Menisitkö viikoksi anoppilaan, jos?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Anoppi säilyttää ruuat vähän miten sattuu, vanhaa monesti seassa, monta kertaa huoneenlämmössä seissyttä tai monta kertaa lämmitettyää ruokaa, sitten se olettaa että me ja lapset syödään sitä, jos ei syödä...loukkaantuu. Appi sai juuri ruokamyrkytyksen pilaantuneesta kalasta, omassa kodissa säilytetystä.

Mainittu on asiasta monta kertaa, mutta ei mene perille. Nyt tilanne on se, että lapset vinkuu hulluna mummolaan, joka on 700km:n päässä, joten siellä ei niin vain piipahdeta. Mä vannoin jo viimeksi, että mulle riittää se touhu, jos ei kerran puhe enää tehoa, niin me ei enää mennä...minusta teen oikean ratkaisun, mutta mites selität tämän lapsille, ei ne ymmärrä.

no totta kai mentäisiin. lapsilla on oikeus mummolaan. vie ruuat mennessäsi ja sano anopille että sinä vastaat viikon kokkailuista ja sit kokkailet kaikille syötävät. ei tuu ongelmia.

[QUOTE="vieras";26711268]no totta kai mentäisiin. lapsilla on oikeus mummolaan. vie ruuat mennessäsi ja sano anopille että sinä vastaat viikon kokkailuista ja sit kokkailet kaikille syötävät. ei tuu ongelmia.[/QUOTE]

Se ei ikinä hyväksyis sitä, kun ei se näe missään mitään ongelmaa. Kerran mentiin grillille syömään, kun se oli vääntänyt jotain vanhaa ruokaa...siitäkös se riemu syntyi...kun hän kantaa selkä väärässä ruokaa kaupasta ja meille ei kelpaa. Kamala riita tulis, jos menisin moista ehdottamaan, että kokkaisin itse meidän perheen ateriat, niinhän se tosin menis sujuvasti, mutta sitten anoppi vihottelis sitä koko viikon ilkeilemällä, kun ei hänen kokkaukset kelpaa.

Viimeksi laittoi iltapalalle pahalle haisevaa, lämennyttä juustoa ja juoksettunutta margariinia, niin monta kertaa lämmennyt pöydässä, että rakenteesta jo huomasi sen olevan pilaantunutta. Tarjosi näitä koko viikon ajan, ei kertaakaan koskettu niihin. Sitten kun sinne tuli miehen sisko perheineen, niin laittoi heille tuoreen margariini pöytään...mitä se kertoo? sen että ehkä se tekee sitä tarkoituksella, juuri siksi että ollaan asiasta valitettu.

jos saisin oman rakkaan anoppini takaisin taivaasta vaikka säilyttäisikin vanhoja ruokia niin kyllä menisin....
jos sun lapset tykkää mummostaan niin koita keksiä joku sopiva järjestely ruokailujen suhteen.
anna vaikka lahja: laita anoppi lasten kanssa rannalle ja sillä välin miehesi kanssa siivoatte ruokakaapin ja ostatte uusia tilalle vierailunne ajaksi :)

Vanhempien ihmisten luona vierailessa on viisainta ottaa omat syömiset mukaan. Yleensä tuliaisten vieminen ei ole ongelma, koska sehän on vanha tapa. Jos välit on riittävän läheiset tai tilanne vaatii, niin vierailun aikana jääkaapista tulee heittää vanhat ruuat pois. Jääkaappi on hyvä pestä. Uusia ruokatarvikkeita voi hankkia tilalle tarpeen mukaan.

