi sitten kun toinen on kuollut/kuolemassa. Kyllä pitää elää siten että hyväksyy seurauksetkin eli tässä tapauksessa yksin jäämisen. On kyllä kuollut ihminen kyseessä mutta silti ;)

Okei, ymmärrän. Mutta varmasti tekee niin kuin tuntuu itsestä oikealle.

ja en mäkään menis vaikka asuttas samas kaupungissa. nyt tosin matkaa vajaa 400km

Minä en tuossa tilanteessa menisi. Mun mielestä on tekopyhää et heti kun ihminen kuolee pitää alkaa kaunistella asioita ja suhtautua jotenkin eritavalla. Ihan kun se ihminen olisi siitä taikaiskusta tullu paremmaksi. Minusta ihmisiä pitää muistaa rehellisesti sellasina kuin olivat, hyvässä ja pahassa. Tämä on minun mielipiteeni. Ei sinne ole pakko mennä jos ei halua.

Mielestäni ne hautajaiset järjestetään kuitenkin niiden jälkeen jäävien omaisten takia. Siellä muistellaan ja surraan. Sinne voi siis mennä myös muiden omaisten takia, yhtälailla kuin vainajan.

Niin anteeksi antamaan ei voi pakottaa. En varmaan pystyisi itsekään antamaan anteeksi tuollaista, ainakaan kertomasi perusteella. Katkera ei kyllä kannata olla, sillä vahingoittaa vaan itteensä. Vaikka pyrkis eroon katkeruudesta, ei se tarkota et hyväksys ne teot.

Alkuperäinen kirjoittaja Pajulanpirkkona:

Niin anteeksi antamaan ei voi pakottaa. En varmaan pystyisi itsekään antamaan anteeksi tuollaista, ainakaan kertomasi perusteella. Katkera ei kyllä kannata olla, sillä vahingoittaa vaan itteensä. Vaikka pyrkis eroon katkeruudesta, ei se tarkota et hyväksys ne teot.

vaari on lähinnä ollu sellanen ihminen meidän perhees kenestä ei oo puhuttu ja periaatteessa se ihminen ei oo ollu meille konkreettisesti edes olemassa.

eikä mua oo haitannu.. mulla on ollu toinen paappa joka on riittäny.

Sekin ärsyttää et noi muut sisarukset on kuitenki perillä siitä mitä on tapahtunu joskus mut ei vissiin sitte ymmärrä.

tapahtuneita ei oo koskaan selvitetty, ei oo puhuttu eikä anteeks oo pyydetty

minulle hautajaiset on asia milloin ikävät asiat on haudattu ja muistellaan muuten vainajaa. En kamalasti rakasta hautajaisia enkä minnekään kummin kaiman tms hautajaisiin mene, mutta lähisuvun kyllä.
hautajaiset on se viimeinen hetki sanoa hyvästit niin että se vainaja on edes ruumiina siinä läsnä. Sen jälkeen voikin vain haudalla käydä mutta sieltäkin joku hakee lohtua ja ehkä jopa käy sopimassa asioita ihan vaan hiljentymällä sinne.
eli jos ap:lla yhtään vaaka heilahtaa sillekin puolelle että menisikö, niin sitten vaan sinne. Ei siellä loppuun asti tarvitse olla jos pahalta tuntuu mutta kuitenkin vaikka se siunautilaisuus ja hautaan laskeminen

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
minulle hautajaiset on asia milloin ikävät asiat on haudattu ja muistellaan muuten vainajaa. En kamalasti rakasta hautajaisia enkä minnekään kummin kaiman tms hautajaisiin mene, mutta lähisuvun kyllä.
hautajaiset on se viimeinen hetki sanoa hyvästit niin että se vainaja on edes ruumiina siinä läsnä. Sen jälkeen voikin vain haudalla käydä mutta sieltäkin joku hakee lohtua ja ehkä jopa käy sopimassa asioita ihan vaan hiljentymällä sinne.
eli jos ap:lla yhtään vaaka heilahtaa sillekin puolelle että menisikö, niin sitten vaan sinne. Ei siellä loppuun asti tarvitse olla jos pahalta tuntuu mutta kuitenkin vaikka se siunautilaisuus ja hautaan laskeminen

Tiedätkö, ihminen on joskus niin paha, niin paha, että hänen tekojaan ei voi anteeksi antaa, vaikka kuollut olisi. Sinä et ehkä sitä ymmärrä, jos et itse ole joutunut millään muotoa sitä kokemaan.

Kirjoitin noin yleisesti, en viitannut alkuperäiseen, sillä en heitä tunne ja luin vain ap:n kirjoituksen. Mutta noin muuten on täyttä kliseetä tuo anteeksianto. Ihminen voi nimittäin olla niin raadollinen niin halutessaan.

Minä en tuossa tilanteessa menisi. Mun mielestä on tekopyhää et heti kun ihminen kuolee pitää alkaa kaunistella asioita ja suhtautua jotenkin eritavalla. Ihan kun se ihminen olisi siitä taikaiskusta tullu paremmaksi. Minusta ihmisiä pitää muistaa rehellisesti sellasina kuin olivat, hyvässä ja pahassa. Tämä on minun mielipiteeni. Ei sinne ole pakko mennä jos ei halua.

Olen täysin samaa mieltä :wave:

Mielestäni ne hautajaiset järjestetään kuitenkin niiden jälkeen jäävien omaisten takia. Siellä muistellaan ja surraan. Sinne voi siis mennä myös muiden omaisten takia, yhtälailla kuin vainajan.

Puhut asiaa.
Liian usein kuolleet nostetaan jalustalle vaikka sitä paikkaa eivät olisikaan ansainneet. Toisaalta hautajaisiin voi tosiaan mennä muiden sukulaisten takia.
Ehkä sinuna kunnioittaisin isäsi toivomusta ja tekisin niin kuin hän haluaa. Ehkä se olisi tärkeintä.

Mieheni isä oli alkoholisti ja kotona oli ollut pahoinpitelyä joka kohdistui mm mieheeni hänen ollessa nuori ennen kuin muutti kotootansa omilleen. No, 4 v sitten hänen isä kuoli, he kävivät veljensä kanssa ruumishuoneella samalla kun vainaja noudettiin tänne, hautajaiset järjestettiin ja ns käytännönasiat hoidettiin. Mies totesi silloin että nyt se äijä ei pysty millään tavalla vaikuttamaan hänen ja veljensä elämään ku todistettavasti on nähny isänsä kuolleena ja kantanu ite hautaan. Eli hän pudotti menneisyyden taakan harteiltaan noin.

Yhteistyössä