Meillä tämä on tuttua, niin oman äitini luona kuin myös mieheni vanhempien luona. Harvemmin otamme riskiä, että söisimme talon ruokaa, ellemme näe, että se on juuri otettu paketista. Kylmäsäilytystä vaativissa tuotteissa paketista otto ei kylläkään ole riittävä. Siksi tuliaisten vieminen on ainut ratkaisu. Onneksi meillä riittää lyhyet käynnit isovanhempien luona ja yöpaikan hankimme muualta.

jos saisin oman rakkaan anoppini takaisin taivaasta vaikka säilyttäisikin vanhoja ruokia niin kyllä menisin....
jos sun lapset tykkää mummostaan niin koita keksiä joku sopiva järjestely ruokailujen suhteen.
anna vaikka lahja: laita anoppi lasten kanssa rannalle ja sillä välin miehesi kanssa siivoatte ruokakaapin ja ostatte uusia tilalle vierailunne ajaksi :)

Kuule, jos menisin siivoamaan sen kaapit, niin se suuttuis ikihyväksi, me kerran puhdistettiin niitten kahvinkeitin mieheni kanssa, siitä seuras niin kova riita että meidän piti lähteä kotiin sieltä. Olen laittanut siellä tiskejä koneeseen, ja imuroinut, joka kerta siitä vedetään herne nenään. Ainoa mahdollisuus on majottautua johonkin ihan muualle kuin anoppilaan, mutta tiedän että sanomista tulee siitäkin, kun heillä olisi tilaa yllinkyllin, miksi ei haluta sinne mennä.

ap

[QUOTE="vieras";26711502]Kuule, jos menisin siivoamaan sen kaapit, niin se suuttuis ikihyväksi, me kerran puhdistettiin niitten kahvinkeitin mieheni kanssa, siitä seuras niin kova riita että meidän piti lähteä kotiin sieltä. Olen laittanut siellä tiskejä koneeseen, ja imuroinut, joka kerta siitä vedetään herne nenään. Ainoa mahdollisuus on majottautua johonkin ihan muualle kuin anoppilaan, mutta tiedän että sanomista tulee siitäkin, kun heillä olisi tilaa yllinkyllin, miksi ei haluta sinne mennä.

ap[/QUOTE]
Hankala anoppi. Meillä anoppi ei ole koskaan pannut pahakseen imurointia, tiskausta eikä mitään muitakaan kotitöitä. Enneminkin hän on odottanut, että miniä hoitaa ne. Minkähän ihmeen takia on niin herkkä, ettei kahvinkeitintäkään saa puhdistaa. Kuulostaa kyllä siltä, ettette pysty vierailemaan millään tapaa ilman, että tulee riitaa. Lyhyempi vierailu sujuisi varmaan joten kuten tuliaisia viemällä ja sovittamalla "vierailukutsuja" ruoka-aikoihin, jolloin voisi käydä vaikka siellä grillillä syömässä. Jospa tekisitte lomamatkan Suomen eri paikkakunnille, johon kuuluu lyhyt poikkeaminen anopin luona. Jos teillä on majoitus varattuna toiseen kaupunkiin, niin anoppi ei voi alkaa vaatimaan teitä jäämään pitemmäksi aikaa.

menisin. ostaisin ruoat ja tekisin ne itse. tai sitten käytäisiin ravintolassa viikko :D

meillä on isomummon kanssa ihan sama juttu. Ei tajua yhtään, että ruokia ei voi säilyttää lämpimässä ja maito ei voi olla montaa vuorokautta pöydällä. Eikä anna neuvoa tai siivota. Siksi mennään aina omien ruokien kanssa sinne.

Hih,anoppisi vaikuttaa vajakilta,jos ei ymmärrä vaikka olette sanoneet asiasta. Tiedän kyllä itse aljon ihmisiä, jotka on leväperäisiä että ei laita heti jääkaappiin ruokia, vaan antaa lojua monta tuntia huoneenlämmössä. Itse olen hirveän tarkka ja korjaan heti ruuan jälkeen pöydän ja kun tulen kaupasta niin laitan heti jääkaappiin ruuat yms. joka pitäisi olla normaalia. Vanhat ihmiset ei tunnu tietävän hygieniasta mitään. Käske anopin suorittaa hygieniatesti. Mun miehen vanhemmilla on vähä sama ongelma, he eivät pidä kiirettä tai eivät jaksa laittaa heti ruokia jääkaappiin. Oon heille kyllä asiasta sanonut ja itse sitten korjailen ruokia jääkaappiin siellä, jos ne meinaa unohtua pöydälle. Onneksi sentään he ostavat aina meitä varten kaapin täyteen uutta ruokaa kaupasta. Teidän pitäisi tarkistaa anoppilan jääkaapin lämpötila. Sanokaa, että tuotte omat ruuat, ei tarvitse laittaa mitään. Kerro, että olet tarkka siitä, että ruokia säilytetään oikein et halua ruokamyrkytystä! On se kumma jos sana ei mene perille.

Rajansa kaikella ja tietty jos joku on saanut ruokamyrkytyksen niin sitten, mutta, mutta...

Välillä tuntuu, että ihmiset on nykyään ihan hysteerisiä tuon hygienian kanssa. Meidän äiti on myös tuollainen vanhan kansan ihminen, joka jättää ruokia pöydälle usein useaksi tunniksi, ja varsinkin esim. jouluisin ja juustoja yms. Veljeni on ihan hysteerinen, eikä oikein ikinä uskalla perheineensä syödä siellä mitään.. Itse syön, samoin lapseni, eikä ikinä ole tullut kummallekaan mitään ongelmia, eikä äidillenikään. Nykyään joku voi ihan oikeasti heittää ison juustopalan roskiin, jos se on muutamia tunteja lämpimässä. Huoh.

Sitten toinen asia on lattioiden jatkuva puunailu lapsiperheissä ja käsien desinfiointi normaalikotioloissa Ja miksi ihmessä pikkulapsen vaatteet pitää heti vaihtaa jos niihin tulee pienikin tahra? Hirveää energian tuhlausta, kun pesukone laulaa koko ajan.

Mun anoppilassa ei ole koskaan kukaan vielä (!) saanut ruokamyrkytystä vaikka tavat säilyttää ruokia hippasen kyllä poikkeaa meidän tavoista. Ratkaisin asian aikanaan niin, että tarkkailin, mitä ruokaa tehtiin kunakin päivänä ja syötiin sitten vain sitä. Vinkkasin kyllä auliisti miehellekin, että jättää väliin esim. riisin, joka oli seissyt yön kattilassa hellan päällä... Sitä kyllä tarjottiin seuraavana päivänä ruoaksi!
Oma anoppini ei ole kovin nipo loukkaantumaan yleensä kovin pienestä ja yleensä hänen omat lapsensa tarkastavat jääkaapin, mitä on mennyt vanhaksi ja viskaavat menemään (tekevät tämän jo tullessaan). Mun ei miniänä tarvii tollasta tehdä. Siitä se kyllä saattaisi hieman sisässään loukkaantua, luulisin, jos minä sinne ruokapoliisiksi marssisin :D.

Joo, kyllä me joskus tehdään viikonloppuvisiittejä anoppilaan ja lapset ovat keskenään kesäsin mummolassa viikkojakin. Ihan terveinä ;).

[QUOTE="hmmmmm";26712439]Rajansa kaikella ja tietty jos joku on saanut ruokamyrkytyksen niin sitten, mutta, mutta...

Välillä tuntuu, että ihmiset on nykyään ihan hysteerisiä tuon hygienian kanssa. Meidän äiti on myös tuollainen vanhan kansan ihminen, joka jättää ruokia pöydälle usein useaksi tunniksi, ja varsinkin esim. jouluisin ja juustoja yms. [/QUOTE]

Ruokamyrkytyksen voi saada, vaikka itse olisi hoitanut säilytyksen ok, sillä kylmäketju on voinut katketa jo kaupassa. En usko, että ap on ylihysteerinen, vaan ruokaongelmat ovat vanhuksilla todellisia. Esimerkiksi äidilläni oli tapana ottaa muutaman kilon laatikko marjoja sulamaan pöydälle syömistä varten. Kun marjoja oli syöty, niin hän laittoi sulaneet marjat takaisin pakastimeen. Samaisesta laatikosta marjoja riitti hyvin useille syöntikerroille. Toinen esimerkiksi on hedelmäsalaatista, joka oli homehtunut. Äitini mielestä sitä ei kannattanut heittää pois, sillä siitä sai hyvän kiisselin.